Obvykle nechávám duch recenze na recenzentovi bez komentářů, ale tato recenze to je tedy síla. Předesílám, že jsem hrál témeř všechny online hry, které vyšli (západní produkce, z východní jen FF1 a trochu Ragnarok). hraju od začátků Everquest 1. to jen na okraj, aby mě autor neodpovídal s tím, že se mám podívat na EQ2, jak je to tam "super udělané".
Z celé recenze na mě dýchý fakt, že autor očekával WoW 1.5 a LOTRO toto očekávání nenaplnilo. Ne proto, že by bylo špatné, ale proto, že je trochu odlišné. Snaží se stavět na Lore daného světa, který je přeci jen známější, než například Lore Warcraftu. Dále vzhledem k popisů vylepšení (Traitů) mám pocit, že se jimi autor moc nezabýval ani je nezkoušel. Zkusím trochu rozepsat:
Každá postava má určité pozice "sloty", do kterých mlže dávat získaná vylepšení. Tyto pozice jsou rozděleny do 4 skupin - Legendary, Class, Race a poslední běžná rozšíření (nevím z halvy přesný název).
Zezačátku nejsou k dispozici všechny volné pozice, ale postupem času se vývojem postavy otevírají.
Vlastní Traity jsou většinou složeny s kombinace 3 vlastností - například vlastnost zvaná endurance přidává +5 VIT, + 15 Max Morale, +0.5 morale regeneration in non-combat (toto je pouze příklad, zase nemám hru otevřenu a nevím, jestli tato konkrétní vlastnost obsahuje tyto vlastnosti s těmito konkrétními hodnotami).
tuto vlastnost vložím například do slorů běžných vlastností.
nyní procházím světem, plním questy, deedy (což jsou takové poznávací, objevovací či zabíjecí "skutky" mimo quest journal.) za splněné skutky (například zabití určitého počtu banditů v Kraji) získám titul. Pokud jich zabiju více, získám nějakou vlastnost do vylepšovacích slotů. Například získám Endurance +1. Jelikož jsem ale již jednu Enduranci měl, zvýší se mi úroveň tto vlastnosti o 1.
Tedy místo původních hodnot +5 VIT, + 15 Max Morale, +0.5 morale regeneration in non-combat budu mít například nově +10 VIT + 30 Max Morale + 1.0 morale regeneration in non-combat.
Takto si danou vlastnost můžu zvyšovat tuším až do 15. stupně. Je tedy jasné, že postava na základní urovni vylepšení bude rozdílná od postavy, která má vylepšení na maximu. Navíc například na současném levelu 25 mám běžných vlastností asi 20, volných slotů mám 5. záleží tedy na každém, jak chce danou postavu specializovat. JEstli budu jako minstrel pro solové hraní a budu si zvyšovat Vitalitu, sílu, melee damage, Morale, nebo budu spíše cestou regenerace Power, group buffů, přidání Max power atd. Případně kombinaci.
Stejně tak v sekci například Classs vylepšení jsou volné 2 sloty a vlastností je asi 7. záleží tedy na mě, zda si budu chtít zkrátit dobu potřebnou pro zahrání dané písně, zvýšit její damage, či zručit u dané písně damage, ale rozšířit buff na celou partu. Těch mpožností je velmi mnoho.
Vzhled UI je otázkou osobního vkusu - mě třeba vyhovuje maximálně. jednotlivé položky jdou přesouvat po obrazovce do libovolného místa, takže není problém posunout vlastnosti postavy včetně portrétu do dolní části obrazovky a nechat celou vrchní část prázdnou. V nastavení se dá také zapnout, zda se budou zobrazovat lišty s dalšími skilly trvale nebo pouze na mouseover atp. (můžou bý zobrazeny 4 najednou, navíc nepoužité pozice jsou průhledné včetně okrajů. Nevadí tedy vůbec ve výhledu)
Batohy jsou stejné jako we WoW.
Jedinou oprávněnou výtkou je vhled a možnosti použití Aukce. Zde je pravdou, že se nedá u výsledků hledání filtrovat typ věci například a stejně tak je zmatené přepisování částek a přeskakování mezi jednotlivými poli daného okna. Ale to se bavíme o jedné specifické funkci, nikoliv o celém interface.
Fungují podobné zkratky jako ve WoW, takže například pomocí SHIFT+rightclick se dá lootovat i těžit bez zobrazení okna s výběrem věcí k sebrání. Nástroje, jako sekera, krumpáč atd se dají bez problémů dát do lišty a pouhým kliknutím přehazovat.
Co se týká bugů - za celou dobu jsem viděl pouze několikrát ten samý bg při spawnu potvor, kdy se dvě potvory spawnou na tom stejném místě a pak jakoby poskakují, jelikož je má engine v kolizi a nemůže se rozhodnout, kterou na dané místo umístí. Pokud ale například přijdu blíže a dostanu agro, tak se tento bug sám opraví, jelikož se potvory dostanou z tohoto místa pryč. A 2x se mi stalo, že po použití fearu mob odběhl tak daleko, že ztratil kontakt a nebyl schopne se vrátit zpět, což se vyřešilo jeho zabitím.
Tu a tam na chatu je viděť dotaz, že se někdo zasekl, ale jednak je to velmi zřídka a jednak má každá postava možnost teleportu na bind point, který toto vyřeší.
Jiný bug jsem nepotkal.
Optimalizace engine je dobrá, na mém Celeronu D 3.2 GHZ, 7600GS a 2 GB ram to běhá na ultra high v 1280x1024 bez problémů. Jediným problémovým místem je Hůrka, ale částečně se plynulost zvedla změnami nastavení Crowded areas, jednak nastavení velikosti cache a pak pomáhá vypnutí jmen nad hlavami hráčů. A i tak se dá be zproblémů skrz Hůrku běhat po svých.
Vzhled lokací je udělán z mého pohledu velmi dobře, chce si to skutečně užívat procházení po známých lokacích. A ohledně známého příběhu - člověk nehraje přímo ten příběh, je pouze svědkem událostí jakoby z pohledu nezávislého pozorovatele - potká Aragorna u poníka a než se vrátí zpět s úkolem, zjistí, že Aragorn musel s "nějakou" družinou narychlo odejít.
osobně jsem ke hrám od Turbine velmi skeptický, ale tato hra skutečně není špatná. Sice jsou tam také questy typu zabij 10 potvor atd, ale obecně je to daleko menší pocit "grindu" než u WoW, nedej bože u EQ2 (vykempuj týden rare moba, zabij, doufej, že padne rare loot, seber ho a přesuň se k dalšímu rare mobovi - takto vypadal u Eq2 můj quest journal na levelu 40 u 80 procent questů).
Navíc hra sice dělá zezačátku dojem, že je velmi jednoduchá, ale později začíná přituhovat a 99 procent group questů narozdíl od WoW prostě solo nedám.
Autorovi bych doporučoval, aby si hru znovu spustil a zkusil jí hrát bez očekávání woW klonu, bez sledování pouze zkušeností, ale aby vnímal svět kolem sebe. Předpokládám, že je jakožto recenzent toto schopen udělat.