Recenze: Left 4 Dead 2 – brutálně dobré

Valve dodrželo slib a vydává pokračování nejlepší PC akce loňského roku přesně s ročním odstupem a do starého receptu přidává nové ingredience.

Valve se podařil skutečně husarský kousek. Poprvé od zavedení tzv. epizodického vydávání nového obsahu do svých her dodrželo termín vydání a plánovaný roční odstup. Paradoxní je, že se jim to povedlo u hry, která podle některých fanoušků takto rychlou péči nepotřebovala. Původní plán vydávat své hry na epizody s ročním odstupem vznikl u Half-Life 2, kde jsme si bohužel museli zvyknout na fakt, že si počkáme výrazně déle.

Druhý díl Left 4 Dead přichází přesně 365 dní po zavedení této nové značky a jeho očekávání byla doprovázena řadou spekulací, bojkotů a celkové rozladěnosti herní komunity. Jsem ale přesvědčený, že jejich zloba se dnem vydání změnila v uznalé pokývnutí hlavou.

Dead 2 - exkluzivní ukázka hraní demoverze'

Teď je pouze otázkou, zda-li se dokáže hra prodávat stejně úspěšně jako jeho předchůdce ověnčený cenou AIAS (Academy of Interactive Arts & Sciences) jako Nejlepší počítačová hra loňského roku. Předpoklady na to má.

Dnes s námi vaří

Mnozí z nás opláčí absenci hrdinů z původní hry, ale na druhou stranu proč poslouchat staré hlášky kamarádů, kterých jsme si užili až až? Pro svěží zážitek jsou zde noví hrdinové, které tvoří opět čtyřčlenná parta náhodně přeživších. Přivítejte zástupce něžného pohlaví Rochelle pracující jako asistentka produkce v místní televizi, nadváhou postiženého Coache, který v dobách své největší slávy hrával americký fotbal a nyní v době své největší váhy trénuje nové talenty, Elisse, mladého mechanika, který zombie apokalypsu bere jako ideální příležitost jak konečně někomu nakopat zadek a nakonec Nicka, který si jako podvodníček přišel k velkým penězům a teď je utrácí po kasínech.

Všichni se musí stmelit jako jeden tým, aby čelili pokračující zombie apokalypse. Ta se rozšířila z severovýchodního státu USA Pensylvánie do jižního státu Georgia, Savannah a následně do jižního státu Lousiana s největším městem New Orleans. Na jejich cestě přeživší projdou pěti novými epizodami, které do morku kostí prověří jejich vůli přežít. Nebude to jednoduché. Prostředí se mění s každou epizodou, nakažených je více a přibylo také několik nových Special infected, kteří neváhají využít svých mutací nabytých schopností. Naštěstí ani přeživší nepřijdou zkrátka. Kromě nových zbraní nablízko jejich arzenál rozšířila řada vychytávek a střelných zbraní, které z porcování zombíků dělají námět na nový pořad o vaření – Zombie na tisíc způsobů.

Ingredience č. 1 – žaludek, střeva, jatýrka

Už je to pár let, co světlo světa spatřila asi vůbec nejbrutálnější FPS v dějinách – Soldier of Fortune. Její krví potřísněné žezlo krále brutality přejímá právě L4D2. Po zásahu zombie z brokovnice se vám naskytne pohled jak z nějakého undergroundového gore hororu, který svého diváka neušetří mimořádně naturalistické a detailní podívané. Modely postav nemrtvých doznaly razantního upgradu a i školený chirurg by dle některých otevřených zranění mohl poznat, co že měl naposledy zombík k večeři. Nebo spíše koho. Detailnost s jakou je možné prozkoumat vnitřní orgány bere dech. Z rány tryská krev, vypadávají střeva, odpadávají končetiny, páteř opouští své pevné místo v obratlích, mozek se vydává na výlet do všech směrů a díry v tělech padlých zombíků tvoří různorodé obrazce ementálového typu.

Z rány tryská krev, vypadávají střeva, odpadávají končetiny, páteř opouští své pevné místo v obratlích, mozek se vydává na výlet do všech směrů a díry v tělech padlých zombíků tvoří různorodé obrazce ementálového typu

Konec je i krvavému oblaku prázdnoty po výbuchu pipebomby. Nyní se explodující houšť těl mění v působivé divadlo všemožných tvarů, které tvoří vzduchem poletující ostatky nenažraných herců. Toto představení sice v momentě výbuchu užírá značnou část plynulosti hry, ale přesto jsou první řady na show pokaždé vyprodány. Člověk to zkrátka chce vidět tzv. z první ruky, jakkoliv to může vypadat nechutně. Tato novinka dělá z hraní L4D2 opravdu svěží zážitek a první díl vám od této chvíle bude připadat jako obyčejná cenzurovaná verze. Na druhou stranu musím upozornit, že v případě hraní za přítomnosti rodičů či prarodičů může dojít k omdlení některého z přihlížejících a následnému zabavení počítače.

