Recenze: Made Man – na návštěvě u mafie

Zajímá vás organizovaný zločin? Máte rádi akční hry? Pokud jste odpověděli ano, možná by vás mohla zajímat nová střílečka z mafiánského prostředí, na jejímž vývoji se mimo jiné podílel i člověk z ne tak úplně legální branže.
Recenze: Made Man – na návštěvě u mafie

Platforma: PC, PS2
Typ hry: third-person akce
Minimální konfigurace: CPU 1 GHZ Pentium 3 (nebo ekvivalentní), 256 MB RAM, 128 MB grafická karta, 2 GB na HDD
Doporučená konfigurace: CPU 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: CPU A64 3000+, 2 GB RAM, GF 6800 128 MB
Výrobce: Silverback Studios (
Vydavatel: Mastertronic (
Distributor v ČR: není

Joey Verola je zkrátka dítě štěstěny. Kdo z nás v dětství nesnil o kariéře popeláře, kosmonauta nebo Chucka Norrise? Joey preferoval možnost číslo tři a splnil se mu sen. Co jiného říci o chlapíkovi, jenž pracuje u mafie, bicepsy má pevné jako žula, za minutu řekne v průměru dvanáct „fuck“ a je největším dárcem krve pro Červený kříž? Po jeho řádění jí vždy zůstanou hektolitry.

Ve Vietnamu je akce stejně frenetická jako jinde * Tak já vám ten vtip povím, no * Bylo nás pět

Protože Joey už (nejen) u mafie něco zažil, příběh Made Mana je o vzpomínkách na jeho činnost. Hráč se může podívat do Vietnamu v uniformě amerického vojáka nebo do čtvrtí New Yorku jako Malá Itálie nebo Brooklyn. Nejde o souvislý děj, ale cestu na přeskáčku časem a prostorem. Očividně nemá ambice být více než pojítkem a výplní mezi bezhlavou akcí.

Dnešní program: krvavá loupež * Naštvat pěstitele marihuany se nevyplácí  * Joey je drsňák za všech okolností

Přínos odborníka

Na příběhu hry se kromě spisovatele Davida Fishera podílel i bývalý mafián Bill Bonanno. Pracoval pro rodinu Bonannů, působící v newoyrském podsvětí. Bohužel, v Made Manovi jeho přínos není znát. Možná proto, že příběh je opravdu jen základní tmel mezi jednotlivými přestřelkami. Nicméně hře určitě pomohl, alespoň co se týče marketingu. Při propagaci produktu vždy tak hezky zní, že se na projektu podílel i člověk XY, který s danou branží má něco společného. Nemyslím si ale, že by tito lidé sami o sobě pomohli udělat hru nějak výrazně lepší. Stačí se podívat na českou Mafii, nabízející vskutku kvalitní sondu do mafiánského prostředí. A nemusel se na ní podílet žádný kriminálník.

Vždy a všude, střílet se bude

V Made Manovi je akce až přespříliš. Mafiánské prostředí sice může vzbuzovat naděje na zajímavě dávkovanou atmosférickou akci, nicméně hra nenabízí nic jiného než pořádný trénink pro ukazováček. Made Mana si lze po nějaký čas užít, pokud mozek (jestliže už není zdevastován čtením bulvárního tisku) pro jistotu zahodíte někam do kanálu a necháte se strhnout pořádně rychlým tempem.

Tento titul nelze nenazvat rubanicí, protože se časový úsek s absencí střelby počítá na sekundy, navíc proti vám pravidelně stojí kolem pěti protivníků najednou. Aspoň si tolik neuvědomíte stereotypní design stále stejných skladů a továrních hal. Nemusím nijak zvlášť přehánět, když prohlásím, že hraní Made Mana dost připomíná známý Moorhurn. Akorát místo slepic střílíte panáčky. Předělávka Moorhurnu na 3D akci s mafiány možná zní jako zábavný počin, bohužel po zabití pětistého nepřítele vám veškerá další činnost začne připadat stereotypní (i s mozkem v kanále) a jdete škrábat brambory s touhou po troše zábavy. Do té doby se ale budete přece jen docela bavit – tedy za předpokladu, že máte rádi střílečky.

