Recenze: Lost Planet - led a sníh jako odpověď na letní tropy

Rodiče? Japonský Capcom, jehož jméno je spojováno se sériemi jako Resident Evil či Devil May Cry. Původ a datum zrození? Konzole Xbox 360, rok 2006. Charakteristika? Návyková střílečka zavátá nánosem sněhu a ledu. Diagnóza? Vylepšená konverze pro PC, chlubící se podporou DX10. Roztodivná konverze, přesněji řečeno.

Objednejte si Lost Planet: Extreme Condition na shop.Doupě.cz

Lost Planet: Extreme Condition(PC): 899 Kč

Lost Planet: Extreme Condition (Xbox 360): 1499 Kč

Žánr: Third-person akce
Platforma: PC, Xbox 360
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 256MB grafická karta, 512 MB RAM, 8 GB HDD
Testovací konfigurace: Intel Core2Duo 2,4 GHz, GF 8800 GTX, 2 GB RAM
Vývojář: Capcom (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Všichni víme, jak těžká je realita dnešních dnů - myslím v souvislosti s počasím kralujícím české zemi. Představte si ale náhlou změnu. Tropická vedra vystřídají kruté mrazy, stupnice teploměrů musejí být protaženy o další políčka, aby přiblížila tvář každého všedního rána. Na sobě nemáte plavky či jen spodní prádlo, ve kterém se zpocení válíte v rozehřátém paneláků. Naopak, obsah svých v tuto dobu nabobtnaných skříní máte bez výjimky na sobě. Že vám podobná představa přijde právě teď lákavá? Snad ano. Musíte se však s ní rozloučit, tedy za předpokladu, že se místo Bulharska nechystáte na dovolenou na Antarktidu.

Jako z hollywoodského blockbusteru * Zabíjet z bezpečí je ukrutná zábava * Třebaže ses větší, já zas umím výš skákat

Když ale nejde hora k Mohamedovi, musí nebohý hráč k ní. Rozevlátý úvod má své opodstatnění v okamžiku, kdy nahlédnete do podrobnějšího popisu Lost Planet. Zamrzlý svět, o nějž vede lidstvo marný (a upřímně - opravdu hloupý) boj, je jako protipól dnešním problémům českého hráče. Lost Planet je však především hrou, která do mechanik osobních počítačů přistává ověnčená vavříny z konzole Xbox 360. Právem? Nečeká vás jen další z řady konverzí, jež už z principu nemůže fungovat? Nebo se naopak zaslouženě dočkáváte hitu, který vám byl původně odepřen? Bohužel, obojí je pravda.

Zmrzlina, o kterou si vylámete zuby

Při prvním odklopení pokličky jménem příběh vás nečeká lákavá vůně podobná nedělní provoněné kuchyni u vás doma. Prvním pojmem k zapamatování je název lokace, zmrzlé planety jménem E.D.N. III, která hraje ústřední roli. Třebaže její povrch je až na drobné výjimky pustý, zavátý sněhem či lépe i celý zmrzlý, lidé projeví nečekaný zájem o její kolonizaci. V prvních letech jde vše podle plánu. Probíhající výzkumy planety vyústí ve vysazení prvních osadníků, vystavěny jsou první města i základny. Jenže pak se začnou ze země rojit desítky hmyzích protivníků, jejichž náporu lidstvo nedokáže vzdorovat. A kolonizace je odložena. Dočasně.

Změnu přináší objevení technologie Vital Suits (VS), jíž se rozumí řiditelné kráčející stroje. Lidé ovšem v těchto chvílích nebojují pouze sami proti sobě, ale také proti hloučkům opuštěných osadníků, kteří se na opuštěné planetě zformovaly do mnoha skupin a frakcí. Jaký je úděl tvůj, drahý hráči? Hned zkraje úvodních minut se seznámíte s mladíkem Waynem, abyste sledovali osudový okamžik úmrtí jeho otce. Mladý jinoch je však zachráněn a stává se součástí jedné z bojujících frakcí. Nemusí vás zajímat, jaké jsou její cíle či záměry. Důležité je, že jde po krku té hmyzí verbeži všude okolo. Té, kvůli níž jste ztratili vlastního otce.

Občas platí jednoduché pravidlo: nohy na ramena * Lokace se vizuálně povedly: škoda, že některých archetypů se za chvíli nabažíte *

Poměrně slušná dávka klasických klišé a ohraných scénářů sice na první pohled nezaujme, doplněna o klasickou japonskou pečlivost přesto z počátků chutná. Z počátku. Hra si díky několika herním prvkům drží vysoké tempo, příběh se zamotává jako laso kolem dobytka, jenže v polovině jakoby scénáristům došly nápady a Lost Planet přestává být víc, než jen frenetickou řezanicí v pro nás lákavém polárním světě. Brr.

Hodnocení první: Příběh? Jako na horské dráze zakončené pádem na zadek.

