Recenze: Legenda – Warcraft se vrací!

Nová česká strategie se kromě jiného vytahuje (cituji) velmi silným příběhem, inspirovaným Tolkienovým Pánem prstenů. To je, uznejte docela výzva. Pojďme se podívat co jsou slova a co činy. Před sebou máte recenzi na hru, ve které se čeští tvůrci pokusili oživit zašlou slávu 2D strategií a na pomoc si jako inspiraci vzali sérii Warcraft.
Recenze: Legenda – Warcraft se vrací!

Typ hry: real-timová strategie
Multiplayer: až 12 hráčů přes LAN
Minimální konfigurace: CPU 500 Mhz, 128 MB RAM, 1,3 GB na HDD, graf. karta 16 MB
Doporučená konfigurace: CPU 500 MHz, 256 MB RAM, 1,3 GB na HDD, graf. karta 32 MB
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 30 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB, Win 2000
Výrobce: DXT Comuters  (
Distributor: DXT Comuters  (

V roce 2000 vznikla pod křídly začínající skupiny Fenix Team freewarová hra Poselství trůnu. V základech stejné uskupení vývojářů vydává o tři roky později pod ochranou DXT pokračování své strategie, Legendu. O slově pokračování by se dalo v tomto případě určitě diskutovat, protože Legenda je ve skutečnosti na původním projektu nezávislá. Poselství trůnu byla tahová strategie s minimální grafikou i zvukem, zatímco Legenda je real-time strategie s vyššími ambicemi než mělo Poselství trůnu. Ale pěkně po pořádku.

Čtyři rasy

Legenda se chopila modelu čtyř odlišných (- ve vymezených hranicích) ras. Volba padá na jemné elfy, tradiční lidskou rasu, drsné trpaslíky nebo hrubé barbary. Nejmarkantnější rozdíl (kromě odlišného vzhledu) poznáte na první pohled v dobývaných surovinách. Zatímco lidé v Legendě těží masově lesní porost, barbaři staví své budovy z kostí obřích ještěrů, elfové pořádají žně lučních kořínků a trpaslíci se tradičně vrtají hluboko v zemi hledajíc ložiska železné rudy. Společnou surovinou pro všechny tři rasy jsou naleziště zlata.

Kampak postavíme hřbitůvek * Překrásný náhrobek, dole barbarská tvrz * Hrdina má spadeno na zelí

Ostatní výraznější rozdíly jsou klasického charakteru, známé u současných RTS. Barbarské jednotky upřednostňují mocný útok a zároveň jejich znalosti nepostačují na výrobu kvalitní zbroje nebo obléhacích strojů. Obdobně jejich šamani disponují převážně bojovými kouzly. Na druhém konci spektra stojí elfové s lehkými jednotkami, jimž dominuje lukostřelec. Elfové jsou závislí na pomocných kouzlech čarodějek a druidů. Své zbraně posilují o jedovaté čepele a šípy. Trpaslíci, ač jsou houževnatí válečníci, překrývají svá těla nejkvalitnější zbrojí a svou čest hájí dvoubřitým ostřím těžké sekery. Jejich chloubou jsou nejrůznější stroje: od katapultů přes vzducholodě a rachejtle až po masivní mega-raketu. Chtěl jsem se vyhnout srovnání s atomovou bombou, ale ve hře má raketa funkci takřka stejnou. Lidé jsou vyváženou rasou, která nikde nepřečnívá, ani nepadá. Lidský mág a jeho útočná kouzla jsou účinnou a nebezpečnou zbraní. K ruce se hodí také balista nebo katapult.

Jednotky, taktika a umělá inteligence

Legenda se na zadní straně své krabice pyšní stovkami plně konfigurovatelných jednotek. Jak to vypadá v praxi? Hráč disponuje několika budovami, které slouží k vývoji zbraní a brnění. Vyvinuté předměty se řadí do seznamu při tvorbě vlastní jednotky. Jse jen na vás, jak silnou zbraň vložíte vojákovi do ruky nebo zda zvolíte zbroj lehkou či těžkou. Větší síla zbraní a zbroje je vykoupena tvrdšími sankcemi na rychlosti jednotky a její výsledné ceně. V případě vojáků pro boj zblízka jsem ze ztráty rychlosti obavy neměl. V případě pěchoty beztak záleží především na výdrži a síle s jakou rozdávají rány. U střelců jsem občas zvažoval lehčí zbroj, aby jednotky byly mobilnější a dokázaly prchat před nepřítelem. Zbraní je na výběr okolo deseti za každou rasu, přičemž barbaři se nejčastěji ohání oštěpy, sekerami nebo těžkými kyji. Lidé dávají přednost mečům, halapartnám a kordům. Trpaslíci nezradí svou obouruční sekeru nebo kladivo. Kdo by čekal, že elfové bojují jinou sortou zbraní než šavlemi a dlouhými luky, mýlil by se.

