Recenze: Kirby Power Paintbrush a Pac’n Roll

Dvě hry, dva různí hrdinové, ale oba kulatí. A oba využívají možností NDS do krajnosti. Kirby vás zavede do světa zábavného umění a originálních nápadů. S Pac-Manem si následně můžete zajít na oběd. Podávají se žluté kuličky a duchové. Přejeme příjemný zážitek a dobrou chuť.

Karel KališKirby Power Paintbrush

Platforma: Nintendo DS
Vývojář: Nintendo
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Růžová podivnost Kirby zrovna nepatří mezi největší Nintenďácké star, ale každá jeho hra přinesla obrovskou zábavu a hratelnost, jenž sem tam předstihla i samotné hry s Mariem. A stejně tak tomu platí o Kirby Power Paintbrush, který poráží na hlavu první originální hru s Mariem na NDS. No, ve skutečnosti hlavní roli ztvárnil zelený dráček, po kterém nese hra i název. Yoshi’s Touch & Go přinesl sympatický herní styl, ve kterém jste za celou hru nemuseli sáhnout na žádné tlačítko. Všechno dění na obrazovkách korigovala práce stylusem. Nápad geniální – kreslit po displeji cesty, po kterých hlavní zelený hrdina pospíchal s Mariem na zádech. Bohužel s tímto nápadem zřejmě došla tvůrcům pára, protože celá hra nenabízela o moc víc, než právě kreslení cestiček.

Kirby pod vodou dýchat neumí * Vzůru na severní pól * Úrovně jsou rozmanité

Jak už jste s největší pravděpodobností byli schopni dedukovat, Kirby Power Paintbrush pracuje na podobném principu. Jenže v Yoshi v porovnání s Kirbym vypadá jako malá jednohubka před opulentní žranicí. Tvůrci totiž unikátní ovládání zakomponovali do plnohodnotné plošinovou se vším všudy – osmi světy s několika úrovněmi, souboje s bossy, sbírání mincí, překonávání překážek, zbavování se všudepřítomných  dotěrů…ovšem je to ho daleko, daleko víc. Co chvíli narazíte na nějaký z bezpočtu originálních nápadů, osobitého zpracování herních lokací a dalších „vychytávek“. Když si přidáte moc pěknou 2D ručně kreslenou grafiku a líbivé, nevtíravé  melodie, máme tu originální a zábavnou hru par excelence. Ale začněme pěkně od jádra hry, co se zase kde pokazilo.

V hlavni roli koule

Kirby se zrovna jen tak poflakoval po mírumilovném Dream Landu, když tu se zjevila potměšilá čarodějnice a celý svět proměnila o obraz a následně zmizela v tajemném portálu. Kirby pochopitelně neváhá a vrhá se ježibábu pronásledovat. Jenže její moc je obrovská a růžovou skoro-kouli Kirbyho promění v naprostou kouli Kirbyho. Naštěstí během ztratí Štětec Síly, s kterým můžete pomoci hlavnímu hrdinovi navrátit vše do původního stavu. Ovšem cesta to bude dlouhá, celých 24 úrovní vás čeká, než si Kirby Power Paintbrush budete moci odškrtnout jako dohranou hru a za tu dobu si pomalu proškrábete dotykový displej.

Kirby boří rychlost zvuku * Chvilka klidu * Au, přímo za hlavu

Bez vaší asistence Kirby nečinně stojí na místě, avšak stačí na něj jednou ťuknout  a vesele se rozkutálí, poslušně dle fyzikálních zákonů. Z kopce se kutálí rychleji, do kopce mu musíte pomoci, padá do děr, naráží do překážejících potvor, padá do pastí a prostě dělá, co nechcete. Naštěstí tu máte magický štětec, kterým růžovému hrdinovi kreslíte cestu. Po vytvořených čárách se Kirby pohybuje ve směru, jak jste je nakreslili, nezávisle na stupni náklonu. Cesty vydrží jen pár sekund a též se nedají kresli do nekonečna. Máte k dispozici omezenou zásobu inkoustu, který se však poměrně rychle doplňuje, když nic zrovna nečáráte.

Létající Čestmír...teda Kirby * Hej! Kdo zhasnul? * Souboj s bossem ale pinball

Druhou, a poslední možností, jak ovlivňovat dění na obrazovce je ťukání. Když klepnete na hlavního hrdinu, nabere forsáž a podobně jako ježek Sonic dokáže převálcovat všechny, co mu stojí v cestě. Případně stačí ťuknout na příšeru a tím ji na moment omráčit, kdy k likvidaci stačí do ní narazit běžnou rychlostí. Proč ale protivníky ničit, kdy můžete se jim i vyhnout? Někteří totiž vládnou speciálními schopnostmi, které kulatý hrdina od nich dokáže okopírovat. Během hry narazíte na spoustu takových schopností; díky jedné se Kirby promění v nezastavitelné kolo, jiná ho dokáže měnit na kámen, další zase v raketu…je toho prostě fůra. Schopnosti vám nejen usnadní průchod úrovněmi, jejich správné použití vás dokáže dostat na jinak nedostupná místa.

Výtvarná hra

Na těch se většinou schovávají speciální červené mince, které naleznete v každé úrovni a řeknu vám, najít je a získat dá často pořádnou práci. Červenou měnou si odemykáte bonusy; hudební skladby, různé barvy inkoustu atd. Cíl hry je jeden a vždy stejný, provést Kirbyho celou úrovní a dostat ho do brány na konci. Zní to nudně, ale díky celé tuně nápadů, které obzvláštňují cestu si jen tak na stereotyp naříkat nebudete. Sem tam narazíte na speciální děla, které vás vymrští daným směrem, jindy to jsou zase obrovské ventilátory nadnášející hlavního hrdinu. Některé úrovně se odehrávají v naprosté tmě, kterou prosvětlujete zapalováním lampiček rozesetých okolo. Občas narazíte na silová pole, kde se nedají kreslit cestičky, pak vám zase v cestě brání vrata, která otevřete jen vyťukáním tří stejných barev na spínačích. Je toho vážně, vážně noc a nechci vám už ni jiného prozrazovat, abych vás neochudil o nadšené výkřiky vždy, když narazíte na něco nového a neokoukaného.

• Originalita
  • Hratelnost
  • Délka
  • Grafika, hudba
  • Nic podstatného

Hrát Kirbyho je lahůdka, neustále kreslíte cestičky přes pasti  a díry, do toho zběsile ťukáte na hlavního hrdinu, aby se točil, co to dá, ťukáte na bedny, na bomby, na příšery, na Kirbyho, na vypínače, kreslíte cestičky k hvězdičkám, ťukáte a kreslíte, kreslíte a ťukáte…a skvěle se u toho celou dobu bavíte. Navíc, grafické ztvárnění se tvůrcům podařilo na výbornou, prostředí se často mění a vypadá výborně, zvuky vydařené a hudba stejně tak. Z technického hlediska hře prostě nelze nic vytknout. Vlastně hře jako celku nejde nic výrazného vytknout. Kirby Power Paintbrush přinesl na NDS zatraceně podařenou plošinovku plnou skvělých nápadů a výborné hratelnosti. Ostatním bude dlouho trvat, než se jim podaří ji překonat.

Zvuk: 9/10

Velmi zábavná plošinovka, která využívá unikátních vlastností NDS do krajnosti.

Celkové hodnocení: 9,1/10