Recenze: LOTR: Battle for Middle-earth 2 - zapomeňte na Prsten

Distributor v ČR: EA Czech (
Minimální konfigurace: procesor 1,6 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 5,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace (pro maximální herní zážitek): procesor 3 GHz, 1 GB RAM, grafická karta nVidia 6600, 6800 Ultra nebo 7800 GT či GTX, 5,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB DDRAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 5,5 GB na HDD

České fanouškovské stránky: http://lotr-bitvaostredozem.wz.cz/

Naši videorecenzi Battle for Middle-Earth 2 najdete ZDE.

V uších zní tiché tóny motivů, jež Howard Shore vytvořil pro filmové zpracování Pána prstenů. Vzpomínky neuspořádaně víří hlavou. Malí bodří tvorečkové užívající si pohodlí domovů jsou vytrženi ze svých bezstarostných životů zlem nesmírné moci. Znovu je vidět hrdinství spousty slavných i úplně bezvýznamných. Rozvíjí se jeden z nejpůsobivějších příběhů, jaký se kdy v lidské fantazii zrodil.

Hobiti krčící se pod kořeny stromu před Prstenovým přízrakem. Gandalf mizející v temnotě Morie v souboji z Balrogem. Boromir umírající v nerovném boji se skřety. Zoufalství obránců Helmova žlebu. Muži umírající ve zbytečně bitvě na rozkaz šíleného krále. Bolest a vyčerpání Froda a Sama na svazích Hory osudu. Tohle vše nám připomene výjimečnost jednoho příběhu. Je tomu jen něco málo přes rok, kdy se objevila hra, která se tyto události snažila představit v podobě strategie. A - možná překvapivě - se jí to více méně povedlo.

Tma jak v pytli, měsíc svítil, luh se sněhem zelenal... * Všimněte si základní budovy postavené v popředí obranné linie * Tady jsou zdi zbytečné

Je tedy otázkou, co na nás čeká teď, když děj trilogie byl bezezbytku zahrnutý už v první Battle for Middle-earth (BFME). Pokud jste četli naše preview, či se jen trochu zajímáte, víte, že děj se přesune na sever Středozemě a bude sledovat boje mimo hlavní události obsažené v knize. A přestože v kampaních BFME2 se nedočkáme Helmova žlebu nebo snad dokonce Minas Tirith, troufám si říct, že je o co stát. Lórien, Roklinka, Kraj, Erebor, Temný hvozd, Dol Guldur. To jsou jen některá místa, která ve hře spatříme.

Poprvé...

Sběratelská edice

Společnost Electronic Arts, která hru vyrábí, připravila trailer, v němž ukazuje rozšíření dostupná přímo ve hře se sběratelskou edicí hry. Fanoušky světa z díla J.R.R. Tolkiena jistě zaujme možnost navštívit slavná místa, jakými jsou třeba Rauroské vodopády a Větrov. Dalším vylepšením pak budou nové vzhledy příšer, jenom takový drak se dočká alespoň pětice dalších kůží do svého šatníku, dokonce i královští orli budou umět měnit své peří. A v neposlední řadě je třeba se zmínit o vylepšených efektech kouzel a výbuchů, které budou hru v specializované verzi doprovázet. Vzhledem k tomu, že Electronic Arts začali dodávat hru do obchodů, aby byla koncem týdne k dispozici, máme se na co těšit.

Download (ukázka sběratelské edice, 60 MB): Doupě

Nadechněte se. Přichází úvodní animace a ukázka toho, co engine BFME2 umí. Chvíli teď zapomeňte, že takové detaily ve hře nespatříte a kochejte se tou krásou. Herní videa obecně se dělí víceméně na dvě základní kategorie. První jsou renderované filmečky simulující hrané filmy, druhé pak animace vytvořené v in-game grafice. Jestliže vrcholem první kategorie jsou výtvory Blizzardu, pak BFME2 představuje to nejlepší z druhé skupiny. A neměl bych zapomenout ani na hudbu. Vedle licencovaných tracků Howarda Shorea se na soundtracku objevuje jméno Jamie Christophersona, jehož práci jste mohli obdivovat v první BFME, Lineage 2 či několika filmech.

