Recenze: Kill Bill 2 – završení krvavé cesty za pomstou

Nevěřili jsme mu a on to opět dokázal. Quentin Tarantino nás i podruhé překvapil či silněji řečeno – šokoval! Dokončil cestu Nevěsty za její zaslouženou pomstou ve filmu, který zcela vybočil z linie svého předchůdce. Je pomalejší, rozvážnější, přetéká absurdními i pointami nabitými dialogy a zůstává stejně tak efektní i efektivní jako jeho předchůdce. Kill Bill 2 je filmovým uměním. Nevěříte?

Kill Bill 2 (Kill Bill Volume 2)
USA 2004, Titulky
Distribuce v ČR: Bioscop
V kinech od: 22.4.2004
Režie: Quentin Tarantino
Scénář: Quentin Tarantino
Stopáž: 131 minut
Hrají: Uma Thurman, David Carradine, Daryl Hannah, Samuel L. Jackson, Michael Madsen a další

Když jsem po premiéře prvního Kill Billa odcházel z kina, mísily se ve mně mnohé pocity - šok, překvapení, ohromení. Výsledný dojem byl však gigantický - podobně smíchanou a s citem protřepanou směsici akce a zábavy jsem vskutku nečekal. Pokud jsem u Tarantina nebyl na něco připravený, pak to byl právě Kill Bill, tedy alespoň v podobě, ve které jej první díl prezentoval. Snad právě o to příjemnější pocity však ve mě v následujících dnech dozrávaly. Když se dnes ohlédnu a prozkoumám Kill Bill: Volume 1 ze všech úhlů, musím i přes svůj obdiv k Tarantinově tvorbě svorně s dalšími kritiky prohlásit, že se ani zdaleka nejednalo o dokonalé dílo. První část tohoto opusu něco postrádala - kousek umění svého režiséra, jenž své filmy vždy pěstoval coby nevinné květinky, pro něž je obsah důležitější než klamavý vzhled. Nádech geniálních dialogů byl až na drobné výjimky pryč - "hustý akční nářez" je podle Quentina nepotřeboval. Ale věřili jsme mu?

Chtěli jste skončit pohřbeni za živa? Nevěsta si něco podobného prožije

Pokud jste čekali, že přehlídka akce a vraždění bude s druhým dílem pokračovat ve stejně zběsilém tempu, pak vás pokračování zklame - rozhodně však naopak potěší všechny ty, kteří byť jen koutkem duše doufali v Quentinovu výjimečnost a vychytralost (on ji konec konců prezentoval i v jedničce, v pokračování je to však v mnohém zřetelnější). Kill Bill: Volume 2 je tak v mnoha ohledech k nerozeznání od svého předchůdce. Vše se odehrává v pomalejší tempu, režisér netlačí na pilu a všechny akční scény si vychutnává s elegancí mu vlastní. Nejsou to litry krve a uřezané končetiny, které se starají o zábavu - otěže zodpovědnosti udělat i z druhého dílu nezapomenutelný zážitek tak převzaly dialogy. Už jsem se zmiňoval, že Quentin Tarantino je mistr dialogů? V Kill Billovi to znovu dokazuje.

Jemná práce dialogového génia

Ať se již jedná o rozpravu na téma "komiksové postavy a jejich alter-ego", kterou na samý závěr vystřihne charismatický a nenáviděný Bill, či přednes Elle Driver, při kterém vás do detailů seznámí s následky uštknutí černé mamby - pokaždé budete překvapeni i ohromeni. Tarantino dal při psaní scénáře průchod své fantazii - nahlédnete tak do nitra jednotlivých hrdinů, ve vzduchu jsou poprvé cítit emoce a skutečné pocity postav - tedy něco, co jsme v jedničce v mnoha ohledech marně hledali. Přičteme-li k tomu drsný humor, je rovnice úspěchu zaručena.

