Recenze: Madden NFL 2005 – hra, která bolí!

Sportovní podzim pokračuje. Již jsme vám nabídli recenzi NHL 2005 a dlouho na sebe nenechá čekat ani nová FIFA. Dnes se však podíváme na hru věnovanou sportu, jenž u nás není tolik populární. Nový díl amerického fotbalu je na pultech a věřte nebo ne - je skvělý. Přesvědčit se o tom můžete sami v dnešní recenzi.

Platforma: PC     
Typ hry: Sportovní simulace
Multiplayer: Internet, LAN
Minimální konfigurace: Procesor 800Mhz, 256MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5Ghz, 256MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce hry: EA (
www.ea.com)
Distributor hry: EA (
www.ea.com)
Distribuce v Česku: EA Czech  (
www.ea.com)
Homepage:
http://www.easports.com/games/madden2005/home.jsp

Byla středa ráno. Na dlouhé pěšince, která vede k naší škole,  jsem potkal jednoho ze spolužáků – shodou okolností hráče amerického fotbalu. Neváhal jsem a zeptal se: ,,Prosim tě, co je vlastně smyslem amerického fotbalu?”. Na jeho tváři byl patrný samolibý úsměv. ,,Smyslem je přežít.”, odpověděl se vší vážností. Trochu ve mně hrklo, ale když jsem ho viděl, jak s kulháním odchází nahoru po schodech, pochopil jsem.. ,,Tys´ měl včera trénink?”, tázal jsem se. Jen se otočil a zašklebil - asi se smál.

   

Jako v tanečních – každý má svého partnera*Policajt bude potřebovat tak čtyři křídy, aby tyhle mrtvoly obkreslil*Fanoušek na přání

Těžký to touchdown

Kamarád je již naštěstí v pořádku a trénuje dál. Ano, americký fotbal je skutečně tvrdou hrou a bolí, s tím se však počítá. Ale zpět ke hře. Madden 2005 je letos zase o něco bohatší. Loňský ročník byl typický možností rychlé změny směru při běhu s útočníkem (Offensive Playmaker Control). Pro letošní ročník nachystali autoři vylepšení v podobě Defensive Playmaker Control (dále jen DPC). Tím se síly přeci jen vyrovnávají a samotný útok již není tak jednoduchý, jako tomu bylo loni. V Maddenu 2004 nebylo problémem proběhnout s jedním hráčem od 40-ti yardové hranice až na touchdown. Díky DPC se herní projev obrany v mnohém vylepšil. Mám teď na mysli tlačítko pro Hit Stick. Hit Stick je skvělou funkcí, jež v obraně nejednou využijete. Jedná se o speciální ,,skolení” protihráče, kdy na útočníka můžete padnout jako tunový pytel brambor. Výhodou Hit Sticku je, že dobře mířený úder soupeře vyloženě likvidačním způsobem položí na zem. Využíval jsem jej především při bránění. Nejvíce se asi uplatní v situaci, kdy se rozehrává za 10-ti yardovou hranicí.

Klasickou záležitostí zůstává i letos taktika. Během zápasu vám hra tradičně nabízí možnosti rozestavení hráčů pro dané situace. Novinkou je pak pomůcka ,,Ask The Madden”. Po jejím zvolení vám hra bude automaticky nabízet nejlepší možnou strategii pro různé situace. AI si zkrátka letos v mnohém polepšila a na rozdíl od rozporuplných dojmů z NHL si v tomto ohledu Madden vede na výbornou. To pochopitelně značně vylepšuje hratelnost celého titulu. Trochu jiné je to však s kopy. Jejich zpracování není nejšťastnější a míče občas létají jinam než byly kopnuty (samozřejmě beru v potaz i směr větru a sílu kopu). 

   

No jejda! Sobota – kritickej den. To prohrajem!*No, já být rozhodčím, tak bych si na toho týpka moc nedovoloval*Inteligentní výraz

EA´s NHL vs. EA´s NFL

Pokud šlo o sportovní hry, tak NHL u mě byla vždy favoritem číslo jedna. Následovala FIFA a Tiger Woods. Letošní ročník NFL však v mnohém předčí u nás tolik oblíbenou NHL. Asi nejpodstatnější věcí je přehlednost interfacu a herních menu. Vše podstatné máte na očích a po ruce. V pause menu během zápasu můžete dokonce používat myš – jak velkorysé! Potěšila mě i přítomnost velice podrobných statistik o jednotlivých hráčích, což v NHL také chybí.

Poněkud složitější situace nastává v případě ovládání. Budete-li hrát stejně jako já na klávesnici, zřejmě příliš nadšení nebudete. Ovládání pomocí klávesnice je místy velice obtížné. Každá klávesa má navíc několik funkcí. Nejednou ve mě zavládl zmatek a musel jsem si znova projít ovládání. Madden 2005 je hrou, v níž čtyři obyčejné klávesové šipky omezují nejvíce. Mé manévrování s hráči na trávníku občas připomínalo rýsování pravítkem. Majitelé gamepadů však mohou být bez starostí. Poté, co jsem vyměnil klávesnici za gamepad, se můj herní zážitek zlepšil o polovinu.

