Recenze: Mario Power Tenis a Dr. Mario & Puzzle League

Překonáváme se, v jedné recenzi hned tři hry. Pokud vás zajímá, jak může vypadat skloubení sportovní hry s RPG, Mario Power Tennis vám dá svéráznou odpověď. Ovšem máme tu i něco pro hloubavé, rovnou dvě puzzle hry. Dnes si určitě vybere každý, takže neváhejte a pokračujte ve čtení.

Dr. Mario & Puzzle League

Typ hry: Puzzle
Výrobce: Nintendo (
Distribuce: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest (

Puzzle hry nestárnou, řekli si mazaní chlápci v Nintendu a tuto brilantní myšlenku bleskurychle ekonomicky zhodnotili a poctili nás na GBA nášupem už párkrát vydaných her. Aby se zas nejednalo o takovou zlodějnu, šoupli na jednu cartridge hned dva starší, ale povedené kousky. Vše ještě vylepšili, když obě hry lehce přeleštili a dodali pár novinek. Původní Dr. Mario vyšel na kdysi na SNESu, pokud se nepletu, a Puzzle League jsme si mohli zahrát na N64. Ovšem co by Pokémon Puzzle League v době, kdy žluté elektrické krysy byly ještě hodně v módě. Dost ale keců, podíváme se, čím si potrápíme naše zlenivělé mozečky. Tedy nevím jak ten váš, ale můj rozhodně zlenivělý je. :)

Z instalatéra doktorem

Nevím, kde Mario narychlo vystudoval, ale z instalatéra se stal doktor. A co dělá doktor milé děti? Správně, léčí. Dr. Mario nabízí variaci na legenendární Tetris. Ve skleněné nádobě se vždy nachází několik různobarevných škodlivých bacilů. Doktor Mario hází do nádoby vítamíny s podobnými barvami, jako mají bacily. Vaším úkolem je rovnat vitamíny tak, aby spolu se stejně barevnými mikroby vytvořily řadu čtyř, horizontální či vertikální. Úroveň dohrajete až se zbavíte všech bacilů, pokud však naplníte celou nádobu, hra končí nezdarem.

Tak co si vybereme?

Samozřejmě se dají vytvářet komba, za což jste bodově ohodnoceni, bohužel naskládat vitamíny na vytvoření nějakého komplexnějšího komba je zatraceně obtížné. Navíc, jakmile se vitamíny jednou něčeho dotknou, už s nimi nepohnete. Bacily většinou visí ve volném prostoru a často se  vám stane, že nedokážete posunout vitamín mezi ně, protože se prostě chytí něčeho jiného. Díky tomu se Dr. Mario stává často problémovou hrou a není až taková zábava a výzva ho hrát.

Dr. Marop léčí vitamíny * To nevypadá dobře * Cha, sem prostě dobrej

Ale zase mě nepochopte špatně, Dr. Mario patří mezi povedenější puzzle hry. Navíc ho lze hrát nově i ve dvou hráčích či proti počítači, kdy si navzájem házíte klacky pod nohy. Váš kamarád ani nemusí mít ke hraní v GBA cartridge, stačí jedna pro oba hráče. Jak pro jednoho, tak pro dva hráče jsou k dispozici dva herní módy; Classic a Flash. Zatímco v klasickém módu se musíte zbavit všech bacilů na obrazovce, k vítězství ve Flash módu stačí odmazat blikající mikroby. Můžete si zvolit obtížnost, rychlost a hudební doprovod, ale víc už vám Dr. Mario nenabídne.

Tentokrát bez Pokémonů

Puzzle League přináší o trochu  jiný styl zábavy. Ze spodního okraje obrazovky postupně stoupají řady různobarevných kostiček. Lze pouze střídat dvě sousední, případně posunovat jednu, pokud na daném řádku jiná nepřekáží. Cílem hry je spojovat stejné barvy do trojic, vertikálně či horizontálně. Na rozdíl od Dr. Mario není problém spojovat kostičky do bohatší komb a získávat bodové násobitele. Tím pádem získává hratelnost body navíc, ovládání je jednoduché a intuitivní, rychlost posuvu kostek se postupně zvyšuje, díky čemuž  obtížnost plynule stoupá.

Grafika je opravdu jednoduchá * Modrou kostičku můžu posunout * Cha, sem prostě dobrej podruhé

Nabídka módů je bohatší než u doktora Maria. Marathón nabízí takřka nekonečný příval kostiček, hra končí, pokud nějaká kostka dosáhne horní hranice obrazovky, pokud se vám podaří nahrát nad 10 000 bodů, uvidíte ukončení. Dalším módem je klasický vs. CP, dále tu je hra na co největší score během daného času, mód Puzzle vám dá na vyčištění obrazovky jen určitý počet pohybů. Samozřejmě nechybí hra pro dva hráče, dá se hrát i s jednou cartridgeí.

Archaická zábava

Prezentace obou her je na průměrné úrovni, jenom velmi jedoduchá 2D grafika. Osobně mi přijde Dr. Mario o bakterii hezčí, ale v Puzzle League si lze volit pozadí a též se dočkáte nějakých grafických efektů při spojení tří stejných kostek. Ovšem v puzzle hrách stejně moc na grafickém zpracování nezáleží, i když věřím, že vytvořit víc barevných variací spriteů pro jednotlivé módy by neměl být žádný problém. Stejně tak platí pro těch pár zvuků a několik jednoduchých melodií; větší pestrost by rozhodně neškodila.

• Dvě hry
  • Spousta zábavy
  • Nové módy a funkce
  • Průměrná grafika
  • Už jednou vydané hry
  • Mohly být příběhové módy

Pro všechny puzzle maniaky se rozhodně jedná o povinnost, protože Dr. Mario i Puzzle League patří mezi nadprůměrné hry tohoto žánru. I když po audio a grafické stránce se nejedná o žádný zázrak, není to na škodu. Aspoň zbytečné efekty neruší od jádra zábavy, kterým je samotné honění pilulek/kostiček po obrazovce. Tvůrci do obou her přidali nové módy a funkce, například ukládání score na kazetu s hrou, automatické ukládání u Puzzle League a další drobnosti. Je vidět, že v Nintendu jen nesebrali dvě staré hry a nehodili je na cartridge, ale docela na nich zapracovali. A to se chválí.

Grafika: 6/10
Zvuk: 7/10

Dva zábavné puzzle hry v jedné kazetě. I když jsou starší, stále stojí za pozornost, zvlášť pokud si rádi namáháte hlavu.