Recenze: Land of the Dead – utíkejte, jsou všude

Zachránili jste svět, galaxii i vesmír? Co víc vám zbývá? Co takhle zachránit si holý život v davu zombií, které by nejraději povečeřely vaše játra na mozeček. Teda na vašem mozečku. Zkuste přežít v zemi mrtvých, zkuste přežít v Land of the Dead.

Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: procesor Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, 2 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ , 512 MB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Brainbox Games (
Distributor: Groove Games (
Homepage: (

Temné vize

Člověk dokáže s dostatkem náznaků docela přesně předpovídat budoucnost. Třeba, když se k vám blíží namakaný svalovec s krví podlitýma očima, který byl svědkem toho, jak jste mu právě nešťastnou náhodou nabourali jeho nový sporťák. To už s velkou pravděpodobností víte, že teď to bude definitivně bolet a vstávat se dnes rozhodně nevyplatilo. Jiný příklad, po celovečerním snažení se vám podařilo sbalit nádhernou slečnu. Do svého bytu se tedy vracíte s ní a naprosto přesnou představou o průběhu této noci.

Ne, opravdu to není simulátor hrobníka, i když... * Ty teda mají nepořádek* Vypadá trochu nezdravě

V okamžiku, kdy se mi dostala do rukou hra, o které jsem ani netušil, že existuje a navíc je podle filmu, se mi v hlavě začaly líhnout temné chmury o potenciálu tohoto dílka. Když na mě vyskočila tradiční instalační tabulka, dávající na vědomost použití Unreal enginu, očekávání se obohatilo o předpoklad na dnešní dobu průměrné grafiky. Po krátkém intru v hrůzném menu už jsem měl skálopevnou představu, že tenhle paskvil nemůže dostat hodnocení přesahující 3 body.

Ale ne všechny předpovědi budoucnosti se vyplní. Se svalovcem vás místo nakladačky čeká rozumný dialog, sličná slečna vás nakope a šlohne peněženku a z herního odpadu se vyklube herní klenot. U Land of the Dead se sice tomu tak nestalo, ale rozhodně byl výsledný dojem lepší, než počáteční chmurné vidiny.

Vidlákem hrdinou

Ve hře se stanete typickým americkým farmářem, který jednoho pošmourného dne vidí skrze okno svého domu podivného cizince, jen tak tiše stojícího na trávníku. V tento okamžik už dostáváte do rukou ovládání vy a v klasickém FPS pohledu se jdete cizáka zeptat, cože to u vás hledá. Dojdete k osobě, pohlédnete ji do očí... a sakra! Takhle normální člověk rozhodně nevypadá, zdravý obličej přeci nemá šedou barvu a už rozhodně z něj nevisí kusy kůže, odhalujíc hnijící maso.

Trochu sem ho přisekl do formy * Ups, někdo nechal puštěný plyn * Hmm, už spí, nebudu je rušit

Následuje prchání do domu, hledání lovecké pušky na půdě, zatímco se k vašemu domu stahují další podivně se kymácející osoby. Zombie jsou sice mrtvé, ale rozhodně ne nesmrtelné a pár přesných výstřelů z pušky vašeho vidláckého hrdiny stačí na vytvoření volného životního prostoru. Protože absolutně netušíte, co de děje, proč se na vás vrhají ty zrůdy, vydáváte se k nejbližším sousedům na návštěvu.

Ovšem jejich roztrhaná mrtvá těla vám toho moc neobjasní, jen v rádiu se dozvíte o náhlém narůstajícím počtu zuřivých nemrtvých vraždících živé. Nezbývá, než vyrazit do města zjistit co a jak. Postupem času se dozvíte, svět víceméně ovládli mrtví a zbývající živí se srocují na bezpečných útočištích, do jednoho z nich budou mířit i vaše kroky.

Příběh hry má být jakýmsi prequelem k filmu Land of the Dead, který má na svědomí legendární tvůrce zombie filmů, George A. Romero. Hra nabízí v podstatě klasické kulisy tohoto druhu fílmů, opuštené, zničené domy, torza mrtvých, na pozadí hořících ohňů pomalu se šourající zástupy nemrtvých zrůd, které se vrhají s nekonečnou vytrvalostí na zbylé živé, aby je mohli roztrhat na kusy, nasytit se jejich masem či případně proměnit na jednoho z nich.

