Recenze: Maximo Vs Army of Zin – Do trenek!

Agitačních argumentů ve prospěch trenek proti slipům je celá řada. Kromě toho, že podle většiny našich lepších poloviček elegantněji tvarují a citlivěji chrání jejich obsah, nepůsobí tak staromódně a prostě vůbec v nich všechno vypadá líp, je tu ještě neotřesitelný důkaz, že pořádní chlapy prostě nosí trenky. Maximo. Seznamte se s ním.

Paměťová karta: 333 KB
Analogové ovládání: ano, pouze páčky
Externí podpora: nic
Výrobce: Capcom 8 Studio
Vydavatel: Capcom
Distributor: Electronic ARts

Orientační cena: 1 870 Kč

Generalisimus Maximus

Maximo mohl být docela obyčejným ostříleným veteránem, žijícím zbytek svého života v poklidu vedle své milované Sofie. Mohl být docela obyčejným vysloužilým rytířem s brněním pověšeným na hřebíčku; normálním chlapem, který jako každý pořádný a normální chlap, nosí trenýrky:-). Mohl; nebýt tradičně krátkozrace podrazáckého prvního rádce Achila, který se v době Maximově nepřítomnosti rozhodl připravit ho s pomocí kostějů o hrad, milovanou a tím pádem ovšem v konečném důsledku i sebe o život. S čím kdo zachází, tím taky schází a lézt smrťákovi nekromancerstvím do zelí se prostě nevyplácí.

Dneska to roztočíme, drahoušku * Modré oči, meč v ruce a trenky pod brněním. Handsome! * Někomu tady bude za chvíli pěkně horko

Zbavením Maxima všeho a obrazně řečeno vysvlíknutím ho do trenek si nejen Achil podepsal propustku ze života, ale zároveň udělal z Maxima nejlepšího kámoše smrťáka Grima a legendu. Legendu, která se s přezdívkou "Ten, kdo chodí se smrtí" a s trenkami pod brněním osaměle potlouká zemí a hledá svou ztracenou Sofii. V momentě, kdy narazí na chodící a zabíjející hromady šrotu, poháněné zakonzervovanými dušičkami, je jasné, že milovaná holt bude muset počkat. Maximo je hrdina. A doba, v níž opět někdo začíná fušovat Grimovi do řemesla, hrdiny potřebuje. Hrdiny v trenkách. Pořádné chlapy.

Stejně tak hry s velkým potenciálem potřebují zúročení potenciálu v podobě pokračování. A u původního Maxima bez debaty toho bylo spoustu k úročení. Navzdory nebo díky tomu, že šlo v jádru o remake kdysi kultovní arkádovky Ghost and Goblins, patřil a patří k tomu nejzajímavějšímu, co z Capcomácké továrny na "nexgen" výrobním pásu vyjelo. Od všech moderních serepetiček až na kost očištěná klasická plošinovka ze staré školy působila mezi svými mladými soukmenovci jako kostlivec, vytažený po letech ze skříně. Jenže postavte kostlivce mezi uniformní, masem a tukem oplácaný dav a zjistíte, že je tohle osvěžení uniformity k nepřehlédnutí. Pro mnohé fanoušky žánru se tak Maximo stal víceméně kultovní záležitostí, kterýžto status byl stvrzen i nezájmem zhýčkané většiny o něj.

On je ten smích přejde… * Takhle dopadnete, když budete jíst moc mrkve a železa * Grim osobně, seznamte se

Maximova cesta k nakopání Achilova zadku byla totiž těžká. Na dnešní poměry nehorázně těžká. Návrat ke kořenům to byl (s výjimkou moderního 3D provedení) totiž se vším všudy. Žádné nekonečné životy, žádní nepřátelé jen tak pro okrasu, žádná pohodička. Jen tvrdá, nekompromisní dřina, schopná vám bez pardonu vystavit během chvilky před oči Game Over. Díky tomu pozornosti většiny unikly úžasně sofistikovaný souboje, dokonalý level design, kouzelná atmosféra i neuvěřitelně silný pocit satisfakce, který Maximo spolu s uvedeným nabízel. Finanční zúročení mimořádného potenciálu zůstalo za očekáváními i potenciálem a mj. i proto tu máme druhý díl, který přeci jenom investuje kapitál Maxima bezpečnějším způsobem. Nu a po menší rekapitulaci minulého, danou absencí recenzí původního Maxima u nás, můžeme konečně začít svlíkat nového Maxima mečíkem kritiky do trenek.