Okno pro tvorbu jednotek * Barbarské shromáždění před kostelem * Mrazivý déšť

Zpočátku jsem se pokoušel jednotky kombinovat než jsem nalezl osvědčený model: těžkooděnci plus střelci v záloze. Skupinu se vyplatilo obohatit o kouzelníky, šamany, atd. Taková smršť fireballů v řadách barbarů odčiní pořádný kus tvrdé, manuální práce. Prokletí nebo ledová bouře barbarů dokáže také zázraky. Nesmím zapomenout na žhavé trpasličí rachejtle nebo elfská ochranná kouzla. Uznejte, že takto zjednodušený model strategie pro hru s cituji: „nikdy nekončící zábavou,“ nemůžu uznat jako nadprůměrně hratelný.

Katapulty ředí řady mých bojovníků * Noční útok na barbarskou tvrz * Malebná dřevorubecká osada

V potyčkách s nepřítelem se Legenda drží osvědčeného modelu. Nečekejte od počítače nějaké dynamické reakce na vaše počínání. A.I. posílá jednotky ve vlnách na vaši základnu a občas jí dělá problémy reagovat na to, že jste její armádu napadli. Dokonce i v momentě, kdy drancujete nepřítelovo město, často zjistíte, že někde na opačném okraji města se fláká skupina dvaceti jednotek, které se nezvládly zapojit do obrany města. Hrajete-li kampaň, neschopnost A.I. je tlumena početní a startovní převahou, která vás alespoň chvíli drží pod parou. V momentě, kdy si postavíte akceschopnou armádu a zajistíte zdroje, nebývá co řešit.

RPG prvky a hrdinové

Každá jednotka má několik atributů - životy, útok, obranu a rychlost. V Legendě se dělí útok na podskupiny, které přidělují bonusy při boji s jednotkou některé ze čtyř tříd – humanoidi, nemrtví, zvěř, stroje. Nápad je to zajímavý, leč při hře jej příliš neuplatníte. Převážná většina jednotek je humanoidních, nemrtví se objevují jen okrajově (kouzlem podobně jako Warcraft 1 a 2) a zvěř jen v několika exemplářích. Dá se uvažovat o jednotce zaměřené proti strojům, bojujete-li s trpaslíky a jejich smrtelnými houfnicemi. Ve výsledku jsem volil při tvorbě jednotek zbraně jednoznačně zaměřené proti humanoidům, doufaje, že počítač nezačne stavět ve velkém katapulty. Udělal to párkrát v kampani, v singlu nikdy. Atribut obrany obsahuje menší položku „proti střelám.“ Na tuto část obrany se vyplatí myslet bojujete-li s nepřítelem, který má v oblibě silné střelecké jednotky: elfy s dlouhými luky, trpaslíky s puškami (!) apod. Podotýkám, že veškeré jednotky v Legendě mají stupnici zkušeností a bojem jim roste úroveň. Při přestupu na vyšší úroveň jednotka zesílí a dostane víc životů.

Po setmění chodíváme lovit vlky * Interiéry dungeonů * V horní části vidíme jámu pro otroky

RPG prvky v Legendě se ovšem v plné míře uplatní až u hrdinů. Jsou dvě kategorie hrdinů: Postavy z kampaně, které nelze najmout v síťové hře a nájemní dobrodruzi, kteří čas od času vysedávají v městské hospodě, kde jdou za tučnou odměnu najmout do vašich služeb. Obě skupiny začínají na stejné pozici válečníka bez užšího zaměření. S rostoucími úrovněmi hrdiny můžete upřesnit jejich povolání. Povolání je bohatý výběr: doktor zrychluje regeneraci okolních jednotek, berserk má drtivý útok a slabou obranu, lovec má bonusy proti zvěři, kouzelníka netřeba představovat. Povolání je v Legendě asi dvacet, některé užitečnější, jiné méně. Pokud transformujete svého hrdinu na mága, musíte počítat s tím, že další zkušenostní body budete muset chtě nechtě investovat do učení kouzel, kterých je také okolo dvaceti. Vyjmenuji jen ty základní: léčení, fireball, prokletí, rychlost, štít, tornádo a další.

Jak to vypadá a zní?

Pokud překousneme fakt, že Legenda nedrží krok se současností a volí 2D provedení, všimneme si obstojně detailních modelů budov a jednotek. Nejrůznější domečky, tržiště, hrady a doly překvapí svou malebností. Některé budovy jsou částečně animované a vytváří tak živější obraz. Obytné domky mají navíc různá provedení, takže pokud postavíte pět obytných chatrčí do řady, málokdy budou vypadat jako sídliště. Bohužel moc dlouho grafiku chválit nemohu. Zejména podlažní textura mapy, ač štědře zdobená, trpí fenoménem nedostatečné spojitosti. Přechody z jedné oblasti do druhé jsou hrubé a občas matou zrak. Nemluvě o tom, že v lávovém poli hráč těžko pozná, kudy může své jednotky vést. Postoupíme-li k jednotkám, jsou ve vyšších rozlišeních (1280*1024) titěrně malé a ztrácí se za stromy nebo stavbami. Ani animace postav nepatří k těm nejkvalitnějším, co jsem měl možnost vidět. Postavičky občas vytváří dojem posunujícího se trámu s malými nožičkami a působí komicky.

Krásné město trpaslíků v zasněžené stráni * Elfové spřažení s draky? To jsou věci... * Odzoomavaný pohled na elfskou državu

Zvuk netřeba rozebírat podrobně. Nedělá hře ostudu, avšak na podlahu vás také neposadí. Zato hudba tu a tam překvapí poslouchavou melodií, která navozuje atmosféru pohádkového světa fantastických bytostí. Jelikož je Legenda ryze český počin, věnoval bych se několika větami také dabingu. Nedávno jsem poprvé po delší době chválil Aftermath za skvěle zabarvené hlasy vojáků. Legenda sice nedosahuje takových kvalit, přesto má své světlé chvíle. Hlasy lidských postav vykřikují své obvyklé: „Za krále!“ Nebo „Za svou vlast!“ Naproti tomu stojí hordy barbarů, kteří k smrti nenávidí své někdejší lidské pány a souhrnně lidi označují jako křesťany (viz forum na homepage). Nenávistné výkřiky typu: „Bijte je, křesťany,“ jsou běžně ve slovníku barbarských bojovníků. Elfové se opět nevymanili z naivní představy o jemném položenském hlase, kterým vás budou jejich jednotky tvrdošíjně zdravit. Ale trpaslíci, to jsou moji favorité. Jejich hamižnost a touha v hláškách jejich horníků („Penízky, penízky!“) jsou poměrně vtipné. Navíc bojovníci pokřikují v nářečí, hezky od srdce, což hráče vcelku popohání v hraní a baví.

Warcraft po česku?

Téma nadpisu recenze jsem si schválně nechal na konec. Přes veškerou snahu o originalitu jsem měl celou dobu pocit, že hraji hru, která má ambice napodobovat úspěšnou sérii blizzardích RTS. Dokonce některé jednotky se autoři ani neobtěžovali pozměnit. Elfský druid se mění v medvěda a trpasličtí střelci drží známé bambitky. Řada kouzel (oživ strom, ledový déšť,...) je příliš podobná Warcraftům, taktéž systém hrdinů je docela blízký W3. Nechci obviňovat Legendu z plagiátství, autoři se snažili zavést spoustu vlastních nápadů s větším či menším úspěchem, přesto nepovažuji kopírovaní cizích (a hlavně osobitých) nápadů za něco, co bych měl chválit.

• Ovládání drží krok se současným trendem
  • Bohatá nabídka budov, jednotek, upgradů a kouzel
  • Hrdinové
  • Cena okolo 700 Kč
  • Pokulhávající A.I.
  • Nápady půjčené od Warcraftů
  • Jednotky se zasekávají při přesunu na dlouhé vzdálenosti
  • Prkenný pohyb postav
  • Nestabilita programu

Shrnuto podtrženo, Legenda je roztržité dílo postavené na velkém množství upgradů a kouzel, které můžete využít, ale většinou to neuděláte. Umělá inteligence vám umožňuje hrát Legendu metodou „Rychle postav a lehce dobij.“ Testoval jsem hru za všechny rasy a využil každou z nich zhruba na 35%. Vždy převažovala varianta silných bojovníků, střelců a pár kouzelníků v záloze, nejlépe knězů na uzdravování. Nedotažený strategický systém nenutí hráče k variabilnímu taktizování a obměnám taktiky, tak jako to dělá mistr v oboru Starcraft, potažmo Legendou drobně napodobovaný Warcraft 3. Proklamovaný příběh nemá čím oslnit a vytváří průměrnou kulisu pro rozsáhlou kampaň. Snad vás dokáže udržet u hraní. Co říci závěrem? Od freewarového Poselství trůnu to je pořádný kus cesty, co autoři urazili. Přesto se dá mluvit o Legendě s odřenýma ušima jako o lehce nadprůměrné strategii, škoda.

Grafika: 6/10
Hudba: 7,5/10
Ovládání: 8/10