Recenze: Lemmings – menší a hezčí

Už jste někdy viděli lumíka? Tato hráčí oblíbená přihlouplá stvoření se nyní vrací v kapesní verzi pro PSP: přináší sebou klasické úrovně, nové úrovně či dokonce možnost stavby úrovní vlastních – a to vše v hezčí grafice, s výborným soundtrackem.
Recenze: Lemmings – menší a hezčí

Žánr: logický rychlík
Paměťová karta: ano
Výrobce: Team 17
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony (

Když nám do redakce dorazila tahle hra, pustili jsme se s kolegy do diskuze o tom, co to vlastně je lumík a jak vypadá ve skutečnosti (případně zda jde o chráněný druh či zda žije také na našem území). Nebojte se, nebudu vás nudit žádnou přednáškou ze zoologie. Pouze jsem si díky téhle debatě o skutečné podobě lumíků znovu uvědomil, v jak úžasné době žijeme: stačí zadat slovo do Goggle a hned víte vše, co vás zajímá. Moje touha po poznání byla nicméně odměněna mírným zklamáním, když jsem zjistil, že ve skutečnosti nemají lumíci zelené vlásky jako jejich videoherní protějšky… poněkud přihlouplý výraz roztomilých obličejíků na fotografiích ze skutečného života nicméně odpovídá hloupostem, které vyvádějí ve hře.

Poznáte, který lumík je skutečný a který je jeho herní napodobeninou?

Pokud je snad mezi vámi někdo, kdo herní sérii Lemmings nezná, prozradím vám, že hloupost roztomilých zvířátek je hnacím motorem jednoho z nejzábavnějších logických rychlíků, jenž kdy herní průmysl zplodil. Lemmings mají své neoddiskutovatelné místo v herních muzeích a síních slávy, hned vedle Tetris. Hra, pocházející původně z dílny vývojářského studia Psygnosis (které bylo pohlceno Sony, takže se vlastně vydáním této hry pro PSP tak trochu uzavírá kruh), nabídla pestrou paletu fantastických podzemních světů, v nichž je pokaždé na jedné straně „zdroj lumíků“ a na druhé straně domeček, do kterého by měli dojít. Mezi nimi je ovšem (stále stoupající) množství vražedných pastí a vy musíte jednotlivým zvířátkům přidělovat různé úkoly či povolání (živá bariéra, parašutista, kopáč atd.), aby se společně alespoň někteří z nich dostali do domečku bez újmy na zdraví.

Nekoukejte po diamantech a zachraňujte lumíky!

Každá úroveň hry nese vtipný název (který především zpočátku tvoří zároveň nápovědu, jak ji zdolat). Během vašeho postupu hrou se architektura úrovní stává členitější, pastí přibývá a vše se komplikuje: musíte využívat větší množství různých povolání, starat se o početnější skupiny lumíků a především: čelit vyššímu počtu pastí zároveň. UMD disk s Lemmings pro PSP přináší klasické úrovně, známé a milované z historicky prvního dílu této veleúspěšné série (bylo mnoho pokračování na mnoha formátech, včetně poněkud disfunkčního 3D, který sérii podobně jako třeba v případě „Worms“ spíše ublížil než pomohl). Přináší ale také úrovně zcela nové. A k tomu ještě možnost stavby vlastních úrovní a jejich ukládání na paměťovou kartu nebo sdílení po internetu, odkud si můžete stáhnout nejen nejlepší mapy od jiných hráčů, ale také třeba nové druhy pozadí od autorů hry. Těmi je v případě této verze zkušené vývojářské studio Team 17.

Když budete zlobit, dostanete se do Pekla... tohle vás naučí Bible, Lemmings i Doom

Jak se konverze pro PSP povedla? Grafika je dle očekávání nádherná, i když jde „pouze“ o stylově kreslené 2D pozadí. V něm se pohybují fantasticky animovaní lumíci, dokonale demonstrujíce vysokou kvalitu krystalicky ostrého displeje PSP: ačkoliv jsou lumíci sotva milimetr nebo dva velicí, můžete je bez problémů rozeznat. Pokud byste s tím měli přece jen problémy, nabízí hra možnost zoomování obrazu. Vašemu dobrému přehledu o tom, co se právě děje v dané úrovni, napomáhá také skutečnost, že je displej PSP širokoúhlý. Pro mne je nicméně největším přínosem této kapesní verze Lemmings nový soundtrack: jde o vynikající elektronickou hudbu s jedinečnými nástroji a zvukovými efekty, u které je radost si lámat myšlenkové závity. Některé skladby využívají klasické melodie, patřící k původní verzi hry, jiné jsou zcela nové. Zvukové efekty jako takové zůstaly bohužel víceméně věrné originálu.

Tady někde se natáčel film "Mumie"

Jedním z největších otazníků na PSP bylo bezesporu ovládání. I když máte ve hře možnost zastavení času (během kterého je možné pohybovat obrazem i herním kurzorem), dost často budete chtít bleskově řešit mnoho situací na celé obrazovce – přičemž najetí na každého jednotlivého milimetrového lumíka se může zdát docela obtížné. Ale není tomu tak. Zatímco analogovým tlačítkem posunujete obraz, směrovým křížem pohybujete herním kurzorem, který je přitom tak akorát velký, aby se vám do něj lumíci dobře odchytávali. Vedle možnosti zastavení času máte k dispozici také naopak tlačítko pro zrychlení času – pro případ, že už jste úroveň zbavili všech pastí a nyní pouze čekáte, až se poslední lumík dokolébá do domečku. Ovládání je stejně uhlazené a podařené, jako grafické či hudební zpracování.

• Vynikající hudba
  • Uhlazená grafika
  • Kvalitní ovládání
  • Vysoká hratelnost
  • Klasické, nové, vlastní úrovně
  • Nečekejte nic nového
  • Původní zvukové efekty
  • Chybí multiplayer

Lumíci pro PSP jsou další z klasických her, které obohatí knihovny hardcore hráčů - pamětníků, ale pravděpodobně neosloví současnou mladou generaci. Dost možná k tomu přispěje také absence multiplayeru, který šlo dle mého názoru vymyslet hodně zábavný (například kdyby hráči společně bojovali o záchranu lumíků na jedné mapě nebo kdyby se dokonce snažili zachránit každý svoji skupinu a zničit tu protivníkovu… ). Navzdory vynikající hudbě či roztomilé grafice jde o další z titulů, nevyužívajících výkon PSP. Lumíci se vás tedy budou snažit přesvědčit čistě ryzí, léty prověřenou hratelností a možností stavby vlastních úrovní. Zamyslete se, zda je právě tohle tím, co hledáte.

Hudba: 10/10
Zvuky: 6/10

Lumíci jsou klasikou a nefalšovanou legendou mezi logickými rychlíky. Tahle hra má navíc své nadčasové kouzlo, díky kterému může zaujmout i něžnější část hráčské obce. Přesto se obávám, že do ní půjde pouze relativně malá skupina pamětníků.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Playstation 5: vše, co víme o nové herní konzoli od Sony

Nový Playstation přijde příští rok a o připravované konzoli už leccos prozradily i oficiální zdroje. Hráči dostanou výkonnější hardware a vývojáři nové možnosti.