Recenze: Medal Of Honor Rising Sun – vylodění v Normandii překonáno!

Patří váš zážitek z vylodění na pláži Omaha k těm nejlepším? Nová Medal Of Honor vás posadí na palubu americké lodi, kotvící v Pearl Harboru během útoku Japonců. Explodující křižníky, nebe zahalené ohněm, rojící se letadly, dramatická hudba jako z Hollywoodského trháku... Je pravděpodobné, že stejně jako v roce 2002, budou si i tentokrát konzolová a PC verze podobné, takže čtěte všichni!

Multiplayer: ano (2 hráči na rozdělené obrazovce)
Paměťová karta: minimálně 117KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Kompatibilní s Network Adaptor (Ethernet) – 2 až 8 hráčů
Výrobce:
EA Games
Distributor: EA Czech (
Od 12 let

Ležíte na svém lehátku v kajutě vedle ostatních námořníků, koukáte na fotku slavné herečky nalepenou na stěně vedle něj a přemýšlíte, jak by to asi vypadalo, kdyby se USA přece jen zapojili do druhé světové války, která právě devastuje Evropu. Co by to znamenalo pro vás, kam by vás asi nasadili, kde byste dostali svoji první šanci vystřelit si na nepřítele. Je brzo ráno, čtvrt na devět, takže vaše úvahy se pomalu mění v lehké podřimování. Je 08:15, 7. prosince 1941 a první torpédo zasahuje vaši loď. Během následujících minut se celý obrovský přístav Pearl Harbor s většinou americké válečné flotily promění v ohnivé peklo a jatka, která překonávají většinu děsivých událostí novodobé historie.

Armageddon v Pearl Harboru... ale tentokrát jste vy v hlavní roli!

Ovládání své postavy, Josepha Griffina, dostáváte do rukou okamžitě – ještě stojíte vedle svého lehátka, zatímco se celý svět kolem vás (totiž interiéry mohutného amerického křižníku) otřásá ve strašlivých nárazech tlakových vln, zatímco alarm a zoufalý křik námořníků se zcela ztrácí pod uši drásajícím duněním explozí, dokresleným rachotem nepochopitelně vysokého množství leteckých kulometů.

Potácet se po spletitých palubách obří lodi, když se všechno třese, vyvaluje se dým, plameny i voda, to je zážitek pro silné povahy, které netrpí klaustrofobií. Po několika malých dobrodružstvích (například budete s kuchaři hasit největší požár, který zablokoval cestu na palubu) se konečně dostanete ke schodišti vedoucímu na palubu – ale místo světla jde z otvoru na jeho vrcholu jen poblikávající šerosvit. Co se to... vybíháte po schodech a pak konečně stanete na palubě – a čas se zastaví.

Za pomoci oblíbeného efektu zpomalení času (tzv. bullet time) vám hra nabídne první děsivý (a z hlediska technického provedení hry monumentálně ohromující:-)) pohled na scénu, jakou by nikdy neměl člověk spatřit. Peklo otevřelo své brány a pokrylo vodní plochu v přístavu, polykajíce přitom explodující lodě i padající japonská letadla (kterých je ale jako much, takže se zdá že vůbec neubývají a jejich stíny či vzdálené tečky lemují oblohu od obzoru k obzoru). Zpomalený záběr vám nabídne pohled na několik efektních detailů explozí a pak už čas běží zase normálně a vy běžíte na palubu.

Protiletecký kulomet: minimum pro úspěšný lov v Perlové zátoce

Seberete první zbraň (samopal Thompson), která tu zůstala ležet po jednom z mrtvých spolubojovníků a začínáte v zuřivém deliriu pálit na letadla všude okolo. Vaše zbraň ale v zásadě nic nezvládne, takže jak trochu vychladnete, uvědomíte si o kousek dál na palubě přítomnost protileteckého těžkého kulometu a běžíte k němu. S vítězným řevem spouštíte hromovou kanonádu a první letadlo padá do moře těsně před vámi.

