Recenze: Magic The Gathering Battlegrounds – kouzelné karty nově

Vítejte v prostředí prastarých legend a příběhů, ve světě draků, Elfů a všudypřítomné magie, ve světě kde nejmocnější kouzelníci bojují jeden proti druhému a kde se v žáru bitev rodí i zanikají celé civilizace. Jméno, které se stalo legendou a legenda, která nechala vzniknout zcela novému odvětví stolních her – to všechno a mnohem víc je Magic: The Gathering.
Recenze: Magic The Gathering Battlegrounds – kouzelné karty nově

Platforma: PC
Typ hry: akční verze M:TG
Multiplayer: ANO
Minimální konfigurace: Pentium 800 MHz – 128 MB RAM – 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 1,3 GHz – 256 MB RAM –64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: P IV 1,6 Ghz – 384 MB RAM –GeForce 2mx Tornado grafická karta
Výrobce: Secret Level (
www.secretlevel.com)
Distributor: Atari (
www.atari.com)
Distribuce v ČR: Seven M (
www.sevenm.cz)
Stránka hry:
www.mtg-game.com

Nemusel  se dívat, aby věděl, že se v kruhu znovu formuje mrak a zatemňuje ulici. I když vnímal vzdech shromážděných, neslyšel jej. Cítil napětí, sílu vycházející z oranžového bojovníka. Soustředil se na svou vlastní sílu, kterou nabíral ze vzdálených zemí a míst – manu, kterou ovládal, a přinášel tuto moc do kruhu, aby sloužila jeho vůli.

Ohnivá koule, stvořená Oranžovým, mohutněla s děsivou rychlostí a zatopila roh ulice pekelným svitem. Gart vzhlédl a natáhl paži.

William R. Forstchen, Aréna

V celoroční záplavě her se čas od času objeví titul, který sice nepatří zrovna k těm nejočekávanějším obecně vzato, ale z čistě osobních důvodů se ho nemůžu dočkat už několik měsíců před datem vydání. Přesně tak tomu bylo i v případě M:TG Battlegrounds, kterýžto zmíněný - hned jak jsem se dozvěděl první zprávy o probíhající přípravě – mi okamžitě asocioval uplynulé roky, trávené aktivním hraním jeho karetní předlohy na mnoha turnajích v Brně i mimo něj. Stejně tak nemůžu dost dobře zapomenout ani na fakt, že i mé vlastní literární začátky spadají rovněž do této oblasti  a zkrátka a dobře řečeno jsem celému kultu propadl asi natolik, jako mnozí mí redakční kolegové žánru anime.

  

Zpoza sloupu se kouzlení přihlíží dobře * Realita je ovšem o poznání složitější * Anděl  právě obdržel drobné vylepšení

Nelze se tedy moc divit, že po obdržení originální verze (která mě sama o sobě stimulovala asi podobně, jako mého psa dovede rozrušit čerstvá kost), došlo k částečné paralyzaci nejen mé ostatní (důležité) práce pro Doupě, ale i školy, rodiny a dalších obdobných (nedůležitých) věcí. Tak tedy uběhlo několik dní takřka nepřetržitého vysedávání před monitorem, hlava posledního bídného čaroděje padla do prachu arény a já se alespoň na nějaký čas mohl vynořit z magických hlubin, abych napsal tuto recenzi.

  

Duel s Akromou. Všimněte si Elfů dodávajících manu * Další ze závěrečných „bossů“ * Zápas na temném místě

Jelikož narozdíl od jiných autorů nepředpokládám, že každý kdo zrovna teď čte tyto řádky je stejně jaké já rovněž podobně deformován a již automaticky seznámen i s tím, co všechno Magic: The Gathering vlastně obnáší, sepsal jsem paralelně s touto recenzí ještě druhý článek, který dnes na Doupěti vyšel a věnuje se jen a pouze klasickým kartám. To abyste si kromě jiného přiblížili i pár základních termínu a u popisu vlastní hry se mi neztráceli  v okamžiku, kdy mnohé z nich zkrátka použít budu muset, protože jiným ekvivalentem se nahradit dost dobře nedají. Pokud ale vaše znalosti alespoň elementární jsou, můžete s klidem pokračovat ve čtení a paralelní článek zcela vynechat, protože se z něj už nedozvíte vůbec nic, co byste dávno neznali a nebyli schopni odrecitovat i při probuzení ve tři hodiny ráno.

