Recenze: Justice League Heroes – rande se superhrdiny

Vařili tak jednou pejsek s kočičkou a do kotle jim spadl Batman, Superman a ještě celá řádka superhrdinů. Aby toho nebylo málo, přisypali akční RPG á la Diablo. Co vzniklo? Nechutná blivajz nebo hostina králů? Je jen jediný způsob, jak to zjistit.

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 98 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Snowblind Studios
Distributor: Eidos
Distributor v ČR: Cenega (

Zdá se to jen mě, nebo poslední dobou chytají hry podle superhrdinských comicsů druhý dech? Před nedávnem se objevila podařená Marvel Ultimate Aliance, v dohledné době se přiřítí i ikonický Superman a usilovně se pracuje minimálně na dalších třech hrách – nových Fantastic Four, Marvel Nemesis a Spiderman Trilogy.  A dnes tu máme další comicsovku, i když by to neznalci podle názvu zřejmě neuhádli. Takže nastal čas na malou vzdělávací vsuvku.  Co nebo kdo tedy jsou Justice League?

Justice League je uskupení těch nejslavnějších superhrdinů z univerza DC Comics. Boku po boku tak stávali a proti zlu  bojovali Superman, Batman, Flash, Green Lantern a řada dalších. Poprvé se Justice League objevili v časopisu The Brave and The Bold už v roce 1960 a okamžitě si získali velkou popularitu. Stejně jako většina slavných comicsových sérií, i Justice League si prošla období slávy i úpadků, postupem let vznikla řada odboček, složení týmu se měnilo, tvůrci se odcházeli a přicházeli… Pokud vás historie Justice League zajímá, zkuste trochu pohledat po internetu a určitě narazíte na spoustu informací. Nám stačí vědět, že v současné době série zažívá úspěšné období a to i díky animované sérii Justice League Unlimited.  Právě na té pracoval Dwayne McDugffie, známý scénárista comicsů, a též je podepsán pod příběhem Justice League Heroes.

Svět potřebuje hrdiny (zase)

Známý scénárista nemusí být hned zárukou perfektního příběhu. Ale u Justice League Heroes tomu tak je. McDuffie namíchal skvělý koktail napětí, dějových zvratů, hrdinských póz a příjemného humoru, který dává zápletce hry pravý comicsový náboj schopný udržet vás u obrazovek od začátku do konce. Celá hra je navíc doslova prošpikována odkazy na comicsy Justice League a DC univerzum celkově, spoustu jsem si jich užil i já a to mé srdce patří spíš Marvelu. Pokud kresleným příběhům superhrdinů příliš neholdujete, ztrácí hra sice trochu na přitažlivosti, ale stále existuje možnost si ji užít. Stačí mít rád akční RPG ve stylu Baldurs Gate: Dark Aliance či Champions of Norrath. Právě tvůrci těchto chytlavých her mají na triku i JLH. Překvapeni, co?

Většina z nás by od comicsové hry čekala akční mlátičku, skousnout by se dala bojovka, ale RPG? Značně netradiční pojetí. Ale funguje dobře. Meče nahradily pěsti, magii super schopnosti, orky roboti, temné kobky ulice Metropolis, ale princip zůstal stejný. Se svými hrdiny bloudíte úrovněmi, mlátíte každého na potkání, získáváte zkušenosti, sbíráte místní měnu (zde v podobě malých štítů) a bavíte se. Tedy rozhodně, pokud máte někoho ke druhému ovladači. Hra pro jednoho už tak zábavná bohužel není. Ale žádné zbytečné předbíhání.

JLH nabízí tým (téměř) ve své základní podobě. Pevnou páteř tvoří sedmička v sestavě – Superman, Batman, Flash, Green Lantern, Wonder Woman, Martian Manhunter a Zatanna. Ovšem postupem hry si lze odemknout další postavy. Variabilita navíc narůstá díky bonusovým kostýmům, která změní nejen vizáž, ale i vlastnosti a dokonce i animace pohybů. Dost nepochopitelně ovšem nelze volit, se kterou postavou chcete hrát. Zhruba do poloviny hry dostáváte na každou misi dvojici vybraných hrdinů. Později už si lze sice zvolit svého oblíbence, ale ke konci se vše vrací k přednastaveným postavám. Nechápu, proč tvůrci k tomuto přistoupili. Občas sice je nutné použít  specifickou schopnost některého hrdiny k postupu dál, ale tomu se dalo vcelku jednoduše vyhnout. Takhle vám nezbývá, než se úrovní protlouct a doufat, že v té další se zase objeví některá z oblíbených postav. Za jediné plus při střídaní by se dalo považovat fakt, že si aspoň vyzkoušíte dovednosti všech hrdinů.

