Recenze: Matrix Path of Neo – technologický zázrak

Filmy Matrix si stále drží primát nejvýpravnější akční podívané všech dob. Nyní se dočkaly důstojného herního zpracování. Matrix: Path of Neo vás nechá projít zásadními momenty celé filmové trilogie a díky ohromující technologii se budete cítit jako opravdový akční Bůh. Jenom nezkoušejte tenhle uragán zvládnout s myší a klávesnicí.
Recenze: Matrix Path of Neo – technologický zázrak

Platforma: PS2 (Xbox, Gamecube, PC)
Multiplayer: ne
Paměťová karta: minimálně 215 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Shiny
Vydavatel: Atari
Homepage:
www.thematrixpathofneo.com

„Nikoliv nemožné. Bylo to nevyhnutelné, pane Andersone.“

Agent Smith  

Playstation 2 nepřestává překvapovat. Vždycky si myslíte, že už z té pět let staré černé krabice vymačkali všechen výkon, kterého je schopná… a pak přijde nějaká taková hra, jako jsou Metal Gear Solid 3, Shadow of Colossus… nebo Matrix: Path of Neo. Nikoliv náhodou obdržel tento titul na letošní E3 zvláštní ocenění za nejlepší technologii. Matrix: PON vám totiž předvede nejúžasnější animaci postav, jakou jste kdy viděli, přidá k tomu masivní destrukci prostředí oplývající neskutečnými detaily a navrch to korunuje desítkami (někdy i stovkami) postav na obrazovce zároveň.

  

Legendární bitva v hale policejní stanice * Běhat po stěnách je v této hře velmi snadné * Vynikající tréninkový simulátor potěší všechny otaku

Jakkoliv to zní nepravděpodobně, to všechno na PS2 běží bez větších problémů s plynulostí. Jen toho nahrávání je docela hodně. Takže, můj oblíbenec David Perry (Earthworm Jim, MDK) se svým vývojářským studiem Shiny přichází po pár letech znovu na scénu, aby si napravil pověst, pošramocenou narychlo spíchnutou první hrou na motivy filmové trilogie Matrix. Kromě mnohem zajímavějšího engine a hratelnosti, než co si můžete pamatovat ze hry Enter the Matrix, přináší nová hra především možnost konečně hrát za hlavního hrdinu, Nea - Boha mezi lidmi, Vyvoleného.

Prožijte to na vlastní kůži

Trilogie Matrix nebyla dodnes překonána, pokud jde o žánr akčních velkofilmů a trikovou úroveň či rozsah akce a destrukce. To se může změnit, ale přesto si budeme jistě velice dobře pamatovat všechny ty ohromující scény z Matrixu, jednoduše proto, že tam jsme něco takového viděli poprvé. Tyhle ohromující pasáže se vpálily divákům pod víčka a zatímco se mnoho herních vývojářů snažilo něco podobného oživit ve svých hrách, Matrix: PON nám přináší herní reinkarnaci daných scén milimetr po milimetru, občas dokonce ještě větší a lepší.

  

Umíš Kung-Fu? Tak ukaž... * Pořád jsem nevěřil, že tuhle pasáž rozhýbají na PS2 * Ty zbraně na stěnách se hodí

V kůži Vyvoleného si tak budete moci prožít legendární přestřelku v hale policejní stanice, nezapomenutelnou bitvu „porveme se v muzeu středověkých zbraní“ z Merovingianova sídla, rvačku se stovkou klonujících se agentů zároveň nebo slavnou závěrečnou bitvu v oblacích. Právě ona možnost prožít si nejzajímavější pasáže filmů v kůži jejich hlavního hrdiny jistě přiláká všechny fanoušky (pokud tak neučiní remixovaný soundtrack a filmové klipy, které společně s prodlouženým koncem mají na svědomí přímo autoři filmů, bratři Wachovští). Nicméně i v případě že vás filmy minuly, tahle hra stále zůstává mimořádnou akční zábavou.

Akce a destrukce bez hranic

Poprvé jsem si to uvědomil během tréninkové úrovně (simulátor virtuální reality, fungující podobně jako třeba slavný „holo-deck“ na palubě vesmírné lodi Enterprise), v níž jsme se s desítkami nepřátel mlátili uprostřed tradiční japonské (z větší části dřevěné) restaurace sekyrami a kladivy (ano, bylo to hodně ve stylu filmů Kill Bill a Oldboy). Každý úder něco zničil, stoly se tříštily, prkna v podlaze se tříštila, nádobí se tříštilo, zdi praskaly, těla létala vzduchem… množství a detailnost destrukce je v téhle hře zkrátka ohromující a jde o jeden z důvodů, proč na konci recenze tak vysoce hodnotím grafiku.

  

Před agentem Smithem nelze utíkat moc dlouho

Tím druhým důvodem je animace postav. Především samotný hlavní hrdina ve vašich rukou dokáže neskutečné věci. Množství jeho chvatů a jejich plynulost, přirozenost i přesnost dalece převyšují cokoliv, co jsem kdy v počítačových hrách viděl. A to beru v úvahu i takové legendy, jako jsou Devil May Cry 3 nebo Soul Calibur 3. Až uvidíte Nea vybíhat po nepřítelově těle a vykopávat mu zuby, nebo až udělá některou ze svých hvězd, během kterých zvedá zbraně a zároveň uhýbá střelám nepřátel, pak pochopíte, co jsem měl na mysli.

  

Pěkné hřiště... * ...tak si pojďte hrát! * Střelba za letu není pro Vyvoleného žádný problém

Velice často Neo ve vašich rukou udělá chvat, který jste ještě v žádné hře neviděli. Ohromujícím faktem zůstává, že - navzdory extrémně divoké akci, ničenému prostředí a množství protivníků - animace vždycky přesně sednou kam mají, žádné prolínání se postaviček ani chybné kolize polygonů se nekonají. Smekám, protože tohle je opravdu nezapomenutelná podívaná a zážitek ze hry je prostě nepopsatelný. Jelikož se vaše postava učí nové chvaty s každou další úrovní (chvaty nakupujete dle svého uvážení v menu mezi úrovněmi, což hře dodává lehoučký prvek RPG), budete se objevováním nových strhujících útoků bavit až do konce hry.

Staňte se akčním bohem

Díky všem popsaným vlastnostem je Matrix: PON vynikající zábavou. Pocit nadpřirozené síly umocňuje vedle neskutečného arzenálu úderů ještě nepostradatelný režim zpomaleného času (bullet time) a strašlivá síla, se kterou tříštíte všechny objekty v herním prostředí během svých útoků. Některé efekty jsou samozřejmě působivější (trhající se ledové kry pod vašima nohama) a některé spíš zábavné (explodující nábytek, kolem kterého jste sotva prošli). Celkově je ale dojem ze síly a destrukce nadpřirozeně povznášející. Za to všechno ovšem zaplatíte cenu v podobě hodně komplexního ovládání v extrémistickém konzolovém duchu (znáte například z mlátiček typu Tekken), které se na PS2 dá docela zvládnout - ale na PC vůbec nemá smysl se o to pokoušet.

Světlé stránky hry
  • Většina klíčových scén z filmů
  • Detailní grafika
  • Nepopsatelná destrukce
  • Nevídané animace postav
  • Atmosféra zcela dle předlohy
  • Remixovaná hudba
Temné stránky hry
  • Krátkost
  • Komplexní ovládání
  • Silná konkurence v rámci žánru

Velkou zásluhu na ohromujícím kouzlu hry má také špičkové ozvučení. Všechny údery zní správně dunivě, hudba mixuje perfektním způsobem dynamické melodie z filmu, namluvení všech postav je perfektní. Společně s vyváženou obtížností a řadou odemykatelných bonusů (většinou galerie filmů a obrazů, ale také nějaké ty cheaty atd.) jde o perfektně zvládnuté stránky hry. Škoda jen relativní krátkosti (odhadem dvacet úrovní na pět hodin při prvním hraní) a faktu, že ten prodloužený závěr od autorů filmové trilogie není zas až tak ohromující (fanouškům se ale bude určitě líbit). Hlavním důvodem, proč jsem se při celkovém hodnocení nakonec držel docela při zemi, je extrémně tvrdá konkurence v rámci žánru na PS2. Přeci jen, Devil May Cry 3 a God of War jsou prostě o hodně lepší.

Grafika: 9/10
Hudba: 9/10
Zvuk: 9/10
Hratelnost: 7/10
Technologie: 10/10

Ohromující akční uragán, který vás bude neustále překvapovat a zaručené pobaví až do konce. Fanoušci předlohy si k hodnocení přidají alespoň dva body navíc.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce
Výrobce: Shiny Entertainment | Webové stránky hry
  • Většina klíčových scén z filmů
  • Detailní grafika
  • Nepopsatelná destrukce
  • Nevídané animace postav
  • Atmosféra zcela dle předlohy
  • Remixovaná hudba
  • Krátkost
  • Komplexní ovládání
  • Silná konkurence v rámci žánru

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

včera | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

včera | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |