Recenze: Just Cause – nesametová revoluce

Dejte dohromady koncept GTA, založený na volném pohybu, obrovský (OBROVSKÝ) herní svět a spoustu adrenalinové akce a dostanete slibnou hru Just Cause. Zda nešlo o plané naděje, se dozvíte z recenze.
Recenze: Just Cause – nesametová revoluce

Platforma: PC, Xbox 360, PS2, Xbox
Typ hry: akční viděná z pohledu třetí osoby
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta (alespoň GF4Ti / Radeon 9xxx), 7400 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2,8 GHz, 1024 MB RAM, 256 MB grafická karta (GF řady 7 / Ati X-1800), 7400 MB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 2048 MB RAM, 128 MB GF 6800
Výrobce: Avalanche Studios (
http://www.avalanchestudios.se/)
Vydavatel: Eidos (
http://www.eidos.com/)
Distributor v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz/)
Homepage:
http://www.justcausegame.com/
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Někdy mám dojem, že vymyslet dobrou počítačovou hru nemusí být nic zas tak těžkého. Stačí smíchat kvalitní ingredience, moc toho nepokazit a ejhle, adept na bestseller je na světě. Podobný myšlenkový pochod možná předcházel zrodu Just Cause. Však posuďte sami, kombinace střílečky odehrávající se na krásném tropickém ostrově a svobodné hratelnosti – to zní lákavě, že? A přesně na těchto aspektech JC staví.

  
Do hry se vrhnete doslova po hlavě * Pánové nejsou připoutaní, to bude mít každý za dva body * Tak jsme v San Esperitu nebo v Miami?

Jak vykonat státní převrat do deseti dnů

Co má dělat lid jihoamerické Banánové republiky, když el presidento vůči němu neplní své závazky (kulantně řečeno)? Ano, správně, nejefektivnějším řešením se zdá být puč, což podporuje i americká tajná služba. Z těchto důvodů se mladý, odvážný, svalnatý, chytrý, loajální, pohledný, nábožensky založený a proklatě dobře ozbrojený agent Rico Rodriguez vydává do fiktivního státu San Esperito trochu té revoluci pomoci.

Kdo čeká důkladné nahlédnutí do tajů vysoké politiky a konspirací, toho zklamu. Přednosti JC jsou trochu někde jinde, než ve vyprávění děje, a zápletka tak slouží jen jako o něco méně profláknuté křoví pro divokou akci. Příběhové animace připomínají oživlý komiks, v Just Cause se na serióznost nehraje.

Vítejte v ráji

Ačkoliv má být San Esperito stát rozlohy spíše menší, jako herní prostředí působí vskutku grandiózně a téměř až megalomansky. Nejen že potom může PR oddělení Eidosu chrlit do světa nadšená prohlášení o největší herní mapě, ale hlavně přes tisíc kilometrů čtverečních poskytuje hráči pořádný prostor na vyřádění.

  
A kteří rozvraceči státu s policií problém nemají, že * Nějaký ten kýčovitý obrázek jsem si holt nemohl odpustit :-) * Ty zlevněné párky si vybojuju JÁ!

Pokud se vám líbilo prostředí Far Cry (a není důvod, proč by nemělo), ze San Esperita budete nadšeni. Spousty ostrovů a ostrůvků, hezké moře, nádherně zpracovaná džungle a členitý terén, to vše je vyvedeno až v téměř přehnaně pastelových a sytých barvách, dokonce i města a vesnice působí tak nějak veseleji; svět Just Cause vás pohladí po duši, i když máte před pondělní šichtou a váš oblíbený sportovní tým dostal nakládačku.

Hřiště máme, ještě kyblíček a lopatku

Cesta za svržením nenáviděného prezidenta rozhodně není jednoduchá, hodí se tedy využít všech možných prostředků, jak vyvolat revoluci. Díky obrovské mapě máte podobně jako v GTA vždy několik možností co zrovna dělat. Bohužel v Just Cause není vyžití oproti hitu od Rockstar Games tak intenzivní. Důvod je prostý: mimo povinných příběhových misí s nepřekvapujícími úkoly typu přijet, zabít, vyhodit do vzduchu už můžete pouze osvobozovat města (všechna stejným způsobem, což je po chvíli stereotypní), plnit vedlejší úkoly zadané drogovým kartelem, závodit nebo sbírat různé balíčky. Lze si sice hrát na několikrát větším území, než je San Andreas, ale herní možnosti jsou o hodně chudší. Základní linie misí jde dohrát zhruba během deseti hodin, při snaze o dokončení opravdu všech úkolů tuto dobu vynásobte dvěma.