Smrad zkažených brouků

Naštěstí jde jen o pozlátko okolo a kdo je hráčem akčními hrami protřelým, jistě uzná, že o nějaké příběhové pozadí nejde. Zvláště, když se Lost Planet nesnaží vzbudit dojem, že zde jde o něco víc než jen obyčejné střílení a zabíjení. Zamrzlé mise před vás nestaví žádné z problematických překážek. Jednoduše vezměte jednu ze zbraní a s chutí se prostřílíte až k závěru, na němž čeká šťavnatý boss. Charakteristika je to jednoduchá a pro hráče toužícího po nápadité zábavě, značně nelichotivá. Přesto Capcom vnáší do hry řadu prvků, kvůli nimž jí má smysl zůstat věrný.

Některé z brouků byste nechtěli potkat ani v zoologické * A opět soutěžíme ve skoku do výšky * Tolik sajrajtu, kolik vyteče v Lost Planet, jste ještě v žádné jiné hře neviděli

Tím prvním je tempo. Vysokého tempa hry, kdy  zběsile utíkáte od jednoho koutu lokace k druhému (samozřejmě pokud nezvolíte nejlehčí obtížnost), tvůrci dosahují chytrou implementací životu nebezpečného mrazu. Aby byl Wayne před ním dostatečně chráněn, je jeho oblek izolován systémem T-ENG, který však bez dalšího dobíjení po delší době selže - a sním zemře i hlavní hrdina. Náhražka klasického časového limitu funguje v praxi velmi dobře, při již zmíněném zvolení vyšší obtížnosti hráč spěchá od jednoho nepřítele k druhému. Proč? Protože právě z jejích mrtvol vypadává ona životodárná energie, jejíž sběr doplňuje jinak frenetickou akci. Lost Planet tím získává na svižnosti a paradoxně hráči neumožňuje příliš přemýšlet nad tím, že jak level design, tak náplň hry si jsou si v jednotlivých misích až trapně podobní.

Ostatní herní mechanismy přitom zůstávají věrny tomu, co známe - a přesto je Lost Planet zatraceně stylová záležitost s vynikající atmosférou. Hlavního hrdinu můžete kdykoliv ověsit maximálně dvojicí zbraní, jejichž seznam nijak nevyčnívá (přesto je velmi bohatý), logickým doplňkem jsou granáty a další drobnosti. Rozmanitosti se hře dostává především implementací již zmíněných VS, do jejichž útrob můžete kdykoliv nasednout a v bezpečí stroje likvidovat desítky nepřátel lačnících po vaší krvi. Lost Planet v těchto chvílích připomíná automatové střílečky. Hráč je sám uprostřed prostředí, z něhož dýchá smrt, a proti němu se valí desítky roztodivných a nepříjemně kvižicích hmyzáků. A propos, ony VS - nejde jen o mechy, které budete nejčastěji znát z obrázků, "VSky" se značně liší svou výzbrojí, rychlostí a dalšími faktory, přičemž dojde i na další specialitky včetně kousků, které se dokáží vznášet.

Hodnocení druhé: Náplň hry? Nekončící akce, které nikdy nechybí náboj. Až na její repetitivnost, bohužel.

Ne vždy vyhrává ten silnější * Jeden úsměv do televizních kamer * S dvojicí koltů za pasem je život o moc jednodušší

Co dobře chutná, musí i dobře vy(znít)padat

Po pár minutách hraní si ale uvědomíte především skutečnost, že je Lost Planet zatraceně atraktivní záležitostí a jejíž atmosféra, bez ohledu na nelogické příběhové kotrmelce, nevychladne až do samého konce. Z okolního prostředí dýchá jeho nehostinnost, lidmi vystavěné továrny jsou efektně zabalené do sněhové přikrývky, aby vás po pracném rozražení dveří přivítaly jejich neudržované prostory, které nepřátelé využívají jako vítaný úkryt. Jenže továrny nejsou tím, co utkví ve vaších paměti. Zbytky honosných měst, ledové paláce... třebaže level designeři by za některé výjevy měli dostat přes prsty, minimálně od pohledu vypadají všechny lokace honosně. Samozřejmě honosně na svět, který tisíciletí nezažil den bez čerstvé sněhové pokrývky.

Sněhu se tvůrci vůbec snaží využít k drobnostem typu vystřelovacího háku, jímž se dobýváte na vyvýšená místa, nebo ukrytých předmětů, jež z něj musíte vyhrabat. Navíc jsou pod ledem často ukryti také brouci různých rozměrů. Zapomeňte na dvoumetrové "prcky" - valit se na vás budou i obrovitá monstra, která nadto skvěle kontrastují z bílo-modrou pokrývkou všeho okolo a jejichž oranžové tělní tekutiny působí právě tak nechutně, jak tomu má být. Pravda, horší je to s dalšími detaily. Možná je módou spílat tvůrcům za krátkou herní dobu, 8 hodin je však dnes již běžný standard a jakékoliv protahování už by nebylo na místě - na to by Lost Planet potřebovalo minimálně jiného scénáristu a několik dalších zásahů. Horší je to ale s umělou inteligencí, jejíž problém je často dán i portem na PC (o něm později). Už dlouho jsem nezažil, abych nepřátele likvidoval z bezpečí velké vzdálenosti a oni moji střelbu nijak neopětovali - prostě jen z důvodu, že mám jako hráč výhodu většího rozhledu po lokaci. Uznávám, že by se i jiné projevy hlouposti ze strany brouků daly odpustit (jsou to stále jen brouci). Lidští protivníci se však s nimi mohou zcela měřit a projevit cosi jako chytrost či taktický postup v boji - to vše jsou pro ně slova neznámá.

Netočil tuhle scénu Michael Bay? * Občas se podíváte i pod zem * Kluci, proč nám vývojáři nenaprogramovali létání?

Ano, pomalu se dostáváme k tomu, co je pro PC verzi typické - změny na poli grafickém. Třebaže ve své podstatě zůstává Lost Planet stejně lákavou podívanou jako na Xboxu 360, přimícháním koktejlu jménem DirectX 10 měla vzniknout pochoutka, kterou bychom nenasytně hltali. Nestalo se. Jisti si můžete být tím, že pod DX10 je hra náročnější a na testovací konfiguraci v rozlišení 1280×1024 (plus 4× antialiasing) se našla místa, kde se pohodlná framerate okolo hranice 25 snímků propadla znatelně níže. Nemohu ale říct, že bych přechod na DX10 doporučoval, či hůře - dokonce na něm trval. Všimnete si uhlazenějších textur a dalších efektů, pouze však za případu, že se na ně soustředíte. A řekněme si popravdě, že na něco podobného nemáte při náporu nepřátel čas.

Hodnocení třetí: Atmosféra, grafika, stylovost? Na hru se nejen hezky kouká, ale zároveň působí tak, jak bychom čekali - jako pustý a nehostinný svět. Bohužel i zde jsou výtky v čele s proklamovaným DX10, které si vychutná jen málokdo z vás.

Některé pokusy zkrátka nemohou dopadnout dobře

A jsme zde. V závěru a u kámene úrazu, jenž konečně vysvětluje ne-zas-tak-úžasnou známku na konci recenze. Víte, musíme si hned na začátku přiznat, že jsou věci (hry), které na PC nemohou fungovat stejně dobře jako na konzolích - z mnoha rozdílných důvodů, jejichž rozebíráním nebudu marnit čas a trpělivost čtenářovu. Přesně to je případ Lost Planet. Onen vysmívaný způsob ovládání pomocí gamepadu, který nepřináší takovou přesnost v ovládání, dává i zde smysl. Když ale gamepad z Xbox 360 vyměníte za PC a myš, rázem zjistíte, v jak jednoduchou hru se Lost Planet promění. Nepřátele odstřelujete z velké dálky, v soubojích zblízka jste rázem přesní a nedostižní. Jediným řešením je nutné zvednutí obtížnosti - což je také mé doporučení pro většinu z vás. Možná se vám zdá, že je to jen nářek hráče původní verze pro Xbox 360. Není. Lost Planet na Xbox 360 byla postavena na snaze zasáhnout specifické oblasti těl nepřátel, což i vzhledem k analogovému ovládání pohybu a kamery představovalo významnou výzvu. Na PC ale právě tahle výzva nenávratně zmizela.

Špatný je navíc také způsob, jakým se tvůrci ke konverzi postavili. Obrazovky s ovladačem Xbox 360 působí jako špatný vtip, které nemůže být složité odstranit. Nic na tom nezmění ani fakt, že lze gamepad pro Xbox 360 používat také na PC - jednoduše proto, že této výhody využije jen pramalé procento z hráčů. Zajímavé je, že také na PC zůstala zachována nemožnost s Waynem vzhlédnout. Proč? No, nejspíše už bych chtěl vědět příliš.

• stylové provedení
  • atmosféra
  • frenetická řežba s řadou nápadů
  • vizuálně zajímavé lokace
  • druhá polovina příběhu
  • slabá AI
  • opakování herních úkolů
  • HW nároky

Možná již nyní chápete dvojici hodnocení, kterými lze Lost Planet na PC ocenit. Ačkoliv si Lost Planet jako celek odnáší skóre kolem osmi bodů (vše pro svou atraktivní náplň a skvělou atmosféru), má své chyby - slabý level design, opakující se herní náplň, nelogické vyústění příběhu. Přesto se dobře hraje - a o to jde především. Bohužel, co bylo vynikající na Xboxu 360, je na PC polovičaté. Hovořil jsem o desítkách detailů, hovořil jsem o ztrátě jakékoliv výzvy, kterou by hra měla před svého majitele stavět. A DirectX 10, to je jen drobné pozlátko. Ano, hra o něco lépe vypadá, ale dokáže detailnější herní svět překonat pocit ze ztráty plynulé hratelnosti a zábavnosti produktu? Těžko.

Poznámka pod čarou: Mají pravdu ti z vás, kteří v mé zálibě v Xbox 360 verzi hry nevidí výhodu, ale spíše zápor. Budete-li verzi pro PC brát jako plnohodnotnou hru pro tuto platformu, dokážete snadno odpustit chyby i odlišný způsob, jakým se Lost Planet na osobních počítačích hraje. Právě proto a právě pro vás je určeno vyšší z dvojice hodnocení.

Grafika: 9/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 8/10