Výcvik u Pai Meie je tím nejnáročnějším, co naše hrdinka zažila - odměnou jí však budou výjimečné schopnosti

Přesto (či právě proto) bude nejčastější výtkou průměrného diváka právě délka dialogů. Tarantino dává svým postavám dostatek času i prostoru k tomu, aby nám sdělily podstatné i absurdní informace, jinými slovy - aby se vyžvanily. Jím napsaným dialogům však nechybí pointa a garantuji vám, že přemýšlivý divák se u druhého dílu nebude nudit byť jen jedinou minutu. Přesto se protahování některých scén může leckomu zdát účelové. Z mého pohledu Tarantino znovu dokazuje již v jedničce zřejmé - že si dokáže počkat na pravý moment a vyvrcholení scény nabídnout v takovém podání, které vás místy šokuje, minimálně však překvapí. A právě to na něm mnoho lidí (a já se k nim počítám také) zbožňuje.

Tarantino mimo to odvádí jemnou práci s atmosférou i tempem, jakým nám předhazuje další střípky svého vyprávění. První kapitola druhého dílu vás zavede na nevěstinu svatbu a spolu s hlavními hrdiny se tak vrátíte do okamžiku, kdy to vše započalo. Poprvé si detailně prohlédnete Billa a ti všímavější z vás budou stejně jako já žasnout nad samovolným napětím, které nevytváří dramatická hudba, ale pouhá přítomnost a rozhovor osob, které hrají tu pravou a stěžejní roli - Nevěsty a nenáviděného Billa. Mezi vůbec nejefektnější scény filmu pak patří okamžik, kdy je Nevěsta zaživa pohřbena. Tarantino se zde vyšvihnul zejména minutovou scénou, při které jeho "zasypaná" hrdinka marně bojuje s nepřízní osudu - a to vše nám prezentuje za absolutní tmy, doslova a do písmene bez jakéhokoliv obrazu. Zdá se vám to šílené? Jenže ono to opravdu funguje.

Sympatická bratrská dvojice v podání charismatické dvojice David Carradine a Michael Madsen

Charismatické postavy, skvělé herecké výkony

Druhý díl je mimo všech zmíněných předností také přehlídkou charismatičtějších, dramatičtějších a nesrovnatelně charakterově zajímavějších postav. Je tu Pai Meie, mistr bojových umění, jehož grimasy, pohyby i dialogy vás do slova a do písmene uzemní - a to konec konců platí o celé kapitole, kterou Tarantino věnoval Nevěstině výcviku. Kdo však druhý díl viděl, pochopí, proč jsem si zamiloval Budda v podání nepřekonatelného Michaela Madsena. Ten svou roli nehraje - on jí přímo žije. Sám Quentin Tarantino ještě před příchodem prvního dílu do kin na jeho výkon upozornil a jak vidno, věděl, o čem mluví.

Uma Thurman je v některých momentech ještě přitažlivější než v prvním díle

Jak to vidí Alan Jarrar?

Když jsem byl na půlnoční premiéře Kill Billa Volume 1, nespal jsem dvě následující noci a v hlavě jsem neustále slyšel: "Bang Bang, I hit the ground". Byl jsem naprosto unesen genialitou scénáře, bojů a toho nejčernějšího humoru pod sluncem. Tarantina jsem začal považovat za Boha. Jediné, co mi v jedničce chybělo, byly ony ryze tarantinovské dialogy známé z Gaunerů a Pulp Fiction. Kill Bill Volume 2 však odpovídá na všechny otázky z 1. dílu a nejen to! Když jsem slyšel filmové dialogy, žasnul jsem nad tím, co Tarantino dokáže! Nelze to slovy popsat, musíte to vidět. Dvojka je klidnější, plná úvah a skvělé kamery. Michael Madsen předvedl famózní herecký výkon. Ve zkratce: filmový nářez!

Alan Jarrar

Hledáte-li však osobu prohnilou až do morku kosti, vždy zákeřnou, bez předsudků i špetky lítosti, bude zrcadlem všech těchto extrémností Elle Driver v podání Daryl Hannah. Souboj mezi ní a Nevěstou lze považovat za jedinou (vyloženě) akčně laděnou scénu filmu a Tarantino vás ani tentokráte nenechá na pochybách o tom, že souboj dvou rozzuřených květinek (ehm, žen) dokáže zakončit brutálním způsobem. Moje sympatie pak patří také Billovi. Parchant s tváří dobráka, který ve vypjatých situacích reaguje "nepřiměřeně", je dokonalým symbolem záporňáka - a přesto vás může závěrečná půlhodinová replika mezi ním a Nevěstou dostat do situace, kdy jej začnete litovat. Já lituji samotného Davida Carradine, který dokázal své schopností proměnit v hmatatelný výsledek teprve nyní. Snad je to dáno nedostatkem předchozích příležitostí, snad špatným výběrem minulých rolí. Jisté je, že byl v jeho případě promrhán výjimečný herecký talent.

Jak to vidí Katka Bínová?

Už jste někdy zažili, jaký je to pocit být doslova přišpendlení, třeba jako papír na nástěnku? Já si to užila ve čtvrtek po půlnoci, kdy mě k sedadlu v kině katanou přišpikoval nový Tarantinův film Kill Bill 2. Zdárně mu v tom pomáhala neuvěřitelná Uma Thurman, která, jak jsem zjistila, může být špinavá od kdečeho, ale stále to bude ta uhrančivá, živelně krásná ženská. Přimíchejte spoustu super soubojů, pár klasicky Tarantinovských nechutností, jednoho hada a navrch Davida Carradina a je vám asi jasné, že odejít po závěrečných titulcích nedotčeni je naprosto nemožné.

Kateřina Bínová

Poslední řádky na téma hereckého obsazení a vývoje postav patří naší hlavní hrdince. Herecký výkon Umy Thurman je ještě o třídu lepší než v případě prvního dílu, za což vděčíme především vývoji její filmové postavy. Nevěsta si projde peklem, aby dokončila pomstu, která se stala smyslem jejího života. Role za cílem jdoucí a přesto citlivé matky sedí Umě více než zuřící stroj na zabíjení, jako který se prezentovala v jedničce. Pokud někdo v případě jedničky pochyboval o výběru herců v hlavních rolích, zde mu již na podobně urážlivé myšlenky nezbývá prostor.

Bill se často prezentuje mnohem lidštěji, než jak byste od hlavního padoucha čekali

Dokonalá cesta za pomstou

Kill Bill: Volume 2 je výjimečný filmový materiál, o kterém bychom mohli polemizovat ještě dlouhé hodiny. Druhý díl je jiný než jeho předchůdce, z filmového hlediska nepochybně kvalitnější, na druhé straně však pomalejší a audio-vizuálně méně přitažlivý – zkrátka a dobře pokračování, které na rozdíl od svého předchůdce neklade hlavní důraz na prezentaci, ale především na svůj obsah. Druhý díl je zkrátka takový, který jsme čekali od vypravěče a scénáristy tělem a duší, kterým se Quentin Tarantino stal již v okamžiku svého narození.

Závěrečný dialog Nevěsty a Billa patří k nejdelším a také nejzajímavějším

Světlé stránky
  • Režie, střih, scénář!
  • Skvělé vyvrcholení příběhu
  • Geniální dialogy
  • Herecké výkony
  • Pomalejší tempo
  • Stále efektní akční scény
Temné stránky
  • Místy možná pro někoho až zdlouhavé
  • Slabší soundtrack než u jedničky

Filmů jako je Kill Bill (a tentokrát nemusím rozlišovat mezi prvním a druhým dílem) se mnoho nerodí - jsou vzácností, které si musíme vážit, laskat je a hýčkat. Quentin Tarantino natočil film, který je v mnoha ohledech jeho nejlepším, který osloví milovníky jeho předchozích děl, stejně jako "tarantinovskou" mánií nezasažené diváky. Pokud opravdu chtěl vzdát čest tomu nejlepšímu, co kinematografie ve své historii nabídla, pak mu patří naše díky - za to, že tak učinil právě dnes.

Scénář: 10/10
Režie: 10/10
Kamera: 10/10
Střih: 9/10
Herecké výkony: 10/10
Akční scény/výprava: 9,5/10

Pro mnohé bude dvojka překvapením, pro jiné důkazem, že se vrátil starý dobrý Quentin Tarantino. Ať je váš pohled jakýkoliv, čest máte bezpochyby se skvěle natočeným snímkem, plným geniálních dialogů, dramatických scén i impozantních hereckých výkonů. A Kill Bill jako celek? Jedním slovem - úchvatný!

Hodnocení druhého dílu: 9,5/10
Hodnocení filmu coby celku: 10/10

Diskuze (44) Další článek: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl nové info