Recenze: Madden NFL 07 – hra tvrdých chlapů

Konečně jsme se na Wii dočkali skutečné sportovní simulace, a to hnedle nejprodávanější hry uplynulého roku, Madden NFL 07. Zda-li se jedná o úspěch zasloužený, jak moc je hra přístupná i pro laiky a jak se lidé v EA Sports poprali s ovládáním – na to vám odpoví recenze.

Platforma: Playstation 3,Xbox 360, Wii, PS2, Xbox, GC, PSP, NDS
Typ hry: simulátor amerického fotbalu
Multiplayer: ano, až 4 hráči na jedné konzoli
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Conquest

Americký fotbal rozhodně nepatří mezi nejpopulárnější evropské sporty, stejně jako EA Sports nemusí být vždy zárukou nejvyšší kvality (možná spíš naopak). Ale navzdory napsanému by bylo chybou jen tak ignorovat nejvýznamnější sérii amerického videoherního gigantu. Protože věřte nebo ne, bavit se u této hry nemusí nutně jen jedinci se šišatým balónem místo hlavy.

Hra ve skutečnosti není tak složitá * Uplatnění se najde i pro cvalíky * Takže když sečtu jedna a jedna dostanu dva?

Zásadní podíl na tom má opravdu povedený systém nápovědy v kombinaci s rozsáhlým tutorialem. Během zápasu je možné kdykoliv si nechat vysvětlit, jak se vlastně ovládá určitá důležitá činnost  V tréninkovém kempu si zase jednotlivé herní aspekty jako vykopávání, útočení, bránění nebo přihrávání pořádně osaháte na vlastní wiimote, což je důležité i pro hráče, kteří již mají se sérií zkušenosti.

Sotva stihnul doběhnout * Správná taktika je základ * Plné tribuny? To neznáme

Bavíme se přece o Wii verzi, a tak se nabízí nezbytná otázka: „Co ovládání?“ Využití wiimotu je dle všeho největší a dosti zdařilá novinka oproti minulé verzi hry. Pohyby rukou vám umožní mít pod kontrolou širokou škálu činností, hecováním diváků počínaje a kličkami konče. Především při přihrávkách, kdy stačí označit příjemce mičudy a pak jen přirozeně máchnout rukou jako při skutečném hodu, oceníte možnosti wiimotu. Díky tomu lze poměrně snadno proniknout do jinak docela komplexního (hlavně v útočné fázi hry) ovládání, které bych jinak neváhal označit jako prakticky bezchybné. Nebýt sem tam podivné, respektive žádné, odezvy ovladače při vykopávání.

Kdo by nechtěl být superstar nebo soupeřit v minihrách?

Dalším novým nebo změněným obsahem (jenž je v menu ještě schválně zvýrazněn nápisem „New“) je vylepšený Superstar mód, kdy si z vámi vytvořené postavičky pipláte hvězdu se vším co k takové roli patří. Včetně absolvování IQ testů (šéfové týmů musí mít jistotu, že dokážete rozpoznat protihráče od týmového kolegy) a poskytování rozhovorů. Pokud budete chtít, může váš „svěřenec“ vystupovat jako namistrovaný hejsek schopný prohlásit, že bude dominovat lize, kdy on bude chtít. Záleží na vás. Důležitý je také pravidelný trénink a pak se stačí jen těšit na draft. Během zápasu v době kdy je „vyvolený“ na hřišti ovládáte jen a pouze jeho. Tento mód zní sice jako nápad vcelku zajímavý, jenže osobně dávám přednost tomu mít pod kontrolou celý tým. Zážitek ze hry je tak intenzivnější.

