Recenze: Mass Effect - pár krůčků od dokonalosti

Diskuze k článku

Glutton  |  30. 11. 2007 00:55

Pro mě jedna z nejlepších her. Nepamatuji hru, kde bych hned po dohrání dal okamžitě "New Game" a šel hrát znovu. A u Mass Effectu to takhle už hraju potřetí, každej den dlouho do noci (ještě že mám tu dovolenou)... to o hře něco vypovídá.
Hra má své mouchy: občas se na zlomek vteřiny kousne (loading na pozadí), RPG prvky nepotěší RPG fanoušky, akční část nepotěší fanoušky akčních her. Ale jako celek hra působí fantasticky a to hlavně díky příběhu a volnosti.
Jedna příběh nikde neztrácí tempo. POřád se děje něco nového. Nikde nenarazíte na dlouhou akční pasáž kdy by se dlouho děj nějak naposunul. Rozhovory jsou vkládány všude. A hlavně děj postupuje pořád dál. Nenarazíte na natahované části opakováním typu "Zavři devět Oblivioních bran apod", "Najdi 5 Ohnisek" apod. Takže ač se někomu může zdát herní doba kratší (cca 20 hodin bez čtení Codexu, žádných vedlejších misí a skoro všech vedlejších questů - pro důkladné hraní zabere víc), tak nebdue ani na chvilku nudit a celou dobu jde o číleně intenzivní "jízdu"
Druhá skvělá věc je volnost. Zatímco v jiných hrách máte volnot stylu "Teď musíš udělat tři úkoly můžeš je udělat v libovolném pořadí, ale a´t je přehážeš jakkoliv, vždycky budou probíhat stejně" - v ME je to úplně jinak. Mnohé úkoly probíhají v závislosti na tom v jakém pořadí je děláte. Liší se v nich rozhovory podle otho co jste udělli před tím. Liší se rozhovory podle toho jaké jste si vzali do skupiny... dva lidé mohou hru dohrát a začít jiné scénky a jiné situace protože jen prostě přehodili nějaké dva úkoly. hodně se tím zvětšuje znovuhratelnost - člověka to ke hře pořád táhne ze zvědavosti: Co se stane když...

A zatímco jiné hry se postupně stávají stereotipní a závěr vázne, tak Me se povedl opak a poslední část je tak intenzivní že i přes ne úplně doknalou část předčí poslední hodinka svojí atmosférou i ty nejlepší čistě akční pecky typu GOW, HL2 apod... ta se nedá popsat, ta se musí začít - několikrát jsem tma málem umřel protože místo boje jsem čučel a lokaci.

Trošku jako závěr může působit že hra má některé věci jakoby nedořešené - ve hře uděláte opravud velké rozhodnutí (člověk by řekl že ovlivní cleou galaxii), dlouho přemýšlíte jak se zachovat a pak z toho žádný následek není. Ač to může na první pohled působit divně, lze čekat že tyto věci se projecí v dalších dílech - ME je ohlášen jako trilogie a import savů který bude obsahovat učiněná rozhodnutí by neměl být problém. Koneckonců se ve hře třeba zmiňuej rasa která nebyla vůbec ukázána, některé postavy mají ne úplně dořešené osobní věci... myslím že další díly ještě překvapí.

Co k tomu víc říct? Kdo na hrách oceňuje kvalitně podaný příběh... toho ME nadchne. podobně kvalitních her je minimum. Napadá mě jidině Fallout, Kotor a Outcast.

 |   |  Odpovědět
Glutton  |  30. 11. 2007 01:19

Já teda nevím... naštěstí mám hru už dohranou... ale je skutečně nutné v recenzi upozorňovat na násleudjící dvě věci:
"a hovoří o nekončícím cyklu vyhlazení všech ras, jenž se pravidelně opakuje."
"Až budete muset jednoho z dvojice členů vašeho týmu poslat na smrt, nečeká vás snadná volba."
To rpvní není až tak hrozný, bylo to už v nějkaých preview atd... i když i tak se o reaperech hráč dozví až za pár hodin hraní.
Ale druhej spoiler je trošku škoda prozrazovat ne? Není nad to být tímhle rozhodnutím zaskočen nečekaně než na to být připraven od začátku hry.

A ještě bych si rýpnul do věty
"Přítomny jsou také upgrady vždy v maximálním počtu dvou kusů na zbraň"
U lepší zbraní lze mít upgrady tři.

 |   |  Odpovědět
Lukas  |  21. 05. 2008 12:14

Musím souhlasit s Gluttonem ohledně toho spoileru. Na úvod chci říct, že jsem PCčkář, tudíž jsem zatím s Mass Effectem nepřišel do styku. Včera jsem si předobjednal PC verzi a zabrouzdal jsem na internetových stránkách pro nějakou tu recenzi, obecnou informaci apod. Recenze na doupěti mám rád, takže jsem zamířil i sem, ale teď jsem částečně zklamán, že jsem tak učinil. Což o to, skutečnost, že budeme zachraňovat vesmír před záporňáky se asi jako spoiler ani označit nedá, nebudeme si nic nalhávat, je to všude na jedno brdo Ale prozradit smrt parťáka je opravdu hodně drsné, mrzí mě, že jsem přišel o tohle překvapení...

Bylo by fajn se takovýmto spoilerům příště vyvarovat, a nebo alespoň v úvodu upozornit na možné spoilery. U her, které staví na příběhu (což Mass Effect, jestli jsem to správně pochopil, rozhodně je) to určitě vadí mnohem víc než v případě nějaké té přímočaré FPS.

No co, stejně si Mass Effect koupím, už se nemůžu dočkat kvalitního RPG, po Zaklínači snad další RPG chuťovka

 |   |  Odpovědět
joe  |  30. 11. 2007 09:44

... MASS defect .. herne fiasko,technologicke zufalstvo,bioware vari hry pre JEDNODUCHYCH ludi s IQ okolo 85 .. pobludene teliatka,ktorim takym TAZKY substandard staci.

 |   |  Odpovědět
negr, negr  |  30. 11. 2007 15:50

... a jedinym duvodem, ktery te vedl k tomuto 'nazoru', je, že ME nevychazi na PS3 ... Hru jsi videl na par obrazcich, nehral jsi ji a kritizujes. Uved nejake argumenty, co te k tomuto zaveru dovedlo (prosim argumenty a ne zbytecne vety typu 'ty debilny cesky pepiku' ;) )

 |   |  Odpovědět
joe  |  30. 11. 2007 19:58

'ty debilny cesky pepiku'

... ano v hre pada framerate na 10fps a menej,alebo sa rovno na sekundu zastavi,ano streaming dat je otrasny,destinsky zamaskovane loadingy ala minule tisicrocie su vsadepritomne,dialogovy system na sracku,nic co by nemal scum system pred 15 rokmi,implementacia unreal 3.0 enginu o hovne,AI je debilna,kolizna fyzika zabugovana,hra nie je odladena,je priserna zjednodusena,boje su trivialne,mako unavne tupe,pribeh smiesny,level design doplatil na kapacitu DVD a neschopnost bioware urobit nieco lepsie ako blbu 3rd person akciu atd.
... vsimol si to chlapik co tomu 6/10,vieme ktory,vsimla si to skutocne objektivna arstechnica,DOKONCA tester tejto hry,ktory aj ked xbot .. bol uprimne zdeseny.
... nie nemam zaujem o podobne sracky na PS3 platforme ,podobne ako nehrajem kraviny ako bioshock a dalsie "bomby" ani na svojom PC.

 |   |  Odpovědět
Glutton  |  30. 11. 2007 20:19

Máš samozřejmě ve všem naprostou pravdu. Ale zapomněl jsi ještě zmínit špatný systém ukládání a neovladatelný inventář ne?
Ale mohl by jsi nám dětem prosím prosím poradit nějakou hru s lepším příběhem, větší volností a propracovanějšími PRG prvky?

Díky tati

 |   |  Odpovědět
joe  |  30. 11. 2007 20:59

... ano synku, bioware /naozaj to robili oni??/ tuto hru dokonale odflakli, vlastne ani nemala prejst testom kvality, technickych a design. chyb je tam hafo, BOH chran aby si nieco podobne dovolila SE v FF13 /este aj v CNN spravach by nazvali PS smejdom roka a SE debilkami desatrocia/.
... teraz sa snazim si predstavit boje v FF13 versus na 10 fps,ale Highwind vo world mape ako sa beznadejne zasekavana v geometrii terenu po pristani .. ale vdaka debilnemu systemu sejvpointov .. vsak vies .. to si vsetky tie OBJEKTIVNE sajty zgustnu,pri Mass defekte ide o MALICHERNOSTI.