Jaké je to býti polotovarem? * V téhle kuchyni se už nic vařit nebude * Půjdeš až dojíš ten špenát

Nenápadná paní Inovace

Kromě toho, že se na hře podílel bývalý mafián, tak jedinou další zajímavostí Made Mana je schopnost hlavního hrdiny krýt se za překážkou, následně rychle vykouknout a přesně vystřelit. Samozřejmě, to už tady bylo, ale v porovnání se zbytkem hry je krytí nejméně provařenou záležitostí.

Dnes už je otřepaným klišé třeba bullet-time, který je možné vidět dokonce i v závodních hrách - a nevyhnul se ani Made Manovi. Pokud by byl dobře provedený, žádná jedovatá slina by neukápla. Avšak je zpracován velice mizerně. Nejen, že ho jde aktivovat zhruba dvakrát za jednu přibližně pětadvacetiminutovou kapitolu (což nakonec není žádná škoda), ale hlavně jeho přínos je prakticky nulový. Mezi rychlostí pohybu postaviček protivníků a hráče žádný diametrální rozdíl není, snad jen ty Joeyho zbraně jsou na chvíli účinnější. Zprznit zajímavou vlastnost je umění - a to je asi tak všechno, čím se tato hra odlišuje od jiných naprosto průměrných stříleček.

Gravitační zákony neplatí všude * S účtem už se už trápit nemusí * Taková naprosto obyčejná přestřelka ve skladišti

Co se grafického provedení týče, hodnotil bych jej jako lehký podprůměr. Částečně za to může fakt, že Made Man je i PS2 hrou, každopádně i na této konzoli by to nebyl žádný grafický zázrak a s předělávkou se prostě nikdo nemazal. V pohybu sice hra nevypadá špatně, ale nejde si nevšimnout textur s nižším rozlišením a menší barevnou hloubkou. Renderované animačky se také příliš nevyvedly, kvalitou odpovídají tak roku 2002. Celkově se technologická stránka Made Mana sotva přehoupne přes průměrné hodnocení – rozpohybování figurek také nic moc, umělá inteligence opravdu jen v základní formě, kdy nepřátelský panáček dokáže vystřelit (a když se Bůh smiluje, tak se protivník dokáže skrýt za překážkou), hudba je nenápadná a zvuky nezní moc přesvědčivě.

Nechtěl bych to uklízet * Takhle se ve Vietnamu sekala tráva * Krýt se lze i za náhrobky

Nejvíce mě zarazilo nastavení grafiky, čítající neuvěřitelně bohaté tři volby vizuální kvality. (low, high, medium, nepočítám nastavení rozlišení). Ó díky za ty dary, vždyť kdo by toužil po tak zbytečných věcech jako je nastavení antialisingu a podobných serepetiček? Mimochodem, mezi jednotlivými úrovněmi nastavení grafiky jsem neshledal žádné velké rozdíly. Alespoň že hra nevyžaduje nejnovější železo.

Dole se tísnil doslova jednolitý dav lidí * Osm mrtvol a opice s pistolí – do města přijel cirkus  * Není už té maškarády trochu moc?

Šedivý proud

Těžko zjistit, proč Made Man spatřil světlo světa, protože dobré nápady by šly spočítat na prstech jedné ruky zasloužilého dřevorubce. Hraní tohoto titulu není žádnou procházkou růžovým sadem a z toho plyne, že bavit se po celých sedm hodin hraní je tvrdý oříšek. Třešničkou na nedobrém dortu je absence hry více hráčů. Ale nalijme si čistého vína... STOP!

• Svižné tempo
  • Krytí
  • Malé HW nároky
  • Nic nového
  • Pokažený bullet-time
  • Stereotyp
  • Slabší AI
  • „Trvanlivost“ hry

Made Man je podobně nevýrazný a nezajímavý, jako předchozí odstavec plný ošklivých klišé. Pokud hledáte nějaké nové nápady, zajímáte se o špatnou hru. Každopádně je třeba uznat, že alespoň prvních pár hodin je hraní docela záživné, především díky velice rychlému tempu akce. Potom už vás ale skolí stereotypní hratelnost a úrovně.

Grafika: 4/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 5/10
Hratelnost: 4/10
Originalita: 1/10

Lehce podprůměrná akční hra, kde kreativní impotenci nahrazuje skutečně zběsilé  tempo střelby. Přesto dokáže člověka, který má rád akční řežby, na chvíli zabavit než se naplno projeví stereotyp v hratelnosti a prostředí.

Celkové hodnocení: 4/10