Recenze: Lord of the Rings Online: Shadow of Angmar – stíny nad žánrem

Kdo by nechtěl aspoň jednou navštívit Středozem, legendární místo z pera J. R. R. Tolkiena? Nejspíš o tom sní každý, kdo se s tímto fenoménem setkal. Proto se dá předpokládat, že hra, která vám to umožní, bude úspěch už jen proto. Podívejme se ale i na ostatní stránky.
Seznam kapitol
  1. GPS - Gde Proboha Su?
  2. Co je dobře a špatně

Výrobce: Turbine Entertainment
Distributor: Midway
Minimální konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 7 GB na disku, připojení k Internetu
Doporučená konfigurace: procesor 2,8 GHz, 1 GB RAM, 10 GB na disku, připojení k Internetu
Žánr: MMORPG
Datum vydání: Q1 2007

Předpokládám, že představovat hráčům Středozem je nošením dříví do lesa. Tento bájný svět již znají jako své boty, i když mnozí ještě nespatřili jeho virtuální podobu. Právě to se pokusili napravit vývojáři z Turbine, když tvořili Lord of the Rings Online: Shadow of Angmar (LotRO snad pochopíte). Již z názvu je jasné, že se bude jednat o MMORPG, pojďte se tedy podívat, jak se jejich volba žánru projevila na hře samé.

Knižní podoba pojednává (ve zkratce řečeno) o cestě Společenstva s Prstenem, herní podoba oproti tomu staví do popředí cestu Společenstva s Prstenem. Hmm, tak tady se nijaké revoluce nedočkáte, klidně bych mohl říci, že hlavně zpočátku se dá LotRO pojmout jako běžné RPG s tím, že kolem vás zavazí spousta dalších lidí. A když narazíte na třicátého Gundlufa, Legomamlase, nebo Brumliho, poznáte, že jste v Středozemi. Poznáte to také podle okolí, kdy je to kolem vás samý Shire, Bree, hospoda Prancing Ponny, prostě místa známá a proslulá.

Baggins! Shire!

Na ně se dostanete podobně jako Společenstvo, jehož cesta se tak nějak nenápadně odvíjí na pozadí veškerého vašeho dění. Mezi hromadami úkolů totiž narazíte i na mise posouvající dále děj příběhu. Zpočátku pouze nenápadně, po některé z vedlejších linií, kdy se prstenové přízraky stahují okolo Hůrky, ale časem se dostanete k proslulému ději knižní podoby, i když ne kompletnímu. Právě přepadení Skákajícího poníka prstenovými přízraky je prvním významnějším bodem, kdy se vaše putování kříží s knihou. A vy budete mít na bedrech nelehké úkoly, které jsou umně zasazeny tak, aby doplňovaly dej předlohy a přitom jej nijak neměnily.

Přepadení Skákajícího poníka * V některých chvílích jen sledujete děj okolo * Močály v kýčovém pojetí

V tu chvíli také vyvstane nutnost přejít ze samostatného hraní na spolupráci s ostatními. Samozřejmě, hodně pak záleží na lidech, které potkáte, jak se bude podobné putování vyvíjet. Pokud pokračujete cílevědomě v příběhové linii, hodí se držet se ve společenstvu (jak jsou zde nazývány skupiny) a postupovat vpřed jako nůž máslem. Většinou se vám tak ale stane, že boje jsou hektické a vy nestihnete ani naplno rozvinout všechny dovednosti vaší postavy. Zatímco pokud si jen tak plníte vedlejší úkoly, často se na ně vrháte sami a hra od vás pak vyžaduje dokonalé zvládnutí dovedností a schopností, kterými vaše postava oplývá.

Motám se tady okolo postavy jako Smeagol kolem Prstenu, podívejte se tedy, co za výběr se vám naskytne. Vzhledem k tomu, že je Středozem poměrně podrobně popsána, dostane se vám na výběr pouze ze čtyř ras – lidí, trpaslíků, hobitů a elfů. Ne každá přitom může provozovat veškerá povolání, kterých je celkem sedm. Tedy, abych byl přesný, pouze lidé mohou zkusit všechna povolání, zatímco ostatní rasy jsou omezeny pouze na menší počet. A koho si to můžete vybrat? Základem jsou tři bojová povolání – kapitán, šampion a ochránce. K těm se pak přidává zloděj, jakožto vrchní zabiják nablízko, lovec, dělající to samé z bezpečné vzdálenosti, bard s různými písněmi posilujícími družinu a oslabujícími nepřátele, nebo lore-master – povolání nejbližší kouzelníkovi. Na klasického kouzelníka ve Středozemi jen tak nenarazíte.

Jedinečné kopie

Jak je již víceméně zvykem v současných MMORPG, postava se vám zlepšuje sama, v podstatě bez vašich zásahů. Ano, můžete sice kupovat různé dovednosti, ale ty jsou pro všechny hrdiny daného povolání stejné. Můžete si také pořídit rozličnou výbavu, ale často bude velmi podobná, jako mají ostatní. A nějaké talenty, nebo možnosti, jak svého hrdinu odlišit? Získáváte body osudu, za které si můžete koupit různá vylepšení, ale ta jsou pouze krátkodobá, žádný delší efekt nečekejte. Do určité míry něco takového slibují odměny za vaše skutky, ale ani tady není nějaká výraznější možnost zvýraznit svoji osobnost.

Znáte tohoto pána? * Ukázka jednoho ze záseků * Neviděný přízrak má viditelně více života

Skutky jsou totiž v podstatě dlouhodobější úkoly, poměrně rozličné, rozdělitelné do několika kategorií. Jednak jde o činy, které jsou spjaty s vaší postavou a jejím povoláním, třeba zloděj má za úkol několikrát (čti několik set až tisíc krát) použít svoji dovednost útoků ze zálohy, způsobit krvácení, vyhnout se nepřátelskému útoku, prostě využít svých dovedností. Jinou skupinu pak tvoří činy spojené se zabíjením monster jednoho typu, nebo třeba plnění úkolů v jedné lokalitě. Narazíte také na procházení starobylých rozvalin, sbírání částí denníků, docela širokou škálu skutků, které můžete vykonat.

Odměnou vám budou často tituly, kterými se můžete honosit při vašem putování. Vydržíte-li třeba do desáté úrovně bez porážky, získáte ocenění undefeated za vaše jméno, budete-li zabíjet pavouky jako na běžícím pásu, můžete si za jméno psát Spider-foe. Další odměnou jsou pak nové vlastnosti vaší postavy, které si můžete po splnění předpokladů u některého z vesnických pěvců přidat. Třeba již jmenovaný zloděj získá při šesti stech povedených bodnutích bonusy na další používání této dovednosti. Jediný problém je, že tato vylepšení se dělí do čtyř kategorií, na každou z nich je vlastní limit, a často dokončíte daný skutek dříve, než byste si mohli vylepšení vzít. Navíc si můžete být skoro jistí, že i ostatní postavy vaší profese na tom budou stejně, takže vlastně žádný rozdíl nevytvoříte.

V další kapitole naleznete nějaké ty mouchy, výhody a z toho i nějaké vývody

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Turbine | Webové stránky hry