Recenze: LEGO Batman: The Videogame – netopýří kostičky

Milionář jménem Bruce Wayne si ve dne užíval světských radovánek, avšak pod rouškou tmy žil jiný život. Život Temného Rytíře, mstitele utlačovaných.

Příběh načrtnutý v perexu zná asi každý. Zvláště po vydařeném filmu Temný Rytíř, který nasadil komiksovému Batmanovi poněkud pochmurnější masku a prodchnul Gotham do té doby neviděnou atmosférou. I když jsem si film okamžitě zamiloval a považuji jej za jeden z nejlepších, co jsem kdy viděl, nedokážu si představit, jak by se mohl přenést temnější nádech i do kostiček z LEGA, které naopak zparodovaly snad vše, co šlo. Nedokáží si to asi představit ani tvůrci této hry, a tak nechávají temnou atmosféru na jiných (jak se můžete dočíst v našem preview na Arkham Asylum) a sami se inspirují Batmanem jen volně.

Slyšíte dobře, máte tu čest se hrou, jež využívá určitou značku, ale nesnaží se svézt na některém jejím dílu. Výsledkem tak je relativně banální příběh, který vypráví o uprchnutí nejnebezpečnějších vězňů z Arkham Asylum a jejich pronásledování dvojicí Batman a Robin.

Kolegova šikovnost je zhruba stejná, jako šance vidět zachmuřeného Jokera

Nepříliš originální příběh dokonale vynahrazují vtipné scénky, v nichž hlavní vtipnou roli ztvárnil právě Batmanův pomocník Robin. Samotný netopýří muž se omezuje jen na pohledy, jež říkají něco o tom, že kolegova šikovnost je zhruba stejná, jako šance vidět zachmuřeného Jokera.

K čemu by ale byli sebelepší kladní hrdinové bez těch záporných? Odpovím za vás: „K ničemu.“ Do opozice proti kladné dvojici se tak staví všichni zajímavější a známější záporní hrdinové, v čele s Riddlerem, Penguinem a samozřejmě charismatickým a nádherně šíleným Jokerem. I oni mají společně se svými poskoky mnoho vtipných scének a průpovídek, nehledě na to, že si za ně můžete v průběhu hry i zahrát. Takže chcete být padouch, nebo radši hrdina?

Tip číslo jedna: Zničte vše, co zničit jde. Ze všeho jsou potřebné kostičky

Plastové pěsti v akci

Jelikož by si většina lidí hned zvolila první možnost, uchýlili se tvůrci k šalamounskému řešení. Abyste mohli epizodu hrát za padouchy, musíte jejich snažení nejdříve pokořit pod maskou netopýřího muže. Jedná se o vcelku pochopitelnou pojistku, která ničemu nevadí a naopak přináší i docela lákavou možnost vidět příběh ze dvou různých perspektiv. Potěší také skutečnost, že úrovně za padouchy, jež se odehrávají chvíli předtím, než na stejné místo vlítnul vámi ovládaný Batman, nemají stejné hádanky a v rámci možností ani stejné prostředí.

Co naopak nepotěší je skutečnost, že pokud chcete dosáhnout na dobré hodnocení, musíte se i v superhrdinských kostýmech chovat jako masoví vandalové. Skoro všechno v úrovni totiž lze rozmlátit na kostičky (obdoba atomů) a tuto sekanou potom nastrkat do neviditelného, ale obrovského pytle. V pytli potom kostičky donesete až do své jeskyně (nebo vězení, jak je libo) a vyměníte je třeba za odemčení nového charakteru, za nějž můžete hrát. A to se vyplatí, ne?

Jediný problém spočívá v tom, že za takto odemčený charakter není možné hrát v rámci příběhových misí. Na jednu stranu je to logické – navrhovat všechny úrovně tak, aby se daly dohrát s libovolnou kombinací dvou charakterů, by bylo pro vývojáře jistě úmorné, nebo by si tento přístup vyžádal daň v podobě zjednodušení designu.

I v superhrdinských kostýmech se musíte chovat jako masoví vandalové

Ani jedno by nebylo dobré, a tak jsou tyto nové postavičky odemklé jen ve formě volné hry dané úrovně, v jejímž průběhu se můžete libovolně přepínat do kterékoliv z nich.

Tip číslo dva: Pokud dokončíte všechny mise s hodnocením Superhero, odemkne se vám bonusová úroveň. To samé platí i pro mise za padouchy (zde je použito označení Supervillain)

Bonusy a obtížnost

To s sebou nese jak příjemné, tak nepříjemné věci. Mezi ty příjemné patří vysoká znovuhratelnost úrovní, mezi méně příjemné pak nemožnost získat všechny díly minikitu předtím, než dohrajete hru a odemknete si tak další postavy se speciálními schopnostmi. Nejedná se o nijak závažnou chybu, ale než jsem na přepínání postav přišel, nezřídka jsem si lámal hlavu nad tím, proč nemůžu dosáhnout na kanistr s Batmanovým logem. Nějaký větší tutoriál by se jistě hodil.

Ruku v ruce s touto skutečností kráčí i obtížnost – dohrát Batmana skutečně bez výraznějších problémů zvládne i desetileté dítě, ale ve chvíli, kdy se rozhodne sesbírat všechny bonusy a splnit vše na maximum, nejspíše krutě pohoří. Pokud hned nepoběží za vámi, jakožto rodiči, je vše v pořádku. Přijde mi prostě, že tvůrci chtěli nabídnout jak oddechovou zábavu pro děti a masy, tak výzvu pro batarangy ostřílené fanoušky netopýřího muže.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Arkády | plošinovka
Výrobce: Traveller´s Tales | Webové stránky hry