Ten umí to a ten zas tohle

Každá postava dokáže slabě a silně udeřit a případně oba útoky spojovat do komb. Někteří hrdinové navíc dokáži zvedat i předměty a probíjet se vpřed za pomocí utřené lampy pouličního osvětlení či vrháním automobilů do davů. Ovšem ruční práce po čase lehce omrzí a víc zábavy si užijete se super schopnostmi. Každý hrdina má svoje specifické, ale některé fungují prakticky na stejné bázi – je vcelku jedno, jestli vrháte ohnivé koule se  Zatannou, či pálíte protivníky laserovým pohledem Supermana. Další schopnosti jsou ovšem unikátní – Flash dokáže neuvěřitelně rychle běhat a odrážet se od zdí jako pinballová koule, Batman si dokáže přivolat na pomoc hejno netopýrů, Zatanna dokáže léčit a tak podobně. Někteří hrdinové navíc dokáží létat, jiní vzduchem kloužou a ti nejméně „schopní“ pouze metají salta.

Všichni do jednoho ale sbírají zkušenosti a postupují na vyšší úrovně. Při přestupu můžete investovat nabité dovedností body do některé schopnosti a zvyšovat její účinnost, odemknout si novou super schopnost či zlepšovat základní vlastnosti jako je regenerace zdraví a energie nezbytné na používání super schopností, síla a počet hit pointů. Tento základní rámec zlepšování ještě umocňuje systém bonusů. Občas získáte speciální koule, které zlepšují některou ze šesti vlastností u super síly. Jedná se například o délku trvání, účinnost, štěstí, rychlost a další. Tyto koule se pak ještě dělí na devět stupňů kvality – pochopitelně čím vyšší stupeň, tím razantnější vylepšení schopnosti. Koule můžete vkládat do jednotlivých sil, něco ve stylu materií ve FF VII či diamantů v Diablu 2 nebo spojovat tři stejné a získávat lepší kvalitu. Funguje to výborně a rozšiřuje jinak poměrně klasické RPG prvky.

Snowblind umí

Grafický engine slouží výborně už od dob prvního Baldurs Gate a dobře v něm vypadá i Justice League. Díky poměrně malé rozloze lineárních úrovní nebylo problém je nacpat spoustou objektů a detailů. Své agresivní choutky si můžete zchladit prakticky na všem, na co dopadne vaše oko. Není problém utrhnout hydrant a mrsknout ho protivníkovi do obličeje, rozmlátit poštovní schránku, automobily, lampy… Navíc se prostředí často střídá a comocsoví znalci narazí na spoustu povědomých míst, jako třeba ulice Metropolis, měsíční základnu Justice League a tak podobně.

Stinnou stránkou grafiky je občasné zpomalení hry v okamžiku, kdy se na obrazovce zároveň objeví více světelných efektů. Ovšem o nic zásadního se nejedná. Solidní herní prezentaci doplňuje podařený dabing, který sice nenabízí žádná slavná jména, ale to by mohl vytýkat snad jen málokdo.

• Comicsový svět
  • RPG prvky
  • Kooperativní hra
  • Super schopnosti
  • Variabilita misí
  • Pathfinding
  • Stereotypní pro jednoho
  • Omezená volba postavy

I když podobnost s předchozími hrami od Snowblind se nedá zapřít, RPG se superhrdiny dýchá zcela jedinečnou atmosférou, která vás vtáhne do sebe. Ještě víc si užijete hru, pokud znáte comicsovou předlohu. Ale minimálně Batmana a Supermana by měl znát každý z vás. Justice League Heroes sráží k zemi několik prvků. Za prvé minimální možnost volby superhrdiny, což je zásadní nedostatek. Nepotěší ani horší pathfnding u počítačem ovládaného parťáka. Tento nedostatek se dá naštěstí obejít tím, že si ke hře přizvete kamaráda. Ostatně ve hře ve dvou se skrývá největší kouzlo Justice League, stejně jako je tomu u Dark Alliance a Championsa of Norrath. Sólová hra už tak zábavná není, ostatně to platilo i pro předchůdce.

Zvuk: 8/10

Akční RPG ze světa comicsových hrdinů, které si užijí hlavně fanoušci DC Comics, kteří se pustí do kooperativní hry. Ostatní by měli zvážit, zda chtějí další variantu Baldurs Gate.