Recenze: Metal Gear Solid 3 – vzhůru do džungle

Už jsou tomu čtyři roky, co jsme spolu s Raidenem prožívali strhující dobrodružství v druhém dílu slavné série. Po šokujícím závěru, který zanechal řadu nezodpovězených otázek, nyní konečně přichází odpovědi. Nebo ne? Kojima se místo vpřed vydal zpátky - do minulého století. Jak to dopadlo, to si můžete přečíst v následující recenzi.

Platforma: PS2
Žánr: Stealth akce
Multiplayer: ne
Paměťová karta: min. 90kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Konami
Distributor: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
www.metalgearsolid.com
Od 12 let

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (dále jen MGS3) nás místo do budoucnosti a hi-tech komplexů zavede do šedesátých let minulého století. Zuří studená válka a svět je zase jednou na pokraji nukleární války. Jediným, kdo může katastrofu odvrátit, je tradičně Snake. Nenechte se však zmást. Krycí jméno Snake je tentokráte přiděleno samotnému Big Bossovi, genetickému otci „našeho“ Snakea. Ten má za úkol zachránit ruského vědce Sokolova, který je v laboratoři skryté uprostřed rozlehlé džungle nucen pracovat na vývoji monstrózní zbraně známé jako Shagohod.

This is Snake, do you read me?

Vstup amerických vojáků hluboko na ruské území je pochopitelně hrubým porušením veškerých mezinárodních dohod, proto opět přichází ke slovu armáda o jednom muži. Ten se pouze s podporou svého velitele, Majora Zera, Paramedičky a odborníka na zbraně Siginta (tradičně přes rádio) musí nepozorovaně a zpočátku i téměř beze zbraní proplížit nebezpečnou džunglí plnou nejen hadů, krokodýlů a pavouků, ale také speciálních ruských jednotek.

  

Podříznout? Uškrtit? * Mladý Ocelot vám to ještě pěkně zavaří * Jeden ze způsobů kamufláže

Příběh byl vždy jedním z hlavních tahounů série MGS. Ale teď přichází mé velké dilema. Opravdu moc ráda bych napsala veškeré superlativy, jako že příběh byl ultimátně strhující, nepřekonatelný a dechberoucí, ale nejde to. Nechci, abyste mě pochopili špatně. Kojimovi se dokonale podařilo vytvořit autentickou atmosféru šedesátých let v džungli. Také se mu podařilo vdechnout život Big Bossovi, protože jsem se přistihla, že spolu s páčkou na PS ovladači uhýbám i svým celým tělem. Dokonce jsem občas musela odvrátit hlavu, neschopná sledovat strašlivé události, co se děly na televizní obrazovce.

Několikrát jsem byla šokovaná náhlým zvratem ve hře a dojatá při některém dialogu. Ale i přes to všechno jsem čekala víc. Možná, kdyby byl příběh více komplexnější, kdyby bylo více postav (hlavně bosů) hlouběji propracovanějších (a možná, kdyby se objevila moje oblíbenkyně Meryl ;-)), pak bych mohla říct, že byl příběh bezchybný. Velkým plus je ale rozhodně fakt, že i navzdory tomu, že se celá hra odehrává v šedesátých letech, mnoho záhad z minulých MGS je konečně osvětleno. Všechny tři příběhy do sebe totiž nakonec krásně zapadají.

This is a sneaking mission

Jako každý MGS i Snake Eater je taktickou špionážní akcí. V praxi to znamená, že většinu času strávíte ležením na zemi a hledáním nejvhodnější cesty kupředu tak, aby si vás nepřátelští vojáci nevšimli. Oproti ostatním MGS zde ale nastalo několik markantních změn. Pro mě nejzásadnější změnou bylo zrušením radaru. V pravém horním rohu již nevidíte pěkně všechny nepřátele i s jejich zorným úhlem. Teď se můžete spolehnout jen na vlastní pozornost a reflexy. Vypomoct si můžete různými detektory pohybu, ale radar žádný z nich nenahradí. Pokud se voják dívá vaším směrem a nemáte dostatečnou kamufláž, můžete si být jisti, že vás uvidí a pokusí se spustit poplach.

  

Takhle vypadá Snake a monkeys * Na stromě je ideální úkryt * Není nad ostřelovačku

Kamufláž je dalším novým prvkem, který můžete v MGS3 najít. Skládá se ze dvou částí – barvy na obličeji a uniformy. Několik máte od začátku u sebe a jiné lze najít či stáhnout, pokud máte svoji PS2 připojenou k internetu. Když vhodně zvolíte svoji kamufláž, můžete být prakticky neviditelní, ale jen do doby, než se prozradíte nějakým zvukem. Vojáci jsou zase o něco inteligentnější, takže jednou spuštěný poplach se jen těžko vrací do normálu. Jakmile vás vidí zalézat do úkrytu, kam se nedostanou, házejí po vás granáty a podobně. Těžší odstranění poplachu je dáno také tím, že doba zvýšené pozornosti nepřátel oproti předchozím dílům prodloužila, stejně jako spánek vojáků, zasažených uspávačkou.. Bohužel nejsou příliš silní a není velkým problémem místo čekání vyvraždit celou jednotku. To se ovšem netýká vyšší obtížnosti:-).

