Recenze: Mafia 2 – nabídka, kterou lze odmítnout

Od druhého dílu Mafie se čekalo hodně. Jenže velká očekávání přináší i velká zklamání.
Seznam kapitol
  1. Za dobrotu na žebrotu
  2. Nevyvážená obtížnost a chybějící obsah

Spousta z vás už Mafii hrála, spousta ji dohrála, spousta četla recenzi konzolové verze. Jaký je tedy důvod znovu mluvit o této hře? Ten, že chceme nabídnout druhý pohled, resp. že chci napsat, proč mě Mafia 2 zklamala, co se na ní dá změnit a jaká vlastně je česká PC verze. Chápu, že mě spousta čtenářů bude nenávidět. Chápu, že se mnou budou nesouhlasit. Doufám však, že několika nerozhodnutým potenciálním zájemcům dokáži nabídnout detailnější pohled na sporné části hry.

Nechápejte mě však špatně, Mafii 2 nepovažuji za špatnou hru. To ne. Jen v ní však nevidím ani hru extrémně úžasnou, jak ostatně vyplývá i z dříve uveřejněných dojmů. Po zahrání však uznávám, že Mafia exceluje filmovým zpracováním, obsahuje několik výborných střílecích pasáží a občas překvapí povedeným oživením nudnější jízdní části, nebo nečekanou stealth pasáží.

Mafia exceluje filmovým zpracováním a obsahuje několik výborných střílecích pasáží

Smeknout musím také před několika misemi, které se dají vyřešit elegantněji, než se na první pohled zdá – třeba se při kradení lístků na benzín můžete vyhnout spuštění alarmu.

Smutné však je, že se tyto postupy nijak výrazně nepromítnou na příběhu a hráč je tak za těžší a originální způsob řešení problému odměněn pouze achievementem. Je to však částečně pochopitelné – Mafia staví na příběhu a vyrábět dějové odbočky by nejspíše zabralo pár let. A je třeba říct, že příběh je v Mafii 2 vcelku povedený, přestože se někdy zdá, že v něm bylo mohutně škrtáno. Některé vztahy zkrátka eskalují bez toho, aby byly potřebně rozvinuty, a působí tak podivně nelogicky. Hlavní linka však ve hře zůstala, zdá se, celá, takže milovníci mafiánských příběhů nezůstanou o novou kapitolku ochuzeni.

Charaktery, dlouhé řeči a pohádky ovčí babičky

Ochuzeni však zůstanou milovníci propracovaných charakterů – škrty totiž způsobily, že se ze spousty postav staly karikatury, nebo nepochopitelné postavičky. Nejvíc to zamrzí v případě hlavního hrdiny Vita, který je nepochopitelně chladný a rozhodně není snadné se s ním sžít. Žene se totiž dobrovolně do mafiánské rodiny a na větu „Jdem vymlátit ty týpky.“ odpoví studeným: „Jo, jasně, jdu do toho!“ Nevím, ale ani v parodickém GTA nejedná žádná z postav tak prvoplánově a bez emocí – o to víc to pak v realistické Mafii pak bije do očí.

Studený a bez emocí je pak i český dabing, který je sice v porovnání s budgetovkami na vysoké úrovni, ale kvalit namluvení her od Playmanu nedosahuje. Obávaný výběr Vlastimila Zavřela (známého ze seriálu Simpsonovi) do jedné z důležitých rolí, se sice postupně ukáže jako ne až tak špatný, ale celkovou úroveň dabingu srazí podobnost všech ostatních hlasů, které, právě s výjimkou Zavřela, nijak nevybočují z šedého průměru. Stejně tak dabingu nepřidává ani nezvládnutá režie a zmršený překlad, který nakonec dokonce ponechává v angličtině i komentáře v rádiích.

Mafia 2 totiž na rozdíl od prvního dílu vznikla nejdříve v angličtině a následně byla přeložena do češtiny. Což s sebou nese všechna klasická rizika – třeba to, že překladatel občas něco nepochopí a korektor to neopraví. Ve hře se tak objeví několik narážek, jež vyvolají u neanglicky mluvícího člověka jen udivené pozvednutí obočí. Příklad?

Překladatel občas něco nepochopí a korektor to neopraví

Případ prostitutky, která Vita pozve na „hot pie“ – tedy na sex, což by se do češtiny dalo přeložit třeba jako „úzkou buchtičku“ nebo „šťavnatou broskvičku.“ Co vymyslel pan překladatel? mafia2_art1.jpgAno, hádáte správně, otrocké a doslovné „horký koláč.“ Kde je, kruci, to téměř hmatatelné sexuální napětí a lehce úsměvný výraz?

Pojďte, pane, budeme si hrát!

Mafie a hry vůbec však naštěstí nejsou jen o příběhu, postavách, překladu a dabingu. Je na nich důležité i to, co člověk přímo hraje, ne to, na co se jen kouká. A tady kráčí Mafia 2 ve stopách své předchůdkyně a předkládá mix střílečky a ježdění po městě. Někdy se však zdá, jako by zůstala u prvního dílu až moc blízko. Nevím, jestli jsem už moc zmlsaný novějšími tituly, kde je všechno napěchováno akcí a podřízeno snaze zprostředkovat co nejintenzivnější zážitek, ale jak bylo pojíždění autem po městě ze začátku zábavné, ke konci jsem jej upřímně nenáviděl.

Nevím však přesně, kde je problém – vím, že jednička na tom byla podobně a nikdy mě ježdění nenudilo. Možná za to ale může systém řízení, který v prvním díle působil o poznání sofistikovaněji a hlavně šla vozidla jakž takž ovládat i na klávesnici. Pokud však v díle druhém nastavíte realistické ježdění a nevlastníte gamepad, můžete se se zábavou hezky rychle rozloučit. Auto totiž na šipkách plave, jde okamžitě do smyku a vůbec se nechová tak, jak by se od hodného dopravního prostředku čekalo. Oproti tomu v modelu arkádovém vozidlo nedostanete do smyku, ani kdybyste se na hlavu stavěli.

Žánr: Akce
Výrobce: 2K Czech | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. srpna 2010 (USA), 27. srpna 2010 (Evropa)