PC | Recenze | RPG

Recenze: Lionheart CZ – alternativní RPG od tvůrců série Fallout

Svět se změnil. Magický rituál disjunkce navždy roztříštil jeho struktury, do všech koutů matičky Země se rozutekla magie, duchovní i světské bytosti. O čtyři století později rozvrácenost přetrvává - odpůrci magie velí k útoku proti jejím přisluhovačům a svět tak stojí na pokraji války i možné zkázy. Dokážete zabránit hrozícímu nebezpečí ve hře od tvůrců série Fallout?

Typ hry: RPG
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 1,6 GB na HDD, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1,6 GB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,6 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: Reflexive Entertainment (
http://www.ritual.com/) & Black Isle Studios (http://www.blackisle.com/)
Vydavatel hry: Interplay (
Distribuce v ČR: CD Projekt (

Na počátku všeho byl bůh - daroval podobu našemu světu i nám samotným. Spolu s fyzickou podobou i duševní mentalitou jsme se tak stali samostatně myslícími bytostmi, plně odpovědnými za své činy. Snad i z tohoto důvodu je naše historie plná světlých okamžiků, které však ztrácejí lesk ve stínu chyb a špatných skutků. Třetí křížová výprava roku 1192 měla za úkol vyhladit ze světa všechny neposlušné - Richard Lví srdce v čele svých armád putoval po celé Evropě, zabíjel neznabohy a rozséval křesťanství do pohanských končin. Konečnou bitvou se ukázal být střet s muslimskými vojsky Saladina - Richard v krvavé bitvě u Acre zvítězil. Nedbaje našeptávání vlastního svědomí však uposlechl rad svého rádce a hnán snahou o výkupné vyvolal prazvláštní rituál, který navždy pozměnil svět hry Lionheart.

Disjunkce a rozdělení světa

RPG z dílny obdivovaného studia Black Isle se rovná skvělému hernímu zážitku. Tuto paradoxní (ovšem pravdivou) rovnici měl potvrdit také poslední výtvor, RPG Lionheart, které po dlouhé měsíce kutil pod dohledem lidí z Black Isle vývojářský tým Reflexive Entertainment. Alternativní Evropa 16. století, v níž magie hraje hlavní roli a osud lidí je komplikován přítomností mnoha nelidských bytostí, impozantní příběh, intuitivní ovládání a mnohé další aspekty měly z poslední hry učinit dílo na pomezí evoluce a revoluce. Jaká je však skutečnost?

Menu hry a tvorba herní postavy

Teorie alternativních realit vypráví o nespočtu dimenzí, které se jen v drobných ohledech různí od té naší. Richard Lví srdce stál u zrodu změny, která svět hry Lionheart navždy odlišila - za vše mohl rituál disjunkce, který navždy porušil jeho strukturu. Skrz trhlinu času a prostoru doputovaly na Zemi bytosti magické i duchovní. Přestože spojené síly Richarda a Saladina mocné nepřátele zarazily a trhlinu navždy uzavřely, magie zůstala přítomna - ve vzduchu, mysli i ohyzdných bytostech, které ohrožovaly své okolí. O 400 let později jsou její dopady zřejmé - kromě čistokrevných lidí vznikají také další rasy, politickým mocnostem Španělska a Velké Británii hrozí válka. Staňte se potomkem Richarda Lví srdce a pokuste se zachránit rozvrácený svět - staňte se jeho spasitelem!

Člověk nebo zvíře?

Vrhnout se do víru dění však nelze náhle, bez rozmyšlení, a tak prvnímu setkání s bandou nájemných vrahů předchází také tvorba postavy. Možná by jí mnozí z vás vědomě podcenili - rád vás však před podobnou chybou odradím. Tvůrčímu týmu se totiž tentokráte nepodařilo dokonale vybalancovat schopnosti postav a tak jsou některé atributy (byť nezáměrně) zvýhodněny. RPG Lionheart se pyšní čtveřicí rozdílných ras - základem jsou lidé, samozřejmě v podobě, kterou tak důvěrně známe a každý den vídáváme v zrcadle. Krom klasického člověka se můžete stát také zástupcem jedné ze specifických lidských odrůd.

