Recenze: LOTR - War of the Ring aneb bitva o Prsten začala

Dlouhé ještě bude pro české diváky čekání na třetí díl filmové trilogie Pána Prstenů. Můžou si ho ukrátit několika způsoby - sledováním prvního a druhého dílu stále dokola, pročítáním knih anebo, to bude pro většinu možná nejschůdnější volba, hraním nových her na toto téma. Lord of the Rings: War of the Ring je první PC realtime strategie s tématikou Pána Prstenů. Jak se hraje? Čtěte naši recenzi!

Typ hry: realtime strategie
Minimální konfigurace: Windows 98/2000/ME/XP, Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, grafická karta 32MB RAM, DirectX 9, 8x CD-ROM, 2 GB na disku
Doporučená konfigurace: Pentium 4 2.5 GHz, 512 MB RAM, grafická karta 128MB RAM, DirectX 9.0, 8x CD-ROM, 2,0 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 2200+, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta GeForce Ti 4200
Výrobce hry: Liquid Entertainment (
Distributor hry: Sierra (
Distributor hry v ČR: Cenega (www.cenega.cz)

Položme si na úvod tak trochu štiplavou otázku - objevily by se vůbec někdy hry vycházející ze světa Pána Prstenů, nebýt aktuálního filmového zpracování? Poté, co se kolem něj rozpoutala podobná mánie, jako předtím kolem málokterého filmu (napadají mě Jurský Park a Matrix), bylo už jen otázkou času, kdy se objeví první herní zpracování. Vydavatelé na sebe samozřejmě nenechali dlouho čekat. Aktuální více než bohatá nadílka těchto her je prachsprostým marketingovým kalkulem, ze kterého mohou vyjít stejně tak dobré, jako špatné produkty (které bývají v takovýchto případech častější). Jak tedy dopadl titul War of the Ring, dále jen WoR?

Základem WoR jsou dvě kampaně, jedna za stranu Dobra, druhá za stranu Zla. Sami autoři doporučují zvolit pořadí Dobro - Zlo, protože hra za Sauronovy paznehty je z pochopitelných důvodů (Dobro by přeci VŽDYCKY mělo zvítězit nad zlem) o něco obtížnější. Vlastně je to i výhodné, protože při hraní za Svobodný lid Středozemě můžete poznat jeho silné i slabé stránky, které později využijete v druhé kampani.

Buď dobrý, příteli...

Všechno začíná na velké mapě Středozemě, kde si vyberete úvodní misi. Někdy máte na výběr i více možností, nicméně většina z dostupných misí je podmíněna splněním té předchozí. Následuje krátký úvod v enginu hry a hráč se může vrhnout do víru dění. Schéma hry je klasické, stejné jako za dob Duny 2. Máte pracanty, kteří těží suroviny - v tomto případě jídlo a rudu - a nosí je zpátky do hlavní budovy. V dalších budovách pak vyrábíte vojáky nebo zkoumáte nejrůznější vylepšení. Nic nového pod sluncem; osvědčený princip, který už tisíckrát prokázal svou životaschopnost, není třeba měnit.

Tři hrdinové obklopeni rohanskými jezdci se vrhají do boje... * ...nápor skřetů se však zdá být nekonečný * Bitka na hradbách Helmova žlebu

Označení "Svobodný lid Středozemě" v sobě pojí všechny "dobré" rasy známé z knih a filmů, takže máte k dispozici jednotky lidí, elfů i trpaslíků, později se k vám přidají také enti. Některé mise jsou zaměřené čistě na jednu rasu, zejména ty úvodní, v pozdějších už máte k dispozici celý třpytivý mišmaš, který navíc ozvláštňují hrdinové. Bez Aragorna, Legolase, Gimliho a Gandalfa by to snad ani nemohl být Pán Prstenů. V jedné misi vám dokonce pomůže i zbytek Společenstva, tedy Smíšek, Pipin, Frodo a Sam a během hry potkáte i některé další známé postavy.

