Recenze: LOTR: Battle for Middle-Earth – Tolkien by zatleskal

Hry podle filmové předlohy obvykle dopadají všelijak, jen ne dobře. A to platí i pro hry podle Pána prstenů. Společenstvo bylo příšerné, Dvě věže raději pro PC ani nevyšly a Návrat krále se samotným Pánem prstenů neměla mnoho společného. Proč je Battle for Middle-Earth výjimkou a proč kandiduje na post "nejkrásnější hra vůbec" se dočtete v naší recenzi.

Urbanistika ve fantasy rytmu

Tak jo. Slavnostně jsme se prokousali nadšeným povídáním o tom, jak to celé báječně vypadá, zní a tak vůbec, takže se můžeme skřetům podívat na zoubek trošku blíže. Ona totiž samotná prezentace BFME je tak povedená, že vám dobrou chvíli bude trvat, než si začnete všímat drobných detailů týkajících se hratelnosti. A jak vlastně hra funguje? Pokud zrovinka neskončíte s hrstkou natěšených herojů bez zdrojů, bude pro vás klíčové pořádné zázemí reprezentované základnou (později několika). Tu je možné postavit jen na určitých místech, podobně jako farmy (či „ošklivé“ alternativy zlé frakce :o)), jež však lze místy stavět i samostatně. Vaše pevnůstka vám následně poskytne několik míst, na nichž můžete postavit další budovy, jako kasárna, farmy, pilu, nebo třeba studánku. Ještě lépe jsou na tom pevnosti, které kromě hradeb a bran umožňují stavět i právě na hradbách a ještě tak zlepšit obrané schopnosti daného místa.

To zas bude bitva! * Obléhací věže v praxi * Mohutná dělostřelecká příprava ;o)

Jestli vám tento systém připomíná až nepěkně Kohan 2, pak je váš pocit zcela správný. Na druhé straně právě tato koncepce je asi to nejlepší, s čím Kohan 2 přišel, takže je jen dobře, že se toho chytil někdo další a tento dobrý nápad dále rozvíjí. Další pozitivní věcí je, že s dostatkem surovin (což je obvyklé) máte první základnu vybavenou za zhruba minutu až dvě, takže se plně můžete soustředit na obranu, průzkum a plánování útoku. Navíc odpadá starost s dohlížením na nespočet „idlujících pezantů“, prostě jen řeknete „Vtutaj to jako chcu.“ (nebo něco podobného) a z centrální věže už vyběhne několik ochotných tvorečků, kteří vaše přání vyplní. BFME je především o bojích a vše je tomu podřízeno.

No je nás víc, ale... * Kdo z koho * Precizní je i animace létání :o)

Patrné je to zvláště u zacházení s hrdiny. Vyjma misí se Společenstvem není potřeba se o klíčové postavy ságy nijak obávat. Zemřou? No jo, no, stane se... Za nevelký obnos jsou připraveni v základně znovu. Navíc, přestože hrdinové nejsou sami o sobě příliš silní, je potřeba je stavět do čelních linií – naberou pak zkušenosti, za něž dostanou speciální schopnosti. A jestliže Aragorn sám Saurona nezažene, jím vyvolaná armáda mrtvých by už dostatečným argumentem být mohla. Podobně jako hrdinové máte speciální schopnosti i vy sami (dobré, že? ;o)). Za body získané za vítězství nebo určitá teritoria si pořizujete kouzla jako hromadné léčení, nakouknutí do neprozkoumaného území a další. Správně použitá schopnost může zvrátit průběh bitvy, jak pochopíte patrně už v Morii. Ale pozor – nějakou dobu trvá, než ji můžete použít znovu.

Příprava útoku * Procházka lesem s nenápadným přepadem * Nevlídná krajina – i taková je Středozemě

Obětujeme pravé křídlo

Stejně tak, jako v Pánu prstenů všechny drobné události směřovaly ke svržení Saurona, zde je cílem užít si bitev velikých armád. Film jste jistě všichni viděli, ale když pozorujete ohromnou armádu skřetů a podobné havěti před branami Minas Tirith, do toho znějí těžké údery nohou obrovských slonů (mumakilů), nad kterými se vznáší nazgulové, sevře se vám žaludek, jakmile si uvědomíte, že se té hordě máte ubránit. Ale i vy si užijete kouzla ovládání velkých armád. Většina jednotek se vyrábí po několika kusech, což ve výsledku vede ke snadnému ovládání velkého množství bojovníků. Je báječné sledovat množství vzorně seřazených šiků čekajících na vaše povely, to vše v prostředí, které si s Pánem prstenů bez většího váhání ztotožníte (snad jen Lothlórien mi nesedl).

