Recenze: Mario & Sonic At the Olympic Games – soutěží i Ježci

Konání Olympijských her roku 2008 v Pekingu provází mnoho rozličných aktivit – ostrá kritika, drsné vtípky, nepokoje v Tibetu a mimojiné i vydání všelijakých her. Letos si mimo klasických sportovců chtějí zasoutěžit i hrdinové Segy a Nintenda. Připravte stylusy, namasírujte prsty a vyražte vstříc zlatým medailím.
Objednejte si na shop.doupe.cz
  Mario & Sonic At the Olympic Games
  • NDS: 1 099,- Kč
  • Wii: 1 599,- Kč
  • Platforma: Wii, NDS
    Typ hry: sportovní minihry
    Multiplayer: ano, pro 4 lidi
    Výrobce: Sega (
    Vydavatel: Nintendo, Sega (
    Distributor v ČR: Conquest entertainment (

Stadion je osvětlován spoustou reflektorů a pozornost všech se zaměřuje na rozcvičujícího se atleta. „Za chvíli to vypukne,“ šeptají všichni. „To je on?“ ptá se malý divák svého otce. Ten jen kývne hlavou. Sportovec soustředěným pohledem přejede tribuny, usměje se a zamává. Hned na to se přesune na začátek rozběhové dráhy. Obecenstvo ztichne. Atletovi to zjevně nečiní dobře a tak tleskne. Napoprvé bez odezvy, ale už při druhém střetnutí dlaní se diváci chytí a opakují rytmus udaný sportovcem. Po několika sekundách už stadionem duní mohutné skandování.

Pádlem přes hlavu * Nové super koše – s křidýlky! * Excelentní úder

Nádech, výdech – sportovec se rozbíhá, těsně na čáře se odráží a diváci si mohou vychutnat jeho rychlý let vzduchem. Jemu samotnému celý skok připadá jako několik nekonečných vteřin. Tvrdý dopad brzdí písek a bodliny v něm zanechávají nesmazatelný otisk. Ozývá se hvizd a mohutné ovace. Modrý ježek Sonic si právě skočil pro nový světový rekord!

Zlatým medailím (ne)předchází tvrdý trénink

„Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!“ praví známé české moudro. V reálném světě ještě celkem platí, ovšem ve virtuální realitě našich hrdinů asi těžko. Nebo si snad dovedete představit Maria, který si zachraňováním princezny Peach, najde čas na pravidelné běhání 400 metrů překážek? Autoři tedy i ke hře přistupují rozumně a nenutí vás nijak zběsile pilovat přesnost každého črtu stylusem či donekonečna zlepšovat statistiky vašeho vyvoleného avatara.

Jediné, co se bude potřeba naučit, je unikátní ovládání pro každou disciplínu. Ale nebojte se, nejde o žádné zběsilosti ani prstolamy. K hýbání postavičkami se používá jak stylus, tak tlačítka a v určitých případech i kombinace obojího. S povděkem mohu kvitovat to, že tvůrci citlivě odhadli nejlepší variantu pro daný závod, a tak ovládání přechází rychle do krve. Kupříkladu takový vrh kladivem – na začátku musíte co nejrychleji opisovat stylusem kruh, čímž roztočíte svého hrdinu a potom musíte ve správnou chvíli přestat a oddálit tužku od dotykového displaye – pustíte kladivo a v ideálním případě se trefíte i do výseče. A pro dobrý pocit si ještě můžete zařvat do mikrofonu, což konečný výsledek malinko vylepší.

A v ostatních disciplínách je to podobné – v podstatě se dá vše určit pomocí jejich zařazení. Již zmiňovaný vrh kladivem a skok do dálky (kde doopravdy před výkonem roztleskáváte publikum, což se nemusí setkat ve dvanáct večer s velkým pochopením, jak jsem zjistil dle reakcí sousedů) doplňuje trojskok a hod oštěpem. Rozdíly mezi dvěma již popsanými disciplínami jsou minimální – u oštěpu máte rozběh jako u skoku a črt stylusem pro nápřah a odhoz; při trojskoku se jen musíte odrazit třikrát narozdíl od normálního skoku dalekého, kde se logicky odrážíte pouze jedenkrát.

Kdo neskáče, není veverka * Najednou se mi do cesty postavila zeď * Do vypíchnutí oka

Atletiku potom doplňují běhy na sto a čtyři sta metrů, u nichž jen musíte odstartovat a poté si rychlými črty do stran držet optimální rychlost. Upřímně mi tento systém docela připomínal staré Olympijské hry na PC, kde se muselo mlátit do mezerníku jak o život. Nakonec se přidává ještě čtyři sta metrů překážek, kdy překvapivě přibude nutnost přeskočit překážku. Ačkoliv se to dle popisu nezdá pravděpodobné, právě překážky se staly na dlouhou dobu mou oblíbenou kratochvílí.

