Recenze: Lost Odyssey – nesmrtelné RPG

Vydejme se po stopách ztracených vzpomínek na tisíc let života v nejnovějším japonském RPG pro Xbox 360. Lost Odyssey od tvůrce série Final Fantasy nám nabízí dospělý a emotivní příběh plný ztrát a rozloučení. Zda se mu povedlo překonat svůj stín z minulosti se dozvíte v naší recenzi.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Lost Odyssey 
  • X360: 1 699 Kč
  • Platforma: Xbox 360
    Typ hry: japonské RPG
    Multiplayer: ne
    Výrobce: Mistwalker (
    www.mistwalker.info)
    Vydavatel: Microsoft (
    www.microsoft.com/uk/games )
    Homepage:
    http://www.mistwalker.info/lo.html

    Hironobu Sakaguchi, otec série Final Fantasy se opět snaží dobýt srdce všech fanoušků japonských RPG. Ve spolupráci jeho studia Mistwalker a Microsoftu tak vznikla Lost Odyssey. Musím říct, že Sakaguchiho minulost při tvorbě her Final Fantasy se nedá přehlédnout. Obzvláště v herním systému a při soubojích se ukázalo, že se jen těžko vzdává starých a zaběhlých způsobů. Pojďme se na LO podívat pěkně postupně, protože nejvíce vychvalovaným lákadlem je originální příběh o muži, který nemůže umřít.

    Mistwalker – co už má za sebou?
      Blue Dragon – první RPG od tohoto studia bývá kritizováno za přílišnou dětskost a zpátečnictví. I přesto se mu ale povedlo získat vysoká hodnocení v několika prestižních médiích a veskrze kladné ohlasy od fanoušků japonských RPG. Čekání na druhý díl si mohou fanoušci zkrátit například sledováním animovaného seriálu.
      Lost Odyssey – nejnovější titul se sice také nevyhnul kritice za zpátečnictví, ale i přesto mnoho hráčů oceňuje obzvláště příběh. 
      ASH – Archaic Sealed Hat – na velkolepé RPG pro NDS západní svět ještě pořád čeká. Těšit se můžeme na plné namluvení, mnoho renderovaných animací a strategický bojový systém. Vzhledem k nízkým prodejům v Japonsku ale možná pouze u těšení zůstaneme.

    Tisíc let bez smrti

    Kaim již tisíc let bloudí po zemi a z neznámého důvodu přežívá nespočetné útoky a pro jiné smrtelná nebezpečí. Jeho tělo také nestárne a vypadá pořád stejně. Na nic ze své minulosti si ale nepamatuje a jako nájemný válečník bloudí ze státu do státu. Naštěstí brzy zjistí, že není sám a spolu s dalšími smrtelníky i nesmrtelníky se vydává zjistit pravdu o ztracené paměti a při tom samozřejmě zastavit zlého záporáka, co se chystá ovládnout svět.

      
    Nemluvný a tajemný hrdina Kaim a… * jeho opak užvaněný a legrační Jansen a… * ex-pirátka Seth jsou prvními členy party

    Na jedné straně je příběh LO celkem přímočarý a často bohužel předvídatelný bez velkých zvratů, které by převrátily vše naruby. I když pár překvapení se samozřejmě dočkáte. Na straně druhé ho ale obohacují postavy, které s vámi putují a které si jistě (přinejmenším některé) zamilujete. Za všechny musím zmínit zpočátku ufňukaného a nesnesitelného Jansena, který během hry projde neuvěřitelným vývojem a získal si nejen mě, ale podle reakcí na různých fórech i mnoho ostatních hráčů.

      
    Renderovaná animace  nelze od animace v engine téměř rozeznat

    Také vás doprovází například nesmrtelná ex-pirátka Seth, pod jejíž usměvavou a lehkovážnou skořápkou se skrývá bolestivá minulost. Celkově se do party přidá osm různorodých charakterů. Již podle obrázků si můžete všimnou jejich netypického designu, který mi chvíli trvalo překousnout. Ačkoliv některým může připadat tato změna osvěžující. Osobnost jim dodává také kvalitní dabing, který můžete zvolit z několika jazyků. Animace a artikulace je ale synchronizována pouze na anglický, takže pokud si zvolíte například japonský, nepříjemně vás překvapí, že občas mluví postavy úplně mimo vlastní pohyb rtů.