To snad ani nepotřebuje komentář * Velkých bitev si užijeme dosyta * To je přesně ta chvíle, kdy by vás mělo mrazit v zádech

Velice zdařilý je i interface hry. Autoři si, zdá se, řekli, že je zbytečné zaplácnout moře místa na obrazovce neúčelným rozhraním, namísto toho vytvořili dva elegantní ovládací kruhy v levé dolní části obrazovky a zbytek nechali na kontextových menu objektů. Výborný nápad, který výrazně usnadňuje ovládání celé hry, což je vzhledem k rychlosti a nemožnosti pauzy velmi vhodné. Snad jen menší zmatek v klávesových zkratkách zamrzí. Vůbec z celé hry je patrný důraz na detail, jak jsem říkal, když jsem mluvil o překrásných animacích budov. Okrasou celého interface jsou úryvky z filmu, jež jsou vám v určitých okamžicích v jednom z kruhů přehrávány.

• Perfektní převedení Středozemě do počítačové podoby
  • Bitvy velkých armád
  • Nechybí stěžejní momenty z knihy, resp. z filmu
  • Dobrá hratelnost
  • Perfektní koncepce zacházení se surovinami a stavbou
  • Pod pozlátkem toho není moc nového
  • Odchýlení od některých událostí z Pána prstenů
  • Mise se Společenstvem prstenu

Potíž je snad jen v tom, že za celým pozlátkem, perfektní prezentací a herním rozhraním je vlastně jen docela obyčejná strategie s větším množstvím jednotek, než je obvyklé. Čím tedy může oslovit kromě atraktivního světa Pána prstenů? Stojí za to hrát, když v podstatě nepřináší nic nového? Zcela záměrně není druhá otázka tak úplně v pořádku. Totiž právě zpracování, ohromný důraz na detail a provázanost s filmovou trilogií jsou prvky nejen částečně originální, ale především slibné. Vést velké armády lidí a elfů nebo skřetů a jiných zrůd pod vedením hrdinů v jednom z nejoblíbenějších imaginárních světů je přesně to, na co BFME sází a myslím, že jí to docela vychází.

Třeba se netrefí... * Nejdříve ho náležitě vydráždíme... * ...aby mu to pak hezky šlo :o)

Co na to Mistr?

Docela by mě zajímalo, jak by se na důsledky své práce díval pan Tolkien teď. Co by říkal na přívěsky s Legolasem, plakáty s Aragornem, repliky prstenů – některé i na řetízku, jako měl Frodo. A v neposlední řadě na filmy a hry. Zvláště na BFME bych byl velice zvědavý, Tolkien si totiž nikdy nepotrpěl na bohaté popisy bitev – věděl, že ač je vzdělaný lingvista, tohle mu prostě nejde. Lidé z EA mu však možná splnili menší sen a jeho představy o velkolepém boji lidí, elfů, trpaslíků a hobitů o holé přežití ztvárnili věru podařeně. Je sice pravdou, že v rámci zachování určité míry hratelnosti nerespektovali některá fakta příběhu, ale na místě je otázka, jestli je to skutečně tak důležité. Pro mě je rozhodně Lord of the Rings: Battle for Middle-earth jednou z nejlepších strategií poslední doby a jistě stojí za to si ji zahrát.

Hudba a zvuky: 10/10
Ovládání: 9/10

Podařená strategie sázející na ověřené postupy stejně jako na některé inovace v atraktivním prostředí světa Pána prstenů. Bitvy velkých armád stojí za to prožít na vlastní kůži a mě nezbývá, než zopakovat větu z nadpisu – Tolkien by zatleskal.

Závěrečné hodnocení: 8,5/10

Žánr: Strategie | Velkolepá realtime strategie na motivy série filmů Pán Prstenů
Výrobce: EA Games | Webové stránky hry