Recenze: Mass Effect - pár krůčků od dokonalosti

Než se ocitnou ve spáru EA, posílají mistři z Bioware na rozloučenou nejkrásnější dárek letošního podzimu. Zapomeňte na všechno ostatní: Mass Effect je tu, a jestli si jako první letošní počin vyslouží absolutní hodnocení, vám prozradíme právě teď.
Seznam kapitol
  1. Popis příběhu, vytváření postavy, váš tým a systém dialogů
  2. Vývoj postavy, zbraně a jejich vylepšování, umělá inteligence a závěrečné zhodnocení

Platforma: Xbox 360
Žánr: Spojení RPG a střílečky z třetí osoby
Výrobce hry: Bioware (
Vydavatel hry: Microsoft (
Homepage hry: masseffect.bioware.com
Xbox Live: Ne
Cena: 1 799 Kč

Vývojář perfekcionista patrně nebude mezi hráči oblíbený. Zůstává dlouhé noci ve svém doupěti, bez zájmů se sociálně angažovat, natož se prezentovat před náruživými hráči. Proti uvolněným a komunikativním manažerům (v čele se slibotechnou Molyneuxem) má jasnou výhodu - jeho hry bývají promyšlené, dbá se v nich na každý detail a pokud se vývojář rozhodne pro ústupek, má tento jen minimální dopad na hratelnost. Parta perfekcionistů konec konců pochází i z kanadského Bioware, které kolem Mass Effectu nerozpoutalo informační uragán marketingových žvástů. Jejich prezentace pro novináře byly tiché a poklidné, místo tvůrců hovořila sama hra, která přesto dokázala ve své finální verzi překvapit. Kde očekávanému Assassin´s Creed jeho koncept skřípe, Mass Effect si s úsměvem udržuje vysokou laťku, z níž ani na okamžik nesleví.

Galaxie k prozkoumání

Mass Effect vás přivítá rozmanitým světem daleko za hranicemi naší galaxie, v němž se jednotlivé civilizace mísí a přes vzájemné konflikty dosáhly uspořádání, které alespoň navenek funguje. Lidé nicméně svět za hradbami toho svého teprve objevují. Je 50 let po prvním mimozemském kontaktu, lidstvo se snaží vstřebat nejen objevení technologií za hranicí svého dosavadního poznání, ale především se prosadit ve vesmírném společenství civilizací pod názvem Council, jakési vesmírné obdobě OSN. Stejně jako OSN, i Council raději plácá, než aby rázně jednal. Lidé jsou v jeho očích rasou rychlokvašek, která ve svém vývoji pokročila příliš rychle a v nichž spatřuje řadu negativních vlastností. Taky se vám zdá, že by nás nejspíše vystihli?

Council ale disponuje zbraní, kterou využívá ve svůj prospěch: třebaže jeho mírové jednotky spí doma (opět parafráze na OSN?), po cestách v celé galaxii jsou roztroušeni tzv. Spectre, obdoba vesmírných agentů 007 s povolením zabíjet (v podstatě s povolením provádět vše, co je třeba k ochraně společných zájmů). Jenže jako všude jinde, i historie Citadely, centra zdejší galaxie, sahá mnohem dále než do doby, kdy existoval Council a jeho vznešené záměry. Konflikt, který prochází celou hrou, má své kořeny hluboko v dění minulosti a hovoří o nekončícím cyklu vyhlazení všech ras, jenž se pravidelně opakuje. Záměry vašich nepřátel navíc získávají hned na úvod silného spojence: bývalého Spectra Sarena, po jehož stopách se sami vydáte.

Kapitán Shepard se hlásí do akce

Než se poprvé podíváte na palubu Normandy, vašeho soukromého vesmírného plavidla, čeká vás toliko obligátní rozhodnutí - bude vaším hrdinou Jack Shepard, jak určili vývojáři, nebo si vytvoříte vlastního agenta? Proces tvorby postavy se samozřejmě ničím nevymyká standardům - na začátku přichází výběr ze tří základních tříd, jimiž je Soldier, Enginner a Adept. Zatímco Soldier se specializuje na zacházení se zbraněmi, má lepší zdraví a schopnost používat kvalitnější zbroj, Engineer přijde vhod při odemykání skříni či obcházení elektronických zařízení, je dobrý v léčení postav a umí vyřadit z provozu nepřátelské zbraně či štíty. Konečně Adept je jakousi variací na rytíře Jedi (a není to první ani poslední místo, kde se Mass Effect hojně inspiruje Hvězdnými válkami), když vám umožní využívat řadu dovedností v čele s odhozením nepřátel do vzduchu nebo možností je na moment paralyzovat.

