Recenze: Mario Kart DS a Need for Speed: Most Wanted

Převálcují nabroušené sporťáky motokáry i s jejich roztomilými řidiči? Jsou zábavnější honičky s policisty či metání želvích krunýřů? Klenot Nintenda Mario nebo klasická série Need for Speed? Dvě závodní hry, jedna platforma. Vítěz je jen jeden, kdo se jím stal se dozvíte v našich recenzích.
Seznam kapitol
  1. Mario Kart DS
  2. Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

Platforma: Nintendo DS
Vývojář: EA Canada
Distributor: EA
Distributor v ČR: Conquest (

Lepé děvy, drsní týpci, nablýskané a vytuněné káry se spoilery velkými jako křidlo od Boeingů a policajti na každém druhém rohu. Přesně něco takového sliboval nejnovější počin z dnes už takřka legendární série Need for Speed. Most Wanted sklízí na všech ostatních platformách, kde vyšel (a že jich není málo), vysoká hodnocení, a tak nebyl důvod nevěřit, že i na NDS tomu nebude jinak. Jenže tomu tak je. Pokud si přescrolujete na konec recenze, uvidíte na vás pomrkávat až rozpačitě nízké hodnocení. Proč se tak stalo a kde udělali soudruzi v EA Canada chybu, se vám teď pokusím osvětlit.

Jízda bez volantu

Jednou z nejdůležitějších součástí v každém automobilu je volant, tedy řízení. Na tom se snad shodneme. K čemu je vám vybroušený motor, neblýskaná karosérie, perfektní pérování a kvalitní kola, když tu nádheru stejně opřete o nejbližší strom? A přesně na tomto faktu padá Most Wanted. Zdejší ovládání aut je ten největší odpad, co mě zatím mělo tu čest potkat v závodních hrách. Reakce řízení má prapodivné zpoždění, je nepřesné, trhané a vůbec stojí za starou belu. I při nepatrném ťukání na křížový ovladač jsem co chvíli leštil svodidla. Pravda, s kopcem trpělivosti si můžete na zdejší zvrácenost jménem řízení zvyknout. Jen naprosto netuším, proč byste to dělali.

V pohybu to vypadá ještě hůř * Tohle auto by se dalo i poznat * Vidíte ten šedý flek vzadu?

Možná pro perfektní a dynamické závodění? Chyba lávky. AI vašich protivníků a vlastně všech, které na silnici potkáte, by se na stupnici od jedné do deseti dala umístnit na jedna – reaguje na světlo, ovšem s mírným zpožděním, řádově v letech. No, trochu přeháním, ale takhle si inteligentní soupeře nepředstavuji. Jezdí podivně strojově, jako by sami měli problémy se stupidním ovládáním. Též mi není vůbec jasné, proč většina civilních aut jezdí namáčknutá na svodidla. Asi je děsila moje pekelná jízda. Honičky s policajty, což by měl být základ hry, též díky mizerné AI nestojí ani za ojetou pneumatiku.

A můžeme vesele pokračovat ve dštění síry. Teď si vezmeme na paškál grafiku, zvuky a hudbu. Jedním slovem humus. Dvěma slovy velký humus. Pocit z rychlosti nulový, místo řízení našlapaného sporťáku jsem si připadal, jak když pilotuji kolečkové křeslo. Kterému právě upadlo i druhé kolo. Auta naprosto postrádají textury, vypadají jak barevné krabice. Něco podobného jsem viděl naposledy, když jsem chtěl kdysi rozběhat Carmagedon na své 486ce a vypnul jsem v grafickém nastavení naprosto vše. Prostředí tratí je na tom lépe, takže dosahuje na stupeň průměrné. Textury jsou rozmazané, občas vypadávají a podivně prosvítají. NFS MW je velký argument pro všechny co říkají, že grafika na NDS je hnusná.

