Recenze: Lords of the Realm 3 – konec nebo znovuzrození?

Jen stěží napočítáte na prstech ruky srategie, které by se kvalitou a komplexností rovnaly pradávné sérii Lords of the Realm. Legenda oblasti budovatelských RTS se po sedmileté pauze navrací v pokračování, které nám nabízí skutečně královské pojetí. Dokázali se tvůrci vyrovnat se zubem času a nabídnout hru, u níž se nám znovu zalíbí středověké manýry? Čtěte naši recenzi.

Platforma: PC
Typ hry: Realtime strategie
Multiplayer: LAN, Internet (až 8 hráčů)
Minimální konfigurace: P3/800 MHz, 128 MB RAM, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1
Doporučená konfigurace: P4/1,5 GHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta (GeForce 3,  Radeon 8500 nebo lepší), DirectX 9
Testovací konfigurace: Athlon XP 2000+, 256 MB RAM, GeForce FX5200, DirectX 9
Výrobce: Impressions Games (
Vydavatel hry: Sierra (
Distribuce v ČR: Cenega Czech (
Homepage hry:

Jméno vývojářského studia Impressions Games rozhodně není fanouškům žánru strategií neznámé. Od prvního dílu Caesara sice uplynulo již více než deset let, po úspěchu Caesara 3 v roce 1998 nám Impressions Games každý rok předložili jednu výbornou budovatelskou strategii (nebo alespoň datadisk) z prostředí některé ze starých civilizací. Skvělá City Buildning Serie (Caesar 1-3, Pharaoh, Cleaopatra, Zeus, Poseidon, Emperor) bude snad nepřímo pokračovat hrou Children of the Nile, kterou nyní připravuje studio Tilted Mill, tvořené z větší části právě lidmi pracujícími dříve pro Impression Games.

Mnohé tváře panovníků až doslova nahání strach!

Pouze skalní fanoušci žánru (a to ještě jen ti dříve narození) ovšem vědí, že ještě před Caesarem 3 se Impressions Games proslavili sérií real-time strategií z prostředí středověkých bitev s názvem Lords of the Realm (zkratku LotR používat nebudu, neboť je - zvláště v dnešní době - poněkud zavádějící). První díl vyšel již v roce 1994, tedy před deseti lety. Po dvou letech následoval druhý díl a v roce 1997 nepřímé pokračování Lords of Magic, situované do světa fantasy. Pro někoho tedy bylo možná překvapením, když po dlouhé odmlce přišli Impression Games s třetím dílem.

Inovace po 10 letech

Oba úspěšné díly se vyznačovaly pěknou 2D grafikou, atraktivním prostředím středověkých bitev a zajímavým konceptem - na strategické mapě jste obsazovali území, stavěli hrady, těžili suroviny, pěstovali potraviny, vyráběli zbraně a udržovali diplomatické styky s ostatními vládci. Celý proces probíhal na kola tahovým způsobem. Na taktické mapě pak probíhal vlastní boj, opět ve 2D. Jednalo se o jakousi kombinaci mezi budovatelskou a bojovou strategií, ovšem nutno říci, že velice vydařenou.

Třetí díl samozřejmě musel po tak dlouhé době projít zásadní inovací alespoň po grafické stránce. Boj na taktické mapě probíhá kompletně ve 3D s pěkně vymodelovanou krajinou, terénními nerovnostmi, řekami atd. Hrady a ostatní budovy již tak vydařené nejsou, ne moc dobře pak dopadly jednotky vojáků a obléhacích strojů. Obraz samozřejmě můžete libovolně posouvat, otáčet a zoomovat, nicméně v nejbližším pohledu jsou postavy již nepříjemně hranaté. Připočteme-li si k tomu fakt, že v průběhu bitvy často (přes všechnu vaši snahu) vytvoří bojující jednotky jeden velký chumel, je zřejmé, že extrémní přiblížení příliš nevyužijete.

Některé kresby se skutečně povedly

Další zásadní změnou (a nutno říci, že k horšímu) je, že nyní probíhá celá hra v reálném čase, tedy včetně pohybu jednotek (a včetně všech ostatních akcí) na strategické mapě (týká se to také diplomacie atd.). Znamená to, že může současně probíhat více bitev najednou, kromě toho můžete plánovat na strategické mapě další expanzi a na diplomatické obrazovce plánovat aliance či vyhlašovat války okolním královstvím. Díky tomuto aspektu je však pohyb jednotek po strategické mapě k uzoufání pomalý, boje nejdou žádným způsobem urychlit a celkově se tak hra stává po pár minutách nudná a stereotypní.

Rozděl a panuj

Úplně odlišný koncept představuje Lords of the Realm v oblasti rozvoje království. Celá mapa je rozdělena do několika regionů, v každém z nich je umístěn centrální hrad. Každý region je dále rozdělen na několik panství. Zjednodušení doznal také ekonomický aspekt, nyní se staráte pouze o dvě "suroviny" - peníze a jídlo. Volné panství můžete poskytnout vazalovi, který je pro vás spravuje - bez obsazení vazalem není panství produktivní.