Úvodní dělení nicméně není konečné a dále se komplikuje v případě, že místo jednotvárně zaměřené postavy preferujete ty univerzální - pak je pro vás přichystán Infiltrator (důraz na boj a techniku), Vanguard (technické a biotické dovednosti) a Sentinel (de facto to samé jako Vanguard). Vzato obecně, vaše volba je vždy neutrální k vývoji hry - pokud některé ze schopností chybí hlavnímu hrdinovi, je zde zástup dalších postav týmu, které jsou schopny je doplnit. V čem vám ale nepomohou, je určení identity hlavního hrdiny formou jeho vzhledu. Stylistům nebude chybět nic, úpravy tvaru obličeje, vlasů, očí, rtů a kdo-ví-čeho-ještě. Proč si ale pro jednou v záplavě hrdinů sympaťáků nevytvořit vlastního Quasimoda? Nic a nikdo vám nebrání.

Když konflikt, tak pořádný

Četl jsem názory, podle nichž je zdejší příběh tím nejlepším, co herní průmysl v posledních letech vyprodukoval. Třebaže bych rád, nesouhlasím s nimi. Zápletka nepostrádá prvky nové či alespoň nepříliš okatě zkopírované, v zásadě ale Mass Effect nevyniká ničím, co by již nebylo viděno - a přitom v podstatě neskrývá inspiraci univerzem strýčka Lucase. Výsledný dojem je nicméně na dnešní poměry výrazně nadprůměrný především díky vyváženosti všech ingrediencí: pečlivá výprava je samozřejmostí, dokonalá prezentace v čele s výbornými dialogy jakbysmet. Jelikož Bioware nejsou žádní nováčci, vědí, jak správně načasovat kritické okamžiky i pro hráče nelehká rozhodnutí. Právě zde excelují - v zapojení hráče do děje a krizových okamžiků. Až budete muset jednoho z dvojice členů vašeho týmu poslat na smrt, nečeká vás snadná volba. Každý charakter je vyhraněnou osobností s vlastní minulostí, zájmy i přesvědčením, což po několika vzájemných rozhovorech pochopíte sami.

Právě s týmem se pojí to podstatné: přestože se jeho kompletní složení poslepuje v úvodních hodinách a dále zůstává neměnné, dovoluje vám jejich specializace vybrat tým adekvátně k taktice, s níž do další mise vstupujete. Víte, že vás čeká náročný boj s desítkami postav? Pak zřejmě není třeba volit alternativní specializace a vystačíte si s pravověrnými vojáky Ashley a Kaidanem. Musíte prozkoumávat polorozpadlou továrnu, kde není vyloučeno časté hackování techniky? Vyberte si Liarru, s níž snadno překonáte každou uzamčenou skříň i elektronické zařízení. Můžete i nemusíte se tímto řídit a není to jediný z prvků, kde vám Mass Effect nabízí možnost chovat se jako hráč RPG, aniž by vás k tomu násilím nutil.

Ve třech se to táhne nejlépe

Přesto na sebe hned zkraje hry upozorní chybka, které se mohli tvůrci vyvarovat. Na rozdíl od KOTORa (další série, s níž má Mass Effect nemálo společného) lze složení týmu o maximálním počtu tří postav včetně hlavního hrdiny ovlivňovat pouze na palubě Normandy a nikoliv kdekoliv v průběhu mise. Pokud potřebujete využít schopností jako Decryption či Electronics pro pokračování ve hře (a skutečně, jeden takový moment se na zasněženém Ferosu najde), nezbude vám nic jiného než se přes sněhovou bouři vrátit zpět do výchozího místa a herní dobu si tím prodloužit o otravné desítky minut. Že se vám to nemůže stát? Na začátku některých misí nevíte, na čem jste - natož tak, jaké postavy vzít s sebou. Nekecám, je to příklad ze života.

Jen blázen by neočekával, že se vývojáři nepokusí využít výhod vašeho týmu k rozehrání řady vedlejších questů. Skutečně: i zde lze mezi misemi procházet po palubách Normandy a zkoumat názory a záměry jednotlivých postav.  Mass Effect obecně vyniká velmi jednoduchým systémem dialogů, jež i přes svou relativní průhlednost nepostrádá výzvu. Standardní výběr ze tří odpovědí brzy napoví, kterýmže směrem vede cesta k roli hrdiny obnaženého svatozáří (Paragon) a jaké jednání vás naopak nasměruje k pozicování se do kůže hrdiny temného (Renegade). Důležitá je i úloha skillů. Vyvinutá schopnost jednání s postavami vám odemkne další možnosti, jak reagovat, a jestliže základní premise dialogu (dobrý, zlý a neutrální směr rozhovoru) je průhledná, nikdo vám neříká, která z nich je ve skutečnosti nejlepší. Stejně jako v řadě jiných RPG, i zde se můžete chytrým způsobem komunikace vyvarovat boje - a nemusíte být přitom pořád jen těmi hodnými.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry