Když se podíváš do ocenění, je tam medaile za to, že ti při poslední misi přežijí všichni členové. Osobně si myslím, že na to má vliv spoustu faktorů: loajalita člena týmu, vylepšení (včetně vylepšení lodě) a samozřejmě správné úkolování v průběhu hry. Všiml jsem si taky, že hra dokáže celkem slušně reflektovat "výchovu" vašich členů. Když se k nim chováte přísně a budíte disciplínu jdoucí ruku v ruce s krvelačností, jsou z nich nelítostní zabijáci, kteří v zájmu mise potlačí své vlastní názory a cíle. A myslím že to funguje i naopak. Možná i to má na tohle vliv. Těžko říct. Ale jde to.
Každopádně musím nesouhlasit s tak ohromným boomem okolo téhle hry. Nechápu proč? Ta hra nestojí prakticky za nic. Je to jako intermezzo. Předehra k pořádné mele. I sama hra to pěkně naznačuje. Nenápadnými tipy připomíná, že se chystá ME 3 a závěrečné video poukáže na mohutnou armádu reaperů. Kdo by po tomhle nečekal nějakou pořádnou vřavu? Příběh neřešil žádný zásadní problém. Jen odrovnal další pokus smrtáků (který byl mimoto celkem ubohý). Obyčejná a nic neznamenající bitva v celé ohromné válce galaxie vs reapers. Dozvěděli jsme se spoustu věcí o záhadných kolektorech, další záhadnosti o smrtácích i citadele a dokonale předehřála půdu pro další nášup. Ale jako taková je o ničem. Možná to mají páni marketingoví poradci z BioWare hodně chytře vyřešené(kdo by po tak extrémním neukojení zvědavosti "o co tady vlastně sakra jde" nezatoužil zahrát si i poslední díl?), možná to byl z mého pohledu jen jeden velký epic fail. Tak či tak, tenhle kousek pěkně odflákli.
Kam zmizela rada a celá citadela? Kam zmizela jakákoliv osobní vazba k hlavním událostem minulého dílu? Sice bylo hezké sledovat dohru hráčových činů v předchozím díle a znovu potkávat své bývalé přátele, ale co z toho je přímo vázané k zápletce prvního dílu? Pokud odmítnete přiřazení statusu spektry, radu už do konce hry neuvidíte. Stejně tak lidský radní. Je tu jen nějaký tajemný pan záhadný a cerberus (který v prvním díle prakticky nehrál žádnou závažnou roli). Na první díl navazuje pouze samotným faktem, že smrtáci se snaží zničit život v galaxii a prostřednictvím NPC, s nimiž jste měli co dočinění v prvním díle.
Když si k tomu přidám brutální řez RPG prvky a sklouznutí k bezhlavé střílečce, přesekala tahle hra takřka všechna pojítka s prvním dílem. ME 1 byl možná složitý a náročný, obsahoval zamotanější zápletky a souboje vyžadovaly hodně taktizování, ale je tohle opravdu to, co je na RPG špatným? Dle mého je to právě to, co RPG dělá RPG (a taky spoustu dalších věcí). Krýt se v soubojových arénách, občas vykouknout a vypálit pár smrtících ran, postřílet deset vln nepřátel než mě to pustí dál a to všechno bez nutnosti (a vůbec možnosti) nějak závratně taktizovat. Ano není to strategie, ale taky to není (aspon se tak netváří) jako hloupá střílečka kde je příběh jen něčím, co tam vlastně nemusí být ale očekává se to od něj. To je podle mě to, k čemu se ME 2 přiblížil nejvíc. Jen doufám, že ME 3 přinese daleko propracovanější děj a víc RPG prvků.