Ingredience č.2 – ostré nástroje

Při vaření zombie guláše je mimořádně důležitá kvalita nástrojů, se kterými kuchař pracuje. Valve jako vrchní kuchař připravilo několik novinek, které z přípravy tuhého fláku masa dělají záležitost o jednom pořádném nápřahu. Do ruky si můžete vzít katanu, kytaru, basebalku, sekyru, kriketovou pálku, pánvičku, mačetu, obušek, páčidlo a zlatý hřeb večera slaví motorová pila. Poslední jmenovaný kousek má ovšem omezenou výdrž a po vyčerpání benzínu pilu automaticky zahodíte. Tyto nástroje bohužel zabírají slot pro pistoli a jejich použití výlučně nablízko je strategicky nevýhodné. Škoda, že zde nejsou různé vrhací předměty jako nože nebo láhve. Na druhou stranu hra si klade za cíl, že hráč může použít jen tolik předmětů, kolik by unesl i v reálu.

Arzenál střelných zbraní byl významně rozšířen. Pistole obohatil účinnější Glock v duálu a mimořádně silný Magnum, který v duálu neunesete. Sadu brokovnic rozšířila chromovaná verze a bojová brokovnice podle modelu SPAS-12 v režimu semi-auto. Rychlopalnou UZI doplňuje verze s tlumičem na bázi modelu MAC-11. Loveckou odstřelovačku můžete v pozdější fázi hry vyměnit za rychlejší model na bázi H&K MSG 90. Americkou M16A2 výtečně doplňuje bojová puška se zásobníkem na šedesát ran. Mezi neuvěřitelně účinné kousky patří legendární AK-47, na kterou se můžete spolehnout za každé situace.

Jako specialitku na uvaření velké porce zombie guláše najednou si pro nás šéfkuchař přichystal granátomet s třicítkou nábojů. Tento vysoce účinný mlýnek na maso najdete jen výjimečně a nelze mu doplňovat munici. Osobně jsem si velice oblíbil Magnum a novou odstřelovačku, se kterou se honba divoké zvěře na dálku stává mimořádně zábavnou činností. Díky vysoké průraznosti není problém skolit několik kusů v řadě na jednu ránu. Nesmím zapomenout ani napevno přidělaný těžký kulomet, který je možné využít na několika stanovištích.

Ingredience č.3 – různá dochucovadla

Co by to bylo za zombie guláš, kdyby neměl pořádný šmak. Některé zbraně je možné doplnit o laserový zaměřovač zpřesňující střelbu. Dalším kořením hratelnosti jsou zápalné a vybuchující náboje. Hráč nejprve sebere krabici s příslušnými náboji (čímž zahodí lékárničku), rozloží ji na zem a ostatní mohou nabrat hrst efektních nábojů, které se hodí především do davů. Každá zbraň jich pojme jen hrstku, přesto dokáží v kritické situaci pomoci. Především zápalné náboje efektně suplují kanystry s benzínem a stačí jedna přesná rána do davu a oheň se rozšíří dál.

Takto pěkně lze flambovat až do chvíle, dokut nebudete s výsledkem spokojeni. Důležitým emulgátorem celého pokrmu je Boomers bile, což je lahvička s Boomerovo tělními tekutinami, která po roztříštění na libovolném místě dočasně přiláká hordy právě tam. Tím se i z vás stává Boomer a není problém takto nechutně ohodit třeba dorážejícího Tanka, který se následně stane obětí zombie z vlastních řad. Specialitkou jsou dělobuchy, které se vyskytují v jedné mapě a fungují podobně jako kanystr s benzínem.

Důležitým emulgátorem celého pokrmu je Boomers bile, což je lahvička s Boomerovo tělními tekutinami, která po roztříštění na libovolném místě dočasně přiláká hordy právě tam

I ten nejlepší kuchař se někdy řízne. Proto kromě lékárniček a prášků proti bolesti dostáváme k dispozici defibrilátor, který dokáže během okamžiku oživit padlého kamaráda a vy tak nemusíte čekat, až se někde objeví na mapě za zavřenými dveřmi. Nutno podotknout, že defibrilátor zabírá slot pro lékárnu a hodí se proto jen v situacích, kdy je jasné, že někdo z týmu brzy padne. Za to pro takový adrenalin už si místečko najdete.

Budete sice muset obětovat prášky, ale když potřebujete být dočasně rychlejší v útoku a nabíjení, je adrenalin tím pravým povzbuzením. Jeho využití je často otázkou života a smrti. V situacích, kdy musíte někam doběhnout a deaktivovat hlučný alarm se bez něj neobejdete. Všechny tyto nové vymoženosti přispívají k různorodější hratelnosti a hráč má konečně z čeho vybírat.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | kooperativní střílečka
Výrobce: Valve | Webové stránky hry