Recenze: KnightShift CZ – kravsky dobrá zábava

Není to Warcraft, není to ani Diablo, ale bere si nejlepší prvky z obou a doplňuje je ďábelským smyslem pro humor - je to KnightShift. Pojďme se společně podívat na to, co se skrývá za překrásnou grafikou, pohádkovým příběhem a dvěma hrami (RTS a RPG) v jedné malinkaté krabici. Dopředu prozradím, že to bude stát za to.

Platforma:  PC
Typ hry: RTS a RPG v jednom
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 3D grafická karta s podporou T&L
Doporučená konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 128 MB 3D grafická karta s podporou DirectX 9
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Reality Pump Studios (
Distributor hry: Zuxxez (
Distribuce v ČR: Hypermax (
Homepage hry:

koupit
Hru si můžete pořídit v našem obchodě s 15% slevou za cenu 849,- Kč! Pro více informací o hře klikněte sem. Nabídku dalších titulů naleznete na adrese vltava.doupe.cz.

Princip akcí „dva v jednom“ je v zásadě jednoduchý. Při nákupu věci potřebné, dostanete navíc předmět či službu, kterou vůbec nechcete, a o jejíž celkové užitečnosti by se daly vést dlouhé polemiky. Kupříkladu šampón s kondicionérem. Odborníci mě možná opraví, ale mé vlasy si opravdu  nejsou vědomy rozdílu přípravku dva v jednom od klasické „stand-alone“ směsi. Na první pohled by se chtělo zařadit KnightShift úplně do stejné kategorie – real-time strategie s nechtěným dítětem v podobě bezduchého RPG. Jenže pravda je někde jinde...

V jednoduchost je síla

KnightShift totiž opravdu obsahuje dvě hry v jedné. Ano, RPG režim není kdovíjak propracovaný a zarytí baldurgisté nad ním znechuceně ohrnou nos, ale kdo říká, že zábavná hra musí být kdovíjak složitá? I v režimu real-time strategie se KnightShift nedrží kočičkovského pravidla nasázet do hry vše, co se osvědčilo u jiných, podobně ražených, her, což se však v konečném součtu ukázalo jako velice dobrý krok. S prvním spuštěním KnightShiftu se ve vás pomalu začne rozlévat pocit, který nemůžete zažít u řemeslně dobře zvládnutého tisíc prvního klonu Command and Conquer. Jedná se o dojem z naprosto jedinečného a osobitého díla, které, ač nepřináší prakticky nic nového, si zapamatujete na hodně dlouhou dobu.

Račte obdivovat světelné efekty * Výběr hrdiny v RPG módu * Hlavní záporňák

Až oči přecházely

Bez dlouhého otálení je třeba přiznat, že značný podíl na tom má grafika. Ta je jedním slovem úžasná. Kompletní 3D zpracované prostředí, nad kterým můžete zoomovat, jak se vám zachce, tu sice už několikrát bylo, ale ve spojitosti s pohádkovo-humorným pojetím se jedná o unikát. Grafici se na hře doslova vyřádili. Herní prostředí hraje všemi barvami a nekonvenčnost se projevuje i ve ztvárnění postav. Kouzelníci jsou zakuklení dědkové s podivně prohnutou krční částí páteře a frňákem, za který by se nestyděl ani středně stavěný slon. Tchýně je opravdová plnoštíhlá tetka s válečkem a nevábným vzhledem a amazonka zase svým oblečkem evokuje představu domků s červenou lucerničkou. Originální, ujeté, zkrátka KnightShift.

Sám u vody. Nebojíš se princi?* Nebojím * Mám přece oheň

My nejsme divní, my jsme z KnightShiftu

Už jen z letmého představení jednotek je vidno, že svéráznost si hra uchovává i v dalších aspektech. Opravdu nevím, jestli jsem v nějaké jiné hře ovládal armádu tchýní či pasáčky krav. A přitom se jedná o tak užitečné jednotky! Posuďte sami – tchýně se svým válečkem zrychlují práci jinak flákajících se dělníků a dovede rovněž kouzlem své osobnosti přesvědčit a získat nepřátelské budovy na vaši stranu. Pasáček zase pomáhá lepšímu zažívání vašich jediných harvestrů – kravičkám.

Protože milé hráčky a hráči, kravička, to je vaše všechno. Bez ní nejste ve strategickém režimu nic. Z kravičky všechno pochází a jedině kravička umožňuje díky svým naditým vemenům rozšiřování vaší armády či základny. Říkal jsem snad někdy, že autoři KnightShiftu jsou normální?

Klasika - katakomby * I na chaloupku na muří nožce dojde * Ve hře vám pomůže i jednorožec

Ale velectěné kolegyně slavné Milky nejsou jediné, kdo vás svou přítomností ve hře překvapí. V armádě můžete nalézt ježibaby na košťatech, prostoduché stavitele nebo udatné rytíře. Dostalo se i na tradičnější povolání jako lučištníci, pěšáci či kopiníci. Jednotek celkově není moc, ale garantuji vám, že podobnou partu byste jinde hledali stěží.

Lepší, krásnější, krémovější

Proč by také mělo být více druhů jednotek, když autoři jednoznačně preferují kvalitu nad kvantitou. Na souboje tisícihlavých armád si budete muset vybrat jiného favorita, zde totiž hlavní úlohu hraje zkušenost. Vítězství není otázkou počtu vojáků, ale kvalit jednotlivých jednotek a jejich úspěšné aplikaci. Hra je po této stránce dobře vyvážená – každý typ má své jasné výhody a nevýhody. Nemůžete si dovolit ztratit lučištníky, protože bez nich bude vaše armáda rozprášena první letkou ježibab. Při dobývání měst jsou neocenitelnými pomocníky kouzelníci s dalekým dostřelem. Ti však zase nevydrží příliš dlouho při střetu tváři v tvář, proto musíte vyprodukovat i nějaké muže do předních linií. Ač to zní hodně megalomansky, v praxi stačí tři vojáci od každého a máte armádu na všechno.

Co na to říkáte kolego? Nemá zlomené páté žebro? * F-16ky to sice nejsou, ale i tak se ježibaby hodí * Spoře oděná dívčina a sama v lese?!

Ovšem ani to nemusí stačit, pokud budou všichni zelenáči. RPG prvky jsou sice až primitivně jednoduché, ale přesto značně ovlivňují souboje. Vojáček s dvěma kapkami (ukazatel úrovně) si poradí i s několika zelenáči. Nejlépe je tento úkaz vidět na hlavním hrdinovi strategického režimu – princi Jiříkovi. Zezačátku jste rádi, když vám mladý monarcha nezemře, když se na něj vrhnou dva vlci, o pár misí dál však bude sám dobývat nepřátelské základny. Díky často se vyskytujícím studánkám života není až zas takový problém si své nejlepší borce uchovat i do dalších bojů. I když se kolem žádné zdravotnické zařízení nenachází, stačí si dát šlofíka a za chvíli máte ze zdevastované armády jednotku plnou svěžích vojáků.

Druhým důkazem o vítězství kvality jsou unikátní předměty. „Sériově“ vyráběný voják má zbraň obyčejnou. V bojích a různých skrýších však lze nalézt předměty mnohem lepší, které jeho možnosti vylepší. Najdete pořádný meč, zbroj a štít a hle – ze slabého vojína tu máme pořádného vojáka s drtivou silou. Navíc se o jejich výstroj nemusíte příliš starat, jednotky si berou zbraně automaticky, a když vidí lepší, tu starou sami od sebe položí.

I princ musel nějak začínat * Uzdravování u jedné z mnoha studánek * Jeden z prvních úkolů

Ovládání nepěkné jest

Pokud by vás ani předchozí dva důvody nepřesvědčily, je tu ještě jeden negativní. Ovládání velkých armád je dosti frustrující záležitostí vyžadující alespoň částečné rozdělení armády na několik poddružin a bleskurychlé reakce při jejich ovládání. Vojáci jsou totiž obdařeni vlastním rozumem a celkem rádi se rozutečou, kam nemají. Na druhou stranu autoři se snažili některé prvky zpříjemnit. Můžete tak sami nastavit, zda-li mají vaši magičtí poddaní automaticky zesílat určité typy kouzel nebo jestli mohou spát, aby načerpali energii.

Auuu, toto bolelo * Nevidíte někde praváka? * Červená se, line záře, temný oheň ke questům hrdiny váže

Celkově však ovládání vyznívá spíše nepovedeně a jasně hráče tlačí k používání menších armád. Může za to i na můj vkus poněkud velké přiblížení kamery. Možnost odzoomovat o pár metrů dál je častokrát otázkou života a smrti.

Strategické hrátky

Ve strategické části hra nabízí standardní rychlou bitvu, multiplayer a nezbytnou kampaň. Ta je postavena na pohádkovém příběhu o návratu prince Jiříka na trůn a jeho dalších dobrodružstvích. Možná trochu klasická zápletka, ovšem příběh pro mne představoval jeden z taháků hry. Může za to i povedený český dabing, ve kterém se majitelé některých hlasů opravdu vyřádili. Hlášky jako „Co chcéééš?“, „Sakra, už zase mi to chcíplo.“ od ježibaby s koštětem nebo „Hrdina jako já nikdy nevolá o pomoc...... póómóóóóc!“ jsou jen malou ukázkou svérázného humoru autorů, který se naštěstí povedlo přenést i do počeštěné verze.

Ve dvou se to lépe táhne, i v RPG režimu * KDO TO BYL? Kdo mohl být tak bezcitný a zničit TU, která produkuje životadárné mléko?!! * Další ze soubojů

Svou rukou k povedenému dojmu k tomu přispívá i vhodná skladba misí, která často před hráče staví rozmanité úkoly, které se zřídkakdy opakují. Jednou je to klasická „stavěcí“ mise, jindy stíháte podlé únosce, potřetí se musíte snažit pouze s postavou prince.

RPG

Pokud by vás přesto začala hra nudit, je tu spása v podobě RPG režimu. V něm si vyberete novou postavu a rozdělíte jí pár základních vlastností. Jedná se opravdu o značně zjednodušené RPG, takže se jejich počet pohybuje mezi čtyřmi až osmi. Mnohem zajímavěji zní, že nemáte předem určené, co dál. K dispozici je klasická kampaň s příběhem, volné mise anebo velice zajímavá možnost multiplayeru. Vaši postavu však můžete mezi těmito režimy dle vlastního uvážení přesunovat a vytvořit z ní unikátního hrdinu. Doma, v singleplayeru si ji vytrénujete, a pak se vydáte dobývat slávu i za hranicemi vašeho počítače.

• dvě hry v jedné
  • skvělá grafika
  • pohádkový příběh
  • svérázný humor
  • celková ztřeštěnost
  • vydrží dlouho
  • povedený dabing
  • ovládání občas trochu náročnější na
  • prstoklad
  • někomu nemusí vyhovovat značné
  • zjednodušení hry
  • žádná revoluce v žánru

Díky různým zjednodušením hra možná někomu nebude připadat příliš zábavná. Sice jsou ty jisté nadstavby oproti strategickému módu (rozšířený inventář, větší kontrola zkušeností apod., přesto se jedná o velice jednoduché RPG. Jak už jsem ale uvedl výše, byl jsem mile překvapen. RPG mě bavilo stejně tak jako RTS. Hlavní výhodou KnightShiftu vidím v možnosti volby. Když máte náladu bojovat ve velkých bitvách, stavět základny a dobývat nepřátelské území, zvolíte strategii, a až se vám zachce po poněkud komornějších šarvátkách, přepnete na RPG. Každé má něco do sebe.

A pohádky byl konec

Nehledejte v KnightShiftu žádnou revoluční novinku. Nehledejte v něm ani chyby pramenící ze značně zjednodušeného konceptu či nelpění na všech osvědčených vlastností žánru. Hledejte v něm unikátní spojení RPG a RTS, skvělou grafiku, svérázný humor, dlouhou životnost zaručenou editorem misí a navíc povedenou českou lokalizaci. Pak budete spokojení jako já.

Grafika: 9,5/10
Hudba: 8,5/10
Hratelnost: 8,5/10