  
Z tolika čerstvého vzduchu se až točí hlava * Sejmout či nesejmout? * Zkoumání ostrovů ze vzduchu je příjemná kratochvíle

Nejvýstižněji lze styl hraní JC popsat slovy jako Arkáda a Akce (obojí schválně s velkým „a“). Jestli vám San Andreas připadalo moc arkádové, tak od této hry ruce pryč. V Just Cause si můžete ve vzduchu ukrást letadlo, přeskakovat z jedoucího auta na druhé, hlavní hrdina vydrží tolik zásahů kulkou co opancéřovaný slon, v pohodě přežije pád ze čtyřiceti metrů a nechá se přejet pomalu jedoucím traktůrkem. Buďto vám herní styl hrdě ukazující prostředníček realitě a nějakým hloupým fyzikálním zákonům vyhovuje, nebo ne.

Řekl někdo béčkový akční film?

Hraní JC připomíná mírně béčkový akční film. Tato slova nemyslím jako výtku, nýbrž jako konstatování faktu. Stačí se jen uvolnit, moc nepřemýšlet a poté si jen vychutnat pořádnou akci se spoustou výbuchů, desítkami mrtvých a hlavním hrdinou, který z přestřelky s početnou přesilou nepřátel vyjde maximálně s odřenou bundou. Musím však přiznat, že jsem se poměrně slušně bavil. Pokud se chcete odreagovat na myšlení poměrně nenáročnou hratelností, kde všechno bouchá a střílí, Just Cause může posloužit docela dobře. Zkrátka jako akční film.

  
Taková romantika by rozněžnila i beton * Dokonce i v ČR jsou lepší silnice * Revoluce počká, tady hráče čekají lepší radovánky

JC ale nelze jen tak dohrát s prstem v nose, obtížnost úkolů postupem hrou lineárně roste, a tak závěrečné mise názorně vysvětlí pojem „válka jednoho muže“. To znamená, že počet respawnujících se nepřátel převyšuje množství fanoušků Harryho Pottera. Ryzí akční nářez bez zbytečných serepetiček jako je bullet time nebo aktivní kooperace se spolubojovníky, takto bych charakterizoval většinu misí.

Dejte nám auta, hodně aut!

Abyste se nemuseli po San Esperitu pohybovat pěšky, vývojáři z Avalanche Studios přidali do hry slušné množství různých vehiklů a přibližovadel. K přesunu lze použít čluny, lodě, vodní skútry, auta malá, nákladní či sportovní, motorky, letadla a helikoptéry (včetně bojových). Můžete usednout i do kokpitu stíhačky. Interesantní. Mít vlastní pohybovadlo se hodí, nejen že pro pohyb na tak velké mapě je nutností, ale využití najdou i v misích. Však co by to bylo za akční hru bez pořádných (nejen) automobilových honiček.

  
Pěstitelé koky zapláčou * Rallye San Esperito * To máte za ukončení vysílání Esmeraldy!

Jak si stopnout vrtulník

Nejprve potřebujeme (překvapivě) helikoptéru v dohledu a vystřelovací kotvu, kterou namíříme na objekt našeho zájmu. Pal!

V případě úspěšného zásahu je třeba dostat se k vrtulníku co nejblíž pomocí „navíjení“ kotvy. Pokud náš výstřel nezasáhl cíl, opakujeme postup v předchozím odstavci.

Po přiblížení k cíli se jej zachytíme za zadní křídlo.

Teď už jen stačí nastoupit a vévodit nebesům.


Realita ale tak veselá není. Jakkoliv bych čekal, že díky arkádovosti celé hry budou vozidla snadno ovladatelná podobně jako v GTA, opak je pravdou. Auta a motorky mi připomínají chováním motokáry, špatně (či spíš hodně zvláštně) se zatáčí a svižná jízda nějakým tím pozemním pohybovadlem je docela nepříjemná. Tuto skutečnost bych viděl jako celkem závažnou vzhledem k nutnosti dopravní prostředky používat – a lodí nebo vrtulníkem coby jedinými dobře ovladatelnými stroji se nebudete vozit pořád.

Nejhezčím zážitkem při hraní jsou skoky padákem, které si ve hře užijete často. Nejen v misích při skoku z hory nebo letadla: kdykoliv se stačí pořádně rozjet a otevřít padák. Kochání se při postupném klesání k zemi pohledem shora na krásně vytvořenou džungli je prostě paráda. Když už dost dobře nejde užívat si krásy ostrova při jízdě v autě (na motorce...), tak alespoň cestování vzduchem stojí za to.

Používání padáku je kratochvíle nejen příjemná, ale ve spojení s vystřelovací kotvou i užitečná, protože potom není problém přivlastnit si vrtulník, co je zrovna v provozu (viz boxík) nebo jedoucí auto či loď.

  
Že by inspirace v Sydney? *  Chybička, na moře se černá bunda nehodí * Nenechte se zmást liduprázdnou scénou, akce si užijete víc než dost

Obrázky jak z katalogu cestovní kanceláře

Jak jsem říkal, grafické zpracování San Esperita je perfektní. Nejvíce mě zaujalo ztvárnění džungle. Prales vypadá velice realisticky a hlavně pohled z výšky je ohromující. Celkově je grafika JC povedená a hlavně pestrobarevná. Někomu může připadat takové ztvárnění tropických ostrovů kýčovité, ale když nic jiného, aspoň se na hru dobře kouká. V kontrastu s nádherným prostředím jsou nepříliš povedená (hlavně na detaily chudá) vozidla.

Zvuky jsou víceméně na solidní úrovni až na auta, jejichž zvukové projevy jsou si dost podobné a trochu nevýrazné. Dabingu bych nic nevytýkal, avšak ani bych jej neopěvoval. Soundtrack, pokud zrovna hraje, je povedený, rytmický a dobře doplňující atmosféru, ačkoliv skladeb není mnoho.

Na mém stroji (viz testovací konfigurace) byla hra v rozlišení 1024x768 a středních detailech hratelná, framerate se pohyboval od 20 po 35 snímků za sekundu, ve vyšším rozlišení jsem ovšem chvílemi pozoroval téměř slideshow. Výkonné železo se s JC rozhodně nudit nebude.

  
Just Cause a paragliding? Proč ne? * Nechte mě skočit, nikdo mě nemá rád, nemůžu zhubnout! * Kleiner bude potřebovat padák

Exotická dovolená s masařkami

Pokud vás zajímá, které balvany stáhly Just Cause z prostoru hvězdných hodnocení, nacházíte se ve správné části recenze. Jako největší zápor hry se mi její vlastnosti protivníků. Že jejich umělá inteligence nebude konkurovat F.E.A.R.u a podobným hrám, s tím jsem počítal. Jenže AI v JC se kvalitativně blíží spíše opačnému pólu hodnocení. Nepřátelští panáčci se chovají doslova jak houf slepic, krytí a kooperace neexistuje, jen si stoupnou a střílí. Kvalita je tak nahrazena kvantitou, odolností a znovuobjevováním se. Především ke konci hry mi tyto vlastnosti vadily, kazily totiž dojem z jinak atmosférických přestřelek, což může být u akční hry problém.

Světlé stránky hry
  • divoká akce
  • nádherné herní prostředí
  • svižná hratelnost
  • padák
  • obrovská rozloha San Esperita
Temné stránky hry
  • AI nepřátel
  • (ne)ovladatelnost dopravních prostředků
  • málo herních možností vzhledem k velikosti mapy
  • arkádovost nemusí vyhovovat každému
  • bugy

O vozidlech s nepříliš dobrým ovládáním jsem se už také zmínil, pohyb po ostrově občas působí frustrujícím dojmem. Příběhové křoví je velice chatrné a nijak rozvíjené, postavy charakterově ploché jak žehlící prkno. Herní možnosti i přes extrémně rozlehlou mapu nejsou zrovna dvakrát široké, tudíž sice autoři hráčům dali veliké hřiště, ale už jaksi zapomněli na jeho pořádné využití. Hlavní ale je, že i přes tyto problémy má hra šmrnc a pokud si chcete jen užít akční jízdou nenáročnou na myšlení, možná by i stálo za to o Just Cause uvažovat.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 7/10

Pokus o zkombinování prostředí z Far Cry s otevřeným světem dopadl dobře, hratelnost je dynamická a svižná, nicméně chyby nahlodávající zajímavý koncept titulu nelze přehlédnout. Pokud nečekáte revoluční dílo jenž zadupe konkurenci do země, jde se u Just Cause příjemně pobavit.

Celkové hodnocení: 7/10

Dostupné pro: PC, X360, iPhone
Žánr: Akce
Výrobce: Avalanche Studios | Webové stránky hry
  • divoká akce
  • nádherné herní prostředí
  • svižná hratelnost
  • padák
  • obrovská rozloha San Esperita
  • AI nepřátel
  • (ne)ovladatelnost dopravních prostředků
  • málo herních možností vzhledem k velikosti mapy
  • arkádovost nemusí vyhovovat každému
  • bugy

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Unikly slevové akce Steamu, Halloween a Černý pátek vám vysají peněženku

Unikly slevové akce Steamu, Halloween …

Již tradičně předčasně unikají informace o připravovaných slevových tornádech na Steamu, které začnou už během následujících dní.

21.  10.  2017 | | 3 N/A
Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou zábava, i když ještě nejsou dodělané

Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou záb…

Nová hra vám umožní stavět tratě a posílat po nich mašinky. Budete budovat a vydělávat. Herní model je zábavný a grafika líbivá. Hra má ještě dost nedostatků a není divu, zatím se totiž jedná o vývojovou verzi dostupnou v rámci předběžného přístupu. I přesto už ale poskytne docela dost zábavy.

20.  10.  2017 | | 16 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 4 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A
Vychází ELEX od tvůrců Gothicu za doprovodu startovního traileru

Vychází ELEX od tvůrců Gothicu za dopr…

Duchovní nástupce Gothicu měl dlouhou cestu, sci-fi RPG ELEX ale míří do obchodů a doprovází jej startovní trailer. Kupujete?

17.  10.  2017 | | 4 N/A