  

Co říkáte grafice??? * Hezký je i obyčejný Unsummon * Djinn se blíží ke své oběti

Selekci obce čtenářské tedy máme za sebou a já můžu konečně hned úvodem přiznat, že mé první dojmy z hraní Battlegrounds byly poněkud rozpačité a po prvním večeru dokonce spíše negativní. Zdálo se mi, že provedení duelů je poněkud chaotické k čemuž částečně přispívá i fantastické vizuální zpracování. Všude totiž neustále něco jiskří, exploduje a sesílání kouzel doprovázejí někdy snad i poněkud přehnané efekty. Do toho musíte navíc takřka nepřetržitě pobíhat se svojí postavou (zůstat stát nehybně někde v koutku se opravdu nevyplácí), odrážet útoky nepřítele a sami ho obratem napadat.

  

Bitva v plném proudu * Bytosti životy seber, mě je dej! * Ty zářící body na zemi před soupeřem jsou místa respawnů

Druhý a následující den jsem se již však orientoval mnohem lépe a propadal tomuto poněkud akčnějšímu pojetí čím dál tím víc. Rád bych ale ještě podotknul, že M:TG Battlegrounds je dle mého názoru primárně spíš záležitostí multiplayerovou - i když varianta jednoho hráče vás na pár dní jistě zabaví, díky internetu si můžete stahovat nová kouzla, utkávat se s jinými mágy o nejlepší pozice v ratingovém žebříčku, zkrátka podpora komunity je velká.

  

Kouzla černé magie se mi teď hodí * Tsabo Tavoc, velitelka Phyrexiánských armád * Ničení enchantmentů v praxi

Teď už ale začněme tam, kde se obvykle začínat má, tedy u příběhu. Ten zde hraje bohužel roli spíše okrajovou (škoda, nabízí se toho tolik... ), takže po krátkém úvodním videu –  během jehož sledování se kromě zápletky seznámíte také s jistým amuletem, o který se střetávali mocní čarodějové tak dlouho, až se pět drahých kamenů tvořících jeho nezbytnou součást (hádáte správně, každý v jedné barvě M:TG) rozkutálelo různě po světě - budete nemilosrdně uvrženi do vlastních questů. Na konci každé z pěti sérií, z nichž každá obnáší řadu úkolů, vás očekává právě jeden toužebně vyhlížený drahokam. Ten ovšem nikdo z ruky nevydá jen tak za dobré slovo, nýbrž si ho budete muset vybojovat při střetnutí se závěrečným bossem. A ani pak nemáte stále ještě vyhráno, protože v úplném finále nejenže nastoupí celá již dříve poražená pětice k nové konfrontaci, ale navíc přibude i mocná Tsabo Tavoc a hned po ní... no uvidíte sami.

Pláň osvětlila rudá zář a o okamžik později se na ní rozvinula démonická horda, zakřivené šavle, trojzubce a korouhve s lebkami vysoko zdvižené. S pronikavým vytím vyrazili vpřed.

Gart natáhl ruce, před ním se vztyčila živá zeď a na okamžik útočníky zadržela. Akce střídala protiakci. Průchozí vyvolal ze země Pekelného pána. Gart ho na oplátku poslal proti démonickým hordám. Monstrum řvalo potěšením, když je trhalo na kusy a požíralo.

William R. Forstchen, Aréna

Veškeré souboje probíhají v arénách situovaných do odlišných prostředí a během svého tažení se postupně učíte nová kouzla, v každé sérii ovšem jen od jediné barvy. To je velmi dobré řešení, protože úspěšné dokončení toho kterého úkolu v mnoha případech přímo striktně požaduje právě aplikaci kouzla, jenž jste získali těsně předtím a tak se mj. výborně naučíte jejich praktickému využití v konkrétních situacích. Pro posledních 7 bitev již lze na základě takto získaných zkušeností vytvořit vlastní spellbook dokonce ve dvou barvách, což ale nedoporučuji, neboť mana se pak bohužel doplňuje o dost pomaleji.