V čem ještě NFL předčí svého hokejového kolegu? Jednoznačně v možnosti vytvoření hráče. V hlavním menu si můžete vytvořit nejen hráče či vlastní tým, ale i fanoušky! Vyberete jim postavu, účes, oblečení, brýle, vlajky, dresy, klobouky. Cokoli vás napadne. Kamera si pak během zápasů specielně tyto fanoušky vybírá.

   

Jak sa nese, jako na přehlídce*Fandové v akci*Představení obou týmů

Grafika a vše okolo ní

V hlavním menu máte na výběr z následujících módů: Franchise, Practice, Mini Camp, 2 Minute Drill, Situation a samozřejmě i Online play. Potěšující je možnost tréninku různých herních situací. Například po draftu nových hráčů na začátku sezóny následuje povinný tréninkový kemp nováčků. Madden nabízí skutečně mnoho možností hry. Zábava vás rozhodně nemine.

Jedna věc je na Maddenu 2005 zajímavá. Celkem propastný je totiž rozdíl mezi grafikou hřiště a tribun. Textury hráčů a hřiště jsou skvostné! Dokonce je zřetelně vidět, když hráč plive. Typická táhnoucí se zelená hmota je nezaměnitelná. Potěšující je i měnící se počasí během hry. Grafika tribun a laviček mi však připadala malinko odbytá. Diváci z dálky připomínají dlouhý barevný koberec. K ještě lepšímu dojmu z grafiky přispívá i nový motion-capturing. Pochvalu si zaslouží i mimoherní animace, ačkoli se nemohu zbavit dojmu, že v loňském ročníku jich bylo o něco víc.

Říká se, že nejdůležitější je první dojem. U sportovních her od EA jsme si již zvykli slýchat úvodní průpovídku: ,,EA Sports, I´ts In a Game”. Tento slogan vždy prezentovali vybraní hráči jednotlivých klubů. Letos tomu není jinak, nicméně úvodní videa působí kýčovitým dojmem. Frajerské grimasy a posunky hráčů nejsou na místě, stejně jako polonahé roztleskávačky, jež se natřásají před kamerou, mávajíce u toho svým kyprým poprsím.

Světlé stránky hry
  • Hratelnost
  • Zábavnost
  • Grafika
  • Komentář
  • Zvuky
  • Přehledný interface
  • Defense Playmaker Control
Temné stránky hry
  • Složitější ovládání na klávesnici
  • Nepřináší mnoho novinek
  • Kýčovitá úvodní videa

Faith No More symbolem EA

Co mě osobně na letošním nášupu sportovních her těší, jsou velice povedené soundtracky. I Madden je (stejně jako NHL) zdoben parádní hitovkou Faith No More ,,From Out Of Nowhere”. Vaší pozornosti neunikne ani Franz Ferdinand a jeho ,,Take Me Out”. Myslím, že každý si v soundtracku přijde na své. Od každého žánru zde najdete něco. Co se týče zvuků ve hře, tak ani ty nezůstaly stranou. Vše od dunění kopaček po zásahu míče až po mohutné výkřiky obecenstva. Diváci vás mohou milovat i nenávidět. V jednu chvíli popoháněli mé svěřence kupředu skandováním ,,Dolphins, Dolphins!”, po náhlé ztrátě míče však pískali jako fanoušci Baníku při návštěvě na Letné.

Příjemnou záležitostí je i komentář. Mnoho průpovídek stejného významu je namluveno v několika variantách. Nestane se tedy, že byste pětkrát za čtvrtinu uslyšeli tentýž výrok. Novinkou je rádiová show v samotném menu. Uživatelské rozhraní sezóny doprovází komentář hlasatele a názory posluchačů na poslední zápas vašeho týmu. Rozhodně zajímavé.,

   

A na tyhle grimasy budete muset koukat při každém spuštění*- Pana, nebo orel? – Ee… sobol*Detailní záběr hřiště

Final hit

Je pravdou, že přílišných novinek se Madden 2005 nedočkal. Za nejdůležitější z nich však považuji systém Defense Playmaker Control, který výrazně vylepšuje AI kvality obránců. Tradičně skvělá grafika a hratelnost je u této série již tradicí. V této oblasti se nic nepřekvapivého neudálo.

Je škoda, že se u nás americký fotbal netěší takové popularitě jako třeba kopaná. Hra je to skutečně pohledná a propracovaná. Jste-li odpůrcem amerického fotbalu, pak vám tato hra řekne pramálo, ale ostatním ji mohu jen doporučit. Přeji pěknou zábavu. A nezapomeňte si vzít chrániče zubů; tahle hra totiž bolí!

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky a komentář: 9/10
Hratelnost: 8/10

Další kvalitní americký fotbálek z dílny EA Sports. Nasaďte si pořádné chrániče a utíkejte co nejvíc to jde.

Celkové hodnocení: 7,5/10

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA AMERICKÉHO FOTBALU

Charakteristika hry

Americký fotbal hraje 11 hráčů na každé straně a mohou při přerušení hry libovolně střídat. Každé mužstvo má nejméně dva 11 členné týmy, které jsou nasazovány speciálně na útok (offense team) a druhé je nasazováno na obranou hru (defense team). Pokud mužstvo má v držení míč, stává se útočícím mužstvem a nasazuje se útočná jedenáctka a naopak, pokud míč nemá nasazuje se obranná jedenáctka. Jinak maximální počet hráčů v týmu není nijak omezen.

Zápas píská nejlépe sedm a nejméně čtyři rozhodčí. Celkový čas hry při přátelském utkání by měl být 60 minut čistého času, rozdělený do čtyř period po 15 minutách. Přestávka mezi polovinami (druhou a třetí periodou) trvá 20 minut. Jednominutové přestávky mezi první a druhou periodou a mezi třetí a čtvrtou periodou. Cílem mužstva je získat více bodů než soupeř za 60 minut čistého času.

Hrací plocha

Americký fotbal se hraje na travnatém hřišti obdélníkového tvaru s lajnami, zónami, brankami a rohovými sloupky. Hrací pole je dlouhé 109 m a široké 48 m. Hřiště je podélně rozděleno na 12 desetiyardových pásem. Jednotlivé čáry jsou označeny od středu směrem ke koncovým zónám postupně 50, 40, 30, 20, 10 yardů.  V poslední části hřiště před brankami jsou koncové zóny - touchdowny. Toto území je označeno barevnými rohovými sloupky.

Branky stojí na samém konci koncové zóny. Míč je ze čtyř kusů kůže ve tvaru zrna, které nevykazují žádné nepravidelnosti krom švu s osmi šněrováními.

Hra

Na začátku zápasu, začátku druhé poloviny a po každém touchdown a field goalu se provádí kick off - výkop z 35 yardové čáry. Po touchdownu nebo field goal vykopává mužstvo, které bodovalo.

Vlastní akce začíná v okamžiku, kdy center na smluvený signál podá mezi nohama míč quarterbackovi, a končí v momentě, kdy obrana složí běžce s míčem, nebo ho vytlačí do autu. Pokud quarterback dává přihrávku spoluhráči a ona jde mimo, akce začíná na stejném místě, s tím že útok má o jeden pokus méně.

Útočný tým má 4 pokusy (downy) na překonání 10 yardové hranice, buď přihrávkou nebo během. Pokud se ani na čtvrtý pokus nepodaří překonat 10 yardů, získává míč k útoku soupeř, pokud se podaří překonat 10 yardovou hranici, má tým další 4 nové pokusy.

Útočníci blokují obránce a dělají vše proto (v rámci pravidel), aby spoluhráč s míčem došel co nejblíže ke koncové zóně soupeře. Pokud obránce složí útočníka nebo ho vytlačí do autu, hra začíná z místa, kde byl hráč vytlačen či zastaven.

Obrana může získat míč, když obránce zalehne na zemi vypadlý míč útoku nebo zachytí-li přihrávku na útočníka - v tomto případě má jeho tým právo okamžitě útočit. Pokud útočník dělá cestu běžci, smí protihráče blokovat pouze zepředu, nikoli zezadu nebo z boku. Obráncům je povoleno zastavovat útočníky s míčem téměř jakýmkoliv způsobem, kromě níže uvedených faulů.

Za nejzávažnější přestupky se považuje:

  • chytat soupeře za hlavu nebo mřížku přilby
  • udeřit hráče do hlavy nebo krku
  • nabíhat do soupeře přilbou
  • atakovat soupeře po odpískání

Skórování

Touchdown - 6 bodů. Jedná se o akci, při které útočící hráč donese míč do koncové zóny soupeře, nebo přijme přihrávku do koncové zóny.

Po touchdownu má útok možnost dalšího bodování. Rozehrává se 3 yardy před koncovou zónou a útočící tým má na výběr ze dvou možností:

1. Kopem ze země do brány - za 1 bod

2. Rozehrát normální akci a na jeden pokus dosáhnout znovu touchdown - za 2 body

Field goal - 3 body Jedná se o kop ze země z kterékoliv části hřiště. Většinou se používá při čtvrtém pokusu o překonání 10 yardové hranice, pokud na předchozí pokusy mužstvo nepostoupilo a je-li blízko touchdownu.

Safety - 2 body Defenzivní tým může získat 2 body, pokud složí útočníka v jeho vlastní koncové zóně.

Zdroj: www.sportovnipravidla.cz

Dostupné pro: PC
Žánr: Sportovní
Výrobce: EA | Webové stránky hry
  • Hratelnost
  • Zábavnost
  • Grafika
  • Komentář
  • Zvuky
  • Přehledný interface
  • Defense Playmaker Control
  • Složitější ovládání na klávesnici
  • Nepřináší mnoho novinek
  • Kýčovitá úvodní videa
Diskuze (8) Další článek: Jaké hry jdou v Japonsku nejvíce na dračku?

Témata článku: , , , , , , , , , , ,