U každé jednotky jsou k dispozici základní statistiky - útok, obrana, počet zabití. Pouze hrdinové však získávají nové zkušenosti a tím i postup na další úrovně, vládnou také zvláštními dovednostmi. Některé mají "vrozené", jiné musíte dokoupit za tzv. osudové body. Ty představují zajímavé ozvláštnění této hry. Získáváte je vždy v průběhu misí za určitý počet zabitých nepřátel. Dají se využít jednak právě k dokupování speciálních vlastností hrdinů, například Gandalfovových kouzel jako je sesílání ohňového deště nebo oslepení nepřátel, anebo na vykouzlení divů přírody. Což jsou kouzla sesílaná prostě a jednoduše hráčem, čili "shůry". Čím silnější, tím více osudových bodů na něj vypotřebujete.

Práce s kamerou není sice pr8v2 ideální, nelze s ní rotovat, nicméně je možné pohled přibližovat ("pokládat")... * ...a tak získávat takovéhle pěkné záběry * Bitva zuří dál!

Člověk, elf a trpaslík?!

Různorodost jednotek danou jejich odlišným původem podtrhují speciální vlastnosti většiny z nich.  Například rangeři a elfští lučištníci se dokáží výborně skrývat, trpaslíci házet sekyrami, meddědové se zase umějí měnit v medvědy. Přestože jednotek je k dispozici opravdu hodně, po čase jsem si našel osvědčenou skladbu dvou až tří typů (ranger, trpasličí drtič a elfský lučištník), se kterými jsem kosil nepřátelské základny jednu za druhou. Za vyloženě zbytečnou jednotku považuji rohanského jezdce, který nejenže nemá pořádnou sílu, ale ani výdrž.

Mise jsou velice dobře zpracované a některé z nich dokonce více či méně odpovídají filmové/knižní předloze (například bitva v Helmově žlebu, ta byla obzvlášť vypečená). Jejich cíle jsou různorodé, obvykle jich bývá i víc, ať už těch hlavních nebo vedlejších. Opakují se ale naštěstí jen málokdy - a když už ano, tak to dokázali tvůrci natolik dobře zakamuflovat, aby se hráč nepřestával bavit. Čemuž výtečně napomáhá i dobře vyvážená obtížnost (ačkoliv střední hodnota je možná až příliš snadná, ale to záleží na vkusu každého hráče). Ocenil jsem, že se Liquidové rozhodli zahrnout co nejméně "chodících" misí, protože například elfský Hon na Gluma mi přišel vyložené trapný a je to jedno z mála hluchých míst této hry. Občas se sice může stát, že mise prostě ztratí spád a dlouho se nic neděje, nicméně takové okamžiky byly pouze výjimečné. Obecně se však dá design misí označit za velmi zdařilý.

Skřetů je vždycky dostatek * Technologický strom je snadno přístupný z hlavního menu * Boj ve vodě je velice efektní na pohled

Cejtim tady mozek, aaargh!

U kampaně za stranu Zla mohli tvůrci popustit uzdu fantazie poněkud víc, prostě proto, že filmy ani knihy se temnou stranou příliš nezabývají. Jednotky i budovy představují po vizuální stránce poměrně originální řešení, ovšem v principu se nijak neliší od strany Dobra. Jediným podstatným rozdílem ve hře za temnou stranu je jednak nutnost stavět totemy, které okolní zem přetvoří na takovou, která je pro skřety vhodná (tedy vyprahlou pustinu bez života), a za druhé fakt, že pro jednotky nestavíte tábory, nýbrž otrokáře, kteří si s neposlušnými skřety vždycky nějak poradí. Obtížnost je v případě hry za Zlo o něco vyšší, skřeti přeci jenom umírají s větší frekvencí a jejich síla spočívá právě v množství (alespoň v prvních misích). Narozdíl od často vtíravého hlasu Dobrých mají skřeti výborné, drsné hlášky, jako je třeba ta z nadpisu tohoto odstavce (samozřejmě v angličtině).

Žánr: Strategie
Výrobce: Liquid Entertainment | Webové stránky hry
  • První RTS ze světa Pána Prstenů