Recenze: LOTR: Battle for Middle-Earth – Tolkien by zatleskal

Hry podle filmové předlohy obvykle dopadají všelijak, jen ne dobře. A to platí i pro hry podle Pána prstenů. Společenstvo bylo příšerné, Dvě věže raději pro PC ani nevyšly a Návrat krále se samotným Pánem prstenů neměla mnoho společného. Proč je Battle for Middle-Earth výjimkou a proč kandiduje na post "nejkrásnější hra vůbec" se dočtete v naší recenzi.
Kapitoly článku

Platforma: PC
Typ hry: real-time strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 1,3GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 4 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 4 GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256 MB DDRAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 4 GB HDD
Výrobce: EA Games (
http://www.eagames.com)
Distributor: Electronic Arts (
http://www.ea.com)
Distribuce v ČR: EA Czech (
http://www.czech.ea.com)
Homepage:
http://www.eagames.com/official/lordoftherings/thebattleformiddleearth/us/home.jsp

Brno je vcelku pěkné město. Zvlášť teď v zimě – je brzo tma a všude všechno svítí, bliká... Já to viděl jako jednu barevnou šmouhu, tak moc jsem spěchal abych dostal jednu lesklou placičku. Škoda, že mi ten sprint někdo nezměřil, asi jsem překonal přinejmenším český rekord, ale co bylo podstatnější, nakonec jsem šéfa stihl ještě dřív, než ho vlak i s mým vysněným titulem odvezl v dál. Kdyby věděl, v jakém stavu mě uvidí, asi by mi to raději poslal poštou...

Moje nepříčetné, zarudlé oči po dlouhé době bdění nevěstili nic dobrého, stejně jako moje zkřivené nezdravě žilnaté ruce, jež se natahovaly po vytoužené hře. Asi jsem šéfa hodně vyděsil, protože ještě nějakou dobu potom, co zmizel v síti nástupišť, se jeho úprku na vlak obdivovali okolostojící civilisté, než jejich pozornost zaměstnal můj triumfální výkřik. Battle for Middle-earth byla moje!


Přes veškerou skepsi stran her vytvářených podle filmových předloh (a konec konců i naopak) musím přiznat, že jsem se na Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth (BFME) těšil asi jako sněženka na jaro. Screenshoty vypadaly přenádherně, EA slibovaly a slibovaly a filmový Pán prstenů je sám o sobě prostě bomba (ortodoxní tolkienisté prominou). Ale zpracovat film, potažmo knihu, ve formě strategie? Asi málokdo si to dokázal přesně představit. Zvědavost sílila zvláště po vydání Rome: Total War, která má s BFME jednu společnou věc – ovládání velikých armád – a dokázala, že to lze udělat strhujícím způsobem. I tak se ale nápad se stavěním domečků, trénováním panáčků a koníčků a pobíhání s miniaturními hrdiny ságy zdál hodně podivný. Musím přiznat, že také podivný je, ale stejně tak i geniální.

   

Spartakiáda? * Bitva před Minas Tirith v plném proudu * Hradby je potřeba náležitě připravit

Přesně tak, jak to nebylo

Prvním náznakem, že by BFME mohla být povedenou hrou, je volné zacházení s fakty trilogie. Hra se nezdráhá nechat Gandalfa přežít souboj s Balrogem v Morii, dokonce i Boromir je zachráněn před neblahou smrtí ve spárech přesily Skurutů. Jestli patříte mezi ty, co organizovali petice za přidání Toma Bombadila do aspoň prodloužené verze filmového Pána prstenů, raději ani nečtěte dál – některé herní postupy vpravdě nejsou pro vás. Ostatní se jistě zamýšlejí nad tím, jaký vliv bude mít rušení reálií na hratelnost. Zde musím podotknout, že je to báječné, ostatně hned si o tom povíme víc.