Made In Hollywood

Snažil jsem se záměrně popsat úvodní pasáže nové MOH co nejpečlivěji, abyste mohli alespoň takhle zprostředkovaně zakusit monumentální divadlo, které hra v prvních minutách rozpoutá. Jednak je tato scéna opravdovou ukázkou designerského umu (pokud jí nebudete vyčítat, stejně jako bývá kritizována třeba Call Of Duty, že je prostě „vykradená“ z filmů) a navíc zůstává nejzajímavější/nejpovedenější/nejzábavnější částí hry. Ačkoliv vás čeká třeba bitva o most přes řeku Kwai nebo hodně dobře napsané dobrodružství v útrobách gigantické nepřátelské letadlové lodi, útok na Pearl Harbor je prostě vrcholem hry.

Bohužel ale musím dodat, že tomu tak je i z toho důvodu, že na rozdíl od ostatních misí jde o něco hodně jiného, než v Medal Of Honor (PSOne), MOH: Underground (PSOne), MOH: Allied Assault – Breakthrough – Spearhead (PC), MOH: Frontline (PS2) nebo MOH:Underground či MOH: Infiltrator na Game Boy SP. Co se snažím říct? Že po bombastické úvodní bitvě v Pearl Harboru vás čeká přesně ten samý typ misí, jako jste hráli (alespoň já, jakožto zarytý fanoušek série a člověk, který nehledí na platformu) již mnohokrát předtím. Bude vás to bavit?

Kam kráčíte, válečné hry?

Není pochyb, že před pár lety si díky hrám jako Medal Of Honor, Hidden And Dangerous nebo třeba Commandos vybojovalo téma druhé světové války velmi silný zájem ze strany široké hráčské obce. Začala tak úplná „móda“ válečných akcí, podívejme se třeba jen na 9 dílů samotné MOH série. Jenže móda je pojem, označující trend, trvající v určitém období. A pokud bych měl soudit z pohledu mého i několika kolegů, všechno to pobíhání mezi rozbořenými domy či v opevněných bunkrech se stále stejnými, notoricky známými a pomalu, nicméně jistě nudnými archaickými zbraněmi... to už pomalu přestává být zábava. Podívejte se na úspěch her Max Payne 2, Prince Of Persia a nebo třeba (očekávaný úspěch) Far Cry, Breed, Stalker či Hal-Life 2 (...pssst, vyslovujte to poslední jméno potichu, nebo to někdo uslyší a zase ho ukradne:-)). Začíná být zřejmé, že hráči chtějí nové, svěží zážitky z her a ne dokolečka pobíhat po válkou devastovaných bojištích, se stejnými uniformami, zbraněmi, atd.

Dobře si v tomto ohledu vedla Call Of Duty, což je titul, spojený s mnoha mimořádnými okolnostmi, jež se prostě podařilo ideálně zkombinovat. COD vsadila na docela odlišný přístup k hratelným střílečkám – i když stále ovládáte jenom svoji postavu, všude okolo vás jsou desítky dalších bojujících a množství efektních předepsaných „hereckých výkonů“ těchto komparsistů dává dohromady s šikovným engine a pečlivě volenými efektními bojišti hráči dojem masové bitvy, jakou ještě v jiné hře nezažil. Samozřejmě nesmíme opomenout, že COD je především perfektně hratelná – ovládání, obtížnost, design misí... dle mého názoru, pokud uděláte hru, která obsahuje tyto ingredience ve špičkové formě, budou ji hrát všichni, nehledě na to, zda se odehrává ve vesmíru nebo v Rusku.

MOH série v zásadě také disponuje dokonale uhlazenou hratelností, jenže pokračuje již devátým dílem a drtivá většina hry/misí zůstává příliš podobná, navíc extrémně lineární filmový scénář misí (tuhle jsem viděl nahraný průchod jednou misí MOH:RS a vážně to vypadalo jako film pro kino, ne jako záznam zuřivé... ehm, zábavné střílecí akce) navozuje v hráči pocit, že hraje jakýsi interaktivní film, což by ovšem vyžadovalo MNOHEM lepší příběh, aby to šlo nazvat zábavným.