Ty zábavnější disciplíny

Ale u atletiky to samozřejmě nekončí – hra obsahuje i řadu jiných kategorií pro příjemné strávení volných chvilek. Výborný je kupříkladu stolní tenis, v němž si vystačíte s třemi tlačítky a směrovým křížem, ale i tak zjistíte, kolik kombinací je možno vymyslet. Dále uvedu například lučišnictví a střelbu na betonové holuby. Tyto dvě disciplíny si sice moc podobné nejsou, ale během chvilky povýšily na mé nejoblíbenější.

Samostatnou kapitolou jsou pak vedle klasických sportů snové disciplíny. Ty bychom pomyslně mohli rozdělit na vylepšené verze  klasických (kdy se například ve stolním tenisu nebo šermu vyskytuje jiné prostředí a speciální úder) a úplně nové – například basketbal, reprezentovaný střelbou na okřídlené koše; závod, který kapku připomíná Wacky Wheels a lovení mincí na kanoi.

Střílíme holuby * Jak se ti šlape? * Napnout tětivu, vypustit šíp, trefit střed

Všechny sporty je možno hrát jak samostatně, tak propojené do jakýchsi závodů, kdy se hraje na body a ten, kdo jich získá v celkovém součtu nejvíc, zvítězí. Zajímavé je i použití jakéhosi žolíka, který automaticky zdvojnásobí všechny body získané v dané disciplíně. Za výhru v poháru získáváte trofej do sbírky a obvykle se i odemykají nové sporty – kupříkladu ony snové disciplíny od začátku hry přístupné nejsou.

Mise už i v arkádě

Kdyby vás náhodou pouhé vítězení omrzelo, máte možnost odpočinout si u misí. Těch je pro každý charakter ve hře pět + jedna finální (kdy musíte porazit v závodě jeden na jednoho svého soupeře v nejlepší formě). Zahrnují spoustu netradičních úkonů – od vyhrání utkání ve stolním tenise jen za použití smeče, po vnoření se do vody pod úhlem 180°. Nezáleží tedy jen na vašem umu vyhrát, ale rovněž naučeném ovládání a odhadu. Za nejtěžší osobně považuji úkoly, v nichž musíte finišovat třeba na třetí pozici – nikdy bych netušil, jak obtížně se takové místo získává.

Mistr oštěpař * Vrh koulí * Zhluboka dýchat

Motivací ke hraní hry vám budiž rozsáhlá kolekce v menu, kdy s každým charakterem můžete posbírat jednotlivé medaile a poháry či shlédnout sbírku emblémů. Ty získáváte kupříkladu za dokončení všech misí pro daný charakter, či jiných kritérií – kupříkladu za překonání světového rekordu nebo za zkažený start. Bohužel je to někdy trochu málo a po odemknutí všech disciplín již nejspíš budete jen procházet své oblíbené sporty a užívat si.

A pokud by se vám náhodou zachtělo studovat, hra nabízí i relativně rozsáhlou galerii, v níž si můžete odemknout odpovědi na zajímavé otázky z oblasti olympijských her. Nic však nedostáváte zadarmo – také musíte splnit jednoduchou sadu miniher, abyste se k odpovědím dostali. Mezi nejoriginálnější dozajista patří sbírání jakýchsi kroužků vzducholodí, kdy se pohyb vzhůru ovládá foukáním do mikrofonu.

Připravit se ke startu do obchodu?

Mario, Sonic, Bowser, Wario a další charaktery zvládly téměř nemožné – citlivě převedli téma olympiády na herní obrazovky, přidali vlastní ingredience a dochutili výsledný koktejl mnoha osvěžujícími prvky – mile potěší i možnost zvolit si národnost svého hrdiny. Nic však nepůsobí rušivě a atmosféru podtrhnou i takové detaily, jako jsou fandící houbičky na tribunách.

Vizuální zpracování jde ruku v ruce s profesionální prácí a tam, kde NDS ztrácí technicky, nahrazuje vše příjemnými pastelovými barvami a milými detaily. Animace radujících se, nebo naopak smutnících, charakterů působí velice uvěřitelně a někdy dokonce i upřímněji než projevy radosti, jaké máme možnost sledovat ve skutečném životě. To vše je doplněno nevtíravou melodií hudby a krásně čistými zvuky.

• Spousta zábavných miniher
    • Možnost hrát dlouho i pár minut
    • Oblíbení hrdinové pohromadě
    • Mise
    • Repetetivnost
    • Občasný nedostatek motivace
    • Kolísavá obtížnost

Platí tedy výzva z perexu – připravte prstíky, trochu peněz a nabijte svůj handheld. Dostanete po všech stránkách zajímavý produkt, jež je radost hrát. Co víc po Mariovi se Sonicem chtít? Snad jen trochu více motivace a možná i rozšíření nabídky disciplín. Přeci jen to kompletní olympiáda není.

Velmi zábavná sbírka miniher s pár slabšími kousky (které se ale najdou všude) – pokud si chcete občas kvalitně zahrát a nevadí vám mírná repetetivnost, olympiáda v podání ježka Sonica, instalatéra Maria a dalších postaviček z jejich univerza nabízí jedinečnou možnost se zabavit.

Dostupné pro: Wii, 3DS
    Žánr: Arkády, Sportovní
    Výrobce: SEGA | Webové stránky hry