  

Důkaz, že i úplně posledního nepřítele lze udolat * Idylické místo, ale ne na dlouho * Vyberte si co srdce ráčí

Někomu se možná budou stále se opakující duely zdát stereotypní, ale náplň je velmi pestrá a ne vždy jde o likvidaci soupeře klasickým způsobem – zažijete questy časově omezené, závod v rychlosti koncentrace many nebo spěšné střádání životů do určitého limitu. U mnohých zadání musíte doopravdy zapřemýšlet, akce samotná v M:TG Batllegrounds nic moc neřeší. Vlastní kolbiště je rozděleno jakousi hranicí na dvě poloviny, přičemž dlouhodobější návštěva té nepřátelské značí ztrátu životů, takže na boj tělo na tělo prakticky nedojde. Tohle ovšem platí jen pro oba soupeře, něco jiného je to už s povolanými jednotkami. Těm se totiž kromě magie můžete bránit i fyzicky, přičemž každým přesným útokem zraníte nestvůru vždy o jeden život. Velmi důležité je to především ve finálních střetnutích, kdy bez osobního a rychlého přístupu k útočníkům prostě vyhrát nelze. Další vychytávkou se stává magický štít, který sice při delší aktivaci vysává manapool, ale dobře poslouží i proti kouzlům přímého zranění - ty vám tak v lepším případě neublíží vůbec (u jednoho damage), nebo uberou alespoň o něco méně. Navíc o polovinu redukuje i další případné škody způsobené creaturami, no neberte to.

Úpravy oproti klasickému M:TG

  • Neexistujete draw ani discard karet
  • Graveyard byl vyřazen
  • Neexistuje stack
  • Omezení čtyřmi kopiemi jedné karty bylo vypuštěno
  • Platí limit pro maximálně dvoubarevný deck, platí limit pro maximálně 10 kouzel v balíčku
  • Casting costy jsou pozměněné
  • Sorcery i Instanty byly spojeny do jedné kategorie (Sorcery)
  • Hra neobsahuje artefakty a Enchant creatures
  • Ve hře můžou být maximálně dva enchantmenty a pět bytostí
  • Disponujete štítem a možností přímého útoku
  • Creatury bojují a rewpawnují se dokud nezemřou
  • Zranění jsou permanentní
  • Některé bytosti jsou deklarovány jako blokeři
  • Mana se postupně sama regeneruje, rychlejší doplňování zajišťují Mana shardy, rozšiřování
  • Manapoolu velké krystaly
  • Většina bytostí útočí, ale zároveň také blokuje (postaví- li se jim do cesty bytost nepřátelská)
  • Unsummon vrátí creaturu na místo respawnu
  • Bytosti s létáním NEMOHOU blokovat bytosti pozemní
Největší pozornost je kromě výše zmiňovaných možností řešení konfliktů věnována samozřejmě kouzlení a vyvstává otázka, jak si Battlegrounds poradili s převedením kolových pravidel do realtime módu. Výčet všech změn oproti M:TG naleznete v tabulce, ty více podstatné zmíním rovnou tady. Asi nejdůležitější je tedy fakt, že všechna zranění na jednotkách zůstávají a v případě úspěšného útoku navíc dochází ke znovuzrození toho kterého bijce. Aby teď nevznikl zmatek, vše raději detailně vysvětlím – řekněme, že vyšlete Elvish Warriora 2/3 a protivník na oplátku do bloku povolá  Raging Goblina 1/1. Někde uprostřed kolbiště do sebe začnou oba bušit, Goblin umírá, ale Elf nepokračuje dál, nýbrž respawnuje se na tom stejném místě, kde původně přišel do hry (pro větší přehlednost zůstává označené), a teprve potom znovu vyráží do bitvy, ovšem už pouze jako 2/2. Stejně tak pokud se mu podaří zranit přímo nepřítele, dochází k identické situaci. Toto neplatí pro jednotky disponující schopností trample, které s blokery zkrátka bojují dokud nepadnou, či konečně nezasáhnou přímo mága a respawnují se teprve potom. Některé creatury kromě toho figurují v defensivní roli už od samotného počátku, tedy neženou se kupředu vůbec, ale zaujmou pozici v obraně (Giant Spider). Díky tomuto systému je tak možné zdržovat velké úderníky předhazováním levnějších a slabších bytostí, které je ovšem opakovaně oslabují, až nakonec zlikvidují zcela. Postupem času se taková strategie navíc stane jedinou možnou cestou k vítězství, takže rozhodně nepodceňovat. Ze speciálních schopností se vešel flying (bytosti mají létání), haste (větší rychlost), first strike (první úder) atd.