"Ale mohl by jsi nám dětem prosím prosím poradit nějakou hru s lepším příběhem, větší volností a propracovanějšími PRG prvky?"

... ake RPG prvky,tych par parametrov .. aj Parasite Eve 2 ich mala,ten leveling zbrani ASSAULT rifle 1 a 2 .. boze .. este aj Ratchet je dalej,VOLNOST .. blah,malicky pocet "planet",opakujuca sa grafika a design,a este aj mako exteriery su zufale tuneloidy,PRIBEH .. ani nezartuj,ja si o "pribeh" MGS serii,alebo v FF /za poslednych 10 rokov/ otieram rot pekne do sucha,ME ma teda nedojme .. je to C kategoria.
... ME je typicka XBOX hra .. tech. pdflaknuta,zjedusana az na kost,pre siroky a blby mainstream.

 |   |  Odpovědět
Glutton  |  30. 11. 2007 21:13

Však jo. Říkám, že mám naprostou pravdu. Jako vždy ve všem.

 |   |  Odpovědět
joe  |  30. 11. 2007 21:28

As a hardcore gamer this is a sad day, The game industry is corrupt. I knew things were bad when Halo3 was given the tag of greatest game ever made, it was average and any intelligent gamer knew something was amiss with 10's flying around . Edios demanding a good review or else pulling the cash cow from Gamespot?


... vies o aku kauzu sa jedna,vies aky je vztah medzi MS a GAMESPOTOM a ine .. dalsie suvislosti,ludom co sa vyznaju je na grcanie z MS marketingu .. alebo ako zo zjavnych priemernych hier /halo3,bio,me/ robia GOTY ako na pasovej vyrobe,ich marketing presvedci iba deti,preto sa necudujem,ze arstechnica sucho odpalila ME do pekla priemeru a chyb.

 |   |  Odpovědět
Tom  |  20. 01. 2008 09:45

Pokud vim tak x 360 nevlastnis a ani nevlastnis PS3 protoze ses normalni dement-mrzak...Jen zavidis jak hry na X 360 vypadaji dobre no...Zalez prosimze radsi ke sve dokonale PS3 a zahraj si nejaky nesmysl co dostal 6/10 jako vsechny hry na PS3

 |   |  Odpovědět
negr, negr  |  30. 11. 2007 20:34

Výborně, děkuji. Tohle jsem si chtěl přečíst.

 |   |  Odpovědět
eoj  |  12. 07. 2008 16:15

slovenská pitcho

 |   |  Odpovědět
Leon1464  |  12. 01. 2009 11:02

Ach bože chvíli mi trvalo než jsem si vzpomněl kde jsem podobně nenávistné komentáře viděl a pak mi cvaklo ... jasně joe. Ban na www.playstation3.cz mu nestačil a šel rozsévat zlo jinde. Prosím vás lidi že vás ještě baví na toto reagovat.

 |   |  Odpovědět
Heno  |  15. 03. 2009 14:35

idiot, skus to najprv zahrat a potom pis sem nieco

Je to hra na 100%

 |   |  Odpovědět
Grahf  |  30. 11. 2007 10:07

+ Slušná herní doba
- Jsem hnidopich, ale pár hodin navíc by neuškodilo

Tak ako pan autor, z voza, alebo na voz?

 |   |  Odpovědět
Marcus de Tycho  |  30. 11. 2007 13:04

To máš totéž jako u recenze na Zaklínače. Skvělé RPG s dlékou jak má být. Mínus: Je moc dlouhé.

