Recenze: Mario Superstar Baseball – rychlé míče, tvrdé rány

Další z řady sportů s maskotem Nintenda v hlavní roli je zde. Ovšem baseball má svoje zákonitosti a komplexní pravidla, podařilo se je tvůrcům zkrotit do zábavné hry, stejně jako u předchozích titulů? Dočkali jsme se hratelnostního homerunu či jen trapného strike-outu? Odpověď najdete v recenzi.

Karel KališŽánr: sport
Paměťová karta: 10 bloků
Podporuje 50/60Hz obraz
Vývojář: Nintendo
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Nastal čas krátké rekapitulace. Už jsme tu měli závody motokár, golf, tenis a fotbal. Teď si do svého sportovního portfolia řadí Mario nově i baseball. Co nás čeká příště? Mario vybíjená? Mario hokej? Kdo ví, každopádně Nintendo má stále se svým maskotem spoustu možností, jak bez zbytečného přemýšlení vydělávat peníze. Stačí si vzít libovolný sport, osekat nadbytečné prvky, přisypat známé postavičky, přidat nějaké bonusy a zábavné prvky, řádně podlít roztomilou grafikou a infantilními melodiemi a voilá! Další titul je na pultech.

Tak dělej, házej * To je panečku faleš * Baseball můžou hrát i mimina

Ale nebuďme na začátek tak nechutně negativističtí. Jedno se totiž musí Nintendu nechat, všechny hry s Mariem přinášejí spoustu zábavy a až maniakálně vypilovanou hratelnost, která k obrazovkám připoutá všechny nezávisle na pohlaví, věku, barvě kůže, náboženském vyznání, velikosti bot, objemem hrudníku, počtem bodů IQ a tak dále, a tak dále. A bylo by až dětinsky naivní si myslet, že u Mario Superstar Baseball nás tomu čeká jinak. Ze všech dosavadních Mario sportů ovšem baseball přináší nejkomplexnější sérii pravidel, z čehož plyne zaměření na užší skupinu hráčů, hlavně tedy v našich luzích a hájích, kde tento ryze americký sport nemá takovou podporu jako fotbal, nebo tenis.

Strike sem, ball tam

Pravidla baseballu jako takového jsou poměrně složitá a hra počítá s tím, že je v obecné míře znáte. Sice tu najdete poměrně komplexní tutoriál, jenže ten vás seznámí pouze se stylem ovládání hry. Ovšem tak nějak si myslím, že málokdo si pořídí tuto hru bez toho, aniž kdy o baseballu slyšel, takže přepokládám, že víte co a jak. Můžeme se tedy vrhnout bez nějakých zbytečných průtahů na změny v baseballu ala Mario oproti skutečnému sportu. A začneme na pěkně u nadhazovaní.

Největším zjednodušením hry je úplné vypuštění vertikální zóny odpalu. Všechny míče se dají házet maximálně s levou či pravou falší. Pokud tlačítko pro nadhoz podržíte, zvýšíte rychlost nadhozu. Pro největší pecku musíte tlačítko pustit přesně v ten pravý okamžik, díky čemuž nadhazování není jen tak snadnou záležitostí. Házet můžete zpomalené míče, které však mají stejný grafický efekt jako rychlé, což dokáže hráči na pálce pořádně nabourat načasování odpalu. Zvlášť, když hraje člověk a ne umělá inteligence. Co by to bylo za Maria bez megaultraspeciálních triků.

Chytej, ještěrko * Zlobí se nebo raduje? * Rána, až se objevily hvězdičky před očima

Každá z postaviček má v rukávu svůj ultimátní nadhoz, který na 99% znamená strike. Samozřejmě nesmí u nich chybět ani nadmíru barevný grafický efekt. Mario hází pekelně rychlé míče s ohnivým ohonem, Doneky Kong posílá místo míčů banány s neuvěřitelnou falší, princezna Peach nadhazuje v záplavě srdíček…prostě klasika u tohoto stylu her. I přes velké ulehčení v podobě odebrání jedné osy odpalovací zóny najdete v nadhazování pořád velkou míru taktiky, jak házet. Ovšem i tak patří posílání míčků na odpal k té jednodušší části.

Lehce skřípe

Hra na pálce je daleko náročnější. A to hlavně na správné načasování odpalu. Stejně jako u nadhozu, i údery pálkou se dají  „boostovat“, v tom případě na správný okamžik puštění tlačítka je kladen důraz ještě větší. Samozřejmě kromě ultra silných nadhozů existují i mega odpaly, ale ty vám nezaručí homerun, ani jistý odpal, protože stejně musíte vychytat ten správný okamžik úderu. Což není nejjednodušší a než získáte ten správný nátisk, vaše míče místo hluboko do pole budou lítat kamkoliv jinam – mimo výseč či hráčům v poli přímo do ruk. Na druhou stranu tím hra získává přesně tu správnou míru zábavnosti, kdy vás nic příliš nefrustruje, ale zase nepálíte jeden homerun za druhým a směny nekončí dvoumístnými skóre.

To bude rána * Solidní materiál na homerun * Donkey Kong pálku nepotřebuje

Jak je nadhazování a odpalování v pořádku, tak mám jisté výhrady ke zbytku – hře v poli a běhání na mety. Začneme obranou, která dost často poněkud nepřehledná, důvod je jediný, počítač volí sám, kterého hráče budete ovládat. Samozřejmě vybírá hráče, kteří jsou nejblíže k dopadu míče, ale pokud jich okolo postává víc, moment trvá, než se zorientujete. A občas je to přesně ten moment, jenž stačí protihráči k doběhu na metu. Ovšem ani druhá strana není ideální, umělá inteligence běžců na metách není perfektní, sice je můžete ovládat ručně, ale to chce chvíli času. Nejedná se o žádné velké hrubky, prostě jen cítíte, že některé aspekty lehce skřípou a daly by se vyřešit lépe.

Co hrát a s kým?

Asi by vás hodně překvapilo, kdyby ve hře neúčinkoval slavný instalatér s červenou čepicí, co?  Nic takového se nekoná. Baseball si zahrajete snad se všemi postavičkami, co se kdy vyskytly ve hrách s Mariem. Od hlavních hrdinů a záporáků přes všechny želvy, mravence a další poskoky. Každá z postav má několik vlastností, jako síla, rychlost atd., které znatelně určují jejich roli na hřišti. I když se jedná o arkádové pojetí hry, taktické prvky jsou dost hluboké. Samozřejmě, můžete nechat rozestavení hráčů na počítači, ale nic vám nebrání si postavit tým podle svých představ. Kromě fyzických vlastností má každá postava i určitý vztah s jinými. Pokud se potkají dvě postavy se vztahem kladným, jste odměněni nárůstem výkonu a vice versa. Ale najde ve hře i další zajímavé prvky, třeba únava nadhazovače, kdy postupem času rychlost vržených míčků klesá.

Co se týče herních módů, máte na výběr z celé řady. Kromě obligátní exhibice, kde si stačí vybrat tým, hřiště a jde se na to, tu najdete i kvalitní tutoriál, několik zábavných miniher a chalange mód. Zatímco klasický zápas se dá hrát pouze ve dvou hráčích, v minihrách si můžete zařádit až ve čtyřech. Najdete tu homerun derby, kdy odpalujete růžně rychle letící bomby do vzduchu, za což jste odměňováni body. V další minihře máte za úkol sbírat diamanty na metách a vyhýbat se překážkám, v jiné zase sestřelujete různě barevné krabice atd. Všechny minihry číší originalitou a užijete si u nich spoustu zábavy. Stejně jako u hlavního módu jménem chalenge, což by se dalo popsat jako baseballové RPG. Zvolíte si jeden z týmů a ocitnete se  v malém baseballovém světě.

Další megahod * Strike! * Baseball můžou hrát i létající želvy

Lze se pohybovat po stezkách, které vás zavedou ke stadionům protivníka, k různým minihrám atd. Úkolem není nic jiného, než postupně vyhrát několik zápasů, díky kterým se vám odevře cesta k Bowserovi, s nímž svedete finální bitvu. V baseballu. Během zápasů můžete pomocí plnění různých úkolů získávat další hráče do všeho týmu, či splněním podmínky zvyšovat úroveň svých hráčů. Možná to zní komplikovaně, ale praxe je jednoduchá. Prostě se vám čas od času objeví na obrazovce třeba: vyoutuj daného hráče, doběhni na metu, vyoutuj tři hráče v řadě… ovšem kromě splnění těchto úkolů musíte vyhrát i zápas, jinak se k vám nikdo nepřidá. Mimo zápasy můžete plnit i různé minihry, za což jste odměňováni penízky. Peníze se utrácejí v obchodě za různé výhody do dalšího zápasu, silnější údery atd. Projetí chalange módu zabere sotva pár hodin, ale jste odměněni postupným odemykáním nových hráčů, stadionů a miniher, takže si je rádi zahrajete znovu – hry s Mariem nikdy netrpěly na nedostatek motivace.

Mario plus sport rovná se zábava

A nikdy ani netrpěly ošklivou grafikou. Výtvarný styl je stejný jako kdy jindy; barevná roztomilá grafika plná detailů a světelných efektů. Postavy vypadají každá jinak a stejně rozdílné jsou i jejich animace. Obojí však stojí na velmi vysokém stupni kvality. A to samé platí i do nejmenších detailů vymodelovaných stadionů, z nichž každý má i svoje speciální překvapení. Například na stadionu princezny Peach visí ve vzduchu bedny, jenž  zasataví let míčku, samozřejmě tedy, pokud ji trefíte. U Waria v pouštním stadionu zase panují silné hurikány, které podrží na pěknou chvilku míček v sobě….

Do hry vás uvede moc pěkně prezentované intro, jenž vás pořádně nažhaví. Během zápasu se při speciálních příležitostech dočkáte i krátkých animací – například když proti sobě stojí kapitáni obou týmů. Výborný dojem z grafiky ještě vylepšují zdařilé zvuky, kdy úder pálky zní tak, jak má, do toho fandí publikum a brebentí jednotliví hráči. Dočkáte se i různých roztomilých melodií, které plní svoji funkci: podporují atmosféru hry a přitom zbytečně neruší.

• Komplexnost i jednoduchost
  • Spousta bonusů, miniher a postaviček
  • Skvělá zábava
  • Roztomilá grafika
  • Nutná znalost pravidel baseballuRoztomilá grafika
  • Hra v poli, ovládání běžců na metách

Bylo by velkým překvapením, kdyby Mario Superstar Baseball zklamal. V Nintendu přeci jen dělají podobné hry nějaký ten pátek, takže ví co  jak. Pokud máte alespoň minimální vztah k baseballu, určitě vás varianta s Mariem nezklame. Přináší výborný koktejl hratelnosti s realistickými pravidly originálního sportu, to celé zabalené do pohledného kabátku. Nejedná se o takovou instantní zábavu, jako třeba tenis, protože baseball má přeci jen komplexnější pravidla a jedná se o kolektivní sport. Ovšem zabaví výborně a o to jde v první řadě. Nebo snad ne?

Zvuk: 9/10

Mario baseball. Je třeba něco dodávat víc?