Recenze: Metal Gear Acid – Snake ukazuje karty

Bez Hidea Kojimy a animovaných sekvencí, ale na tahy, originálně a zábavně. Máme tu další úžasný Metal Gear titul, který dokazuje, že i v jiném žánru uděláte dílo srovnatelné s původní legendou.

Žánr: tahová stealth akce
Multiplayer: ano
Výrobce: Konami
Vydavatel: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.konami.com/gs/gameinfo.php?id=83


Metal Gear Solid. Jen tyto tři samotná slůvka stačí, aby zástupům herních fanoušků vzplály oči září srovnatelnou s výbuchem supernovy. Vím to, protože patřím mezi ně. Pamatuji si, jak jsem hrál Metal Gear Solid celý Štědrý den o jedněch Vánocích a v duchu proklínal rodinu, odtrhávající mě od tohoto božského díla voláním k tradiční štědrovečerní večeři. Vzpomínám, jak jsem byl vnořený do Metal Gear Solid 2, že mi ani nevadilo pravidelné, co 20 minut, padání hry zpátky do systému.

V té době jsem ještě neměl PS2 a jen samotné čekání na překonvertování hry na PC mě málem dovedlo k šílenství. A co teprve MGS 3: Snake Eater, od prvního hraní mě neodradil ani černobílý obraz americké verze hry. A že Metal Gear Solid na GBC kdysi vysál mé poslední úspory? Cha, tomu se jenom směji. Stálo to všechno za to a stejně tak stojí za to i Metal Gear Acid. I když se k tradičnímu sladkému jádru musíte déle prokousávat.

Acid přináší klasické stealth akci minulých dílů zcela novou krev. Máme tu Snakea, Metal Gear, strhující příběh, zajímavé postavy, vykřičníky nad hlavou, tuny známých zbraní a vybavení, ale herní systém získal úplně jinou podobu. A ta rozhodně není k chybě věci, i když věřím, že spousta nový, lehce rozvážný, styl nepřekousne a ochudí se o jednu kapitolu z Metal Gear univerza.

Snakeu, zase tě potřebujeme

Ovšem musím uznat, že o nikterak kritickou kapitolu, protože Acid přímo nenavazuje na žádný z dílů série. Uslyšíte občas známá jména, ale hlavní roli mají jiní. Tedy kromě Solid Snakea. Děj se odehrává v roce 2016, všechno začíná únosem letadla, na jehož palubě je i vážný kandidát na prezidenta; senátor Hach. Únosci chtějí jediné, tajný projekt jménem „Pythagoras“, který se nachází ve výzkumné laboratoři na ostrově jménem Lobito.

Speciální jednotka poslaná na ostrov je zmasakrována, a tak je Snake vytáhnut ze svého úkrytu na Aljašce, aby „ Pythagoras“ získal a zachránil krizovou situaci. Tentokrát mu ovšem nevelí plukovník Roy Cambell, ale jeho známý; Roger McCoy. Mladičkou Mei Ling vystřídala snad ještě mladší Alice, děvče s paranormálními schopnostmi, které dělá Snakeovi vzdálenou podporu. Na scénu se pochopitelně dostává i ženská postava, kterou tentokrát představuje Teliko, poslední přeživší člen speciální jednotky.

Samozřejmě nic není, jak se ze začátku zdá, stále se vynořují nové postavy a dějové zvraty, že po chvíli pomalu nevíte, kde vám hlava stojí. Příběh je rozhodně jedna z nejsilnějších stránek hry a celou dobu žene k naprosto fantastickému konci, který vám zůstane vrytý hluboko v hlavě. Na rozdíl od MGS 3, kde byly postavy většiny protivníků vykresleny velmi mělce a plytce, se ty MGA dají přirovnat ke komplexnosti prvního dílu či druhého dílu. Aby taky ne, když autoři velmi lehce použili některé znaky převážně z prvního dílu a vše doplnili svěžími nápady.

Celý příběh je vyprávěn pomocí statických obrázků a spousty textu. Ovšem skvěle napsaného, takže budete zcela klasicky hltat každé slovo. Trochu nechápu, proč chybí dabing, UMD by měl snad disponovat solidní kapacitou. Dabing celkově a hlas Davida Haytera specificky, mi citelně chyběl. I tak mám jen slova uznání, kterak se autorům podařilo navodit výbornou atmosféru. Hlavně všechny scénky odehrávající se na palubě uneseného letadla působí neuvěřitelně děsivě. Pohled na dvě panenky, bavící se o tom, jak vraždí pasažéry a vyřezávají jim do těl čísla, vždy dokázal vyvolat mrazení v zádech zcela nekompromisně.

Prší? Poker? Kanasta? 

Typický herní styl minulých dílů není pro přenosnou konzoli zcela ideální a Metal Gear Acid tak funguje na principu tahové hry s karetními prvky. Jak to funguje? Před každou misí (přesně tak, MGA se dělí na úrovně) si lze sestavit balíček karet, které pak ve hře představují všechny vaše činy. Jednotlivých karet je přes 200 a najdete tu několik druhů, karty pohybové, zbraně (tuny zbraní), vybavení a speciální karty. Nechybí známé zbraně a vybavení z ostatních MGS her; Famas, AKčko, granáty, raketomet Nikita, Stingery, Claymory, optickou kamufláž, lékárničky...

Pokud jste někdy propadli některé karetní hře, jako třeba Magic the Gathering, určitě to znáte. Nakupujete balíčky, ze kterých si sestavíte vlastní balíček na míru. Stejně tomu je i v MGA, v jednotlivých misích naleznete rozházené balíčky s dalšími kartami, případně si další kupujete mezi jednotlivými úrovněmi za body získané plněním misí. Hloubáním nad co nejkvalitněji sestaveným paklíkem určitě strávíte nemalou chvíli. Sestavíte si Sniper balíček se spoustou karet odstřelovacích pušek a speciální výbavou k nim nebo dáte přednost důrazu na CQC techniky? Možnosti jsou takřka nekonečné a každý tak může postupovat hrou úplně jiným stylem, než jeho kamarád.