K dispozici jsou čtyři základní skupiny vazalů - rytíři, měšťané, nevolníci a duchovní. Po obsazení panství rytířem vznikne na území hrad a vojsko, které může hrad bránit nebo vyrazit do útoku proti jiným jednotkám, případně plenit cizí území a dobývat hrady soupeřů. Měšťané postaví město, které přináší peníze, nutné pro vyzbrojování vojska a najímání žoldáků. Nevolníci pracují na farmě a zásobují království potravinami. A konečně duchovní se modlí ve svých kostelech, což přináší zdraví pro lid a zvýšení pracovní produktivity.

Volím Francii a vzhůru do boje! * Kým se stanete aneb vytvořte si svůj vlastní obraz * Jak se mi dařilo?

Vazalové nejsou anonymní, každý má své jméno (je jich přes 2000!), své speciální vlastnosti a někdy také své požadavky. K dispozici samozřejmě máte vždy jen omezený počet vazalů, navíc se nabídka i v průběhu každé mise mění, jak vazalové přicházejí (nebo odcházejí) do vašich služeb, jak se mění vaše finanční situace, váš morální kredit a ostatní ukazatele. Doporučuji pečlivé prozkoumání speciálních vlastností všech vazalů, které máte k dispozici, a jejich pečlivý výběr, neboť využití těchto vlastností vám hru podstatně usnadní. Taktéž je potřeba volit ty rytíře, kteří disponují potřebným druhem vojska - pouze s lukostřelci armádu soupeřových jezdců neporazíte, stejně tak jako se vám bude velmi obtížně dobývat cizí hrad bez obléhacích strojů.

Hurá do boje!

Jakmile tedy na strategické mapě obsadíte svá volná panství dostupnými vazaly a dosáhnete kýžené rovnováhy mezi vojenskou silou, ekonomikou a podporou církve, můžete směle vyrazit do boje. Armády jsou na strategické mapě symbolicky znázorněny postavami vojáků, které jsou umístěny v hradu, můžete je však poslat naproti soupeřově armádě, případně dobývat cizí území. Postavy se vydají na dlouhou (a pomalou) pouť po strategické mapě a pokud dorazí na místo určení, začnou bojovat proti nepříteli, případně dobývat hrad. To je opět symbolicky znázorněno šermujícími jednotkami. Pokud se nechcete zúčastnit bitvy, můžete ji nechat být a věnovat se jiným záležitostem - po nějaké době vám hra oznámí, jak bitva dopadla. V krajním případě se tedy vůbec nemusíte bojem zabývat a celou hru odehrát jen na strategické mapě. Kdykoli ovšem můžete do probíhající bitvy vstoupit, převzít velení vašich jednotek a dovést je ke slavnému vítězství (nebo k potupné prohře). A samozřejmě naopak, v průběhu bitvy ji můžete opustit a věnovat se jiné, případně strategickému plánování. Na strategické mapě lze také jednotky spojovat, případně je vracet do hradu (důležité pro doléčení a vylepšení morálky).

Malé království jako na dlani * Krásně vyznačené hranice * Britské ostrovy jsou zkrátka samá voda

Pokud se přepnete do taktické bitvy, zobrazí se vám pěkně vymodelovaná krajina s vašimi a nepřátelskými vojsky, případně i s hradem, který dobýváte či bráníte. Každý rytíř disponuje jednotkou vojáků stejného typu, kterým velí. K dispozici jsou různé formace, které mohou jednotky zaujmout a které ovlivňují jejich pohyblivost a obrannou či útočnou sílu. Rytíř bojuje společně se svými jednotkami a pokud padne, jednotka se rozpadne a uprchne z boje. Pokud má nepřítel výraznou přesilu, je někdy lepší z boje ustoupit, než se nechat zmasakrovat do posledního muže.

Při dobývání hradu máte k dispozici standardní dobývací stroje, jako beranidla, katapulty, obléhací věže atd. Pěší vojsko může také vyšplhat na hradby pomocí dlouhých žebříků. Obránci zase disponují balistami, koši s hořící smůlou atd. - a samozřejmě mají výhodu výškové převahy a ochrany za hradbami. Pokud se útočníkům podaří probourat hradby, mohou dovnitř hradu vjet i jízdní jednotky.

Pokud dobudete cizí panství, nezískáváte jej hned, ale musíte nejdříve dobýt centrální hrad a zničit všechny vojenské jednotky v regionu. Pak dobyté území připadne vám a můžete jej obsadit svými vazaly. Obdobně po ztrátě svého panství stačí soupeřovo vojsko zahnat svou armádou a na panství můžete opět dosadit zvoleného vazala.

Hradby přecpané k prasknutí * Tomu se říká řež! * Doslova a do písmene obří armáda

Mise, bitvy, multiplayer

K dispozici jsou (kromě 5 výukových misí) celkem čtyři kampaně, ve kterých postupně bojujete na území Irska, Anglie, Francie a Německa. Každá kampaň obsahuje několik misí s různým zaměřením - v některých musíte opanovat všechny regiony na mapě, jindy stačí kontrolovat jen určený počet regionů, porazit konkrétní rod či jen přežít stanovenou dobu. Při plnění misí samozřejmě využijete diplomatických kroků, jako je nabídka míru či naopak vyhlášení války, budování aliancí atd.

Pro ty, kterým tento příděl nestačí nebo kteří se nechtějí zdržovat strategickou částí hry, připravili autoři celkem 15 bojových misí, kdy vedete svou armádu proti soupeřově a máte za cíl ji rozprášit. Armády jsou obvykle složeny z více jednotek různých druhů, takže ke slovu přijde i pečlivá taktická příprava, nasazení kopiníků proti jízdě, ostřelování lukostřelci či střelci z kuše z dálky a překvapivé boční obchvaty jízdních jednotek.

V multiplayeru pak můžete odehrát všechny zmíněné mise ze singleplayeru - tedy buďto bitvy ve dvou hráčích, nebo strategické mise (počet hráčů se zde pohybuje od 2 až do 8). Podporována je hra přes lokální síť a internet.

Hradby vydrží leccos, ale občas přesto podlehnou * Efektní věcička, co říkáte? * Hoří, hoří!

Jako bonbónek navíc je ke hře přiložen i editor hradů, s jehož pomocí si můžete vytvořit hrad podle svých představ a dosadit do hry a pak jej následně bránit nebo naopak dobývat.

Není všechno zlato, co se třpytí

O nepříliš povedeném technickém provedení již byla řeč. Po grafické stránce hra rozhodně nijak zvlášť neoslňuje, ve větším přiblížení je grafika značně kostrbatá. Zvuky jsou slušné, hudba by ovšem mohla být výrazně lepší - vždyť období středověkých bitev přímo vybízí k ponurým chorálům či břeskným válečným pochodům. Ovládání je vcelku standardní, i když občas mírně zlobí a je maličko neintuitivní. Hra je poměrně pomalá a i přes aplikovaný patch nestabilní, zvláště v multiplayeru.

Velkým záporem hry je umělá inteligence počítačem řízených jednotek. Většinou se celá jednotka seběhne do velkého chumlu, takže veškeré snahy o formace a taktické nasazování jednotek přicházejí vniveč. Do očí bijící je neschopnost i silného vojska řízeného počítačem ubránit hrad. Vojsko je sice připraveno na hradbách na straně, odkud přichází nepřítel, pokud ovšem nepřítel hrad obejde a napadne jej z druhé strany, nepřesune se a nechá si hradby probořit. Pak se naopak z bezpečí věží vyrojí na nádvoří, kde se stane terčem útoku nepřátelských jednotek.

¨

Tomu se říká opevnění aneb stavíme si vlastní hrad

Největší slabinou je ovšem celkový koncept hry. Díky bitvám v reálném čase je nemůžete urychlit, pokud je necháte řídit počítačem, můžete se dočkat nemilých výsledků. Strategické řízení je redukováno na rozhodování, který typ vazala umístit na panství, a výběr vazala s nejlepšími speciálními vlastnostmi. Celkově působí hra velmi zdlouhavě a stereotypně a nezachrání to ani diplomacie, ani vcelku pestrá různorodost úkolů v misích, ani samostatné bitvy či stavění hradů.

Zajímavé je, že plánované vydání demoverze hry bylo zrušeno a hra se v Americe prodává za budgetovou cenu (20$) - jako by i to svědčilo o její kvalitě. U nás se ovšem titul ve všech cenících vyskytuje s plnou cenou.

• Atraktivní prostředí středověkých bitev
  • Různorodé úkoly misí
  • Nízké hardwarové nároky
  • Příznivá cena (v USA)
  • Stereotypní, nudné, pomalé
  • Příliš zjednodušený koncept
  • Umělá inteligence počítače
  • Nepříliš zdařilé technické provedení

Ševče, drž se svého kopyta

Série Lords of the Realm se nedočkala důstojného nástupce. Chyby v konceptu a technickém provedení sráží hru do průměru. I postarší Stronghold je v oblasti budování a dobývání hradů lepší, her s lepším provedením bojů je pak celá řada (a to i když se omezíme pouze na středověké bitvy). S budovatelskou strategií pak nemá Lords of the Realm 3 společné prakticky nic, je to pouze další tuctová real-time strategie. Doufejme, že se Impression Games polepší a budou se nadále věnovat tomu, co umí nejlépe (tj. budovatelským strategiím), a pokud by někdy v budoucnu vznikl čtvrtý díl, bude opět důstojným pokračováním výborné série, jejíž potenciál třetí díl ani zdaleka nevyužil.

Grafika: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 5/10

Nástupce skvělých středověkých strategií, který však poněkud zklamal. Trojrozměrná grafika a zjednodušení konceptu nezachránily hru před zdlouhavostí, nudou a stereotypem. Že by další smutný konec kdysi slavné legendy?

Celkové hodnocení: 5/10

Diskuze (1) Další článek: NAMCO se začíná připravovat na oslavy 50. výročí svého vzniku

Témata článku: , , , , , , , , , ,