Recenze: Medvědí bratři – hra lepší filmu?

Včera jsme vám představili Shreka 2, dnes se podíváme na zoubek hernímu zpracování dalšího kresleného filmu. Tentokrát jím bude klasika z dílny Disneyho animátorů - nádherná pohádka s přímo kouzelným příběhem Medvědí bratři. Hra je určena těm nejmenším hráčům, nabízí kompletní českou lokalizaci a je velmi zdařile nadabovaná.

koupit
Pořiďte si povedenou disneyovku v našem  internetovém obchodě se slevou 13%! Místo 999 Kč zaplatíte pouze 869 Kč. Nabídku dalších titulů naleznete na adrese vltava.doupe.cz.

Typ hry: Akční adventura pro děti
Minimální konfigurace: Procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 250 MB na HDD, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 250 MB na HDD, 8 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 2200+ , 512 MB RAM, 64 MB 3D graf. karta
Výrobce hry: Disney Interactive (
Vydavatel hry: Disney Interactive (
Distribuce v Česku: CD Projekt (

Film Medvědí bratři vypraví o trojici indiánských sourozenců Sitkovi, Denahiovi a Kenaiovi. Nejmladší z nich, Kenai, stojí před významným momentem svého života – čeká jej tak obřad, který z něj již navždy učiní muže a po němž mu bude přidělen vlastní totem, podle kterého se má ve svém životě řídit. Totem, který bude Kenaiovi náležet, přidělují Velcí duchové prostřednictvím šamanky Tanano. Nejstarší z bratrů Sitko má totem orla, Denahi  totem moudrosti.

Začátek druhé minihry lovu lososů * Jak říká Koda - losos a bobule, co víc si může medvěd přát? * První minihra a Koda mi uniká!

Kenaiovi (toužícímu po totemu šavlozubého tygra) však Velcí duchové přidělí totem medvědí lásky. Není divu, že horkokrevný indián není s volbou spokojený (láska mu zkrátka nepřipadá dost důležitá) a pak již stačí jen velmi málo. V našem případě medvědice, která zabloudí do vesnice a sní nalovené ryby. Kenai se jako smyslů zbavený vydává za ní, nepomohou rady ani prosby jeho bratrů. Nezbývá tedy nic jiného, než se vydat v jeho stopách a doufat, že Kenai neprovede nějakou hloupost.

Stane se však to nejhorší. V boji s medvědicí umírá Sitko, čímž však příběh ani zdaleka nekončí. Kenai je po nešťastném bratrově úmrtí ještě více hnán touhou po pomstě a medvědici se vydává znovu hledat. Vystopuje ji a zabije. Žádný čin se však neobejde bez následků. Velkým duchům dojde trpělivost a Kenaie promění v medvěda, aby mu dali za vyučenou a ukázali, co všechno svým hloupým jednáním způsobil. Kenai má jedinou šanci na záchranu - najít místo, kde se nebe dotýká země a kde sídlí Velcí duchové, kteří jej mohou proměnit zpět v člověka.

Závěrečná přeměna zpět na člověka * Obrázek z filmu - všichni bratři pohromadě, zleva Kenai, Sitka, Denahi * To svrbí! Právě jsem proběhl pálivým keřem

Začínáme hrát

Prokousali jsme se poměrně komplikovaným příběhem a přejdeme k samotnému hernímu výtvoru. Hra přesně kopíruje film. Proniknout do příběhu vám pomáhají dva nádherně nadabovaní losi (hlas jim propůjčil Jiří Lábus), kteří v krátkých animacích vyprávějí celý filmový příběh. V roli Kenaie-medvěda budete procházet totožnými lokacemi, jako byly ty filmové (ledovec, les, kolo plné lávy, lososí tah). Cílem vaší cesty je hora, ve které sídlí Velcí duchové.

Vaše cesta za záchranou však nebude tak jednoduchá. Po celou hru je hlavnímu hrdinovi v patách Denahio, který touží po jeho kožichu. Stejně jako ve filmu, i ve hře vám bude dělat společnost malý medvídek Koda, který mimo jiné slouží jako průvodce – vše podstatné konkrétněji vysvětluje a ukazuje. Radí, čemu je lepší se vyhnout, jak a co kde udělat. Cestu si občas budete muset prosekat křovinami, přes prudkou řeku porazit strom, uprostřed rozžhavené lávy skákat z kamene na kámen. Hra se ukládá sama pokaždé, když projdete kolem kamene duchů.

Bobule, které musím sníst, abych mohl použít některých z totemů * Zlatý totem medvěda * Takhle vypadá kámen, u kterého se ukládá vaše pozice

Totemy a vše okolo nich

Během svého putování narazíte na totemy. Jsou tři druhy totemů, každý z nich propůjčí Kenaiovi a Kodovi kouzelnou moc a ta jim usnadní překonávat mnohé překážky. Při použití orlího totemu se objeví duch orla Sitky, který vyzdvihne Kenaie a Kodu do vzduchu. Vy je můžete lehce ovládat a přenést se tak přes velké kaňony, strže či rokliny.Aktivujete-li vraní totem, můžete na svět pohlížet očima vrány, jež se vznáší vysoko ve vzduchu. Uvidíte tak i oblasti, které by vám jinak zůstaly skryty. Vlčí totem obdaří Kenaie a Kodu velkou dávkou vitality, která jim pomůže zdolat i vysoké útesy. K tomu, abyste mohli použít jednotlivé totemy, musíte nasbírat bobule z keříku, v barvě daného totemu. Keříků je v každém kole dostatek, k aktivaci jednoho totemu budete potřebovat deset bobulí dané barvy.

