Recenze: Letopisy Narnie – film roku

Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů roku 2005 zasáhl s plnou silou také naše kina a již teď se mu daří lépe, než King Kongovi, což asi málokdo čekal. Proč je vlastně tahle supervýpravná pohádka tak úspěšná a kolik je pravdy na označení „Pán prstenů pro děti“, to si povíme v této recenzi.

The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch, and the Wardrobe
Režie: Andrew Adamson
Scénář: Ann Peacock, Andrew Adamson, Christopher Markus, Stephen McFeely
Kamera: Donald McAlpine
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Tilda Swinton, Georgie Hanley, Skandar Keynes, Anna Popplewell, William Moseley
Délka: 132 minut
Země původu: USA
Český distributor: Falkon

Petr: „Myslím že došlo k omylu. My nejsme žádní hrdinové…“
Zuzka: „Vždyť se na nás podívejte! Jsme jenom děti!“

Vím, že Narnie byla původně sedmidílná knižní sága od C.S.Lewise, který byl dobrým přítelem J.R.Tolkiena (autora Pána prstenů). Knihy jsem ale nikdy nečetl a ani jsem o nich neslyšel. Jelikož kniha většinou bývá lepší než film, je to pro mne nejspíš dobře. Každopádně si ale pamatuji, že již při spatření prvního traileru jsem si pomyslel: „kombinace Harryho Pottera a Pána prstenů, to by mne zajímalo, čeho tam bude víc“. A ta otázka mne pronásledovala od té doby až do premiéry, speciálně po uvolnění devítiminutové upoutávky na film (kterou považuji za nejlepší trailer od upoutávek na Pána prstenů, včetně speciálně pro ni složené hudby).

Dramatický rozhovor za soumraku * Bílá čarodějnice a její ledové království * Jeden z nejslavnějších válečníků

Nyní mohu dát odpověď i vám. Film je v kinech (alespoň v brněnských multiplexech) promítán s patnáctiminutovou přestávkou uprostřed. Tahle přestávka jako by byla zároveň symbolickým stavidlem, za kterým končí pohádka s řadou fantasy prvků v duchu Harryho Pottera a začíná překvapivě silná, vážná fantasy s rozhodně nejlepší gigantickou bitvou od Návratu krále. Mnoho diváků proto odchází z kina s velice vyhraněným názorem na to, která polovina filmu byla lepší. Rozhodně ale většina odchází celkově spokojená. Pojďme si povědět proč.

Nová chuť

Především je Narnia nádhernou ukázkou divoké a nespoutané fantazie. Magické brány, mluvící zvířata, Bílá čarodějnice… ačkoliv vám film může připomínat pohádky Hanse Christiana Andersena či další klasická díla, celkový mix je unikátní a dokáže vás překvapit, místy i ohromit. Přitom je ale obohacen překvapivě realistickými momenty, protože jeho hrdinové se ve skutečném světě potýkají s druhou světovou válkou a také proto, že ve filmu se až překvapivě často umírá (na poměry pohádek). Narnia každopádně je pohádkou, nicméně jednou z těch vážnějších a temnějších, prostě v tradičním duchu. Pohádky nebyly vždycky ty veselé moderní taškařice. Pohádky dříve bývaly fantaskní, leč strašidelné příběhy, ze kterých se děti učily co je správné a co ne (určitě si vzpomenete, že třeba hraná pohádka Kráska a netvor, vysílaná u nás kdysi v televizi, byla spíše hororem - po kterém už žádné dítě nechtělo za tmy do lesa).

I děti umí bojovat o život * Audience u krále * Obě strany se připravují na rozhodující bitvu

Narnia vypráví osudy čtveřice dětí z rodiny Pevensiových. Jejich otec bojuje ve válce a oni musí odejít z Londýna od mámy na venkov k pěstounům, protože Londýn je bombardován Němci. Uvnitř rozlehlého venkovského sídla, obývaného pouze starým profesorem a jeho služebnou, naleznou kromě jiného starý šatník, významně odstavený v prázdné místnosti. Jeho dveřmi projdou do tajemné prastaré říše, nesoucí jméno Narnia. Narnia se již 100 let nachází pod nadvládou děsivé Bílé čarodějnice a její věčné zimy. Podle starého proroctví ale příchod čtveřice statečných lidí (Narnii obývá mnoho ras, ale lidská nikoliv) znamená také návrat krále Aslana a poslední bitvu, v niž se rozhodne o osudu země. Otázkou ovšem je, jak sourozenci povedou armádu do války, když jsou to ještě malé děti (nejmenší a přitom možná nejstatečnější Lucinka má asi pět let, zatímco nejstarší Petr má zhruba patnáct).

Ohromující výprava

Vedle originálního a působivého příběhu, který nezapře přátelství autora s Tolkienem (navíc se oba v rámci zaměstnání zabývali historií), je to především strhující výprava, co filmu propůjčuje nezapomenutelný náboj. Natáčení probíhalo kromě jiného na Novém Zélandě (a také v České republice), jehož rozlehlá krajina se osvědčila již v Pánovi prstenů. Do výroby triků byla zapojena celá řada specializovaných studií od ILM (továrna na triky George Lucase, zodpovědná kromě řady jiných za Hvězdné války) přes Disneyho studia až po několik firem založených speciálně ku příležitosti vzniku tohoto mimořádného filmu. Speciální efekty vám tedy vyrazí dech, od animace mluvících zvířat až po gigantickou bitvu v druhé polovině filmu.

Čarodějnice to umí i s mečem * Pana Tumnuse vám bude líto * Tohle se stane nepřátelům čarodějnice

K výpravě ovšem patří také kostýmy, architektura a rekvizity. Ty se také povedly na výbornou a dávají jasně najevo, že se na ničem nešetřilo. Tedy kromě krve, které ve filmu neukápne ani kapka. Bohužel, příznivci šermu a tradiční fantasy odejdou dost možná s pocitem, že viděli plastové zbraně a nereálné souboje. Na druhou stranu film obsahuje všechny jejich oblíbené emoce a to především díky nevýslovně kvalitní hudbě od Harry-Gregsona Williamse (Skála, Muž v ohni, Království nebeské, Shrek, Metal Gear Solid 2 a 3). Hudba napříč filmem nabízí étericky klenuté melodie plné klavíru či houslí i dech zastavující monumentální pochody a chorály v duchu Pána prstenů. Williams je navíc expert na míchání elektronických efektů do hudby, což místy vytváří zcela unikátní pasáže. Z mého pohledu jde o soundtrack roku 2005, mírně překonávající i Batmana od Hanse Zimmera.

Nalaďte se na správnou vlnu

Když jsem byl na filmu poprvé, byl jsem poněkud zmaten z míšení žánrů. Místy mi zážitek z vážné situace pokazilo vložení typicky pohádkového nesmyslu (například v jedné scéně dorazí Santa Klaus, aby dal hrdinům jako vánoční dárek přesně to, co potřebují k vyřešení jistého problému) a naopak v okamžiku, kdy jsem si začal užívat nějakou tu veselou pohádkovou sekvenci, srazila smutná událost můj úsměv ze rtů. Tenhle problém ale zcela odpadnul, když jsem na film zašel podruhé a již jsem věděl, co mám čekat. Podruhé jsem si film užil způsobem, dalece přesahující King Konga nebo Harryho Pottera. Především díky mnohem podařenější atmosféře a perfektně zvládnutým momentům se silnými emocemi.

Světlé stránky filmu
  • Jedinečná atmosféra
  • Přenádherná hudba
  • Ohromující výprava
  • Působivý příběh
  • Lucka, Aslan a čarodějnice
  • Nádherně temná pohádka
Temné stránky filmu
  • Míšení žánrů
  • Souboje bez kapky krve
  • Bourání logiky ve prospěch pohádky
  • Pouze s českým dabingem

Pokud tedy na film půjdete s tím, že prolíná dva žánry (pohádku a fantasy) do sebe a budete v každém okamžiku očekávat nečekané, potom má velkou šanci vás nezklamat. Nebo na něj běžte bez nějaké přípravy a prostě si jej užijte jako jednu velkou divokou jízdu na tobogánu, bez pravidel, s mnoha nečekanými zatáčkami. Tak nebo onak schopnost překvapovat není nejsilnější stránkou Narnie. Tou je nezapomenutelná atmosféra, řada překrásných okamžiků, gargantuovská bitva v druhé polovině a částečně také špičkové výkony herců, především pokud jde o maličkou Lucinku. Ta podala ze všech postav ve filmu zřejmě nejlepší výkon. A to je její první role! Nyní nezbývá než se těšit na druhý díl, jehož scénář se již píše.

Scénář: 8/10
Režie: 8/10
Výprava: 9/10