    Tisíc let vzpomínek

    Neoddělitelnou součástí příběhu jsou tzv. Tisícileté sny. Při setkání s jistou postavou, či při dějové události, se spustí snová sekvence, ve které se Kaimovi (a občas jiným) zdají zapomenuté vzpomínky z jejich tisíciletého života. Tyto příběhy pochází z pera oceněného japonského novelisty Kiyoshi Shigematsuho a musím říct, že všechny do jednoho jsou hluboce dojemné a brilantně napsané. Jedná se totiž o povídky v textové formě, podkreslené barvami a skicami a jemnou hudbou.

      
    Klasické bitvy vám připomenou mnoho starších RPG

    Celkem jich je ve hře přes třicet, ale při prvním dohrání se nejspíš nedostanete ke všem. Věřím, že smutné sny, v nichž figuruje jako hlavní téma smrt a odloučení,  přivede nejednoho hráče k zamyšlení. Tyto povídky také prokreslují osobnost Kaima, který toho jako typický tajemný hrdina moc nenamluví. A při čtení jeho vzpomínek se tomu nelze divit.

    Tisíc let bitev

    Při hraní LO vám občas připadá, jako byste se ocitli zpět v minulosti - ano - narážím tím na bojový systém. Člověk by řekl, že náhodné souboje a přesuny do bitevních arén již končí a že jsou přežitkem minulosti. Rozhodně bych je nečekala v next-gen titulu, jakým LO bezesporu je. Musím ale říct, že při bojích jsem se často cítila jak při hraní Final Fantasy IX před několika lety. Kvůli kroužení kamery po bitevním poli na začátku a díky animacím postav na začátku i konci bitvy, které se nedají přeskočit, se i ta nejkratší bitka s obyčejnými monstry stává záležitostí na delší dobu.

      
    Rozdělení obrazovky při animacích je používané ke zvýšení dynamičnosti

    Tím ale nechci říct, že bych se u bojování nudila, to vůbec ne. Jen je trochu staromódní a místy i zpátečnické. Tvůrci se do klasického tahového boje snažili vnést i trochu akce pomocí tzv. Prstenů (Ringů). Pokud chcete aktivovat specifické vlastnosti prstenu, který zrovna postava používá, musíte při útoku se správným načasováním držet a pustit pravý trigger ovladače. Bohužel, u postav s magickými silami je připojování prstenů úplně zbytečné, protože útočit s nimi fyzicky nemá smysl. 

      
    Podíváte se do paláce, na zamrzlé pláně, mechanické věže a mnoho dalších lokací

    Prsteny vytváříte z různých předmětů, které získáváte porážením všelijakých monster a i přímo při bitvě je můžete střídat. Každá příšera má totiž svůj elementární atribut a svůj druh. Nejlepší je proto například na potvoru, co má jako element oheň a jako druh organický, použít prsten proti organickým příšerám s vodním elementem. Některé prsteny ale umí způsobovat statusové změny či oddálit použití kouzla protivníka, a tak se nabízí mnoho různých taktik.

    Tisíce různých taktik

    Taktizování si užijete i u levelování postav a učení nesmrtelných novým schopnostem. Všechny smrtelné postavy v partě se automaticky učí nové schopnosti podle svého předem daného zaměření, ale nesmrtelní členové se automaticky nenaučí nic. Pokud je chcete nějakou schopnost naučit, lze to buď z předmětu, který mají zrovna na sobě či přímo propojením se smrtelníkem, který se pak ale musí účastnit bitvy. Koho pak ale dosadit na pět míst při bitvě, se stane nelehkým rozhodnutím. 

      
    Nebylo by to japonské RPG bez vaší vlastní lodě

    Stejným způsobem se musíte naučit i používáni magie a podobně. Pokud chcete kouzlit některé z kouzel černé, bílé či spirituální magie, musíte ho nejprve najít někde v útrobách dungeonu, nebo koupit. K sehnání v normálních obchodech je ale jen minimum ze všech potřebných kouzel, a tak se vyplatí prolézat podzemí pořádně. K oživení v mnoha rozsáhlých kobkách slouží spousta hlavolamů a hádanek a nejednou se parta musí rozdělit na dvě skupinky, abyste se mohli dostat dál.

