Recenze: Keepsake – skoro jako Harry Potter

Prožijte společně se studentkou Lydií tajuplný příběh na univerzitě, ze které všichni za záhadných okolností zmizeli.

Ladislav NosákovecPlatforma: PC
Typ hry: Adventura
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: CPU 1 GHz, 256 GB RAM, 1,4 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Sempron 3000+, 256 MB RAM, 1,4 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Výrobce hry: Wicked Studios (
www.wickedstudios.com)
Distributor hry: Lighthouse Interactive
Distribuce v ČR: Není známo
Homepage:
www.keepsakegame.com  

Z Keepsake čiší na první pohled potenciál v mnoha směrech. Žánrově se jedná o klasickou 3D adventuru, míchající v sobě kus z King´s Quest, něco z Myst a minimálně postavu podobnou té ze Syberie. Pokud vám srdce poskočilo radostí při pohledu na zvučná jména, musím předem upozornit, že na všechny výše uvedené hry kouká Keepsake z neuvěřitelné dálky a jejích kvalit dosahuje pouze v detailech.

  

Mustavio je první a na dlouhou dobu také poslední živá postava, se kterou by se dal vést dialog.

Na herním trhu to Keepsake bude mít zkrátka těžké. Klasické příznivce žánru adventur neosloví z důvodů přílišného odchýlení od „zažitých“ pravidel, moderně založeného hráče zase díky možná až zbytečné komplexnosti a obtížnosti. Na druhou stranu po stránce příběhové a grafické by mohl zabodovat. Jak z toho ven?

Kde se Keepsake inspirovalo?

Vývojář který v dnešní době vyvíjí hru s tvrzením, že se neinspiroval jinde, je prachsprostý lhář. Keepsake se řadí mezi tituly, na kterých je inspirace odjinud patrná až nezdravě. O které tituly se jedná?

Myst
Inspiraci v této sérii by vývojáři z Wicked Studios zapírali jen ztěžka. Malý, téměř žádný výskyt postav, izolace na jednom typu prostředí a desítky hádanek a rébusů – to vše si můžeme v živých barvách pamatovat právě z několika dílů Myst. Tam to ale bylo na rozdíl od Keepsake ku prospěchu věci.

King´s Quest
Fantasy svět s pohádkovým nádechem? Putování plné hádanek a rébusů? Mluvící vlk? To jsou fakta, kterými se Keepsake podobá oblíbené sérii King´s Quest. Vyrovnat se jí však dokáže pouze v detailech.

Syberia
Dívčí hrdinka v adventuře? Na módní trend, který založil adventurní kousek The Longest Journey, navázala Syberia a nyní Keepsake. I když Lydie nikdy nedosáhne takové oblíbenosti jako profláknutá hrdinka ze Syberie, obě dívčiny jsou si v lecčem podobné. 

Je libo příběh ve stylu Harryho Pottera?

Hráč tahá za nitky mladé studentky Lydie, která se se studentskými ambicemi vydává do města Dragonvale na tamní univerzitu. Zde se měla začít učit magii pod drobnohledem své kamarádky Celesty. Měla… Dějový zvrat nastává už před univerzitou samotnou, kde se z úst zdejšího obyvatele (a vkusného intra) dozvídáte zápletku.

Studenti, učitelé a všichni ostatní „obyvatelé“ univerzity prostě a jednoduše zničehonic zmizeli neznámo kam. Ačkoliv by se mohlo zdát, že tady cesta naší milé Lydie končí, opak je pravdou – hlavní hrdinka se rozhoduje přijít celé záležitosti na kloub. A nejen proto, že její kamarádka z dětství, na níž se tolik těšila (jejich společné zážitky jsou v různých časových intervalech představovány zdařilými animacemi), zmizela pochopitelně také.

V rozsáhlé univerzitě téměř osamocen

Překvapivě ale nebudete putovat sami. Společnost vám bude dělat vlk Zak, kterého na začátku zachráníte – jeho účel je ryze společenský, v určitých chvílích ale dokáže i slušně poradit. Buďme rádi i za to. Po celou dobu hry potkáte jen minimální počet postav (nezapomínejme, že téměř všichni zmizeli neznámo kam), se kterými by se daly vést dialogy. Bez nadsázky se tak budete dlouhou dobu nudit.

  

Konečně uvnitř univerzity * Po celou dobu vás doprovází věrný vlk Zak * Architektura lokací je místy ohromující

Bohužel nejen z  uvedených důvodů. Palčivým problémem je totiž rozsáhlost lokací. Dalo by se čekat, že – jak je tomu v obdobných hrách dobrým zvykem - zpočátku budete mít otevřeno pouze několik základních scén. Ne však v Keepsake. Lydie má zpřístupněnou značnou část univerzity (včetně několika zapadlých komůrek), takže orientace je problémem. Na druhou stranu hrou postupujete relativně rychle a snadno.