Správné rozestavení je velmi důležité * Cíl na dohled * Příklad dobré spolupráce

Zcela jiného ražení jsou jakési minihry, kde se proti sobě postaví dvojice útočníků a jeden obranný pár. Úkol je pro útočníky a obránce stejný jako při normální hře (dopravit míč co nejdál na soupeřovu polovinu hřiště, respektive v tom zabránit), ale zde je ofenzivní snaha bodována trochu štedřeji. Po určitém čase se role otočí a cílem bude překonání soupeřova skóre. Z důvodu redukovaného počtu lidí na hřišti odpadá vymýšlení taktiky, prostě tady máš balón a utíkej, nad ničím nepřemýšlej. Ideální pro hrátky ve více lidech. Upřímně, tohle všechno je sice hezké, jenže půvab Madden NFL 07 zůstává někde jinde - ve vypjatých, dramatických a tvrdých bojích o co nejlepší umístění v lize.

This is football

Je dobře, že Madden NFL 07 je tak shovívavý a ohleduplný k nováčkům, protože potom není problém objevit kouzlo amerického fotbalu. Sport je to velice tvrdý (žádné nafintěné baletky, jaké známe z našeho evropského fotbalu, se nekonají), závislý na dobře zvolené taktice a většinou napínavý v průběhu celého zápasu. Podstatné je, že všechny tyto vlastnosti má i titul od EA Sports.

Srážka bude asi bolet * Elegance nade vše * Věčně nespokojená paká.. chci říct věrní fandové

Pohyby hráčů jsou velmi přirozené, pro zpracování fyzických střetů platí totéž  a jednotlivé animace se neopakují. Před každým downem je třeba si vybrat z bohaté nabídky taktických možností. Zpočátku se v ní možná nebudete příliš orientovat, proto lze nechat výběr ideální strategii na hře. Ale bez dostatečně inteligentních spoluhráčů byste neuhráli nic ani se sebelepší taktikou.  AI je naštěstí dostatečně kvalitní, dobře zvládá plnit pokyny a obránci občas překvapí kvalitním čtením hry včetně zachycení příhrávky. K solidnímu dojmu z technické stránky hry příspívá i slušná grafika (hlavně co se zpracování hráčů týče) a jako vždy skvělý soundtrack, nebýt tedy jedné skladby od skupiny Sparta. To snad má být provokace nebo co?!

Už mě to nebaví * Tato obrazovka bude vaší kamarádkou * Na prvního čeká rychlovarná konvice zdarma

Přesto by se problém našel a tím je znevýhodněná obrana. Zatímco při útočení má hráč k dispozici trojici specifických pohybů, jež mu mají ve snažení pomoci, tak při bránění žádné fígle navíc nemá. Kvalitní defenzivní hra týmu je tak často spíše snem, autoři se holt příliš zaměřili na útočné kejkle.

Odpískáno

Madden NFL 07 není nejpovedenější sportovní simulací na Wii jen z důvodu absence konkurence. Lidé neznalí amerického fotbalu (do nedávné doby jsem mezi ně patřil i já) ocení hlavně výborný systém nápovědy a tutoriál. K ponoření se do hry přispěje i pečlivé využití možností ovladače, proto se dá na jinak komplexní ovládání dobře zvyknout.

• Přístupné i pro nováčky
  • Dobré ovládání
  • Přirozené pohyby hráčů
  • Přílišné zvýhodnění útočníků
  • Při výkopu ne vždy reaguje ovladač správně
  • Menší atraktivita hry pro Evropany

Na vybalancování hry je sice prostoru dost, avšak tento ročník je rozhodně dobrým základem pro ještě lepší simulátor amerického fotbalu na Wii. Pokud máte tento sport rádi, klidně si k hodnocení přičtěte půlbod.

Kvalitní zpracování v zámoří nejpopulárnějšího sportu. Naštěstí ničemu nevadí, pokud americký fotbal příliš neznáte. Všudypřítomná nápověda a propracovaný tutorial vás naučí mít tuto hru rádi, což je především pro náš kout světa veliké plus.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PC, X360, PSP, iPhone
Žánr: Sportovní | Americký fotbal