Ještě před tím si však povězme něco o koncepci celé hry. Kromě správňáckého tažení za „ty hodné“ (i když je to věc názoru), se dočkáme i řádných bitev pod taktovkou Mordoru a Železného pasu. Celkově jsou tedy ve hře čtyři frakce (respektive pět): Vedle zlého Saurona a Sarumana je tu Theoden jako jeden z hrdinů Rohanu a Faramir v čele Gondoru. Nu a samozřejmě Společenstvo. Během hry si postupně zahrajete za všechny, v multiplayeru si pak můžete užít s kamarády spoustu zábavy v bitvách jako Rohan s Mordorem proti Gondoru podporovanému vojsky Železného pasu.

   

Krásná momentka – jen ten Boromir vedle Gandalfa Bílého... * Ukázka některých budov * Na strategii neuvěřitelné detaily

BFME můžete rozehrát za stranu dobra i zla nezávisle na sobě, přičemž během kampaně se dostanete k oběma stranám, které příslušnou ideologii zastupují, jako bonus u „těch hodných“ fungují mise za Společenstvo. Konec konců samotný úvod hry je věnován průchodu trpasličí Morie a hned několikrát se vám zatají dech, když budete procházet místa tak důvěrně známá z filmu. Provázanost s filmovou trilogií je (vzhledem k autorství Electronic Arts) očekávatelná, chtěná a báječná. A tak hobitci tak podobní svým filmovým bráškům roztomile cupitají po studených chodbách (dokud nenarazí na trolla), zatímco jejich přátelé z „vyšších“ ras a Gimli obezřetně prohlížejí okolí. To vše je doplněné svitem Gandalfovy hole a vizuální koncert na vašem monitoru je dokonalý.

Hlavně nezapomenout hýbat myší

Jenže to není všechno. Ještě před tím, než vůbec začnete přemýšlet, jak s Gandalfem běhat kolem Balroga, aby vás na několik šťouchnutí neposlal opakovat misi, shlédnete intro. A to představuje jeden z nejlepších úvodů, jaké jsem kdy viděl. Předpokládám, že dobře znáte začátek filmové trilogie. Tak přesně toto převyprávění událostí předcházejících ztracení Jednoho prstenu se vám v lehce zkrácené verzi přehraje na monitoru - a to prosím v herní grafice. Potíž je, že to vypadá neskutečně nádherně a příslib toho, že obdobně to bude i se zbytkem hry je jasně patrný. A hlavně naplněný.

   

Opět jsme svědky skvělého výsledku středozemských vědců v klonování * Bum... * Není nad pěkně barevný kýč :o)

Aby toho třeba nebylo málo, tak se autoři rozhodli, že konečně dotáhnou animace ve strategiích k dokonalosti. Je sice pěkné, když se něco hýbe na budovách, jednotky dělají blbinky, když se zrovna nudí, nebo když nějak vypadá stavění čehokoli. Zde má ale všechno naprosto jasný smysl. Vaši vojáci se radují po porážce nepřítele, stavařům byste mohli uvěřit, že budovu skutečně staví a budovy samotné? Lučištníci trénují na dvorku, trollové jsou drážděni dlouhou tyčí k nepříčetnosti, než jsou vypuštěni – prostě nádhera. K tomu připočtěte neuvěřitelné množství světelných a jiných grafických efektů, jakými je BFME nacpaná – jak je u EA zvykem – až k prasknutí, a které – a to především – vypadají opravdu perfektně a značně přispívají k celkovému dojmu z vizuálního zpracování.

Do toho nesmí chybět hudební doprovod využívající tracklistu všech tří soundtracků. Ale ani ten není začleněn bezmyšlenkovitě, aby následně lákal kupující důvěřivce na krabicích s hrou. Skladby odpovídají prostředí, náladě, postupu v ději... Především je tu ale rozsáhlá paleta zvuků, jež jsou s precizností autorům vlastní nasamplované a zapojené vskutku vhodně. Třešničkou na sladkém dortu je pak namluvení samotných hrdinů. Pravda, ne o všechny se postarali skuteční herci obsazení ve filmu, ale i tak rozhovory postav zní precizně. Pomalu se mi zdá, že BFME se svým megalomanským zaměřením na bitvy dokáže vtáhnout do atmosféry Pána prstenů více, než třeba Return of the King, jež vás sice vtělil přímo do postav z filmu, ale náplní hry se k trilogii nehodil.

   

Vzpomínáte na film? * Bojovat se bude i za tmy * Slůně se asi naštvalo...

Středozemě jak ji neznáte

Trochu nezvykle, leč zcela záměrně, jsem zmínil audiovizuální zpracování velmi brzy. Jde o to, že grafika, hudba a zvuky jsou to první co vás vedle in-game animací uchvátí a dlouhou dobu bude tím jediným, co bude zaměstnávat vaše smysly. Pojďme se tedy podívat na základní koncepci hry jako takové. Autoři zvolili relativně zajímavý způsob řazení misí, trošku mi to připomíná třeba povedený způsob z Rise of Nations. Mise za sebou nejsou řazeny zcela lineárně, ale po každém vítezství se vrátíte na velikou mapu Středozemě. Ta je zpracována ve 3D, ale především neuvěřitelně krásně. Dovedu si představit, že si nějaký velký příznivec Pána prstenů BFME sežene jen kvůli ní. Ale zpět ke hře.

Mapa je víceméně logicky rozdělena na mnoho teritorií – každé jinak velké a s jiným bonusem. Ovládnutí některého zajistí vaší armádě více surovin, jiné třeba vyšší limit počtu jednotek atp. Často si tak můžete vybrat z několika území misi, kterou budete hrát. Chcete více surovin nebo jednotek? Nebo raději další bod k univerzálním speciálním schopnostem (viz dále)? Je to na vás a tato svoboda je docela příjemná – nakonec když už velíte velikým armádám, tak by v tom byl Gríma Červivec aby vás někdo nutil někam, kam nechcete. Navíc všechny vaše jednotky, jež vaše řádění v misi přežijí, se zachovávají do další mise i se získanými zkušenostmi (čti: jsou o malinko silnější); navíc si je můžete pojmenovat a tak si hru ještě více oživit.

   

Už chybí jen Legolas na chobotu * Já jsem nazul, kdo je víc? * Že by rugby?

Vaše tažení tedy sestává v blíže neurčených bojích na půdě Středozemě, obohacené o stěžejní momenty z trilogie – Morie, Helmův žleb, Minas Tirith... Za stranu dobra dostanete jako bonus mise se Společenstvem. Provázanost je zaručena jak přesunem jednotek, tak i in-game animacemi, jichž je ve hře vskutku sympatické množství, zvláště uvážíme-li jejich kvalitu. Krátké chvíle mezi misemi strávené nad mapou tak budou příjemným odpočinkem, kdy se podíváte, jaký kus práce je už za vámi a jaký ještě před vámi. A že toho bude vzhledem k počtu misí – přes 25 – a jejich délce – věta ještě jedna mapa a jdu spát se nemusí vyplatit ;o) – na práci opravdu dost.

V další kapitole se dočtete, jaká že to vlastně hra se skrývá po tím neuvěřitelným gtafickým pozlátkem...

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Velkolepá realtime strategie na motivy série filmů Pán Prstenů
Výrobce: EA Games | Webové stránky hry
  • Perfektní převedení Středozemě do počítačové podoby
  • Bitvy velkých armád
  • Nechybí stěžejní momenty z knihy, resp. z filmu
  • Dobrá hratelnost
  • Perfektní koncepce zacházení se surovinami a stavbou
  • Pod pozlátkem toho není moc nového
  • Odchýlení od některých událostí z Pána prstenů
  • Mise se Společenstvem prstenu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,