Recenze: Lula 3D – svět silikonu

Si kočka, si kočka, si kočka a perfektne vydarená. Si krajšia než obloha nočná, než modlitba na kolenách. Si kočka, si kočka, si kočka, si všetko, čo na svete chcem. V tom najhoršom pekle ťa počkám, ak povieš, že ľúbiť ťa... Lulo, ľúbiť ťa.
Recenze: Lula 3D – svět silikonu

Typ hry: Adventura
Minimální konfigurace: CPU 1,5 Ghz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, 2,5 GB místa na harddisku
Doporučená konfigurace: CPU 2,0 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 2,5 GB místa na harddisku
Testovací konfigurace: AMD Athlon 64 3000+, 512 MB RAM, ATi Sapphire X800 Pro 256 MB DDR3
Výrobce hry: CDV
Distributor hry: CDV

Pravá legenda se pozná lehce: hráči jsou nuceni při vyslovení jejího jména zamáčknout nostalgickou slzu a zavzpomínat na staré časy, kdy skákali blahem z toho, jaký skvost se jim to vyhřívá v mechanice. V případě většiny dobrodružství sympaťáka Larryho se do hlavy (holt máme v redakci nízké stropy) bouchl snad každý z nás. Erotika totiž nemá v oblasti počítačových her zrovna na růžích ustláno a právě Larry tvořil vzácnou výjimku, která se dala považovat za titul nejen vzrušující, ale i kvalitní. Lula 3D má s Larrym mnoho společného. Ne že by se v něčem lišila od svých předchůdkyň: autoři pořád sázejí spíš na kvalitní artwork na obálce s hrou než na celkový dojem ze samotného hraní. Pro mě se ovšem stala výjimečnou už jen tím, že jsem ji dohrál a neutrpěl újmu po stránce fyzické, ani psychické. Lula se prostě mění. A stropy s ní.

Lula na oblečení šetří * Sledujte stylové pozadí (doslova) nalevo * Holky se nám rozjely... dokonce nepotřebují ani zákazníky

V tom také vidím hlavní, dost možná největší mínus celé hry. Kdo četl všechna nadšenecká preview, ví, o čem mluvím. Toliko propagované „nové“ grafické zpracování, pyšnící se především věrnými modely (a pohyby) postav je asi stejně kvalitní, jako když dáte dělníkovi-začátečníkovi postavit celý dům. Ne že by se v domě nedalo bydlet – vzhledem ke zkušenostem stavitele je však mnohem pravděpodobnější, že budou základy nakřivo a obyvatelům brzo spadne na hlavu střecha. Druhá varianta je asi lepší: dělníkovi bude stavba trvat celou věčnost a než ji dokončí, naučí se svému řemeslu i po stránce kvalitativní. Jenže v době, kdy bude barák konečně obyvatelný, se budou sousedi pyšnit minimálně o generaci lepší stavbou. Pokrok se prostě nedá zastavit, grafici mající novou Lulu na svědomí by mohli vyprávět. Nevím sice, kde konkrétně společnost CDV sídlí, ale tipuji to minimálně na sedmé podlaží pod povrchem zemským. Odříznuti od světa, s nabušenými Pentii III... Jinak si totiž nelze vysvětlit naprostou zastaralost grafiky. A o co jiného než o vizuální požitek by mělo v erotické hře jít? Pánové, klidně si můžete vzít volné kalhoty, Lula 3D vám zvedne maximálně tak žaludek.

Lulu já mám rád, je to můj kamarád

Určitě znáte ty řečičky o tom, jak se vývojáři snaží hráče přiblížit dění na monitoru co nejblíže – mizí tedy konkrétní jména hlavních hrdinů, herní světy jsou neurčité, každý si je přizpůsobuje svému ideálu. A přesně to Lula nemá. Naivní a – nebojím se toho slova – hloupé blondýnce nebudete věřit ani nos mezi očima, natož abyste se s ní sblížili a vytvořili si k ní pozitivní vztah. Na začátku příběhu se ještě budete docela dobře bavit. Prosté dialogy sice nepřekvapí, jejich ztvárnění by k tomu už ale potenciál mělo – skvělý dabing je v originále tak výjimečný, že si ho nelze s ničím splést. Hlasy se k postavám hodí stejně jako tetování k starému vězni, úroveň zvuků nepokulhává dokonce ani s blížícím se vyvrcholením (samozřejmě příběhu, na co zase myslíte?)...

I ženy mají své dny * Pes, nejlepší přítel člověka * Jen ji nechte, ať se bojí!

Postupem času však začnou být některé herní prvky otravné. Především mám namysli opakující se hlášky hlavní hrdinky. Koho pořád zajímá, že slyší hlasy unesených trojčat? Nemluvě o tom, když Lula usedne za volant. Poprvé se neubráníte smíchu: stromy padají, na vozovce zůstávají stopy po dlouhých smycích a odvážná prsatice se dokonce nebojí vydat se na cestu skrz plot. To vše navíc doplňuje vtipná hláška. Když se však situace zopakuje podruhé, asi jen stěží se budete opět válet po klávesnici – ba co více, auto začnete obcházet obloukem a budete se modlit, aby se Lula protentokrát vyvarovala komentáře.

Co ale můžu jednoznačně vyzdvihnout až do nebes, je změna konceptu. Poměr erotických prvků se oproti těm herním výrazně ztenčil, takže tentokrát nejde pouze o to „s kým, kde a jak“, ale i „co a proč“. Příběh jako takový nepředstavuje extrémně složitou zápletku, v rámci žánru se ale řadí k tomu lepšímu. Dobrodružné „road movie“, jak autoři svůj výtvor označují, začíná v Beverly Hills, kde byly těsně před natáčením nového filmu uneseny tři pornohorečky. Lula vezme spravedlnost do svých rukou a vydá se po stopách zcela sama. Do začátku má jen záběr z bezpečnostních kamer, jenž ukazuje černou dodávku, do níž únosci děvčata naložili, a stopu v podobě zápalek nalezených v bytě hereček (ano, bydlely spolu – jde totiž o trojčata, příhodně nazývaná jako Triplets). Potom už stačí nasednout do auta a dobrodružství může začít.