Místo úvodního intra vás přivítá série komentovaných obrazů * První situace ve hře a hned padám k zemi * Osamocený strážce barcelonské křižovatky

První z nich jsou Demokinové, jejichž život je spjat s magií, dokáží však dobře vycházet s čistokrevnými lidmi - mezi jejich výhody patří také vysoká inteligence. Feralkinové jsou spojením člověka a zvířecího démona, od nějž zdědili nejen větší sílu, ale také typické zvířecí rysy a vlastnosti. Sylvanité jsou pak jedinečným stvořením, impozantní kombinací dovedností některých božských duchů. Každý jejich čin je úzce spjat s magií, jejichž výhod dokáží dobře využívat. Rasy jsou nejen na první pohled rozmanité, jak se však přesvědčíte na vlastní kůži, jejich život je často velmi komplikovaný. Čistokrevní obyvatelé země španělské nemají pro magické schopnosti pochopení a tak žijí zástupci sylvanitů či feralkinů spíše na okraji společnosti, skryti před všudypřítomnou inkvizicí.

Jak se povedl SPECIAL systém?

Jednou z propagovaných a vyzdvihovaných přednostní RPG Lionheart mělo být zapracování jedinečného a ceněného SPECIAL systému, který tak dobře známe ze série Fallout. Schopnosti hlavní postavy jsou tak určovány sedmičkou atributů: silou, vnímáním a postřehem, výdrží, charisma, inteligencí, hbitostí a štěstím.. Klasický systém vylepšování postavy i jednotlivých dovedností je opět postaven na získávání zkušenostních bodů a postupu na další levely. Získané body pak jednoduše rozdělujete mezi různé skilly - záleží pouze na vás samotných, zda-li se odvážný hrdina stane neohroženým válečníkem, vychytralým zlodějem či magií obdařeným kouzelníkem. Skilly jako takové jsou rozděleny do pěti kategorií (Boj - Zlodějna - Božská magie - Mentální magie - Kmenová magie), v nichž vylepšujete specifické okruhy schopností - přidělením bodů „mravní síle“ tak dojde nejen k vylepšení léčení, ale také dalších kouzel tohoto okruhu (očista těla, božská pomoc atd.)

Můj vlastní duch je opravdová osobnost * Jedna z historických postav - Machiavelli * A tady ho máme - zbožňovaného Willa!

SPECIAL systém a magie? Prostředí středověku se v mnohém liší od časů budoucích, snad i proto byl úkol zapracování magie považován za velkou výzvu. Podle hesla "nic není nemožné" se s magií setkáváme i v případě titulu Lionheart. Základem je trojice kruhů (Mysl, Kmen a Duch), které v součtu nabízejí na 57 různorodých kouzel. Můžete na nepřátele šlehat blesky či firebally, léčit se i zbavit otravy jedem, oslabit nepřátele či vyvolat tzv. "božskou pomoc." Kouzel je k dispozici dostatek a jak vás hra ve svém průběhu sama přesvědčí, mnohé z nich se vám budou proti rozličným typům nepřátel hodit.

Inkvizice a odvážní templáři

Přestože disjunkce napáchala v Evropě alternativní reality mnohé škody, setkáte se při plnění nejrůznějších questů se skutečnými architektonickými skvosty. Památky jsou zpracovány detailně, mají nádech středověkého období i povedený estetický design. Město Barcelona, kam vás kroky osudu zavedou hned na počátku dobrodružství, pak nabízí jedinečnou podívanou - vysoké hradby, stánky kupců, přístav, stejně jako domy a nehostinné stoky. Prostředí velkoměsta samozřejmě střídá nehostinná divočina, pustiny, hory i neprostupné lesy. Zkrátka a dobře, lokace RPG Lionheart vás překvapí nejen svou rozmanitostí, ale také dokonalým zpracováním – samozřejmě i zde by se našly drobné výjimky, zejména pak v nenáviděné druhé polovině hry.