Dřevěné dveře zombie nezastaví * Jsou jich doslova záplavy * A prý, že je naše zdravotnictví v krizi

Pokud milujete klasické zombie filmy, jako Dawn of the Dead, přinese vám hra jejich naprosto dokonale věrnou atmosféru. Samotný hrdina je ve hrách vskutku poměrně originální, typický americký balík z farmy ve středním věku, který ovšem ví co a jak. Nepůsobí plastově a nevěrohodně, jako většina nabušených hezoučkých supermanů z některých podobných her. Celý příběh sledujete pouze z jeho pohledu. Informace, co se děje získáváte jen občas z různě roztroušených rádií, sem tam na krátkou dobu narazíte na někoho živého, jinak jste to jenom vy a zástupy dotěrných zombie. Nemusíte spasit svět, zachránit princeznu, či odhalit děsivé spiknutí, celou dobu se snažíte dostat se zdravou kůží někam do bezpečí.

Město jako živé, vlastně mrtvé

Prostředí, které navštívíte, je přesně v rámci žánru. Začínáte na své farmě, následuje noční přesun přes pole plné vysokého obilí na sousední farmu, dočkáte se klasických zdemolovaných ulic města, s rozbitými skly, hořícími vraky aut, poničenými domy, a tak podobně. Navštívíte nemocnici, obligátní kanály (ty snad nesmějí chybět v žádné hře), ale i třeba divadlo či hotel. Lokace jsou pestré, ale klasické, ovšem v tomhle žánru bych nic originálního nečekal. Střídají se poměrně svižně, ovšem po designové stránce se jedná o mírný podprůměr.

Všechno je striktně lineární a stokrát jinde viděné, během postupu hrou narazíte na zcela klasické úkoly typu najdi a vyměň pojistku, najdi klíč, najdi vypínač ... sem tam narazíte na pestřejší zábavu, kdy například celou jednu úroveň kryjete sniper puškou jednu z živých postav, v divadle musíte postupně vyčistit jednotlivé části budovy od zombií, pozdější se dostanete i ke stacionárnímu rotačnímu kulometu. Na žádné složitější hádanky ala Resident Evil nenarazíte, hlavní je likvidace nemrtvé sebranky.

Nikde nikdo, zatím * Asi zběsilí fanoušci kultury * Co by to bylo hru bez kanálů

A že jich je. Nemrtví se valí opravdu ze všech stran, zpočátku na vás sem tam nějaká vybafne, postupem času se jejich koncentrace a frekvence objevování zvyšuje a ke konci se jedná o pravou a nefalšovanou záplavu nepřátel, kdy je jedno kam míříte, protože vždycky něco trefíte. Druhů protivníků je omezený počet, dost často narazíte na totálně stejné modely, kterýžto nedostatek mírně ředí specifické modely podle prostředí. V nemocnici tak narazíte na doktory v pláštích, pacienty v pyžamech, jindy to jsou policisté v uniformách, vojáci atd.

Uniformované zombie přeci jenom tak neruší, jako když potkáte už 20. stejně oblečeného homelesáka či hospodyni v zástěře. Ze začátku se na vás vrhají jen holýma rukama, později narazíte na zombie, které vás mohou na chvíli otrávit svými „zvratky“, ty nejschopnější se naučily dokonce zacházet s některými zbraněmi. Za celou dobu nenarazíte na žádného bosse, který by se od řádové zombie lišil. Což v pozdější fázi spolu s podobně vypadajícími lokacemi přidává vrchovatou měrou na stereotypu. Naštěstí čas od času naleznete nějakou vzpruhu, která vás donutí pokračovat dál, třeba novou zbraň.

Hlavičku ustřelíme nebo urazíme?

Ve správném zombie filmu hrají prim zbraně na blízko, munice do střelných zbraní je málo. Stejně tak je tomu i v Land of the Dead. S pytlem plným munice totiž tento žánr velmi rapidně ztrácí atmosféru. Během hraní si vyzkoušíte celou řádku klasických zbraní používaných tváří v tvář. Nechybí klasiky typu kladivo, ocelová trubka, baseballová pálka, lopata, hasičská sekera atd. Každá zbraň má dva druhy úderu, liší se i vlastnosti zbraní, s některou šviháte rychleji a slaběji, s hasičskou sekerou se dají trhat snadno končetiny, ale trvá, než se napřáhnete, a tak podobně. Každou novou zbraň je radost vyzkoušet, přeci jen je větší lahůdka rozmlátit zombíkovi hlavu basebalovou pálkou na kaši, či rovnou utrhnout sekerou, než do něj nasázet zásobník z glocku. I když i to je velmi upokojující.

V televize zase houby * Tohle vypadá jako F.E.A.R., ale není * Je mi trochu nevolno

Na začátku máte jen překvapivě slabou loveckou pušku, později získáte revolver, s nímž stačí jen jedna rána a z hlavy je pyré, nechybí klasická brokovnice, najdete i zmiňovaný glock či útočnou pušku M16. Do hloučků se hodí použít Molotovův koktejl či granát. Počet munice do každé zbraně je hodně omezen, hrdina unese jen jednu zbraň na blízko a granátů můžete nosit jen opravdu pár. Což je v rámci zachování atmosféry jenom dobře. Bohužel střílení ze zbraní s sebou nese dost potíží. Za prvé nejsou moc dobře vyvážené, viz třeba lovecká puška, dost často se stane, že jednotlivé zásahové zóny u nepřátel nefungují.