V jednoduchosti je síla... Někdy

Díky řadě „šťastných náhod“ je honba za zločinci až trestuhodně jednoduchá. Prakticky chybí postavy, které by v příběhu nesehrávaly důležitou roli – můžete si tak být jisti, že jakmile se s někým pustíte do řeči, zaručeně z něj po chvilce vyloudíte potřebná fakta. Hra vás po celou dobu povede takříkajíc za ručičku a k vlastním nápadům vás nepustí. Musíte se držet ve vyjetých kolejích a dějovou linku odmotávat tak, jak si přáli autoři. Totéž můžeme říct i o herních lokacích, které postupně navštívíte. K čemu je platné, že vás Lula zavede do všech koutů Ameriky (San Franciscem počínaje, Coloradem a Las Vegas konče), když na každém místě zavítáte pouze do několika budov? Možná by bylo pro příště lepší držet se víc při zemi a namísto pokusu zpracovat několik světoznámých velkoměst, dát přednost jednomu většímu – vyšlo by to nastejno, ne-li lépe. Na druhou stranu mohu pochválit alespoň atmosféru, která z jednotlivých lokalit dýchá. Sami to poznáte při návštěvě zapadlého motelu u dálnice nebo Mount Rushmore.

Týýý brďóó! Marilyn Monroe!!! * Jdeme svést pár lidí, co říkáte? * Někteří se nestydí to rozbalit ani na parkovišti

Kdo už měl s Lulou 3D to štěstí, určitě se diví, o jaké jednoduchosti se tu rozepisuji. No... Musíte mít štěstí. Bez něj si po čas hraní ani neškrtnete, respektive to budete mít nesmírně složité. Pokaždé totiž musíte plnit úkoly v předepsaném pořadí. Pokud začnete rozhovor s jinou postavou, než si přáli autoři, nic se nedozvíte. Za dobrý příklad nám může posloužit situace se získáváním klíčků od nablýskaného Cadillacu: produkční Brian se zpočátku tváří, že nemá absolutně tušení, o čem je řeč, potom, co důkladně vyzpovídáte všechny okolní postavy, si však jakoby náhodou vzpomene, že měl klíče celou dobu u sebe v kapse... Ale jak už bylo řečeno, jednotlivá města jsou natolik malá, že prokličkovat se správným pořadím dialogů není až tak složité.

V souvislosti s výše řečeným musím strhnou body za adventurní prvky. Hra, žánrově zařazená právě mezi adventury, by měla vyžadovat alespoň částečné zapojení šedé kůry mozkové; ovšem není tomu tak. Vystačí si s metodou pokus-omyl. Bohužel ani s akcí to není o nic slavnější. Ne že bych čekal něco převratného, ale minihry a la Moorhuhn, kdy musíte pouze rejdit myší po obrazovce kosmickou rychlostí a postřílet všechny policajty, se rozhodně neřadí mezi zábavné.

Erotická hra bez erotiky?

Všimli jste si, že doposud nebyla řeč o erotice? Možná se budete divit, ale ono jí zas tolik ve hře ani není. Na každém rohu sice narazíte na souložící páry, které si Lula neodpustí náležitě okomentovat, ale kromě (docela líbivého) intra na nějakou výraznější scénu nenarazíte. Netroufám si říct, zda-li je to dobře, či špatně; minimálně jeden fakt vás ovšem nepotěší - samotná Lula se za celou hru svlékne asi třikrát.

Pytlíky na zvracení do pohotovostní polohy * „Zábavná“ minihra v celé své kráse * Polygonová kráska si to rozdává... ehm... sama se sebou

Bohužel se po sundání šatů hlavní hrdinky směrem k lepšímu neposune nic, možná právě naopak. Neodpustím si opět zmínku o neuvěřitelně odpudivé grafice. Hranaté postavy střídají ještě hranatější a nedovedete si ani představit výsledný efekt v posteli, který připomíná spíše dvě milující se krychle než lidi z masa a kostí. Paradoxně nejlépe tak nevypadá hlavní chlouba hry (tj. silikonem nadopované krásky), ale pozadí. Ač je statické, nemůžu mu nic vytknout – dokonce hýří detaily. O pozdvižení se stará též ovládání. Pakliže jsem si někdy u nějakého portu z konzolí stěžoval, beru svá slova zpět – Lula 3D bude stoprocentně horší.

• Dá se to hrát
  • Krátká herní doba
  • Povedený dabing
  • Není to jen erotická hra
  • Zastaralá grafika
  • „Zábavné“ minihry
  • Adventure prvky
  • Předvídatelný příběh
  • Složité ovládání

Závěrem se ještě musím přiznat k tomu, jak to s tím dohráním vlastně bylo: důvodem je neuvěřitelně krátká doba nutná k dokončení hry. Netroufám si odhadnout přesný čas, protože jsem byl navíc často zaměstnán hledáním německých výrazů ve slovníku, ale více jak deset hodin to rozhodně nebylo. Pokud se vám zdá podobná doba jako vyhovující, překousnete zastaralou grafiku a vypořádáte se s komplikovaným ovládáním, možná se i skvěle pobavíte. Možná...

Hratelnost: 5/10
Grafika: 5/10
Hudba: 5/10