Recenze: Lemmings – návrat komanda sebevrahů

Chraňte lumíky! Nestavte se k přírodě zády! Každé přečtení této recenze zachrání jedno roztomilé stvoření před neodvratitelnou záhubou. No a pokud náhodou ne, tak se alespoň dozvíte, jak dopadla další verze legendy - tentokrát na PS2.

Platforma: PS 2 (PSP)
Paměťová karta: 77 kB
Analogové ovládání: páčky
Výrobce: Team 17
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony (

Příběh první:
Ťap ťap ťap ťap...áááááá – PLESK!

Je až neuvěřitelné, jak se mohly stát tak tupá stvoření, jako jsou lumíci, hrdiny počítačových her a navíc více jak šestnáct let úspěšně uspokojovat zábavy chtivé hráče. Vždyť podle jejich chování musí být hned každému jasné, že ty malé zrůdičky nemohou mít více než dvě mozkové buňky -  jedna k rozmnožování a další k chůzi.  Hmm, ovšem když si uvědomím, kdo všechno je schopen se dostat do vrcholové politiky, tak se mi tady začíná rýsovat vzorec indikující fascinaci lidských jedinců totální idiocií. Na druhou stranu, lumíci se svými zelenými vlásky a modrou košilkou jsou na rozdíl od politiků aspoň trochu sympatičtí a každý má touhu je znovu a znovu chránit před jejich jistou zkázou. A takhle fungovala symbióza mezi lumíky hráči po celých šestnáct let a funguje i pro Lemmings na PS2.

Nejdříve by se hodilo menší upozornění, protože na první pohled vypadají Lemmings pro PS2 jako velká bouda na hráče. Minimálně tedy pro majitele herních mašinek PSP. Dnes recenzovaní lumící totiž jsou totiž lautr to samé, čeho jsme se dočkali již před pěknými pár měsíci a na co si můžete přečíst recenzi zde. Čeká vás těch samých 156 úrovní, takřka identické grafické podoby, totožných menu, funkcí, hudby atd. Když si navíc vezmete, že Lemmings na PSP přinesli jen pouze mírně vylepšenou verzi původní hry v novém kabátku, na jazyk se rychlostí padajícího lumíka dere otázka, proč zatraceně do něčeho podobného cpát své peníze?

Sranda jak před léty

Příběh druhý:
Ťap ťap ťap ťap, buch, ťap ťap ťap ...áááááá – PLESK!

Jeden z důvodů, proč do Lemmings investovat, je až trapně jednoduchý. Protože dokáží zabavit stejně dobře, jako před léty. Základní princip hry totiž zůstává nepoznamenán zubem času, stejně jako u podobných klasik, za všechny uvedu legendární Tetris. Pokud se s fenoménem Lemmings dnes z nějakého zázračného důvodu setkáváte poprvé, bude na místě krátké poučení o základech hry. Na začátku každé úrovně se vám dostává do péče skupinka lumíků, kteří dokáží pouze jediné – chodit. Jdou a jdou, když narazí na zeď, otočí se a jdou dál. Nezastaví se ani před útesem, jdou dál, spadnou, a jakmile dopadnou, na placku se rozmáznou. Což hráč nechce, neboť jeho úkolem je dopravit do daného bodu úrovně určený počet přeživších potvůrek.

Hlavně nenarazit na múmii * Obraz si lze i trochu přiblížit * Tomu se říká masakr

K tomu dopomáhá celá paleta „povolání“, do kterých může své svěřence převtělit. Takový lumík se do nové činnosti pustí se stejnou vervou, kterou předtím věnoval chůzi. Výčet povolání můžeme začít klasickým „otáčečem“, který vlastně supluje zeď – ostatní lumíci se od něj odrazí a pokračují žádaným směrem. Dále tu máme „kopáče“, ti dokáží provrtat novou cestu, „pokladače“ stavějící schody, „šplhače“ atd. atd. Počet, kolikrát lze dané povolání využít, je omezený a stejně tak se každou úroveň mění i jejich skladba.