Vedle creatur zde najdeme ještě kouzla destrukční, podpůrná, zpomalovací (Counterspell – přeruší kouzlo, Unsummon – vrátí bytost zpět na začátek), či s efektem hromadného ničení (Wrath of God). Pro včasné reagování na konkrétní situaci je nezbytné mít slyšitelně puštěný zvuk, protože před vlastním přivoláním každý mág nejprve nahlas vysloví název a pakliže chcete odpovědět třeba právě Counterspellem, je nutné to udělat okamžitě. Zcela chybí očarování jednotek (Enchant creature) a artefakty. Sorcery i Instanty byly zase z pochopitelných důvodů sloučeny do jedné kategorie. Co mi nejvíce vadí je omezení počtu „karet“, které maximálně během questů můžete ve spellbooku mít – chápu, že při větším číslu by to byl zmatek, neboť i takhle je občas přepínání (prováděné s pomocí pouhých třech kláves) docela časově náročné, ale desítka je přece jen trošku málo. Každopádně doporučuji si nejpoužívanější kouzla nadefinovat vždy do prvních slotů, ať se později nezdržujete zběsilým překlikáváním. Vzhledem k rozměrům kolbiště byl zredukován i maximální možný počet nestvůr ve hře pod kontrolou jednoho hráče - a to na číslo pět.

Zápas skončil během několika minut. Dav tiše a s úctou sledoval, jak Gart vyrazil k okamžitému útoku, s nedbalou lehkostí odblokoval temná kouzla svého protivníka, rozprášil moc jeho many a potom připravil závěr pro další smrtelný útok Pažry. Oddaloval  poslední ránu, ale jeho soupeř ječící vzteky odpověděl na moment zaváhání útokem běsa a Gart sklonil hlavu, když Pažra učinila prudký výpad a zápasník skončil v jejím chřtánu.

William R. Forstchen, Aréna

Nejpodstatnějším základem pro veškeré snažení zůstává opět mana, bez které zkrátka neuděláte nikomu nic a zůstanete bezbranní jako myš stojící před rozzuřenou kočkou. Jak si tedy autoři poradili s tímhle? Manapool doplňujete a zároveň rozšiřujete spěšným sbíráním velkých krystalů, které se postupně (tak jako v M:TG je možné běžně vyložit jen jednu zemi za kolo) objevují na obou polovinách arény. Umírající creatury po sobě navíc zanechávají další malé krystalky, tzv. Mana shardy, které ovšem poměrně rychle zmizí a je proto zapotřebí vrhnout se po nich co nejrychleji.  Vlastní casting cost u většiny kouzel byla upravena a to povětšinou k vyššímu číslu - např. Wrath of God nestojí čtyři, ale pět zemí atd. Taktéž platí, že čím větší náročnost, tím delší doba přivolávání. To ovšem kromě jiného vede k určitému zvýhodnění modré barvy, protože už i tak silný Counterspell si své reálné UU ponechal a v pozdější fázi tak protivník (nebo vy) nic moc skutečně drahého nemá větší šanci zahrát. V okamžiku, kdy je již možné vybrané kouzlo seslat, se toto navíc v nabídce zvýrazní, což přispívá k ještě větší přehlednosti – nemusíte neustále nervózně sledovat ukazatel stavu v horní části obrazovky. Nechybí mimochodem ani tradiční zelení „producenti many“, jako Llanowarští elfové nebo Priest of Titania.

Jakmile všechny Questy budou za vámi, nabídne se otázka co dál. Jednou možností je přizvat si někoho z příbuzných/kamarádů/milenek(ců) etc. k vašemu PC a rozdat si to s nimi v rámci položky VS. Duel, hezky na jedné klávesnici (kromě M:TG Battlegrounds nedoporučuji žádné jiné inovace ani v té milenecké variantě, jinak si budete muset koupit klávesnici novou). Arcade Duel zase zprostředkuje další soubojové série se stoupajícím skillem vašich oponentů, oproti tomu Practice Duel je svým způsobem něco na způsob dalšího Tutoriálu a v podstatě by šel docela dobře vypustit, neboť de facto není žádný větší důvod k tomu ho procházet, pokud se tedy nebudete opravdu hodně nudit. Konečně zbývá multiplayer, který jsem už zmínil výše a který opravdu stojí za vyzkoušení, hlavně pokud máte lepší připojení než modemové. Stačí vybrat si místnost podle úrovně na jakou se svým uměním cítíte a pak už jen čekat, až vás někdo vyzve, nebo iniciativu převzít do vlastních rukou.

