Recenze: Marine Heavy Gunner Vietnam – Vietcong v budgetovém kabátku

Jsou témata, která vždy dokáží zaručeně nalákat nemalé množství hráčů. Řadí se mezi ně hlavně druhá světová válka a vůbec všechny válečné konflikty obecně. Na konci šedesátých let se Američané vydali „zachraňovat“ Vietnam. Jak to dopadlo všichni víme, ale pokud s výsledkem nejste spokojeni, máte ojedinělou možnost to změnit. Přepište dějiny!
Recenze: Marine Heavy Gunner Vietnam – Vietcong v budgetovém kabátku

Platforma: PC
Typ hry: FPS
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: P800, 256MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P1GHz, 512MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: P800, 256MB RAM, 64MB grafická karta
Výrobce hry: BrainBox Games (
http://www.brainboxgames.com)
Distributor hry: Groove Games (
http://www.groovegames.com)

Dá-li se to tak říci, neexistuje v posledních sto letech válečný konflikt, jehož by se alespoň v malé míře neúčastnila armáda Spojených států amerických. Pokud se tak stalo a my jsme se nedočkali jejich pomoci, stávalo se tak opravdu pouze ojediněle nebo v dobách, kdy k tomu ještě nebyla způsobilá technika (1. světová válka) a přeprava přes oceán by se tak stala obrovskou překážkou. Přejděme již ovšem k příběhu našemu, tedy tomu, jehož se aktivně americká armáda účastnila. Rovněž by se tento válečný konflikt dal považovat za největší neúspěch v novodobých dějinách USA; správně, řeč je o válce ve Vietnamu.

   

Nevídaná situace – osamělý Vietnamec * Tetování na ruce není jen módní záležitost * Jeden ze sestřelených vrtulníků

„Dobrý jsou, ty vám sedí“

Každý jsme již někdy byli přinuceni zajít, jak se lidově říká, “k Vietnamcům“. Tento pojem se v našich zeměpisných šířkách ustálil stejně rychle jako tvrzení, že švédská ocel je nejlepší na světe. A i když by možná sousední Finové či Dánové něco namítali, my jsme pevně přesvědčeni o tom, že nic lepšího prostě není. Stejně tak je tomu právě s oněmi obchodníky se „značkovým“ zbožím. Velké světové značky si u nás asi na velké peníze nepřijdou, to ovšem nemůže tvrdit asijský obchodník, pro něhož je Česká Republika doslova a do písmene zlatý důl. Proč by se človíček namáhal a sháněl se po něčem levném a ověřeném (pozor, v žádném případě neplést s kvalitním!), když stačí strávit půl hodinky u nějakého Asiata a může si vybrat ne z jedné značky, ale hned z několika?

USA aneb Určitě Samí Amatéři

To už se pomalu dostáváme k jádru věci. Už i hrdí Američané byli nuceni Vietnamce navštívit, bohužel ne za účelem naplnění šatníku, ba přímo naopak, za účelem vyprázdnění – ale zásobníků. Válka ve Vietnamu je (ne)chvalně známá právě americkým neúspěchem a ať už chceme či nikoliv, i ona se stala nadmíru atraktivním tématem pro počítačové hry. Jak se zdá, je to námět, který momentálně frčí, a kdo nemá nějakou hru s Vietnamem v názvu, jakoby nebyl. Po českém a docela úspěšném Vietcongu jsme se nedávno dočkali třeba Conflict: Vietnam či Shellschock: NAM ´67 a opomenout nelze ani dnes recenzovaný titul, jenž se může chlubit jediným NEJ; a sice NEJdelším názvem: Marine Heavy Gunner Vietnam.

   

Nikde... * ...nikdo * Kulomet si ani na chvíli neodpočine

V každé sebehorší obchodní škole vás naučí, že základem dobré propagace je úderný název produktu a jeho náležitá propagace. Do názorové vřavy je nutno přidat jeden důležitý fakt, MHGV je totiž budget a za „velkou louží“ ho můžete pořídit za něco málo pod 20$. Ovšem ani v tomto případě si nemohu odpustit ten setsakramentský název. Marine Heavy Gunner Vietnam. Jen zkratka má čtyři písmena a celý název 27 znaků! Kdyby autoři pokřtili MHGV nějakým kratším jménem, jistě by se zarazilo mnohým nedorozuměním a i potencionálnímu kupci by to ulehčilo orientaci. Dokáži si představit něco jako Vietnam Gunner nebo pouze Heavy Gunner, ale „Marine Heavy Gunner Vietnam“ ve mně vyvolává značnou dávku nevole a měl bych-li volit mezi stejně kvalitními tituly, volím ten s kratším jménem - už jen proto, že když se budu před známými chlubit, že mám novou hru, je mnohem jednodušší říct, že mám Heavy Gunner, než otrocky papouškovat, že mám… však vy už si ten název, aspoň tedy doufám, pamatujete.

Největší nepřítel je džungle 

Hned v první misi jste vrženi přímo do víru děje a po krátkém úvodu, doplněném o nutném zaučení, jste ihned vyslání do první akce. Ta neobnáší nic menšího, než likvidaci veškerého vietnamského odporu v dané lokalitě. A věřte, že oblast, kterou budete muset „vyčistit“, není zrovna malá… Hned na úvod jsem byl velice mile překvapen; svižnost, jíž je vám děj vyprávěn a díky níž se dozvídáte vše podstatné, je tak akorát a nelze proti ní nic namítat. Jednoznačně zdvihněme palec nahoru.