Dohraje i malé děcko

Jednoduchost. To je problém, se kterým se při hraní Keepsake budete setkávat často. Ne snad proto, že by hra byla nějak přehnaně jednoduchá, nicméně hráč má po celou dobu hraní k dispozici jakýsi interaktivní návod. Hra sice sama od sebe neukazuje cestu a neřeší hádanky za vás. Pokud se ale ocitnete v situaci, kdy nevíte jak dál, stačí kliknout na otazník v dolním rohu a hra vám napoví – nejprve jen okrajově, pokud ale ani poté na nic nepřijdete, vyřeší zákys za vás. Jistě, můžete si říct, že tuto featuru budete prostě ignorovat. Asi mi ale dáte za pravdu, že po dvacetiminutovém bezvýsledném bloudění sáhne po této možnosti každý normální jedinec. Jenomže k čemu je hra, která se dokáže hrát sama?

  

Rébusy jsou nápadité a originální * Univerzita z ptačího pohledu * Výhled je vskutku nádherný

Pochopitelně přeháním. Keepsake nabízí i tak slušnou porci logických hádanek a rébusů. Na úkoly jako takové se předchozí věta nevztahuje; jednoduše proto, že jich ve hře není zrovna nejvíce. Opačná situace však nastává v souvislosti s rébusy, kterých je dostatek (minimálně dvacet jich vyřešit musíte) a překvapivě jsou velice nápadité, originální a zábavné. Na druhou stranu v mnoha případech také obtížné…

Jediné, čím může Keepsake zabodovat

Jak už bylo řečeno výše, prostředí je omezeno pouze na univerzitu a její okolí. I přesto zavítáte s Lydií do zajímavých lokací, které jsou až nezvykle rozlehlé. Ve výsledku se tak plnění úkolů leckdy protáhne do nudného a dlouhého pobíhání po jednotlivých obrazovkách. Většinou je na vině propastná vzdálenost mezi lokací s oznámením úkolu a lokací, kde lze nalézt řešení. 

Kdo je Zak?

Zak je mluvící vlk, který naší milou studentku Lydii po celou dobu hraní doprovází. Zachráníte ho na samotném začátku hry a za své osvobození se vám odměňuje tím, že občas poradí nebo zpochybní úkony, které se chystáte udělat. Zak o sobě také tvrdí, že byl v minulosti mocným drakem – údajně si na něm ale jedna ze studentek vyzkoušela přeměňovací kouzlo a už ho nestihla (resp. neuměla) vrátit do „normální“ podoby. Nebýt jeho, asi byste po chvilce hraní usnuli…

Přesto se při procházení komplexem budov univerzity budete cítit minimálně potěšeni. Podíváme se do přilehlých zahrad, opuštěných učeben, magických dílen a dalších lokací spjatých s Dragonvalskou univerzitou. Vše si navíc díky velkolepě zpracované architektuře dokonale užijete. Své hraje i dobré natočení kamery (byť místy haprující), které vám hlavní postavu ukáže v té nejlepší možné pozici – tak, aby hráč viděl co možná nejvíc potřebného okolí. 

Keepsake nenabízí nijak zvlášť opojnou hratelnost a ani celková délka hry se neřadí k nadprůměru. Ve společnosti studentky Lydie strávíte nanejvýš patnáct hodin, a to navíc za předpokladu, že nebudete využívat nápovědu příliš často. V úplném závěru se také nelze zbavit dojmu, že autoři herní dobu natahovali schválně nelogickými úkoly a přehnaně obtížnými rébusy.

  

Všimněte se té sovy nalevo :-) * Krabice pro Mustavia! Konečně nalezeny… * Copak se za tím „okénkem“ asi skrývá?

Hratelnost? Na bodu mrazu

Technické zpracování působí na první pohled neskutečně propracovaně. Obzvláště z grafické stránky hry místy přechází oči – za předpokladu, že se bavíme o exteriérech. Vnitřek budov je většinou průměrný a ničím nevýrazný. Podobnými označeními by se dala ověnčit i zvuková kulisa, jež dopadla podle předpokladů. Hudba je průměrná, na druhou stranu dabing je věcí podařenou.

Hry jsou ale o hratelnosti. My to víme, vývojáři z Wicked Studios, jak se zdá, ne. Keepsake se může pyšnit snad jen zajímavou dějovou zápletkou, která postupem času mizí ve stínu chyb výše uvedených. Keepsake vlastně není špatnou hrou; na druhou stranu křivka zábavnosti upaluje směrem dolů až nezdravě rychle.

Světlé stránky hry
  • Dějová zápletka
  • Jednoduchost
  • Grafika
  • Dabing
  • Rébusy
Temné stránky hry
  • Jednoduchost
  • Hratelnost
  • Neustálé bloudění
  • Přílišná rozsáhlost

Logicky tak není všechno v úplném pořádku. Ovšem pokud jste v žánru adventur začátečníky, mohl by to být titul jako střižený právě pro vás – jeho dohrání se totiž díky rozporuplnému systému nápovědy rovná pouze formalitě. Skalní přívržence stovek předmětů v inventáři a nehorázně těžkých úkolů však tentokrát zklamu.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 5/10
Dabing: 8/10

Průměrná adventura zasazená do pohádkového fantasy světa, která překvapí zajímavou dějovou zápletkou, příjemným technickým zpracováním a relativní jednoduchostí. Hratelnost však zůstává bohužel jen na průměrných hodnotách…

Celkové hodnocení: 6/10

Váš názor Další článek: Mutant na českém venkově

Témata článku: , , , , , , , , ,