PC | Recenze | RPG

Recenze: Loki – Diablo 2 za pakatel?

Podivná mračna obklopila celou zemi, aby se pod jejich rouškou rozprostřely davy nemrtvých. Jakoby už v pekle nebylo místo, jenže nikdo se dosud neodvážil postavit mocnému bohovi Sethovi. Ke svým skutkům totiž využívá hrátky s časem a upravuje známé mytologické události k nepoznání.

Typ hry: RPG
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 2,5 GHz, 1024 MB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Cyanide (
Distributor: US Action (

Příběhové zauzlení nepůsobí vůbec špatně, ovšem hned po pár minutách budete vytrženi ze snu o propracovaném ději a namísto něj postaveni před davy krvežíznivých bestií. Přesně na tyto karty vsází nový vyzyvatel opěvovaného Diabla, Loki. Nesnaží se ale o razantní změny v konceptu neutuchajícího rubání, naopak se až v mnoha bodech ztotožňuje (nikoliv podobá) s Diablem 2. Stranou raději nechám slova o vykrádání obsahu a vrhnu se ihned pod slupku čtyřem časovým aktům, plným různorodých nestvůr a prostých questů.

Hrátky s časem

Ačkoliv se putování časem stalo atraktivní především u sci-fi žánrů, RPG Loki se vstoupení do stejných vod nebála. To proto, aby zobrazila některé mytologické pověsti ve zcela jím světle než hodiny dějepisu. Za vším stojí Seth, jakožto obávaný bůh velicí davům podivných kreatur, které expandují do světa lidí. Aby mohl svoje plány dokonat do nejmenšího detailu, on sám se neváhá přemísťovat do různých časových období ve snaze poupravit známá fakta ve svůj prospěch. Snad jediným člověkem, jenž nehodlá nečinně přihlížet, se stanete právě vy. Vydáváte se proto v jeho stopách na strastiplnou pouť vikingskými, řeckými, aztéckými a egyptskými mytologiemi – jako v původním Diablu 2 tedy projdete čtyřmi akty. Ocitnete se u trojských bitev, zažijete Ragnarok a další nesčetná dobrodružství, až nakonec stanete před samotným Sethem.

Terminátor z vesnice * Kdo dřív přijde, ten dřív umře * Brána do nepřátelského území?

I přes svou příběhovou lineárnost se Loki snaží o mírné odbočky výběrem postav. Jakmile zvolíte jednoho ze čtyřech hrdinů, hra se do určité míry přizpůsobí a stanoví například, které důležité osobnosti v průběhu putování potkáte. Nejedná se ovšem o nic důležitého, čili v tomto směru prakticky nezáleží na volbě avatara. Spíše je vhodné se zaměřit na klasické atributy a dovednosti, neboť podobně jako v jiných titulech RPG žánru, i Loki nabízí dva kouzelníky a dva bojovníky. Do prvního bodu spadá aztécký šaman společně s egyptský mágem, přičemž jejich odlišnosti pramení zejména u jednotlivých typů kouzel. Pozadu ale nezůstává ani mocný barbar a obratný Řek. Oba sice magii příliš nefandí, nicméně zvládají účinné bojové techniky a především Barbar nahání strach celou svou „maličkostí“.

Mnohé questy se budou s tou či onou postavou plnit rozdílně. Zároveň máte na výběr, zda-li se zaměříte pouze na příběhové (božské) úkoly, jež vás v ději posunou dále, nebo tu a tam odbočíte ke smrtelnickým alternativám. Ty slouží zejména k pozvolnému zdokonalování postavy a získávání jiných cenných věcí, protože prakticky všechno potřebné můžete získat již putováním rozmanitým světem. Úkoly nicméně hrají spíše druhořadou roli (byť jsou jinak povinné) a dříve nebo později se dostanete k většině z nich díky striktní linearitě návrhu úrovní. Opět jde zkrátka jen o rubání nepřátel.

Nemiř a rovnou řež

RPG Loki jakoby z oka vypadla Diablu 2 a kromě úkolů, aktů a dalších prvků si rovněž propůjčila systém dovedností. Po každém zářezu se na váš účet připíše nějaký ten bodík znázorněný ukazatelem ve spodní části obrazovky. Jakmile dojde k jeho naplnění, navýší se vám úroveň a budete moci rozdělit několik bodů do síly, obratnosti, odolnosti, případně inteligence. Hra se však do jisté míry snaží vypadat jako neviňátko, a proto systém specifických kouzel/dovedností oddělila od ostatních schopností postavy do vlastního celku. Jinými slovy budete postupovat na vyšší úrovně nezávisle a neúměrně hned ve dvou směrech.