   

Baterka vás nejednou zachrání * Vaše jednotka pohromadě * Opatrné našlapování aneb nikdy nevíte, co vás čeká…

Vraťme se ovšem již k misi samotné; a sice k tomu, že samozřejmě v tak velké oblasti nemůžete jít po svých. Na pomoc vám tedy byly přiděleny dva vrtulníky, přičemž vy se ujmete pozice nejlukrativnější – kulometčíka. Duo vrtulníků je dostatečně silné na to, aby bylo schopno zlikvidovat doslova stovky vytrvalců, kteří dosud drželi pozice ve svých úkrytech a stanovištích. Za chvíli se dokonce setkáte i s nedostatkem paliva. Je sice divné, že vrtulník zůstane nestřežen, když se vydá pro palivo kulometčík, ale budiž. Mnohem horší věc se stane krátce po natankování; jednomu šikovnému Asiatovi se podaří vás sestřelit a spolu se svou jednotkou jste nuceni nouzově přistát kdesi ve vietnamských lesích. Jediným orientačním bodem se tak stává kostel, k němu přiléhající hřbitov a nepřístupný prales všude kolem.

Jeden za všechny, všichni za jednoho

Jednotliví vojáci ve vašem týmu spolu musí spolupracovat. Při bojích se navzájem kryjí, vždy si pevně rozdělí pozice a pakliže dojde náhodou k poranění, ihned přispěchá na pomoc medik, který vás za několik málo sekund vyléčí. Ve všemožných budovách navíc ještě můžete najít nejednu lékárničku. I přesto vám doporučuji ukládat si hru doslova na každém rohu, neboť nepřátel je mnoho a pokud se vám něco stane, load je jedinou možností.

Pozor je nutno dávat i na kompas, který vás nesčetněkrát dostane z průšvihu a poradí kudy kam. Ostatně po celou dobu hraní jsem si všiml, že se MHGV snaží o co možná největší dávku reality – bohužel se tak ale nedaří. Ve Vietcongu jsem měl prostě pocit, že jsem TAM a jsem součástí celé obrovské akce, tady jsem se s hrou prostě nedokázal sžít…

   

První, druhý, třetí… * Se zbraní to umí i medik * Asiat na vaší straně  

Konec idylky, nepřítel je za humny

Až dosud bych snad neměl žádné výhrady. Je tu ovšem jedno velké ALE. První mise trvá pár minut a v té druhé i třetí jde o to samé, vlastně pořád jsou opakovány ty stejné postupy, jen vždy doplněné o patřičnou dávku omáčky kolem. Váš postup k vytouženému konci by se dal pospat asi jako bezhlavé a tupé střílení (rozuměj: rotování myší) zleva doprava. Seber zbraň, najdi si úkryt, kryj jednotku, pobij všechny… a tak pořád dokola. Ale opravdu POŘÁD. Ř

MHGV není nikterak výrazně dlouhý, ale už bych si ho nerad někdy opakoval:-) A mám-li být upřímný, tak stejně to je i s jinými prvky. Po stránce audia je na tom MHGV docela dobře, graficky na tom není nejlépe, ale Unreal Engine je prostě znát… Postavy jsou poměrně detailní a překvapující je i precizní zpracování zbraní. Okolní příroda vypadá věrohodně a i když v globálu hra sahá „těm nejlepším“ sotva po kolena, lze vizuální zpracování považovat za dobré. Co je opravdu skvělé, je baterka, která vrhá naprosto úžasné stíny a pěkně vám prosvětlí cestu za vítězstvím. A ačkoliv bych se přirovnání k baterce v Doom 3 velmi bál, musím ji zmínit jako jeden z nejlepších prvků hry. Nechápu, jak na ni takový Vietcong mohl zapomenout… 

Světlé stránky hry
  • Grafika
  • Baterka
  • Spolupráce v týmu
Temné stránky hry
  • Jen tupé střílení
  • Po chvilce nuda

MHGV dále chybí další důležitý aspekt; a sice něco, co by vás „chytlo a už nepustilo“. To je to NEJPODSTATNĚJŠÍ, ovšem zde to zcela chybí - a je to vidět. Právě tento fakt hru sráží do kolen a nutno říci, že pokud koupi risknete, tak vás u ní po dohrání nebude držet nic. A pokud přece jen toužíte po nějaké obdobné hře tohoto ražení, tak mi nezbývá, než vás odkázat na Serious Sama, který je jednoznačnou jedničkou v žánru levných a masových stříleček.

Typicky netypický konec

Závěrem bývá zvykem zrekapitulovat všechny důležité herní prvky, vyzdvihnout ty nejlepší a samo sebou i zmínit to nejhorší. Ovšem v případě Marine Heavy Gunner Vietnam není co shrnovat. Hra totiž disponuje pouhými třemi prvky: tupým stříleným, grafikou a zvuky. Tato kombinace na kvalitní titul nestačí, naštěstí si tvůrci na nic takového nehráli a svůj cíl si splnili.

Grafika: 7/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 5/10

Slušná přímočará střílečka na pár hodin. Jako odreagování ve chvilkách volna dobrá, ale za tu cenu jsme nic víc snad ani nečekali.

Celkové hodnocení: 5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |