Recenze: Lego Star Wars 2: The Original Trilogy – kostečkovaná legenda

Hry stavící na nějaké licenci jsou naprosto běžné. Ale hra těžící z licencí hned dvou, a navíc takových, které k sobě na první pohled vůbec nepatří? Jednou to už vyšlo, o důvod víc, abychom i druhou polovinu Hvězdných válek prožili mezi kostkami lega.

Platforma: PC, Xbox 360, PS2, Xbox, PSP, NDS, GBA
Typ hry: akční
Multiplayer: jen kooperativní mód 2 lidí na jednom PC
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 3,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 3,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 3,5 GB na HDD
Výrobce: Traveller’s Tales (
Vydavatel: Lucas Arts (
Distributor v ČR: zatím není rozhodnuto

Vývojáři z Traveller’s Tales přišli někdy před půl druhým rokem s neskutečně uhozenou myšlenkou srovnatelnou snad jen s designérskou extází ve hrách, jako třeba slavné Giants: Citizen Kabuto. Vzali epický (a místy notně depresivní) příběh první trilogie Hvězdných válek a umístili jej do světa složeného z kostek lega. Ohromná nadsázka doprovázená všude patrnou chutí dala vzniknout vpravdě revolučnímu počinu – jakési parodii na Star Wars pro všechny od malých dětí až po zaryté fanoušky Lucasova díla.

Odvěký souboj rudé a modré * R2D2, kde se zase couráš?! * Přišli jste si pro kapesné?

A když se předmětem hry staly jen první tři díly ságy, bylo vlastně jen otázkou času, kdy dojde na zbytek. Ta chvíle nadešla a já si prostě neodpustím, abych hned zpočátku nevyzvonil, že je to bomba. Nebo spíš celá série nápaditých náloží, co v sobě skrývají parádní ohňostroj. Občas sice některému kousku pyrotechniky zvlhne prach, a tak z celkového dojmu něco vezme, nicméně to vám nezabrání si hru užít jako málokterou jinou a k tomu se ještě mnohokrát od srdce zasmát.

In a galaxy far, far away

Zpočátku takovému dojmu však nic moc nenasvědčuje. Pohled na nastavení ovládání položí každého odpůrce čistě klávesových „controls“, absence lákavého intra chuť k hraní nedodá a první osahání hry samotné mě osobně přímo vyděsilo. Objevíte se v kantýně Mos Eisley, což je jakási křižovatka, z níž budete mířit k dobrodružstvím. Možná bych měl začíst číst manuály, ale vážně jsem notnou chvíli věřil tomu, že se po mně chce ovládání obou postav najednou – možná to někdy zkusím jako fajn výzvu, do začátku to však s dobrou hratelností příliš slučitelné nebylo.

Z lega vyrobíte opravdu cokoli * Dojde i na hodně těžkou vojenskou techniku * Co že jsi to řekl o mém účesu?!

Lego Star Wars 2 (dále LSW2) je totiž tak jednoduché a uživatelsky příjemné (až na několik detailů), že to člověk prostě nečeká. Pointou je primitivní „drop in – drop out“ systém, který vám umožní hrát samotným s ostatními postavami poslušně pobíhajícími za vámi (je potřeba jim to skrze herní menu vysvětlit), ovšem v mžiku můžete přepnout na kooperativní hru dvou hráčů na jednom PC. A to pak nechtějte vidět tu řežbu.

Ale postupně. Z kantýny na začátku můžete jen ke čtvrtému dílu ságy, nicméně už po absolvování první mise se vám odemknou i ostatní části. Dohromady se hra rozpíná po osmnácti kapitolách ve třech epizodách, což je docela slušná porce zábavy. Navíc nikdy nebudete sami – minimum postav cupitajících po kostečkovaných úrovních je dvě, parta se ale často rozroste na dobrých šest sedm roztomilých paňáců věrně reprezentujících filmové hrdiny.

Za kolik bodů je trefení těch stromů? * Nesmí chybět ani monstrózní vesmírná plavidla * A tady vcházíme do dómu s nejhezčí krápníkovou výzdobou...

Mamíí, já cu taky číléét!

Samotná hra bezchybně pokračuje ve stylu prvního dílu, jedná se o arkádovou akci místy protnutou jednoduchou plošinovkovou pasáží a banálními puzzly. Tentokrát je větší důraz kladen na nejrůznější dopravní prostředky – každou chvíli budete v něčem létat, jezdit, vznášet se... Nicméně hratelnost samotná je poměrně přímočará a patří ji vytknout první chybku – pakliže se necháte zabít, kromě drobné ztráty skóre se nic neděje, hnedle se objevíte na bitevním poli a hurá do akce. Sice je tak vzhledem ke křehkosti postav odstraněno riziko zbytečné frustrace, ale i přes nastavení adaptivní obtížnosti na „on“ je obtížnost někde mezi hodnotami „pro děti“ a „pro děcka“.

Ale zábava skrytá v LSW2 spočívá jinde, než v náročných bitvách s nepřáteli, které vzhledem k zaměření i na mladší hráčskou obec náročné nejsou. Jak jsem již řekl, prakticky neustále máte k dispozici více postav a jejich rozlišení a užitečnost jde dál, než tomu bylo minule. Z povalujících se kostiček teď mohou stavět všichni ne-droidové, tedy nejen rytířové Jedi. Ti disponují samozřejmým světelným mečem, dvojskokem a možností použít Sílu.

Hlavně koukej, kam šlap... pozdě * Ať to není oheň, ať to není oheň * Bum. Prostě bum

Běžné postavy jsou konečně užitečnější – některé samy uhýbají před střelami nepřátel (nebo se o to aspoň snaží), navíc se mohou přitáhnout na místa, kam se nikdo jiný nedostane. Podobně užiteční jsou i droidi díky schopnosti manipulovat s rozličnými zařízeními a v případě R2D2 se i přenést přes menší překážky. Naneštěstí je využití jednotlivých postav jaksi prvoplánovité, nevychází z daných situací logicky, ale je na vás autory předem nachystáno. Někomu to vadit nemusí, já si od herních tvůrců prostě nerad nechávám věci nutit.

Lego Wars v plném proudu

Kapitolou samou pro sebe jsou ale neuvěřitelné situace, jež ve hře zažijete. Už samotná trilogie je plná více či méně úsměvných situací, asi si tedy dovedete představit, jak pak musí vypadat verze příběhu, která tyto situace dále zvýrazňuje a přidává nespočet nových. Třeba scéna, kdy Obi Wan předává Lukovi světelný meč, mě donutila se nahlas rozesmát, a to se mi u her často nestává. Konec konců i animace vytahování zbraní u některých postav nemá chybu. K tomu připočtěte absenci dabingu: postavy jen občas vyloudí jakési zamumlání a/nebo se nějak zatváří – a nemá to chybu.

Ano, ani trocha romantiky nesmí chybět * Hups, to už je dneska třetí meč... * Lidé byli vždycky líní na cestování po svých

Pohled z druhé strany Síly

Pokračování úspěšného Lego hitu z prostředí Star Wars mě ve skutečnosti, narozdíl od Davida, lehce zklamalo. I když nabídlo propracovanější bonusy včetně (konečně) ovladatelných vozidel, desítky misí a humorných situací a také vyšperkovanou osobitou grafiku, čekal jsem něco víc. Něco nového. Něco, s čím nepřišel už první díl. Naopak mě ještě víc odradila špatně postavená kamera a neuvěřitelně stupidní AI spolubojovníků. Abych to shrnul - bavil jsem se, ale... ale. Pokud tedy od LSW2 čekáte něco jiného, než chvilkové odreagování vás a vašich potomků, kápli jste na špatnou hru.

7/10

Martin Pavlíček

Navíc autoři rozhodně neskončili jen s připravením osmnácti misí. Hra je přímo přeplněná skrytými místnostmi, bonusovým obsahem a tunou pomalu nepopsatelných věcí, kterým můžete ale vůbec nemusíte věnovat pozornost. Každou kapitolu navíc můžete projít nejen v příběhovém módu, ale také v rámci volné hry, kde právě dostanete prostor k odhalení dalších věcí – třeba v přestrojení za stormtroopera nebo lovce odměn proniknete tam, kam jiné postavy nemůžou.

Který z vás mi rozbil sněhuláka? * Čas vypadnout, chápu * Elegantní technika v akci

Vývojáři tentokrát zapracovali i na výběru soundtracku, jinými slovy hudební doprovod hry precizně odráží aktuální situaci i atmosféru. Jestliže jsem si občas u her stěžoval na chybějící známky chuti autorů dělat svoji práci, zde se na vás jejich nadšení vysype z monitoru, napadá mezi písmenka klávesnice a týden budete mít co uklízet. A ještě ke všemu vás to bude bavit.

• To nejlepší z obou licencí
  • Návykový mix akce, plošinovky a puzzlů
  • Spousta veselých situací
  • Připomenutí významných situací z filmové trilogie
  • Kooperativní hra
  • Neskutečně mnoho odemykatelných bonusů
  • Roztomilá grafika
  • Soundtrack a "namluvení" postav
  • Dílčí chybky v ovládání
  • Občas podivná kamera
  • Příliš nízká obtížnost
  • Repetitivnost některých herních úkonů
  • Násilné zapojení všech možných postav

Lego Star Wars 2 jsou hrou prakticky pro každého. Je to balzám na duši zdeptaného hráče, co už zachránil nespočet světů (kromě toho svého), osvobodil všechny princezny (a pořád je sám), prolezl všechny kobky (včetně sousedova sklepu) a vystřílel všechny druhy munice (jen z něho si stále všichni střílejí). Pokud se chcete odpočinkově bavit, těžko mezi současnými tituly najdete lepší hru. A třeba jí pak odpustíte místy kostrbaté ovládání, trochu vrtošivou kameru a několik dalších drobností, které snad ani nestojí za řeč. May the forks be with you... nebo to bylo force?

Pánové vývojáři, věnujte mi prosím chvíli pozornosti: takto se dělá pokračování dobré hry. Lego Star Wars 2 navazuje na všechno dobré z původní hry a přidává něco nového. Pěkná grafika, bezvadné ozvučení, parádní hratelnost – co víc si přát.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Dostupné pro: PC, X360, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Akce