Džungle jakožto herní prostředí přinesla řadu dalších inovací. Kromě zdraví si totiž musíte hlídat i výdrž. Ta se doplňuje jídlem, co si sami ulovíte nebo najdete. Ať už to jsou různé houby, ovoce nebo něco masitějšího jako hadi, ptáci a jiná, kolem se potulující zvířata. Ta můžete chytit i živá pomocí uspávací pušky. Možná si říkáte „k čemu“, ale využití se najde spousta. Živá zvířata v kleci se totiž nezkazí a navíc jimi můžete celkem slušně vyděsit stráže, když je po nich hodíte. Při troše štěstí je může jedovatý had i uštknout.

  

Efektních scén je v MGS3 spousta * Vojáci jsou také dobře kamuflovaní * Někdy je těžké uvěřit, že je vše herní engine

Existuje ale mnoho dalších způsobů, jak zlikvidovat či obejít stráže. Mnohem propracovanější je systém boje s nepřítelem na blízko – CQC (close quarter combat). Snake umí několik různých chvatů a je jen na vás, jestli chcete nepříteli podříznout krk, přidusit ho do bezvědomí nebo použít jako živý štít. Jakmile ale ochabíte ve své pozornosti, můžete si být jisti, že se vám pokusí nějak vysmeknout a způsobit poplach. Velmi zajímavá možnost je vyslýchání nepřátel. Mohou vám totiž prozradit mnoho užitečných informacích o tajně ukrytých zbraních nebo zajímavé frekvence na odvolání poplachu či na takzvané „healing radio“.

Ovládání se od MGS2 příliš nezměnilo. Ve first person módu se bohužel opět hýbat nedá, můžete pouze střílet. Pravým analogovým tlačítkem lze mírně měnit úhel kamery, která je někdy trošku nešikovná. Celkově ale stačí jen trochu cviku a budete se Snakem provádět vskutku efektní bojové akce.

We are the sons of The Boss

V průběhu hry se pochopitelně utkáte nejen s obyčejnými vojáky, ale také s bossy. Ti jsou opravdu úžasní. Každý z nich je jedinečný stejně jako bitva s ním. Bohužel pouze někteří dostali ve hře více prostoru, než pár efektních hlášek před bitvou, což je podle mě vážně škoda.

Při setkání s nimi se obvykle nevyhnete zranění. Uzdravování patří mezi další novinky třetího dílu. Pokud vás někdo postřelí nebo popálí, začne stamina ubývat mnohem rychleji. Je proto potřeba zranění patřičně ošetřit pomocí masti, obvazů a desinfekčních prostředků. Uzdravování je potřeba i v případech, kdy vás kousne něco jedovatého nebo například sníte špatnou houbu.

  

Hlavní rádiová podpora * Chcete vypadat víc vlastenecky? * Uvidí mě, neuvidí mě?

Zbraně jsou nedílnou součástí soubojů a v MGS3 můžete narazit opravdu na kde co. Vyhovuje-li vám tichý způsob boje, je tu pro vás připravená ostřelovačka, uspávačka či M-45 s tlumičem. Mně dokonce po většinu času stačil pouze lovecký nůž. Chcete-li ale něco silnějšího, pak různé druhy samopalů, brokovnice či raketomet samozřejmě nechybí.

MGS3 vymáčkl z PS2 vše, co jen jde. A to i z hlediska grafického. Prostředí, postavy i předměty - vše je velmi realisticky provedeno. Dokonce i důkladná mimika charakterů, což lze vidět hlavně při filmových sekvencích, které probíhají všechny v enginu hry. A že je jich požehnaně. Některé scény trochu připomínají Matrix, ale to mi opravdu vůbec nevadilo:-). V džungli se všechno hýbe - tráva, zvířata, prostě krása. Vše dokreslují různorodé zvuky a samozřejmě hudba. Na té se podílel slavný Harry Gregson-Williams, kterého jistě znáte z trháků jako je Skála, Armageddon a Shrek. Celou hru si můžete vychutnat v Dolby Pro Logic II.

 

Kojima na prodej?

Musím říct, že Lence se v jejím textu docela podařilo podchytit atmosféru zmatení a mírného zklamání, kterou jsem po prvním dohrání MGS3 pocítil také na sobě. V klenotu tak mimořádném, jako je MGS3, vás vyloženě zamrzí nevyužitý potenciál, o kterém víte, že na něj jeho tvůrce má dostatek invence i nápadů. Přesto je příběh (až na šokující finále) poměrně přímočarý a jednoduchý, úhlavní nepřátelé mají jen malou roli a plytké profily… dle mého názoru v tomto případě Kojima podlehl tlaku médií, která kritizovala MGS2 za přílišnou filozofickou hloubku, vedoucí ke zmatení hráče. Nuže, produkt pro masový trh (a Američany, odkojené Hollywoodem, ehm… ) je na světě a ambice jednoho umělce zůstaly přibyté k zemi. Možná také proto se Kojima MGS nechce nadále věnovat.

Přesto je MGS3 svým scénářem hodně vysoko nad jakoukoliv konkurenční hrou a pokud si jej zahrajete více než jednou, odfiltrujete prvotní pocit zklamání a uvědomíte si, jak výborná hra to je. Tradičně pestrá, nápaditá a nezapomenutelná. Absolutní hodnocení v časopisu Doupě a Oficiálním PlayStation 2 magazínu tedy považujte za jednoznačné doporučení, stejně jako Lenčin slovní verdikt.

                                                                                                          Martin Zavřel  

 

Aby toho nebylo málo, po dohrání jsou pro vás připravena mnohá překvapení. Podle toho, jak jste si vedli, dostanete bonusové předměty do další hry – například potřebný stylový smoking:-). Také se otevřou dva nové módy. Duel a Demo theater. V prvním si můžete znovu zabojovat s bossy při různých podmínkách a ve druhém si můžete přehrávat veškeré již shlédnuté filmové sekvence. Dokonce si před tím můžete vybrat, kterou kamufláž Snake bude mít na sobě.

Světlé stránky hry
  • Napínavý příběh
  • Lov a jídlo
  • Vtípky
  • Filmové sekvence
Temné stránky hry
  • Příběh mohl být delší a komplexnější
  • Málo propracované vedlejší postavy
  • Absence radaru

Již před dohráním hry je přístupná minihra Snake and Monkeys, kde místo vojáků máte za úkol v džungli pochytat opice ze hry Ape Escape. Pokud se vám to daří, odemykají se vám další úrovně a po úspěšném dokončení dostanete předmět do hlavní hry. V této minihře dokonce nehrajete za Big Bosse, ale za jeho syna, Snakea:-). Evropská verze přináší ještě další bonusy, jako jsou například barvy na obličej ve tvaru různých světových vlajek.

Mission accomplished

MGS3 je opravdu jedinečná hra. Dokáže vás strhnout sebou a nepustí vás až do konce. V porovnání s ostatními akčními hrami ční hodně vysoko nad nimi, ale vzhledem k ostatním MGS, alespoň pro mě, trochu pokulhává. Zdálo se mi totiž, že místo propracovávání hlavního příběhu se Kojima spíš soustředil na množství různých vtípků, které při troše pozornosti uvidíte všude. Jenom Raiden, chudák, co si toho v MGS3 užije:-). Také rádiové rozhovory mohly být trochu propracovanější. Přesto je ale třetí díl mimořádným zážitkem, takže si pro něj zajděte do nejbližšího obchodu a nechte se vtáhnout do džungle!

Grafika: 9/10
Zvuky a hudba: 10/10
Hratelnost a znovuhratelnost: 9/10
Příběh: 9/10
Postavy: 9/10
Opice: 10/10

Kojima opět dokázal, že svou práci dokonale zvládá. Po prvním vložení do mechaniky se od MGS3 budete jen těžko odtrhávat. Podle mne momentálně nejlepší hra na trhu.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (23) Další článek: Žaloba komixového nakladatelství Marvel na MMORPG City of Heroes byla seškrtána ještě před zahájením soudu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,




Aktuality

13:40 | Kde se ve městě Redfall vzali upíři? Do zápletky připravované novinky studia Arkane nahlíží nový trailer. Hra pak vychází 2. května na PC a Xbox Series S|X. 
13:03 | Stavebnice LEGO Bricktales se rozrostla o nový obsah v rámci DLC zdarma. Skrz novou příběhovou linku pomůžete velikonočnímu zajíčkovi zachránit Velikonoce. 
12:32 | Kouzelné RPG Ni no Kuni II: Revenant Kingdom vyšlo na Xbox One a Series S|X v Prince's edici, která kromě základního příběhu obsahuje i všechna rozšíření. Můžete ho vyzkoušet skrz předplatné Game Pass. 
21. března | Pixelartová akce The Mageseeker ze světa League of Legends se ukazuje v prvních záběrech z hraní. Do boje se Sylasem se vydáme už 18. dubna na PC, PS4, PS5, XO, XSX a Switchi. 

Březnový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 15 zdrojů s výkonem 750 W

Pravidla pro létání s drony

Test levných soundbarů k televizi

Jak na návrh vlastního interiéru