MOH:RS si na příběh hraje víc než předtím, v první misi ztratíte bratra, kterého po zbytek hry hledáte, mezi misemi vám chodí dopisy z domova (nicméně hodně primitivně-nudně napsané) a občas se hra intenzivně snaží vám dostat pod kůži významnější a vracející se NPC postavy. Bohužel i když samotný scénář je relativně slušný, má tak daleko do příběhů typu Metal Gear Solid, Max Payne, Half-Life nebo Mafia, že vlastně ani nestojí za řeč.

Džungle? Jak to PS2 zvládá?

Jak už možná víte, s japonskými protivníky si to budete v Rising Sun rozdávat v exotickém prostředí Filipín, hluboko v neprostupných džunglích. Samozřejmě se podíváte i do nějakého toho města (taktéž sympaticky exotický Singapur) a na zmíněnou palubu letadlové lodi, nicméně 80% procent hry strávíte mezi bujnou flórou deštných pralesů. Jak může stará dobrá PS2 něco takového zvládnout?

Džungle na PS2? Nevypadá zas tak zle * Volám z Matrixu, potřebuji ovládací program pro pilota jeřábu * Raketa do zdi = konec války (pro vás)

Překvapivě dobře. Samozřejmě je tu plno kompromisů (úzký prostor pro pohyb, vymezený skalami, cestičkami a „zelenými stěnami džungle“, dále očekávaná mlha, aby nebylo vidět příliš daleko, atd... ), nicméně ve výsledku vypadá džungle docela živě a dokonalá volba barev + ozvučení tento dojem potvrzují. Nic to ale nemění na tom, že již zveřejněná videa z Metal Gear Solid 3: Snake Eater ukazují, že džungle může být na PS2 MNOHEM živější a prostornější:-).

Jaké to tedy je?

MOH:RS disponuje i v těch nejpovedenějších okamžicích poněkud zjednodušenou grafikou. Tenhle dojem se špatně popisuje, myslím, že obrázky vám to asi neobjasní, ale třeba postavy jsou jakoby stylizované (připomíná to téměř komiksovou TimeSplitters 2), stejně tak budovy i zbytek grafiky neobsahuje tak docela kvalitní textury nebo detaily, jak bychom si představovali. Jenže tohle není Baldurs Gate Dark Alliance (dodnes jeden z nejúchvatnějších grafických zázraků na PS2, při rozlišení televize nepochopitelný... a co teprve právě vycházející druhý díl:-)), mohutný 3D svět MOH:RS musí na PS2 v první řadě „běhat“ – a pokud možno plynule. Tím si tedy vysvětluji jisté zjednodušení grafiky (porovnejte MOH:RS s Far Cry a uvidíte něco jako Wolf3D a Return To Castle Wolfenstain:-)). Nezbývá tedy než čekat na slibovaný revoluční engine MGS3.

Mise na letadlové lodi je finální a nejlépe napsaná * Zajímavá pistole, vyráběná podomácku * Ukládací místa jsou někdy nehezky schována

Jak si zřejmě dokážete představit, ozvučení i hudba dodržují Hollywoodské standardy (zakladatelem série je Steven Spielberg a jeho tým:-)). Ovládání je klasicky konzolově hrubé, ale dá se na něj zvyknout a díky míření ve stylu Call Of Duty (pohled trochu zazoomuje přes hlaveň zbraně a ovládání se zjemní) je možné se během pár desítek minut naučit likvidovat jakoukoliv hrozbu včas a efektivně.

Milou novinkou je rozličné chování různých nepřátel – Japonci se často chovají jako správní kamikadze a nejednou na vás poběží jenom se svým samurajským mečem, což dokáže člověka sem tam zaskočit a přispívá to k věrohodnějšímu dojmu. Umělá inteligence se od Frontline nijak výrazně nezměnila, takže protivníci utíkají před granáty, dobíhají k opuštěnému kulometu atd.