    Tisíce vedlejších questů a miniher

    K dalšímu zpestření při putování po herních kontinentech slouží mnoho miniher, kterými musíte při hře projít. Některé opravdu zabaví (například únik před příšerami ve stokách, při kterém musíte ve stylu elite beat agentů stisknout správné tlačítko ve správný moment), ale jiné vás budou štvát, když se vám poněkolikáté nepodaří stihnout časový limit a budete muset začít znovu.

    Ve hře najdete neuvěřitelné množství nepovinných questů a miniher, nepovinných bosů a mnoho dalšího, díky čemuž můžete hrát LO několikrát a vždy objevíte něco nového. Ať už se jedná o shromažďování všech Kaimových snů, hledání skrytých pokladů, sbírání semínek pro králíka Pipeta či skládání nejlepších prstenů, nalezení ultimátních zbraní a kouzel, všechno vám zabere mnoho desítek hodin. Samotná hlavní linie trvá přes čtyřicet hodin a spolu s nepovinnými questy nabízí LO zábavu na dlouhou dobu. Není divu, že se rozkládá na čtyřech DVD.

    Tisíce efektů

    Svůj podíl na tom jistě má i krásná grafika, která běží v Unreal enginem. Všechny lokace ohromí svou detailností a propracovaností. Nemluvě o spoustě efektů ať už při bitvě, nebo v jednotlivých lokacích. Propracované jsou i postavy, jejichž tváře dokáží vyjádřit velké množství emocí. Také jednotlivé předměty, které mají postavy na sobě vidíte i při dějových animacích. Toho jsem si ale všimla až ve chvíli, kdy se Kaimovi ve vlasech objevila zvláštní květinová sponka.

      
    V příběhu najdete mnoho odkazů na životní filosofii Sakaguchiho o lidských duších

    Grafika si vybrala svou daň na nahrávacích časech, které jsou časté a občas delší, stejně jako při občasném trhání při animacích. Dá se to ale lehce překousnout, když se ponoříte do příběhu a otevřete se téměř nekonečným možnostem, co hra nabízí. K ponoření do ní vám pomáhá i skvělá kompletně orchestrální hudba od ostříleného Nobua Uematsu, který opět dokazuje, že zvládá všechny možné žánry. Nejsou mu cizí ani jemné klavírní vzpomínkové melodie, ani drsné rockové skladby při bitvách s bosy.

    Tisíce důvodů, proč hrát

    Světlé stránky hry
    • Plno vedlejších questů
    • Zajímavé charaktery (Jansen, Jansen!)
    • Krásná grafika
    Temné stránky hry
    • Náhodné souboje!
    • Občasné zpomalování a delší nahrávaní hry
    • Pomalé bitvy

    O Lost Odyssey by se toho dalo napsat ještě hodně, ale věřím, že ti, pro které je hra určena jsou už dávno rozhodnuti. Pokud jste fanoušky japonských RPG, rozhodně si nenechte jeden z nejlepších next-gen titulů ujít. I přes své chybičky ohromí dojemným i když klasickým příběhem od otce FF série a trochu zastaralým ale propracovaným taktickým bojovým systémem, který vás donutí díky nastavené obtížnosti přemýšlet. Vše dokresluje hudba od mistra v oboru a next-gen grafika se vším všudy. Mnoho desítek hodin zábavy za cenu hry rozhodně stojí.
     

    Grafika: 9/10
    Hudba: 9/10
    Příběh: 7/10
    Charaktery: 8/10
    Tisícileté sny: 10/10
    Trvanlivost: 9/10


    Lost Odyssey je požehnáním pro všechny milovníky japonských RPG, kteří vlastní Xbox 360. Pokud vám nevadí závan nostalgie obzvláště ve zpracování soubojů, čekají vás desítky hodin zábavy.

    Celkové hodnocení: 8/10

    Dostupné pro: X360
    Žánr: RPG
    Výrobce: Mistwalker | Webové stránky hry
    • Plno vedlejších questů
    • Zajímavé charaktery (Jansen, Jansen!)
    • Krásná grafika
    • Náhodné souboje!
    • Občasné zpomalování a delší nahrávaní hry
    • Pomalé bitvy
    Diskuze (63) Další článek: Nový týden: Devil May Cry počtvrté

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,