Na začátku každé mise si líznete šest náhodných karet z vašeho balíčku a dvě další získáte na začátku každého tahu. Některé karty se používají instatně (některé zbraně, lékárničky), jinými se musíte vybavit (různá brnění, vylepšení i některé zbraně). Většinu karet můžete i kromě jejího primárního účelu použít na pohyb. Nemusíte tedy mít pohybové karty, abyste se mohli hnout a prostě místo výstřelu použijete Famas k posunu o tři políčka. Pohybové karty ovšem umožňují se posouvat o víc políček, například čtyři.

Celý systém je velmi komplexní a je těžké ho pořádně vysvětlit, ovšem ve hře vám hned většina základních technik vejde do krve a vždycky můžete různě experimentovat. Existují speciální karty, různé postavy ze série MGS, při jejichž použití se dočkáte stylové scény a speciálního účinku. Mei Ling například prodlouží dobu účinnosti chaff granátů, Cyberninja rozseká protivníka atd. Účinky některých karet se dají zvyšovat použitím ještě jiné karty, každá karta má určitou číselnou hodnotu, která určuje, jak dlouho si počkáte na další tah... je toho opravdu spousta.

Metal Gear Tactics

Snake dokáže většinu toho, co v MGS; plazení se, tisknutí se ke zdem, klepaní na ně, klepání protivníků pěstí do obličeje :) atd. A rozhodně se mu všechno hodí, protože Acid nepatří k nejjednodušším, tedy za jednoho předpokladu. Tím je snaha se co nejvíce plížit a vyhýbat se zabíjení protivníků, protože lze získat na konci mise speciální No kill bonus. Po pravdě, moc často ho nezískáte, neboť některé hlídky nejde obejít, celou dobu se navzájem hlídají. Z počátku mě tento aspekt hrozně frustroval, snažil jsem se co nejvíc plížit a případné prozrazení řešil restartem mise či nahráním pozice. Což pochopitelně zabere spoustu času a v jedné fázi jsem měl sto chutí s tím opravdu seknout.

Ovšem když se smíříte s tím, že občas vyvoláte alarm a všechny postřílíte, vše se zlepší. Navíc postupem hry společně se ziskem speciálních karet (třeba optická kamufláž z MGS2) se plížení stává snadnějším a navíc se naplno rozjede příběh. A v tem okamžik je vám jedno, že postřílíte celou úroveň jen vůli tomu, že chcete vidět další příděl děje. :) V určitém okamžiku navíc získáte druhou ovladatelnou postavu a možnosti taktizování získají obrovských rozměrů.

I tak občas narazíte na nějaký menší nedostatek. Sem tam se mi stalo, že jsem vyprázdnil tři zásobníky z Kalašnikova a protivníkovi neubyl ani jeden hitpoint. Pravda, měl neprůstřelnou vestu, ale ta se většinou ničí po počtu vykrytého zranění. Zřejmě nějaký drobný bug. Občas se musíte smířit i s tím, že si počkáte, než vám přijde specifická karta z balíčku. Zcela konkrétně mám na mysli level card 1, kdy mi nezbylo, než vyházet celý balíček, abych se k ní dostal. Zcela ideální není ani systém ukládání.

I přes tyto drobné chybky nabízí karetní systém nevídanou porci zábavy a spádu, v pozdějších fázích budete používat karty tak intuitivně a rychle, že vám ani nepřijde na mysl tahová podstata hry. No dobře, možná trochu přeháním. :) Někoho možná znechutí karetní styl ze svého principu, ale zkuste a uvidíte, že vás chytne a už nepustí.

Naleptá vaši trpělivost

Po grafické stránce se jedná o naprostou lahůdku, vypadá takřka stejně jako MGS 2. Všechny postavy jsou dostatečně detailní, grafické sekvence nádherné, stejně jako artworky postav. Většinu doby strávíte v prostředí základny, trochu podobné lokacím z MGS 1 a 2, ovšem proběhnete se i po čerstvém vzduchu. Zvuky jsou až na chybějící dabing excelentní a hudba je plně srovnatelná se svými „velkými brášky“.

Světlé stránky hry
  • Karetní systém
  • Příběh
  • Postavy
  • Hratelnost
Temné stránky hry
  • Ukládací systém
  • Drobné chybky
  • Chybí dabing

I když v některých fázích není hratelnost tak akční a dynamická, jak známe, stále nabízí Metal Gear Acid výbornou hratelnost, perfektní strhující příběh a propracovaný karetní systém. Svoji kvalitou se bez problémů zařadí bok po boku hrám Metal Gear Solid a každý fanda série by měl o pořízení PSP přemýšlet, i kdyby si na něj koupil jen Metal Gear Acid. Navíc, chystané pokračování už příběhově zapadne do rozjeté série a prý se dočkáme třeba i Revolver Ocelota, takže pokud chcete znát kompletní příběh Metal Gearu, kontaktu s PSP se stejně nevyhnete.

Grafika: 9/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10

Změna žánru se podařila na jedničku a Solid Snake neztratil nic ze svého šarmu i po mírném zvolnění tempa.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PSP
Žánr: Akce | Tahová stealth akce
Výrobce: Konami
  • Karetní systém
  • Příběh
  • Postavy
  • Hratelnost
  • Ukládací systém
  • Drobné chybky
  • Chybí dabing
Diskuze (5) Další článek: Dungeon Siege 2 se opozdí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,