Můžete třeba protivníkovi ustřelit co částech ruce, nohy či hlavu, ovšem sem tam to nejde, i když se trefíte. Třeba poměrně často nezabijete zombii na jednu ránu brokovnicí, i když stojíte v bezprostřední blízkosti. Ani rána do hlavy revolverem není stoprocentní. Pět jich zabijete jednou ranou a ten šestý vydrží rány tři. Divné. A najdete i dost dalších problémů.

AI protivníků je mizerná, jasně, jsou to zombie, ale kvůli tomu se nemusí snažit projít zdí. Na skripty narazíte na každém kroku, třeba vylézání protivníků z ventilace, rozbíjení dřevěných dveří a jiné. Díky bohu, že se takřka nikdy nespawnují za vašimi zády. I když většinou víte, odkud další vyleze, často vám některý padne na hlavu a pořádně vás vyděsí. Celkově se budete bát poměrně dost, ale musíte hrát večer, potmě a se zvukem dostatečně nahlas.

Vypadáš hrozně

Opravdu velkou měrou na děsivosti přispívá hudba, používá jednoduché melodie, s těmi správně zvolenými nástroji. Jedná se o klasické tklivé cinkání, které zaručeně nažene husí kůži a působí velmi, ale opravdu velmi děsivě. Sice se jedná o nekonečnou smyčku hrající během jednotlivých levelů a jako OST bych ji rozhodně neposlouchal, ale tady jako katalyzátor děsu funguje naprosto excelentně .

Co se kde děje se dozvídáte v rádiu   * Ha ha, za chvíli bude moje * Tady mám pořádný výhled, budou padat hlavy

Na druhou stranu zvuky žádný zázrak nejsou, výstřely mi přišly poněkud zastřené, bručení zombie je neustále stejné, hlavní hrdina sem tam bez sebemenšího důvodu vzdychal, což dokázalo popravdě vždycky vystrašit, i když nikdo nebyl nablízku. Těch pár postav, co potkáte, plus hlavní hrdina, disponují poměrně kvalitním dabingem, ale zase tolik toho nenamluví.

Vizuální stránka není nikterak dech beroucí. CG sekvence jsou poměrně povedené, ale s elitou v podobě Blizzard se měřit rozhodně nemohou. Celá hra je postavena na dnes už poněkud zastaralém enginu, se kterým si autoři ani moc nehráli, a je to znát. Modely postav jsou na tom ještě poměrně dobře, ale prostředí je hrozně hranaté a málo detailní. Textury nestojí takřka za nic, jsou v nízkém rozlišení a nedostatečně barevné. Světelné efekty snad ani nestojí za řeč. Na bugy typu prosvítání zdí, špatná detekce kolizí, a tak podobně narazíte každou chvíli. Většina prostor vypadá neuvěřitelně pustě a vybydleně, ale v tom smyslu, že to neprospívá ani atmosféře hry. Obrázky vypadají poměrně dobře, ale v pohybu není o co stát. Na druhou stranu, aspoň nemá hra krvavé nároky na hardware.

• Mlátit zombíky lopatou je zábava
  • Hrůzu nahánějící hudba
  • Sednete a hrajete
  • Některé výborné okamžiky
  • Časté změny prostředí
  • Atmosféra jak z filmů G. A. Romera
  • Malá variabilita úkolů
  • Vizuálně nepřitažlivé
  • Jsou tam jenom zombie
  • Spousta chyb
  • Opakující se hudební smyčka
  • Linearita prostředí
  • Nulová AI

Land of the Dead sice nabízí multiplayerovou hru, ale ta je absolutně nezajímavá a nudná. Celkově mě však hra dost překvapila. Pro fanoušky George A. Romera se jedná o naprostou povinnost. Ve hře totiž naleznete takřka kompletně převedenou atmosféru z jeho zombie filmů a je to zábava i hrát. Sice tu máme jen průměrný a zastaralý level design, takřka archaickou grafiku, spoustu bugů a některé prvky, které byly dobré tak do hry před 5 lety, ale celkový dojem mám kladný. Sice jen lehce, ale kladný.

Tahle hra je ryze specifická, v rámci porovnání se soudobou konkurence v podobě F.E.A.R, Call of Duty 2 či Quake 4 nemůže vyhrát, ale své fanoušky si určitě najde. Pokud ji v obchodech najdete za pár stovek a máte rádi zombie filmy, určitě berte všemi deseti. Vy ostatní, náročnější, sáhněte pro něco jiného.

Grafika: 6/10
Zvuk: 6/10
Hratelnost: 5/10