První dojem je skutečně působivý, stejně jako mohutné sochy poblíž Rauroského vodopádu, jež tvoří pozadí hlavního menu. V něm na vás tradičně čekají dvě kampaně – v dobré se přidáte na stranu elfů a trpaslíků, ve zlé budou vašimi spojenci goblini. Kampaně sestávají každá z osmi misí, což není nikterak závratné číslo, a jejich hrací doba také přespříliš neohromí. Hledáte-li epickou ságu jakou je třeba Warcraft 3, zde se jí nedočkáte.

Jenže autoři neusnuli na vavřínech. Dalo by se to čekat, konec konců licence sama o sobě zaručí prodejnost dost velkou bez ohledu na objektivní kvality hry. Ale tvůrci mají k Tolkienovu dílu nepochybně určitý vztah, a tak svoji práci neodflákli. Kromě dvou kampaní přidali do hry zvláštní mód War of the Ring, který překvapí už jen svojí základní koncepcí – jedná se o čistě tahovou strategii odehrávající se na mapě Středozemě. Samozřejmostí je pak skrimish (tedy boj proti počítači, kde všichni začínají „od píky“) a multiplayer, který dostává nový rozměr s možností vytvoření vlastního hrdiny.

Důraz na detail je slabší u budov, ale na prostředí je znát * Hradby si tentokrát můžete stavět, kde chcete * Devět mužům, každý je k smrti odsouzen...

Toliko ochutnávka všeho, co vám BFME2 naservíruje jako předkrm, tedy jakýsi první dojem. Přesně dvě kliknutí myši vás pak dělí od rozehrání toho, po čem vaše srdce touží.

Odvěký souboj dobra a zla

Chtěl jsem začít dobrem, ale on stejně skoro každý už z principu začíná na straně zla, takže vzhůru do boje. Hned z první mise je jasné, že se goblini s ničím příliš nemažou. Za oběť jim padne Lothlórien, kouzelný les elfů. Pak přijde na řadu likvidace přístavu daleko na západě, aby elfové nemohli nikam utéct, přičemž už zde se dočkáte slibovaných námořních bitev. Odtamtud je to jen kousek do Kraje a zničení Hobitího domova. Vaše pozornost se následně přenese na východ do Temného hvozdu a k trpaslíkům a dojde i na dobytí jejich sídla, Ereboru. Zbývající obyvatelé Středozemě se koncentrují v Roklince a právě tam směřuje mohutný poslední úder goblinů.

Dobrá kampaň nabízí alternativu k výše zmíněným událostem. Začíná obranou Roklinky před útokem goblinů a přesouvá se do mrazivého kraje Mlžných hor. Následně je potřeba pomoci trpaslíkům proti drakovi, ale zklamání z jejich nezájmu pomoci v boji s gobliny je velké. Netrvá dlouho a armáda vyslaná z citadely Dol Guldur na sever na Erebor donutí trpaslíky ke změně názoru. Po několika úspěšných defenzivách přijde čas udeřit na Dol Guldur a eliminovat Sauronův vliv v severní části Středozemě. O zbytek se postará Frodo u Hory osudu.

Sen každého pyromana * Korzáři si tu elfí lodě rozebírají jako švédští hokejisté českou obranu * V hradbách tu jsou díry jako v českém státním rozpočtu

Obavy o atraktivitě herních lokací jsou tedy bezpředmětné. Autoři dokázali z událostí mimo dějovou linii Pána prstenů vytěžit maximum, což dokazuje i výběr hrdinů. Zlo to má trošku složitější, goblinní král jezdící na škorpiónu asi neohromí každého, draci a Sauron by už ale mohli. Jména kladných hrdinů jsou ale opravdu zvučná. Glorfindel coby jeden z vůbec nejmocnějších elfích válečníků, Glóin, otec Gimliho, mocná Galadriel či ent Stromovous slibují hodně.

Tak a jak se to vlastně celé hraje? Na první pohled nejsou patrné žádné změny enginu či interface, takže je vůbec něco nového? Dozvíte se v další kapitole...

Žánr: Strategie
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry