Recenze: Mario Kart DS a Need for Speed: Most Wanted

Převálcují nabroušené sporťáky motokáry i s jejich roztomilými řidiči? Jsou zábavnější honičky s policisty či metání želvích krunýřů? Klenot Nintenda Mario nebo klasická série Need for Speed? Dvě závodní hry, jedna platforma. Vítěz je jen jeden, kdo se jím stal se dozvíte v našich recenzích.

Mario Kart DS

Platforma: Nintendo DS
Vývojář: Nintendo
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Instalatér za volantem

Jak to tak vypadá, druhá nejoblíbenější zábava, hned po skákání přerostlým želvám a mravencům po hlavách, je pro Maria pořádný závod na motokárách, během kterého může svobodně znečišťovat vozovku slupkami od banánů. :) Už je to tak, jako snad na každé platformě od Nintenda, ani na DS nesmí chybět Mario Kart. Takže se hned vrhněme na to, co nejnovější inkarnace roztomilých a perfektně hratelných závodů nabízí.

Krátce po startu jsem druhý * Tratě nepostrádají originalitu * Přejet, musím je všechny přejet

I když Mario Kart DS se chlubí hlavně novou službou Wi-Fi Connection, která vám dovolí si to v závodech pěkně rozdat online, začněme nabídkou zábavy pro osamělého hráče. A zde tvůrci rozhodně neskrblili. Single player menu skrývá pět módů, jenž přinesou zábavu na pěkných pár desítek hodin. Grand Prix nabízí celkem dvakrát čtyři turnaje, každý se čtyřmi tratěmi. Ovšem postup do dalších turnajů se odemyká až výhrou v těch předchozích. Time Trial nenabízí nic jiného, než jízdu na nejrychlejší čas. Se svými výkony se můžete podělit i s kamarády, protože Ghost car se dá velmi jednoduše poslat přes Wi-Fi. Pokud vás klasické ježdění po okruzích přestane bavit, módy Battle a Missions nabízejí trochu odlišnější druh zábavy s motokárami.

Všimněte si dráhy jízdy na mapě * Jeden z nejlepších power upů * Poslední...ale to se změní

V Battle si zabojujete v arénách o balónky či hvězdičky a Missions nabízí úkoly typu projeď brankami ve správném pořadí, či posbírej daný počet mincí, konec každé série úkolů zpestřuje zábavný souboj s bossem. I když jsou Battle i Missions velmi nápadité, nakonec jsem strávil nejvíc času klasickým závoděním, ale je dobře, že tu jsou. Díky velké pestrosti módů není totiž problém si kdykoliv zvolit ten správný pro momentální náladu či délku volného času, což je naprosto skvělé. Ať už vám třeba odpadla hodina ve škole či jen pár minut čekáte na autobus, zvolíte si snadno vhodnou zábavu. Díky bohatému počtu odemykatelných bonusů získáte motivaci na pěkně dlouho.

Rychlí a roztomilí

Co by to bylo za hru s Mariem bez slaďoučké princezny Peach. Samozřejmě ji potkáte a spolu s ní i další známé ninteďácké postavičky, jako Wario, Donkey Kong či Yoshi, kteří též sedli za volant ďábelských motokár. Každý závodník má zpočátku na výběr ze dvou vozítek, ale během hraní jich můžete získat daleko víc. Jednotlivé motokáry mají celou sérii atributů, jako akceleraci, ovladatelnost či rychlost, takže si lze vybrat vozítko přesně vhodné vašemu stylu jízdy. Ovšem rozdíly nejsou příliš podstatné.

Wi-Fi Connection

Spolu s Mario Kart DS byla spuštěna i služba WFC, která dovoluje
   velmi snadno si zahrát online. K připojení lze použít hot-spoty,
   některé vybrané Wi-Fi routery
či USB zařízení, které připomíná
   klasický USB flash disk. Samozřejmě kromě USB budete potřebovat
   i nějaké připojení k internetu. Samotná instalace USB Wi-Fi
   konektoru není složitější než nainstalování jiného zařízení. A
   stejně jednoduché je dostat se do hry. Stačí doslova párkrát ťuknout
   na tlačítka a během pár minut jste na startu. Vše je plně
   automatizované, možná až ke škodě věci. Nečekejte žádnou lobby,
   tabulku výsledků ani jakoukoliv formu dorozumívání během hry.
   Počet hráčů je omezen na čtyři a počet tratí je zredukován ze 32 na
   20. Pokud někdo v prohrává, může se zcela beztrestně odpojit, což
   by chtělo do budoucna ošetřit. Na druhou stranu si můžete pomocí
   kódů si ukládat kamarády, hratelnost se dotýká nebeských výšin a
   za celou dobu hra ani jednou nezalagovala. A jak už jsem  zmiňoval,
   připojení je naprosto intuitivní a rychlé.

Ale dost zbytečných řeči, ať nám motory nevychladnou, nastal čas se vydat na trať. Samotná jízda zůstala takřka nezměněna už od dob prvních Mario Kart na SNESu. Však ono totiž není ani co měnit, hratelnost je naprosto intuitivní a dokonale pohlcující, kdo jednou vyzkouší sednout za virtuální volant už těžko bude hledat cestu ven. Ovládání na jednu stranu nenabízí žádné komplikace, ale na druhou přináší i určité libůstky, které přináší i určitou výzvu pro pokročilé. Třeba takový turbo start, zrychlení při smyku či jízda v závěsu. Nováček se s podobnými „nesmysly“ nemusí vůbec zalamovat a stejně si užije spousty perfektní zábavy. Ovšem pokud si chcete troufnout i na vyšší kubatury, které přinášejí agresivnější protivníky, či se chcete rovnou vrhnout do hraní online, bez dokonalého ovládnutí všech zákonitostí hry  pěkně brzy hořce zapláčete.

Stejně tak bez správného taktizování. Mario Kart není jen o kroužení dokola na okruzích. Na trati narazíte na bedničky, které vám náhodně vyberou jeden z množství power upů, jejichž správné použití dokáže zamíchat pořadím na trati. Pokud už jste s některou z předešlých her Mario Kart měli tu čest, většina power upů vám bude známá, slupky od banánů, želví krunýře, naváděné krunýře, zrychlující houbičky (ne, opravdu to nejsou lysohlávky :)), klasické mariovské hvězdičky…všechno tu opět najdete. Nechybí ani novinky, třeba účinné bomby, či sépie, která vám pleskne pořádný černý flek přes obrazovku. To už vám pořádně znepříjemní jízdu.

Když už jsme u obrazovek, na horní vidíte klasický hlavní výhled, dotykový displej zobrazuje přehlednou a podrobnou mapu. Ta je natolik přesná, že se dá jezdit i jen podle ní. Hodí se to např. právě při začerněném hlavním displeji od sépie, či na tratích, kdy díky lepšímu přehledu se dokážete vyhnout překážkám valícím se proti vám.

Jednoduše geniální

Hra pro jednoho hráče nabízí naprosto skvostnou zábavu, která ovšem veteránům série přijde velice povědomá. Autoři sice přidali tunu nových tratí, motokár a pár power upů, ale herní princip zůstal beze změn. Což by si i přes naprosto bezkonkurenční hratelnost a perfektní herní zážitek zasloužilo drobnou výtku. Ovšem tu naprosto odbourává hra ve více hráčích. Ať už je počítač sebemazanější, nikdy vám nedokáže provést takové kulišárny, jako živý soupeř. Na jednu kazetu s hrou si může zahrát až osm hráčů, samozřejmě s trochu omezenými možnostmi, ale i tak si užijete spoustu zábavy. Problém spíš bude sehnat osm kamarádu s NDS. Pak je tu ale hra přes WFC, o které si více můžete přečíst v tabulce. Hra v multiplayeru klade daleko větší důraz na taktiku, tedy pokud máte aspoň trochu schopné protihráče.

Grafika je roztomilá a barevná * Jezdit můžete třeba za Toada... * ...i za Bowsera, ten aby tak chyběl

Mario Kart DS přináší přesně ten roztomile infantilní grafický styl, kterým jsou hry od Nintenda známy. Vizuální stránka vypadá velmi impresivně, všechny tratě i modely nepostrádají sebemenší detaily, všude se něco hýbe - valí se koule, jezdí auta... animace brilantní a jako celku nelze grafice nic vytknout. Jen některé tratě převzaté z verzí na SNES a GBA vypadají o chlup hůře, než ostatní, ale to snad není ani chyba, ale vlastnost, takové malé retro. :) V současné době existuje na NDS jen pár her, které by vypadaly stejně graficky skvěle jako Mario Kart. Hudba se skládá z vesele rozdováděných melodií, které roztomilostí grafice nejsou vůbec nic dlužné. I přes určitou vtíravost ani po delším hraní neotravují, což se cení.

• Perfektní hratelnost
  • Spousta tratí
  • Dokonalá návykovost
  • Roztomilá grafika
  • Hudba, zvuky
  • WFC má své mušky
  • Nic moc nového

Mario Kart DS nezklamal a má pro každého gigantickou porci herní zábavy. Díky spoustě herních možností vám single player vydrží pekelně dlouho a vše umocňuje takřka dokonalý multiplayer. Až se vás někdo bude ptat, co je to hratelnost, ukažte mu Mario Kart, protože to je koncentrovaná hratelnost, vyleštěná do nebeského lesku. No dobře, nějaká čmouha by se možná našla, ale i tak lepší příklad snadno nenajdete. Pokud vlastníte NDS, Mario Kart rozhodně nesmí chybět ve vaší sbírce. Dokonce stojí za to, abyste si kvůli této hře NDS pořídili.

Zvuk: 9/10

Úchvatně vypadá, skvěle zvučí a výborně se hraje. Co chtít víc? Zlatou sochu Maria v nadživotní velikosti? Těžko.

Celkové hodnocení: 9,2/10