Multiplayer

Nemohl jsem otestovat hraní online (které MOH:RS) podporuje, nicméně pro klání na rozdělené obrazovce jsem si pozval několik vášnivých hráčů Counter Strike. I když ze začátku prohrávali a nadávali na ovládání, časem se začali soustředit na objevování skrytých bonusů v multiplayerových mapách, hledání oblíbené zbraně (tu ostřelovačka, tam těžký kulomet) a nalezení nejlepších úkrytů pro kempování... zkrátka a dobře, i hardcore PC/CS hráči se po nějaké době odpoutali od nezvyklého ovládání a užívali si MOH:RS jako o život:-). Jeden z nich zakončil hru se slovy, že „si tu PS2 asi koupím, nebo co, ono to není zas tak špatný hrát tohle ve více lidech u jedné obrazovky“.

Mimořádnou výhodou hry je potom nevídaný kooperativní multiplayer, který jsme u MOH ještě nezažili. Jak si doufám dokážete představit, kampaň je ve dvou asi o 200% zábavnější. Díky multiplayeru stoupá životnost hry z 10-15 hodin na nekonečno.

MOH pro PS2 a PC

Ještě tento rok by nás měla zasáhnout další MOH pro PS2 (a také první ze tří Call Of Duty, uf), ve které se podíváme na stejná bojiště jako v Rising Sun z pohledu bratra hlavního hrdiny. Sice se těším, považuji se za fanouška série a pobíhání s notoricky známým Thompsonem a spol. má pro mne pořád určité kouzlo, ale narozdíl od roku 2002 letos vyhlížím potenciální trháky roku v jiných vodách. MOH se začíná příliš opakovat a proto pro ni bude nový hardware (PS3) opravdovým vysvobozením – konečně bude moci předvádět zase něco docela nového. Co by to mohlo být? Podívejte se na PC.

• Monumentální útok na Pearl Harbor
  • Perfektní multiplayer spolu i proti sobě
  • Hollywoodské ozvučení
  • Působivé dokumentární filmy
  • Nápadité "filmové" mise
  • Vynikající scénář poslední mise
  • Střídmě a efektně využívaný bullet time
  • Grafika není zas tak úžasná
  • Většinu hry budete mít pocit, že tohle jste již hráli
  • Stále ty samé archaické zbraně
  • Chabý pokus o příběh/postavy
  • Na ovládání je třeba si zvyknout

Letos na PC vyjde Medal Of Honor: Pacifik Assault, což bude zřejmě velmi podobná akce v tropickém prostředí, jako je samotná Rising Sun – jenže, pokud jste viděli zveřejněná technická videa, MOH:PA chystá fyziku, animace/mimiku postav, reálně prostředí a destrukci... na úrovni takového Half-Life 2 (tedy... těžko říct, jak bude HL2 vypadat, až/jestli vyjde, ale víme z E3, jak MĚL vypadat:-)). Z jednoho videa je navíc jasné, že si na PC užijeme i Pearl Harbor – a díky výkonu PC tento vypadá mnohem velkolepěji. Autoři slibují mimořádnou volnost pohybu v herním světě a... no však to znáte, prostě revoluci. Musím ale uznat, že zveřejněná videa jejich slova potvrzují. Takže uvidíme...

Zvuk: 9/10
Hratelnost: 10/10

Člověk by mohl mít trochu zmatek v tom, co je v téhle sérii ještě datadisk a co už zase plná hra – všechny ty úchvatné mise v druhé světové válce se začínají navzájem podobat a splývat. Naštěstí tu máme Pearl Harbor, špičkový multiplayer a tradičně zaručenou hratelnost, takže fanoušci se zřejmě koupi nevyhnou.

Diskuze (12) Další článek: Nové screeny čtvrtého dílu závodní série TOCA

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,