Recenze: Kojak – na stopě zločinu

Lízátkový policajt je opět v akci. Tentokrát se ale musí postavit před sérií brutálních zločinů, které v historii jeho kariéry nemají obdoby. K vyřešení případu potřebuje především skvělou paměť, dobré reflexy a špetku důvtipu.

Žánr: Logické/akční/adventurní
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680
Hru poskytl:
WapStranky.cz

Kdo by neznal holohlavého detektiva s lízátkem v puse? Tyto dva jeho symbolické znaky se za dobu existence seriálu Kojak zapsaly do paměti snad všech diváků. Přitom podivné kouzlo smrdutého velkoměsta New York zapůsobilo s přehledem na všechny přihlížející, tedy vyjma pár ojedinělých výjimek. Každopádně ale není žádným tajemstvím, že se o podobný úspěch snaží i jeho nynější herní ztvárnění určené do mobilních telefonů.

New York je opět zmítán všemožnou gangsterskou havětí a vy jste posazeni rovnou před jeden z nejsložitějších případů za dobu celé své kariéry u policie. Klasické zauzlení vraždy  vede neustále k novým stopám, díky čemuž pomalu vyplouvá ledovec nad hladinu vody, abyste spatřili jeho hrůznou podobu. Kojak je ovšem od mnoha jiných kriminálně laděných titulků odlišný. Jeho hlavní částí jsou příběhem poslepované minihry skládající se například ze sestavování portrétu pachatele, sledování podezřelých aut v rušných ulicích, odposlouchávání telefonů nebo prohledávání místa činu.

Jako v novinách....

Ani v jednom případě však nejde o kdovíjak sofistikované podání vyšetřovacích způsobů – hra je utvořena tak, abyste jí pomalu propluli bez větších problémů a záseků. V případě sestavování portrétu pachatele si musíte dobře zapamatovat obličej, který se vám ukáže na časem omezenou dobu. Poté se ocitnete před položkami sestavujícími jeho jednotlivé části, které se postupem času po stránce variability rozšiřují.

Sestavování portrétu ; střílení na střelnici ; pronásledování podezřelého vozidla

Nejedná se ale o nic složitého, což ostatně platí i u pronásledování podezřelých automobilů. Kojak jede jako prase, vy jen musíte řadit a uhýbat před ostatními vozidly – a čert vem jakoukoliv rozumnost v nepřiměřené rychlosti, jež tu a tam dokáže potrápit při nehezkých nehodách. Ostatně, v podobném duchu se nesou další mnohé mezihry, jen škoda jejich častějšího opakování. Zkrátka a dobře – za malou dobu se nevyhnete stereotypu, od něhož vás nezachrání ani samotné vyprávění.

Přiznám se, že jsem byl laťkou úrovně vyprávěčských schopností autorů/překladatelů zaražen. Něco tak hrozného se jen tak nevidí, podivné stavby vět zamrazí v zádech a gramatické chyby tomu dodávají pravý nahořklý šmrnc. Ani propracovanost dialogů mezi postavami není znát, odfláknuté rozhovory působí „jen-aby-se-neřeklovským“ dojmem, od něhož jsem byl zachráněn snad jen díky hudbě.

Luštění kombinací je někdy kumšt

Alespoň ta „zvučí“ solidně,což by se mimo jiné dalo říci i o grafice. Její zpracování je sice v mnoha směrech jednoduššího rázu, avšak na své potřeby je vizuální podoba plně dostačující. Ve vyprávěčské části se setkáte s papírovým podkladem a suchým textem rozloženým do několika obrazovek. V samotných minihrách posléze s dvojrozměrnou grafikou přizpůsobenou svému tématu. Zároveň jde pochválit intuitivní ovládání, které si během okamžiku každý osvojí, a to i vzhledem k velké různorodosti úkolů.

• Zajímavé zpracování
  • Minihry
  • Ovládání
  • Hudba
  • Po kratším čase stereotypnost
  • Příšerná lokalizace
  • Občas příliš jednoduché

Kojak je příjemnou odpočinkovou hrou, od které nejde očekávat nic víc. Detektivní puzzle svůj účel hravě plní, po čase se však začnou opakovat a hlavně - nudit. Zároveň mne zaráží právě ona hrozná úroveň lokalizace týkající se jak slohové stránky, tak i té gramatické. A vzhledem k důležitosti příběhu opravdu nejde o malou výtku. Co naplat...

Originalita: 3/10
Atmosféra: 5/10

Kojak je příjemnou hříčkou, od níž ale rozhodně nejde očekávat nic zázračného. Největší výtku bych přitom směřoval hlavně k mizerné lokalizaci.