 |   |  Odpovědět
Lukas  |  21. 05. 2008 12:27

Hmm, Zaklínač mi rozhodně moc dlouhý nepřišel:) Tak nevím, co dnešní hráči chtějí, já jsem se Zaklínačem na první zahrání strávil docela nabitý týden, ale přesto mě mrzelo, že už to mělo skončit. Vrátil jsem se do světa singleplayer RPG her po třech letech s World of Warcraft a co k tomu říct, po x postavách na max levelu a desítkách dní nahraných na každé postavě (v součtu minimálně 200 dní ČISTÉHO ČASU!!) si asi u žádně single RPG neřeknu, že je to moc dlouhé Naopak mě mrzí, že jsou singleplayer hry tak krátké, když už stojí za to hrát... No, do vydání Aionu si alespoň zahraju výkvět, co nám dnešní herní průmysl nabízí, a potom vzhůru zpátky do světa MMORPG fanatiků (už asi ne v takovém měřítku jako s WoW, co je moc je příliš )

 |   |  Odpovědět
Heno  |  15. 03. 2009 14:37

zaklinac je prehnane dlha hra, ja mam rad rpg ale tu hru som nedokazal dohrat, cakas ze uz bude koniec a sup krok nazad a si takmer na zaciatku zas. nie je to zla hra ale kto chce jednu hru hrat aj mesiac dva

 |   |  Odpovědět
Karel Kališ  |  30. 11. 2007 19:23

A nemůže to náhodou znamenat slušná herní doba na dnešní průměr, ale poměrně krátké na RPG hru od Bioware?

 |   |  Odpovědět
Glutton  |  30. 11. 2007 19:51

No oproti konkurenci je hra slušně dlouhá 20 hodin šiětě hlavní příběh... takže normální hráč si k tomu může připočíst vedlejší mise (dalšíhc 10 - 20 hodin) a čtení enciklopedie která se postupně rozrůstá... ta dá celkem tak 2 - 4 hodiny bych řekl. To není zase tak špatná herní doba. A ještě je nutno připočíst dobrou znovurhratelnost - nejen že můžeš úkoly plnit víc způsoby... ale stačí přeházet jejich pořadí a hned máš jiné rozhovory nebo animace... tohle je hra, kterou člověk dohraje minimálně dvakrát - protože neodolá nutkání vidět co se stane když...
Na druho ustranu je hra velmi zábavná a člověku by se i přes slušnou herní dobu líbilo mít možnost hrát ještě dýl
I když pokud jde o tu hlavní linii - ta za celých 20 hodin nemá hluché místo a pohlcuje čím dál víc... otázkou je jeslti by umělé natahování herní doby prospělo? - úkoly typu "zavři 9 Oblivioních bran" (nic proti Oblivionu) sice natáhnou herní dobu, ale potom to není tak intenzivní zážitek jako ME.

 |   |  Odpovědět
Jája  |  29. 01. 2008 15:36

"Hrdina obnažený svatozáří" mě fakt pobavil, nevěděla jsem, že ve hře bude i striptýz. :o)))
A "pozicování se do kůže" vám taky přijde v pořádku? :o))

 |   |  Odpovědět
Leon1464  |  12. 01. 2009 11:00

Mass Effect po delší době opravdu skvělá hra a jsem rád že jsem si ji pořídil, ale musím si rýpnout. Pominu-li drobné technické nedostatky (lo-res textury na Garrusovi a některých modelech, fps drop na Noverii, hrůzné stínování obličejů), které se pravděpodobně opraví v budoucím patchi, tak musím vytknout otřesně repetitivní prostředí vedlejších questů (1 důl, 1 loď, 1 stanice - pořád dokola pouze s jinak rozházenými krabicemi, podíváte se ven z okna a ať už jste na kusu skály s lávovými jezery, nebo zelené životem oplývající planetě venku je stále ta samá neutrální hnědá.) Je super že má člověk spoustu možností prozkoumávat galaxii, jen už potom chybí ta motivace a všechno se nakonec zvrhne ve schéma najdi planetu-dojeď z bodu a do bodu b - zabij x/najdi y/znič z- vrať se zpět pro pochvalu. Proto jsem se velice záchy na veškeré sub-questy vykašlal a jal se věnovat hlavní příběhové linii, která je naprosto úchvatná.

 |   |  Odpovědět
bartas  |  23. 12. 2010 01:57

jak je mozny napsat-prozradit do recenze ze poslu na smrt nekoho z tymu.???!!!!!!!!

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor