Recenze: King Kong – cesta do pravěku

V dnešní recenzi se podíváme, jak se nejvýznamnější filmová licence letošních vánoc hraje na konzolích. Dočkáte se také srovnání s verzemi pro PC a Xbox 360. Zda jde o ideální dárek pro hráče nebo ne, to do značné míry záleží na tom, zda preferujete bohatou hratelnost, nebo mimořádný herní zážitek.

Platforma: PS2 (také Xbox, Xbox360, GC, NDS, GBA, PC, PSP)
Typ hry: FPS/adventura/plošinovka/simulátor přerostlé opice
Paměťová karta: minimálně 194 KB
Výrobce: UbiSoft
Vydavatel: UbiSoft (
Distributor v ČR: Cenega (

Všichni jsme o něm slyšeli, ale zdaleka ne všichni jej viděli. Nejvýpravnější hollywoodský velkofilm roku, předimenzovaná triková show veleslavného tvůrce filmové trilogie Pán prstenů, Petera Jacksona: King Kong. Na půlnoční premiéře bylo v sále brněnského Špalíčku asi třicet lidí, první víkend po svém uvedení vydělal film u nás méně než Harry Potter 4 druhý víkend (celkově se odhaduje, že Kong v ČR ztěží přesáhne 100 tisíc návštěvníků, zatímco čtvrtý Potter směle míří k půl milionu). Ani moje dojmy z filmu nejsou kdovíjak závratné (dal bych mu stejné hodnocení jako hře, především pro zastaralost příběhu a protáhlost některých pasáží… i když na druhou stranu si cením notné dávky typického Jacksonova černého humoru, fantazie a emocí), ale za „must-see“ jsem jej rozhodně považoval. Bohužel v (ne)úspěšných stopách filmu kráčí také herní adaptace.

Co tam kolegové vepředu vidí, že tak křičí? * Raději si připravím zbraň... * ...a sakra :-o

Peter Jackson odolal řeči peněz (= snaze EA odkoupit licenci na hru) a svěřil herní zpracování svého nejnovějšího díla do rukou relativně malého francouzského studia Michaela Ancela, pracujícího pro Ubisoft. Ancel má za sebou herními vývojáři a novináři vysoce oceňovanou hru Beyond Good and Evil (která bohužel z nejasných důvodů propadla komerčně) nebo například plošinkovou sérii Rayman. Právě Beyond Good and Evil oslovila Petera Jacksona natolik, že od začátku toužil po spolupráci s Ancelem. Tito dva pánové jsou bezesporu géniové, i když mne lehce zamrazilo při oznámení, že Kong bude FPS (žánr, který Ancel nikdy nezkoušel a je v něm dost možná největší konkurence). Mimochodem, druhou nejoblíbenější hrou Petera Jacksona je Halo, na motivy které nyní produkuje film.

Tropické peklo

Jedna z nejlepších akčních her letošního roku, Far Cry Instincts pro Xbox, těží z extrémně exotického a na pohled přitažlivého prostředí idylických tropických ostrovů. Díky němu jde o nezapomenutelný zážitek, jasně vyčnívající nad hrami z městského prostředí. Vytvořit uvěřitelné a živoucí prostředí divoké džungle (která je ze své povahy opakem koridorů známých z akcí odehrávajících se v městském prostředí) není snadný úkol a doposud se to snad žádnému modernímu (v minulosti to dokázal 2D Pitfall pro Mega Drive a PC) titulu kromě Far Cry nepodařilo. King Kong ovšem džungli podává ještě působivěji, což je také jeho největší zbraní.

Kong se na ostrově trochu nudí * Tak si hraje s panenkami * A s kamarády

Značnou zásluhu na tom má jistě grafika, nicméně té se budu věnovat později. Nyní chci vyzdvihnout, že džungle v Kongovi je mnohem temnější a děsivější, než idylický prosluněný ráj ve Far Cry. Ostrov lebek (lokace, kde se King Kong odehrává) je plný temných jeskyní, špíny, bláta, močálů a kostí malých (lidojedi) i velkých (dinosauři). Navíc je oproti Far Cry zaplněný mnoha nebezpečnými šelmami, většinou prehistorickými giganty jako jsou pterodaktylové, raptorové, obří hmyz nebo tyranousauři – před těmito bestiemi se budete muset mít na každém kroku na pozoru a jejich potravní řetězec je jedním ze základních mechanismů hratelnosti.

Prostá pravidla

Ze všeho nejvíc je hra akcí, kdy z vlastního pohledu hrajete roli Jacka Driscolla, nedobrovolného dobrodruha ve stylu Indiana Jonese, který se s filmovým štábem dostal na ostrov, kde se evoluce zastavila v pravěku. Vaším úkolem je víceméně projít ostrov z jedné strany na druhou, přičemž se snažíte udržet naživu sebe i lidi z filmového štábu – v čele s krásnou herečkou Anne. Za tímto účelem budete muset využívat přírodních úkrytů, ostrých kostí či oštěpů domorodců, ohně a většinou také nějaké střelné zbraně, které vám z letadla shazuje kapitán lodi, jenž vás na ostrov dopravila.

Paprsky světla vypadají úžasně * Výletníci * Tohle není Malibu ani Tahiti

Jednoduchá herní pravidla umocňuje absence HUD informací – žádné číselné ani grafické ukazatele zdraví nebo munice se nekonají. Pokud seberete střelnou zbraň, Jack si sám pro sebe řekne něco jako „pět zásobníků“ nebo „poslední dva náboje“, když vás zraní, dle intenzity bolesti rudne obrazovka. Call of Duty se pokoušela o něco podobného, nicméně zde HUD chybí zcela (pokud si jej spolu se zaměřovacím křížem nezapnete ručně v menu hry) a ponoření do herního světa je díky tomu rozhodně mnohem hlubší.

Zuby versus klacek * Pistole versus Tyranosaurus * Švédská trojka nebo souboj o chutný oběd?

Kromě akčních pasáží z pohledu vlastníma očima se dočkáte také akčních pasáží s Kongem, které však tvoří spíše jakési zpestření a odměnu pro hráče, zaplňují ztěží čtvrtinu hry. Na Konga se díváte z pohledu třetí osoby nebo z fixní kamery (podle prostředí a situace), abyste si náležitě vychutnali jeho rozměry a destrukci, kterou působí. Hlavní herní náplní opičáckých úrovní jsou téměř wrestlingové souboje s Tyranosaury. I když hra za Jacka obsahuje nutnost využívat potravní řetězec (odlákání velkých nepřátel zabitím a servírováním malých), prostředí (taktický postup od úkrytu k úkrytu) nebo oheň (zahánění nepřátel, vypalování neprostupných částí džungle), lze celkově hru bez potíží označit za akční. A jako taková se hraje dostatečně hladce, křivka obtížnosti stoupá přiměřeně.

Zadržte dech

Je až neuvěřitelné, jak ohromujícím dojmem hra na PS2 působí. I když verze pro PC nebo Xbox 360 obsahují mnohem detailnější a realističtí zpracování prostředí (normal mapping) či kvalitnější nasvícení (HDR, odlesky ohně či blesků), PS2 verze si zachovává prakticky stejně kvalitní modely postav (samozřejmě bez antialiasingu, čehož si ale všimnete pouze zblízka - přičemž Kong je většinu času hra o velkých vzdálenostech) a především neskutečně působivé celkové nasvícení scény. Tím mám na mysli především jasně viditelné paprsky světla, pronikající v podobě výrazných světlených sloupů mezi korunami stromů či okolo pohybujících se veleještěrů. Vrcholem téhle podívané jsou pasáže jako například pochod brontosaurů kaňonem během ranního svítání.

Vynikající anglický článek srovnávající grafiku King Konga na různých platformách

Překvapivě kvalitní grafické zpracování je ovšem pouze součástí celkového ohromujícího dojmu z Konga. Tou větší složkou jeho unikátního kouzla je samotný design prostředí i nestvůr, který holt mají na svědomí mistři z filmového trikového studia Weta Workshop (Pán prstenů) a který byl díky bezbřehé podpoře od filmařů pro herní vývojáře perfektně zakomponován do hry. Kromě přesvědčivých animací všech zvířat (snad jenom samotný Kong občas působí jako valící se koule) je potřeba vyzdvihnout ještě špičkové ozvučení, které zaplní váš obývák dokonalou kakofonií zvuků divoké džungle, špičkovým namluvením postav a nezapomenutelným řevem dinosaurů i Konga.

• Filmová atmosféra
  • Grafické zpracování
  • Špičkové ozvučení
  • Inovativní hratelnost
  • Nezapomenutelné pasáže
  • Krátkost
  • Jednoduchost
  • Rozpačitý závěr

První průchod hrou je rozhodně zážitek, na který se nezapomíná… bohužel během nějakých šesti hodin je po všem, navíc finále v New Yorku je poněkud uspěchané a rozhodně netvoří dostatečně silnou tečku za silnými zážitky z poloviny hry (jako bylo první setkání s Tyranosaurem, jízda na voru po řece, běh mezi pochodujícím stádem brontosaurů a další). Krátkost hry a její určitá jednoduchost (netýká se vynikajících filmových okamžiků odehrávajících se in-game okolo vás) se zdají být zaviněné krátkou dobou, kterou autoři na vývoj hry měli. Díky tomu bohužel King Kong nemá valné šance vedle vypiplaných trháků jako jsou God of War nebo Resident Evil 4. Přesto jde o vynikající zážitek, který otestuje vaše domácí kino stejně důkladně jako odvahu a smysl pro dobrodružství.

Zvuk: 10/10

Jedinečná podívaná se špičkovým filmovým ozvučením, mnoha nezapomenutelnými herním okamžiky, několika podařenými inovacemi hratelnosti a unikátní atmosférou. Bohužel poněkud krátká a jednoduchá.

Celkové hodnocení: 8,5/10