S autem se dá vyhrát * Závod barevných krabic * I mapa vypadá ošklivě

Hudební doprovod se skládá z různých rockově punkových melodií, ke hře hodí, ovšem nedostává se mu zde moc prostoru a během jízdy je vysloveně "utopený". V menu zní výrazněji, ovšem o žádný hudební převrat se nejedná. Na licencované skladby z verzí na PC a „dospělé“ konzole můžete samozřejmě zapomenout. Ani doprovodné zvuky nezní moc dobře a věrně. Pískání smyků, které uslyšíte takřka neustále, mě dohánělo k šílenství už po pár minutách. Ale zvuk motoru na druhou stranu na tom tak špatně není.

Má to i světlé stránky

Ale dost bylo plivání špíny. Most Wanted má i svoje světlejší stránky. Jako obvykle se projedete v celé řádce licencovaných automobilů, které se dají za peníze z výher vylepšovat. Jak po stránce výkonnostní, tak vizuální. Spoilery, nárazníky, výfuky, světla, brzdy, motory, nitro, tlumiče…nejen to se dá koupit a vylepšit. Jenom se samotnou volbou barvy auta a s vinyly se dá vyhrát pěkných pár minut. Pokud si nevyberete ze široké nabídky různých nálepek, snadno si lze pomocí dotykového displeje vytvořit svoji vlastní.

Další obrázky z téhle ošklivé a nehratelné hry

I nabídka jednotlivých herních módů netrpí bídou. Celá hra, vlastně i její název, je založena na kariéře, ve které se postupně přes série nejrůznějších závodů musíte vyškrábat na vrchol tabulky nejdrsnějších řidičů a stát se tím Most Wanted, tedy nejhledanějším. Žebříček má patnáct stupňů a než se dostanete k jednotlivým řidičům, musíte vyhrát daný počet závodů a splnit všechny podmínky. Ovšem mimo kariéry narazíte i na celou řádku dalších módů. Toll Booth, nebo-li závod na checkpointy, Lap Knockout – poslední v každém kole vypadává, či třeba Barricade Runner, úkolem je během stanoveného časového limitu prorazit policejní barikády.

K dispozici je i multiplayerová hra pro dva hráče a v ní speciální mód Outrun, v němž se ukáže, kdo je lepší na pouhých sto metrech. Hra více hráčů žádný zmiňovaný nedostatek neodstraňuje, ale zase si na ně můžete zanadávat ve dvou. :) Dotykový displej slouží k rychlejší orientaci v trochu nepřehledných menu a během závodů je na něm zobrazena mapa. Pokud se vám podaří, že vás během vašeho kočkování s policií chytnou, nic není ztraceno. Ve dvou jednoduchých minihrách na dotykovém displeji se můžete zatčení ještě vyhnout. Což je milé, ale poněkud uhozené.

• Licencovaná auta
  • Dost tratí a módů
  • Mohlo to být ještě horší
  • Ne o moc
  • Stupidní AI
  • Odporná grafika
  • Zvrácené ovládání

Need for Speed: Most Wanted na NDS se vůbec nepovedl. Když si uvědomíte, že za hru chtějí stejné peníze, jako za vedle recenzovaný Mario Kart DS, je to skoro až k pláči. Nebýt několika neprominutelných faux pas, s ovládáním v čele, teoreticky by se Most Wanted dal i hrát. Ale takhle opravdu nevím, komu bych tuhle hru měl doporučit. Nevím, snad pokud se za každou cenu chcete nahánět s policajty, což však bohužel díky hloupé AI stejně není zábavné. Jinak totiž tahle hra nemá smysl. Pro naprosto geniální závodní hru bez debat sáhněte pro Mario Kart. Ovšem jestli vám z nějakého důvodu vadí dětinskost her s Mariem (v tom případě netuším, proč jste si NDS pořizovali) či vám přijdou motokáry málo „cool“, zkuste NFS Underground 2. Kromě policistů vám nabídne totéž co Most Wanted, ale v daleko lepším balení.

Grafika: 4/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 5/10