O kráse grafiky nemá smysl se moc rozepisovat, nejlepší je asi přelétnout pohledem naše screenshoty. Druhou věcí ovšem je, vidět to všechno v pohybu – andělé se ladně vznášejí vzduchem, prostor křižují zářivé paprsky energie a při takovém Wrath Of God nebudete vědět kam pořádně s očima. Battlegrounds jsem hrál v rozlišení 1024 x 768 a na žádné větší cukání si nemohu stěžovat. Stejně tak hratelnost patří rozhodně mezi značný nadprůměr, po zkušenostech s jinými recenzemi ale hned také podotýkám, že primární nastavení keyboardu obnáší šipky, takže příznivci levé strany na nic nečekejte a ještě před vlastním spuštěním konfigurujte. Zvýhodněni budou všichni, kteří už mají nějaké zkušenosti s používáním rychlých klávesových zkratek z jiných her, celkově toho totiž potřebujete mačkat relativně hodně a je dobré si nejprve ovládání důkladně vyzkoušet a případně upravit podle svého gusta – i mě se několikrát v průběhu duelu stalo, že jsem se omylem dostal do úplně jiného ze tří oddělení spelbooku, než jsem původně chtěl a na výsledku to pak bylo také poznat.

Tak ještě před jejím prvním kouzlem, zdí blýskavých mečů která se přehnala arénou, byl připraven a zablokoval je. Meče popadaly do písku a rozpustily se. Odpověděla ohnivým deštěm, který uhasil záplavou oceánu, pohybující se jako teď napříč zápasištěm. Na vrcholcích vln pluly obludy hlubin, jejich otevřené čelisti skřípaly řadami zubů ostrých jako břitva, lesknoucích se ve slunečním svitu.

William R. Forstchen, Aréna 

Opomenout nesmím samozřejmě ještě zvukovou stránku věci, ale v tomto ohledu bych už v hodnocení byl přísnější. Sice chápu, že vzhledem k charakteru zápasů je nutné každé kouzlo hlasitě jmenovat, jenomže když už po desáté hrajete zrovna tuhle pekelně těžkou misi a pořád dokola při tom posloucháte ty stejné výrazy (kromě toto pokaždé vyslovované i stejným způsobem), protože postup v zásadě musí být identický, minimálně vám to brzy začne silně lézt na nervy a přistihnete se při přemýšlení o promyšlené likvidaci reproduktorů ne cestou magickou, ale prostou aplikací kladiva.

Světlé stránky hry
  • Je to Magic: The Gathering
  • Grafické prostředí a zpracování kouzel
  • Multiplayerová podpora, možnost stahovat nová kouzla
  • Celkem dobře vyřešené převedení hry do reálného času
  • Dobrá hratelnost a zábava
Temné stránky hry
  • Omezení počtu kouzel ve spellboku
  • Ze začátku trošku náročnější ovládání
  • Zbytečná zdlouhavost některých questů

Hudba je celkem slušná a dobře dokresluje atmosféru, i tady by se ovšem dalo ještě něco málo přidat. Výsledné body jsem se navzdory svému zápalu pro věc pokoušel udělit co nejobjektivněji, leč drobný manuál si k nim tentokrát přesto neodpustím. Jste-li skalními příznivci M:TG, nejprve si dobře pročtěte tabulku rozdílů a pak dle toho 1-2 stupně srazte či přidejte. Pokud se vám tato TCG naopak vyloženě nelibí a máte k ní odpor, na čísla nemusíte koukat vůbec, protože to tak jako tak nebude nic pro vás (pak se však nabízí otázka, proč jste vlastně recenzi četli až k tomuto místu a odpovědi bych se doporučil domáhat u nejbližšího psychiatra:-)). Třetí varianta zahrnuje čtenáře, kteří stojí spíše někde uprostřed obou proudů a zkrátka si chtějí zahrát dobrou akční hru, inspirovanou fantasy světem, o kterém také již něco málo slyšeli. A těm by myslím mělo stačit právě hodnocení, které zrovna teď vidí.

Grafika: 8,5/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Ovládání: 7,5/10
Hratelnost: 8/10

Opravdu povedené dílo, které mi v předvánočním shonu poskytlo dobrý důvod se alespoň na chvíli zastavit a hrát. Pokud vás zaujme byť jen z poloviny tak jako mě, pořád budete mít na pár dní zábavy vystaráno.

Závěrečné hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A
Venku jsou první záběry ze hry Jurassic World Evolution

Venku jsou první záběry ze hry Jurassi…

Konečně se na nás chystá budovatelská strategie ze světa Jurassic Parku, kde si postavíte vlastní parčík. A tvůrci uvolnili první záběry ze hry.

9.  10.  2017 |