Obrázky z PSP verze pro porovnání

Lemmings nabízejí, jak už jsem zmínil, 156 úrovní, ve kterých vaše mozkové závity dostanou pořádně zabrat. Ovšem pozor, nových je pouze 36 kousků, zbylých 120 pochází z prvního dílu. Navíc i těch nových 36 levelů pochází z PSP, takže pokud vlastníte tuto verzi, snad ani nemá smysl si PS2 lumíky pořizovat. Na druhou stranu, i zde najdete jednoduchý a intuitivní level editor, díky němuž si lze rychle vytvořit vlastní úrovně a zábavu si prodloužit na hezkou řádku hodin. Další levely navíc lze stahovat i po Internetu a dokonce je možné připojit kamarádovo PSP k PS2 a vyzkoušet si jím navržené úrovně.

Před kamerou, za kamerou, lumík nesmí stát

Příběh třetí:
Ťap ťap ťap ťap...áááááá – GLO GLO GLO!

Ovšem přeci jen by se tu našla novinka, kterou PSP lumíci neměli. Nejedná se o nic jiného, než využití kamery EyeToy pro hraní. Autoři připravili kolem patnácti speciálních úrovní, ve kterých doslova celým tělem pomáháte překonat lumíkům všechny číhající nástrahy. Princip je jednoduchý. Hra si na začátku vyfotí prázdné pozadí bez vašeho těla, díky čemuž následně dokáže snadno najít odlišnosti. K čemu je to dobré? Za prvé vaše tělo může sloužit jako most přes propast, dál kmitáním rukou aktivujete různé spínače, dokonce lze lumíky katapultovat i žádaným směrem. Ovšem nesmíte to přehnat, nebo skončíte s pyré z lumíků. Na druhou stranu se lze masakrováním nevinných potvůrek slušně zabavit a vybít si nakumulovanou agresivitu. :)

Osud lumíků spočívá na vašich bedrech, zádech i rukách

I když využití EyeToy kamery vypadá jako perfektní nápad, nemůžu se ubránit dojmu, že do hry jej zakomponovali tvůrci na poslední chvíli. Přeci jen necelé dvě desítky úrovní je zatraceně málo. Musím ale říct, že po technologické stránce se jedná o slušnou práci a evidentní cestu, kam případně další pokračování hry směřovat dál.

Příliš retro?

Příběh čtvrtý:
Ťap ťap ťap ťap... ťap ťap ťap – JUPÍ!

Ovládání kurzoru pomocí levého analogu je velmi komfortní, nechybí klasické funkce jako zpomalování či zrychlování času, triggery usnadňují volbu povolání a jako celku se nedá ovládání nic vytknout. Ani v těch nejnáročnějších úrovních jsem nedostal žádnou sebemenší záminku svalovat neúspěch na problémy s ovládáním. Na druhou stranu, klasická myš se jeví stale jako ideální prostředek k popohánění lumíků.

Audiovizuální stránka hry přináší to samé, co na PSP. Grafika zůstala tradiční 2D pouze s iluzí 3D prostoru. Prostředí i samotní lumící jsou nakresleni velmi detailně a rozhodně nikoho neurazí. Dokonce je k dispozici i mírné přiblížení obrazu. Po zvukové strance jedná o solidní dílo, ať už se jedná o podařený soundtrack či víceméně klasické zvukové efekty. Podobná prezentace se vám může zdát na hru vycházející v roce 2006 dost slabá, ale osobně musím přiznat, že mě retro styl sedl – sice neposadil na zadek, ale zároveň neurazil.

• Úrovně pro EyeToy
  • Skvělá hratelnost
  • Příjemná grafika
  • Editor úrovní
  • Takřka totožné s PSP verzí
  • Málo nových úrovní
  • Minimum novinek

Po pravdě, jsem hodně na rozpacích, zda Lemmings pro PS2 doporučit či ne. Na jedné straně tu máme stále solidní koncept slibující dlouhé hodiny zábavy, editor levelů, uhlazenou grafiku a nové úrovně pro EyeToy, na druhé straně se jedná o 90% kopii PSP, která navíc nepřinesla téměř žádné oproti původnímu konceptu. Záleží jen na vás, zda máte dostatečně retro náladu a nečekáte žádnou revoluci, nýbrž jen podařený logický rychlík. Pokud čekáte na novou generaci lumíků, čekejte dál, snad je v budoucnosti dočkáte,

Zvuk: 7/10

Retro jak řemen ve slušivém kabátku a s několika revolučními levely pro EyeToy. Pokud však již máte PSP verzi, jedná o zbytečné vyhazování peněz.

Celkové hodnocení: 6/10