Miximus Maximus

Maximo Vs Army of Zin (dále jen nepřesně Maximo 2) je stejně jako jeho předchůdce v jádru plošinovkou ze staré školy, v níž se mj. hraje na věci jako počet životů a Game Over. Ta je velmi vkusně doplňována sofistikovanou šermovací akcí a několika dalšími drobnými RPG prvky, které se společně s akcí tentokrát ovšem rozbujele rozrostly takovou měrou, že místy úplně vytlačují plošinovkové kořeny mimo půdu pozornosti a jejich existenci připomíná jen typicky plošinovkové ovládání. Místy. Robotičtí enemáci, nahrazující staré dobré kostlivce, duchy a zombíky, tyto deklasují nejen velikostí, ale především několikanásobným počtem, díky čemuž se Maximovy zbraně skutečně příliš flákat nebudou.

"Zbraně" je v předchozí větě skutečně na místě, protože tentokrát si nebudete muset vystačit pouze se základním mečem, ale pod ruku se vám časem dostanou i údernější "sekačky". Bujení RPG prvků má ještě na triku přítomnost několika NPCček v každé úrovni, z nichž někteří vám - za podmínky že zůstanou na živu - můžou omezeně pomoct v boji nebo vám prodat rady, nové pohyby, kvalitnější trencle (se specifickými vlastnostmi!), rozšíření "manometru" nebo "Grimometru". S posledně jmenovaným souvisí další novinka, a sice možnost na omezenou dobu hrát za kámoše Grima, což vám určitě v pozdějších fázích přijde k duhu (a v závěrečném souboji si bez toho nevrznete). Všichni určitě totiž z doslechu víme, co se stane, když Smrťák mávne kosou, že.

Maximus Hratelnus

Mávat tentokrát bude místy skutečně tak rychle, že až chudák nebude vědět, kde mu hlava stojí, což platí - ne už obrazně - i o vašich enemácích. Sofistikovanost "šavlování" zůstala zachována a s přidanými několika novými komby je na úrovni, o níž si bohužel může 99% akčních RPGček nechat zdát. Co zachováno nezůstalo je intenzita akce samotné. Křivka nárůstu počtu nepřátel totiž v porovnání s jedničkou dostala bezmála až panickou erekci, což je ale ve výsledku upřednostnění kvantity před kvalitou:-).

Kvalita CGéček je u Capcomu tradičně na úrovni * Na tyhle mrchy Raid neplatí * Trubky a troubové

Při počtu enemáků, které musíte rychle posílat Grimovi pod kosu, bylo samozřejmě z hlediska obtížnosti neudržitelné zachování nutnosti individuálního přístupu k likvidaci každého z nich. Zatímco tak v jedničce vyžadovala většina budoucích mrtvolek trochu odlišný přístup k jejich definitivnímu "zmrtvolnění", ve dvojce už to prostě stačí do všech identicky intenzivně řezat (bohužel platí i o nepříliš nápaditých soubojích s bossy). Souboje jsou tak sice dynamičtější a jednodušší, ale zároveň o poznání stereotypnější a nepřátelé jsou tak různorodí jen co se týče vzhledu a výdrže. Z hlediska variabilnosti akce jde o krok zpět, z hlediska přístupnosti hry o krok vpřed, protože obtížnost tím logicky klesá.

Tu dále stahuje dolů - k pro většinu akceptovatelné úrovni - několik dalších drobných změn. Především k mání je konečně volba obtížnosti a váš štít je nezničitelný, takže se můžete krýt do zblbnutí. Zakoupené nové pohyby a další zlepšováky už jsou vaše natrvalo do konce hry a nejen do konce života vašeho avatara, jak tomu bylo u řady z nich v jedničce. Odpadla i nutnost platit na stanovených místech za sejvování, nyní můžete hru ukládat zadara, kdy se vám zlíbí. A snad za účelem zpřehlednění dostala vynikající struktura levelů s centrálními "huby" a z nich libovolně přístupnými úrovněmi padáka a na její místo byla přijata striktně lineární klasická struktura, kdy se na mapě přesunujete z levelu do levelu (s nezpoplatněnou možností vracet se).

Obtížnost je tak sice společnými silami snižována na (pro mainstream) přijatelnější hranici a atmosféra je tím poněkud zřeďována, nicméně obtížnost je snižována nikoliv snížena a atmosféra zřeďována a ne rozředěna. Nový Maximo má pořád v sobě kus starého Maxima. Plošinovkové pasáže jsou sice rovněž jednodušší, ale stále - jako souboje - na úrovni. Životů je omezeně a ztratit je špatně načasovanými double jumpy není větší problém, obzvláště v několika vypečených pasážích v závěru, kde je perspirující napětí pěkně hmatatelné.

Některé levely jako by vypadly z Burtonovy hlavy

Množství nepřátel vám rovněž ne málokrát pěkně zatopí pod brněním a vy se chtě nechtě budete muset vracet zpátky do prvních levelů pro výbavu a životy. Vynikající level design ale ani při jejich repete nudu na plac nepustí a navrch je v nich řada vtipně schovaných síkritů, jejichž posbíráním a kompletací dané úrovně si zpřístupňujete řadu bonusů, z nichž některé stojí za pozornost (artworkové skripty CGček např.). Něco tak sice shodil, ale pořád je Maximo Maximem; chlapem s trenkama pod brněním.

Maximus Technicus

Že je Maximo Maximem, je na pohled ještě očividnější. Bohužel je po vizuální stránce nový Maximo maximem starého Maxima:-), čili vypadá prakticky stejně. Paleta barev je sice poněkud odlišná, prostředí je poněkud živější a za-enemákovanější, ale jinak je na pohled nějaký technický pokrok prakticky neviditelný. Na nějaké otevřené, přemírou detailů a polygonů narvané prostředí a la Jak II nebo RaC zapomeňte. Co dnes Maximo 2 ztrácí po technické stránce, částečně dohání nadále po estetické a jeho burtonovská poetika, ne nepodobná té Medievilovské, má místy dost do sebe.

• výborně zvládnutá akce
  • spád
  • jedničkový level design
  • komplexní ovládání
  • Smrťák Grim
  • proti jedničce příliš jednoduché a krátké
  • časem poněkud monotónní
  • na poměry Capcomu trošku slabší grafika

Ze standardně kvalitního ozvučení stojí za vypíchnutí především vynikající, estetiku prostředí skvěle dokreslující hudba. Jen škoda, že je prosta jakékoliv dynamiky ve vztahu k tomu, co se právě děje na obrazovce. Ovládání je opětovně krásně komplexní a user friendly zároveň a díky přesunu ovládání kamery na pravou páčku je už i v podstatě bezchybné.

Maximus Trenyrkus

Maximo 2 jako celek má k bezchybnosti přece jenom o notný kus dál a především "vyměknutí" jeho slupky nemusí fanouškům prvního dílu udělat dvakrát velkou radost, protože nebudou mít větších problémů projet jeho brněním jak nůž máslem během nějakých sedmi hodin. Pod ním ale, jak trenky jasně naznačují, je Maximo pořád kus chlapa ze staré školy s potencí nadále působit mezi svými nagelovanými, zženštilými bisexuálními soukmenovci, jako kostlivec mezi davem masotukáčů:-). Stejně úderně, stejně nepřehlédnutelně, díky svou čistokrevností staré časy připomínající hratelností. I Maximo 2 tak je z větší části esencí hratelnosti dnes tolik "geneticky" modifikovaného žánru, obrazně řečeno je hratelností "jen" v trenkách.

Životnost: 6/10

S přehledem zvládnuté pokračování skvělého Maxima, ovšem s možná až příliš vydestilovanou obtížností a atmosférou.

Celkové hodnocení: 7,5/10