PC | Recenze | X360 | Akce | RPG

Recenze: ME2: Lair of the Shadow Broker - stíny nad Illiem

Zahrávat si s jedním z nejmocnějších stvoření Galaxie se nevyplácí. Pokud se nejmenujete Shepard.

DLC k Mass Effectu 2 úspěšně rozvíjejí příběh původní hry, přináší krátké kapitolky z Shepardova života a hlavně přinášejí klasickou hratelnost spolu s nějakou osvěžující novinkou. Důležité však zároveň je, že slouží jako doplněk původní hry a měly by představovat jakýsi můstek mezi druhým a připravovaným třetím dílem. Shadow Broker se konkrétně zaobírá událostmi okolo doktorky Liary T’Soni, která byla v ději ME2 lehce upozaděna.

Poutavý příběh vás dostane již od první minuty a není v něm nouze o zajímavé zvraty. Vyšetřování a rozhovory se tak pravidelně střídají s akcí, již občas ozvláštní pomalejší a taktičtější postup, nebo speciální libůstky a využití prostředí. Jako příklad poslouží třeba nezapomenutelná honička ve vznášedlech v ulcicích Illia, nebo obsáhlé archivy Shadow Brokera, v nichž se dočtete zajímavé a leckdy i lehce úsměvné informace o sobě a všech spolubojovnících. Osobně jsem pročítáním kompletní dokumentace strávil něco přes půl hodiny – a rozhodně toho nelituji.

Nemusíte se však bát, že byste celou herní dobu strávili jen čtením. Akce zabírá majoritu času a staronová členka Shepardova týmu ji aspoň zezačátku příjemně ozvláštňuje, stejně jako stereotyp úspěšně narušují souboje s bossy a zajímavé, neokoukané prostředí.

Komiks Mass Effect

lairoftheshadowbroker_box.jpgV poslední době se rozmohlo, že ke hrám vychází různé doplňkové zboží – filmy, knihy, figurky a v neposlední řade i komiksy. Ostatně, nultý díl komiksu Mass Effect jste mohli najít ve sběratelské edici, zbylých pár už bylo nutno dokoupit. Vězte pak, že propojení komiksu a hry je v tomto případě poměrně těsné – Lair of the Shadow Broker ve skutečnosti přímo navazuje na události popsané v kresleném příběhu a i když se hra poměrně slušně uvede sama, znalost knižního pozadí vám umožní vychutnat si jej ještě o něco více.

Filmové scenérie

Grafické zpracování totiž znovu vyráží dech (zejména tedy po umělecké stránce) a pojí se s ním i povedený level-design. Nechci prozradit příliš mnoho, ale zdevastovaný hotel nebo povrch vesmírné lodi se vám zaryjí do paměti opravdu hluboko.

Nezapomenutelná je honička ve vznášedlech v ulicích Illia

Rovněž potěší i klasicky kvalitní zvukový a hudební doprovod, jež zvláště ve vypjatých emočních scénách kvalitně podbarvuje atmosféru. Výborná úroveň technického zpracování je ale něco, na co jste už jistě ve hrách od BioWare zvyklí.

Shadow Broker pak mimo techniky obsahuje i na poměry série nevídané množství narážek na skutečné události, stejně jako přidává slušnou porci achievementů, takže si i lovci trofejí přijdou na své. Ulehčení hry pak mohou čekat ti, kdo si Shadow Brokera spustí před tím, než dokončí hlavní příběh – v lokacích se totiž povaluje pár nových technologií k výzkumu. Noví hráči se pak také vyhnou podivnému dojmu „sleposti“ příběhové větve doktorky T’Soni v původním ME2. Nabízí se tak otázka, jestli zrovna Shadow Broker vážně neměl být ve hře už od začátku – jako samostatný celek totiž působí poněkud odstřihnutě.

Naštěstí se však nejedná o tak očividné ždímání peněz, jako je tomu u Mafie 2, kde si lze všimnout mnohem větších škrtů, než jedné malé epizodky. A kdo ví, třeba mělo vystřihnutí událostí z tohoto DLC nějaký hlubší význam – namátkou mě napadá to, že jde pouze o první díl z delší série, který skutečně pevně propojí ME2 s ME3. Zatím můžu nad důvody jen spekulovat, ale určitě by byla škoda DLC minout jen proto, že nesouhlasíte se zvoleným prodejním modelem.

Revoluci rozhodně nečekejte, ale pokud vás Mass Effect 2 zaujal, pobaví vás i nový přídavek

Lair of the Shadow Broker totiž za cenu 800 Bioware bodů nabízí slušnou porci zábavy, jejíž konzumace vám zabere něco málo přes dvě a půl hodiny. Revoluci rozhodně nečekejte, ale pokud vás Mass Effect 2 zaujal, pobaví vás i nový přídavek. Dopřejte si proto malou dávku epické space-opery před tím, než Bioware dokončí plnohodnotný třetí díl. Aspoň na chvíli totiž tato malá dávka herní drogy zažene pocit závislosti a hlavně vás dobře pobaví.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce, RPG | akční RPG
Výrobce: BioWare | Webové stránky hry