Malý medvídek a váš průvodce Koda není jen upovídaný, ale také soutěživý. Čeká vás tak několik soutěží, ve kterých s ním změříte svou sílu. Některé jsou přímou součástí vašeho putování (mimo jiné si vyzkoušíte závod, ve kterém musíte co nejrychleji vyběhnout na kopec). Jsou tu však také dvě soutěže, které tvoří jakoby minihry ve hře samotné. V první z nich budete závodit s Kodou, kdo rychleji sjede po ledové skluzavce a posbírá více sněhových koulí. Samozřejmě se musíte vyhýbat kládám a kamenům v cestě, ty by vás mohly zbytečně zpomalit. Ve druhé minihře budete soutěžit v lovu lososů proti Kodovým kamarádům medvědům.

Právě začíná působit totem orla * Dva kozorohové * Umělecký výtvor jednoho z losů v pozadí na skále

Zmíněné minihry jsou příjemným doplňkem hry samotné a rozhodně dalším bodíkem ve prospěch titulu Medvědí Bratři. Mimo nich vám také Koda chytře poradí, abyste v průběhu hry sbírali všechny včelí plástve. Pokud jich nashromáždíte v každém kole rovných 50, otevřete si tím vchod do jedné z rytinami označených jeskyní, kterých je ve hře rovných šest. Uvnitř naleznete totemy zvířecích duchů. Posbíráte-li všech šest totemů, čeká vás myslím příjemné překvapení.

Kenai versus Denahi

Vraťme se však k samotnému průběhu hry. Jak již bylo řečeno, Denahi je vám stále v patách a stejně jako ve filmu, i ve hře se s ním musíte několikrát utkat. Denahi zde zřetelně plní úlohu bossů, které známe ze stovek ostatních her. Samotný souboj je velmi vtipně vyřešen a nemusíte mít obavy, že vaše dítko propadne násilí. O co jde? Coby medvěd útočíte na Denahio mocným řevem, který mu ubírá sílu. Útok má dvě fáze - v té první jej svým řevem znehybníte a v druhé mu uberete sílu. Denahi útočí oštěpem, naštěstí však bez prolití krve, zásah má pouze zpomalovací účinky. K obraně proti Denahimu slouží tři zlaté totemy: medvěda, šavlozubého tygra a lososa. Pokud máte dojem, že se v totemech již nevyznáte, nezoufejte - Koda vám vše pečlivě vysvětlí.

Koda miluje soutěžení, kdo asi nasbírá víc lososů? * S totemem orla se dostanete tam, kam by to po vlastních nešlo * Souboj s Denahim, to barevné je vlna mého řevu, která ho znehybní

Jak se medvědi ovládají?

Ovládání hry je maximálně přizpůsobeno nejmladším hráčům. Dokonce jde v menu zapnout i funkci automatického skákání. Poté se dá celá hra ovládat pouze pěti klávesami (směrovými šipkami a Enterem pro akci). Nevyhovuje-li vám standardní nastavení kláves, jednoduše si je můžete přenastavit. Menu hry je přehledné a jeho ovládání bezproblémové.

• Povedený dabing
  • Ve hře neuvidíte ani kapku krve
  • Jestliže se vám líbil film, oblíbíte si i hru
  • Jednoduché ovládání
  • Nízké nároky na HW
  • Po dohrání hry se neotevřou všechna kola
  • Funkce automatického skákání občas zazlobí
  • Krátká herní doba (pouze pro starší hráče)

A jak vypadají?

Český dabing určitě přidal hře na kráse i atmosféře a je jednou z těch nejsvětlejších stránek hry. Z „doplňkových“ zvuků se mi snad nejvíce líbil skřek, který vydává Koda při skoku na lávový kámen či větev, které ho vystřelí do vzduchu. Na českém dabingu se podíleli stejní herci, kteří propůjčili své hlasy filmu. Tím pádem je úspěch zaručen: Filip Blažek, Marek Páleníček, Jiří Lábus, Martin Štěpánek a další, to vše jsou takřka hvězdná jména českého filmu. Další zvuky jako takové již nijak nevybočují z řady, přesto jim nejde snad nic konkrétního vytknout. Hudba příjemně podbarvuje hru a přesně zapadá do prostředí.

Po grafické stránce hra nepatří mezi převratné tituly, ale i tak nevypadá vůbec špatně. Dovolil bych si srovnání s hrou Hledá se Nemo, která se mi líbila malinko více. Přesto si myslím, že prckové, pro které je hra primárně určena, něco podobného řešit nebudou. Sečteno a podtrženo – hledáte-li pro své dítko vhodný titul, výběrem Medvědích bratrů rozhodně neprohloupíte.

Plošinovka se vším všudy, maximálně přizpůsobena i těm nejmladším hráčům. Celkový dojem umocňuje vydařený český dabing. Líbil-li se vašim dětem film, hrou budou přímo nadšeny.