Bronzová socha na počest Kryštofa Kolumba * Souboj s otravnými gobliny * Jak vidno, gobliné mohou být také vašimi spojenci - diplomacie hraje ve hře důležitou roli

Zastavme se však ještě na chvíli u samotné Barcelony. I dnes se jedná o jedno z nejzajímavějších měst světa, v RPG Lionheart však plní nezastupitelnou roli středověké Paříže. Do těchto končin se tak sjíždějí a své sídlo zde mají také templáři, inkvizice a mnohé další frakce. Hlavní hrdina je navíc chtě nechtě chycen do spárů jednoho z těchto řádů, pro které bude plnit mnohé úkoly. Jsa poznamenán pošpiněnou historií inkvizice (aneb nikdo není tím, za koho se vydává) jsem se tak připojil k proslulému řádu templářských rytířů. Tato pocta s sebou přináší množství úkolů.  Čeká na vás hledání ztraceného rytíře v hrozivých stokách a další questy, které předcházejí naplnění celé hry i jejího příběhu - právě to započne na cestě za ochráněním prastaré boží relikvie.

Nelineární polovina hry a všemožné questy

O Barceloně jsem se již zmiňoval a i nadále u ní hodlám zůstat. Jedním z prvních příjemných okamžiků na mých cestách za dobrodružstvím byly momenty strávené v tomto městě - k dispozici je velké množství questů, jejichž splnění není povinné, přesto mě přinutily se do inkvizicí prolezlé Barcelony znovu navrátit. Slíbená nelinearita se sice konala jen v omezené míře, i tak lze vzniklé situace řešit více způsoby - setkání s bandou lupičů a jejich zprovození ze světa (viz. jeden úkol z demoverze) se nakonec obešlo bez rvačky. Výřečné a diplomatické schopnosti mého hrdiny se postaraly o vyřešení problému i splnění úkolu. Ani úroveň ostatních questů si v ničem nezadá svou nápaditostí. Budete tak mimo jiné pomáhat nevěrnému starostovi a dalším postavám.

Pomsta bude sladká! * Seznam atributů mé postavy * Aka Manah, jedna z hrozivých dév - souboj se blíží!

Ach ano, opomenout setkání s osobnostmi šestnáctého století by bylo neodpustitelným hříchem. Vaším pastorem a rádcem tak jest Signor Leo (alias Leonardo Da Vinci), jehož pomoc a statečnost mi hned několikrát zachránila život. Kroky osudu vás zavedou za proslulým Williamem Shakespearem, jemuž byla ukradena múza (přiznám se, že právě s Williamem jsem se nakonec rozešel ve zlém - nu, co se dá dělat), nechybí Miguell de Cervantes a další historické postavy. Osudové je setkání s Nostradamem, jehož nehmotná podstata zná odpověď na všechny podstatné otázky.

Nostradamus a zlom ve hře

Uvažovali jste někdy o otázce, kterou byste položili vševědoucímu? Bytosti, která vidí do budoucnosti a zná odpověď na veškeré dotazy? Nostradamus je v mnoha ohledech fascinující postava, přesto se jeho setkání s potomkem Richarda Lví srdce datuje do nevhodného období - doby, kdy se z nadprůměrného a skvěle hratelného titulu stává nudná, stereotypní fraška. Nápadité úkoly, nelineárnost, zajímavé postavy - vše, co z prvních hodin po boku RPG Lionheart dělalo nezapomenutelný herní zážitek, jako by vymizelo. Po velkém a významném zlomu příběhu (ne nebojte, samozřejmě vám ho neprozradím) se totiž vše strhává v nekončící bitky, nudnou likvidaci silných druidů a neustálé přebíhání po lokacích. Vedlejší questy mizí, ubylo rozhovorů i interakce s NPC postavami a s tím vším i kouzlo hry. Opravdu si nedovedu vysvětlit, co stálo za tak katastrofickým vyvrcholením jinak povedeného scénáře.

Ani na hřbitově nemusí být nuda * Na návštěvě horských jeskyň * Signor Leo, váš pastor, rádce a dobrý přítel

Tápat nad důvody zvýrazňujícího se stereotypu jsem se samozřejmě jal i já - možná si vzpomínáte, že jsem se v prvních dojmech zmiňoval o jediném vážnějším nedostatku hry. Řeč byla o nedokonalém bojovém systému, který demo i hru samotnou nepředstavil v tom nejlepším světle. Co čert nechtěl, plná verze nepřináší žádnou změnu či drobné vylepšení - souboje se tak zvrhají v nechutné klikací mánie. Narozdíl od již zmiňované série Fallout nabízí Lionheart realtime boj - za jeho nejvážnější nedostatek považuji přehnanou rychlost, nemožnost taktizovat a především kouzlit a provádět další činnosti v průběhu pauzy! Na milost a nemilost jsou tak v nepřehledných bitkách zástupů hnusných příšer odsouzeni čarodějové a další magické postavy. Co více, vyvolání jakéhokoliv kouzla vždy přeruší aktuální útok a tak musíte vybraný cíl označit znovu a znovu, donekonečna - i oprava této malé drobnosti by v mnoha ohledech zpříjemnila chvíle po boku RPG Lionheart.

Mluvme a žijme naší mateřštinou!

Čeština je krásný jazyk a nás může těšit, že ji stále častěji slýcháme v počítačových hrách. Již za několik dní se na pultech obchodů objeví česká verze RPG Lionheart, kterou jsme měli k dispozici i my - celému týmu překladatelů budiž ke cti výsledná kvalita lokalizace, která mě svou podobou v příjemném slova smyslu překvapila. I těžké anglické fráze byly přeloženy s elegancí a přehledem, nádech středověku (či spíše renesančního období) je patrný i z české lokalizace. Ponechán byl původní anglický dabing, což hodnotím jako více než vstřícný a rozumný krok.

Osudové setkání s vševědoucím Nostradamem * Válka započala, angličtí druidové zatím vítězí * Další relikvie byla ukradena

Jak už bývá zvykem, konec recenzí patří zpracování hry, tedy její technologické stránce. Lionheart nepatří mezi graficky přelomové výtvory, což je dobře patrné na každém z obrázků - některé animace nejsou z nejpovedenějších, pevné rozlišení 800x600 nepotěší majitele větších monitorů. Zážitkem je však návštěva architektonicky skvostných lokací (typicky Barcelona), jejichž jedinou vadou na kráse je malá (ovšem pochopitelná) rozloha. Nikterak nezklamalo ozvučení - zvuky jsou nadprůměrné, dabing jako vždy věrohodný a zajímavý, v průběhu svých dobrodružství tak uslyšíte nespočet různých hlasů i postav. Hudební motivy se sice postupně opakují, ani to však nic neubírá jejich kvalitě (mám ovšem obavy, že mnohým z vás stále stejná melodie řádně pocuchá nervy).

• První polovina hry a její questy
  • Historické postavy (Leonardo Da Vinci, Nostradamus)
  • Rozmanité lokace (zejména Barcelona)
  • Příběh v celé své kráse
  • Český překlad
  • Nadabování postav, zvuky
  • Rychlé a nešťastně zpracované souboje
  • Úpadek do stereotypu v druhé půli hry
  • Nezáměrné znevýhodnění některých herních postav
  • Interface

Pohádky je konec

Jistě nejsem jediný, kdo se na RPG Lionheart po dlouhé měsíce těšil - další dílo tvůrců posvátné série Fallout ve mě vzbuzovalo oprávněné naděje, které se však s příchodem plné verze hry rozplynuly. Jakkoliv mě první hodiny po boku posledního výtvoru RPG mágů ze společnosti Black Isle Studios uchvátily, stejně jasné (a tentokráte nepříjemné pocity) ve mě vzbudil úpadek do stereotypu, nekončící nudné souboje a absence svobody, která je u her tohoto žánru tak žádaným artiklem. Možná by moje recenze mohla vyznít negativně - i proto je třeba znovu dodat, že Lionheart je přes změť nevychytaných chybiček kvalitně odvedenou prací, která se v dnešním světě neztratí. U nás ji k relativnímu úspěchu dopomůže také povedená lokalizace do češtiny.

Pohádky mívají šťastný konec - dědic trůnu se ožení s chudou dívkou, hloupý Honza zachrání nebohou princeznu. Příběh o RPG Lionheart nám však připravil nemilé překvapení. Důvtip a fantazie jako by se s druhou polovinou hry nenávratně vytratily a s nimi i kvalita jinak špičkového díla. Budiž nám tak zadostiučiněním první hodiny po boku hry i povedený český překlad.

Celkové hodnocení: 6,5/10

Žánr: RPG | Izometrické RPG
Výrobce: Reflexive Entertainment | Webové stránky hry