Poklidné městečko – tady vám prakticky nikdo neublíží. Jedině nas... štvou * Doupátko nepřátel skrývá nejeden poklad * Sliz?! Já zelenou nerad

Dovednostní/magická část ovšem vyžaduje větší dávku trpělivosti a je těsně spjata s bohy (magii a další bojové techniky jde tedy považovat za božské síly), kvůli čemuž jsou vymezeny jasné hranice pro každou postavu. Pokud se z vás přitom stane nevěřící a budete jeden bod za druhým rozdávat dle libosti mezi dvě či hned tři víry, ošidíte se o řadu bonusů. Ostatně, vzhledem k velice pomalému růstu získávání zkušeností si je v tomto ohledu třeba vážit každého postupu. Nicméně samotný boj není jedinou možností, jak se v dovednostní části zdokonalovat - lze také vámi vybranému bohu darovat některé předměty.

Vše zkrátka nemusíte hned prodávat, avšak zároveň se nedá říci, že by peníze nebyly důležité. Bez nich jen stěží zakoupíte léčivé lektvary, lepší zbraně nebo pevnější brnění. Zpravidla ale u obchodníku mnoho času nestrávíte a spíše se jim budete pokoušet vnutit kdejakou cetku, než si dlouze vybírat novou sekyru. Vše podstatné totiž získáte od mrtvých nepřátel, z jejich truhel a podobně.

Děcka, tak tohle je golem * A tohle asi nebude užovka... * To není fér, takhle velkej vlk!

Variabilita monster přitom rozhodně není nejmenší a jejich síla stoupá úměrně s uraženou vzdáleností dějem a v závislosti na stanovené obtížnosti. Zato umělá inteligence zůstává na bodu mrazu neustále. Opět se nabízí přirovnání k Diablu 2, kde jste se dostali na vyšší stupeň zátěže až po zdolání samotného Diabla. Úplně stejně to funguje i v Loki – zabijte závěrečného bosse a vydejte se na další strastiplnou cestu plnou ještě silnějších nepřátel, nových zbraní a tak dále.

Seznam nebo inventář?

Nadpis mluví za vše. U Loki se totiž setkáte spíše s výčtem věcí v inventáři, nežli s klasickým čtvercovým polem zobrazujícím veškeré objekty. Daný předmět se přitom ukáže až po najetí myší, což je poněkud nepřehledné a naprosto zbytečné. Mám za to, že si autoři nechtěli lámat hlavu s dvojrozměrnými replikami objektů a zároveň nevěděli, jak si poradit s hardwarovou náročností 3D věcí, a proto vytvořili onen seznam. Alespoň, že není omezen váhou nebo místem.

Aura vedoucí do další části mapy * Draci to měli dycky těžké s čištěním zubů * Už aby byly Vánoce

Zrovna slavné není ani technické zpracování, z něhož lze cítit budgetovou cenu. Okolní prostředí nehýří detaily a za nejméně povedený akt se dají považovat písečné pouště. Naopak postavy nevyhlíží nejhůře, jenže daň v podobě nároků na konfiguraci počítače je i přes všechnu prostost velká. Titulu by neuškodilo odladění, u kterého tvůrci příliš času nestrávili. Do rukou se mi přitom dostala celá řada jiných a v mnoha ohledech hezčích her, které se mohly pyšnit daleko plynulejším pohybem. A na plné detaily, jež u Loki zavání spíše nepovšimnutelným luxusem.

• Variabilita zbraní a nepřátel
  • Různorodá prostředí
  • Hudba neurazí
  • Cena
  • Grafická stránka
  • Okatě vykradené Diablo 2
  • Inventář v podobě seznamu
  • HW nároky ruku v ruce s (ne)odladěností titulu

O kladný dojem se snaží alespoň hudba ladně dokreslující atmosféru. Svou výrazností se sice nemůže pouštět mezi RPG velikány, avšak v případě Loki to ani nehrozí. V kontrastu s příjemnou cenou a velkou variabilitou každopádně nemusíte o koupi dlouho přemýšlet. Nečekejte ale pokořitele Diabla 2, neboť v tomto případě se jedná o chudého příbuzného s okatě vykradenými nápady. A labužníkům, kteří si potrpí na špičkové technické zpracování a další detaily, radím: Ruce pryč!

Grafika: 5/10
Hratelnost: 5/10

RPG Loki v mnoha ohledech překvapila, v mnoha zároveň zklamala. Pro nenáročné hráče se ovšem podobná variace Diabla 2 dá považovat za příjemnou odreagovávačku, nemluvě o budgetové ceně.