Recenze: Metal Gear Solid 3: Subsistence – šest ve třech

Jistě znáte televizní spoty, které doporučují všechno, co má dva v jednom. Proč se ale omezovat jen na dva? Proč nenabídnout hned šest? Očividně jsme nebyli sami, komu tato otázka probleskla hlavou. Jinak by nám Konami nenabízelo novou verzi MGS3, a to hned na třech discích. A aby to bylo ještě lepší, na každém najdeme vlastně dvě hry.

Platforma: PS2
Žánr: Stealth akce
Paměťová karta: min. 90kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Výrobce: Konami
Distributor: CD Projekt (
objednat hru na shop.Doupě.cz

Relativně krátce po Metal Gear Solid 3 přichází „datadisk“ s podtitulem Subsistence. Plni nadějí k němu vzhlížejí jak hráči původní hry, tak nováčci, kteří minule chyběli či se z nějakých důvodů nemohli dostavit. Není se čemu divit. Stačí jeden pohled na obal, abyste zjistili, co za velkými nadějemi stojí. Vlastně totiž o hru nejde. Což myslím v tom nejlepším slova smyslu – jde totiž rovnou o tituly tři.

První a zároveň hlavní disk Subsistence obsahuje původní MGS3. Čeká vás tentýž příběh, stejné postavy i mise – prostě všechno (proto v tomto článku nenajdete ani slovo o příběhu a herních principech, vše už bylo řečeno v recenzi předchozího dílu).

Buďte bez obav, pokud jste původní titul hráli – to, čím Subsistence ztrácí na atraktivitě obsahem, hravě dorovnává formou. Vyřešeny totiž byly všechny problémy z minula. Může to znít trochu směšně vzhledem k tomu, že si třetí Metal Gear jako první v historii papírového Doupěte odnesl absolutní hodnocení… Stačí ale pár minut se Subsistence, abyste zjistili, o co jste minule byli ošizeni.

Kamera dělá mistra

Nový 3D engine dokáže doslova divy. Celý Metal Gear je tak nějak skutečnější, hezčí a přehlednější. Kamera rotuje kolem postav přesně podle vašich pokynů, okolí se chlubí nespočtem maličkostí, které pozitivně působí na hratelnost, a hra celkově má o kus blíž k vysněné dokonalosti. Nadšeni budou i ti, co mají MGS3 prošlý skrznaskrz. S novou kamerou máte dojem, jako byste hráli úplně jinou hru – přestože procházíte lokacemi, kde jste už byli a opakujete již splněné úkoly.

Největší přínos má kamera ve zlepšené orientaci v jednotlivých levelech. Problematická džungle, v níž bylo bez radaru velmi lehké se ztratit, tentokrát tolik netrápí. Pravou analogovou páčkou si můžete kameru vhodně natáčet, a vylepšit si tak zorný úhel. Je to elegantní, a přitom maximálně účinné řešení. Singleplayer jako takový se sice vůbec nezměnil, ve výsledku je ale právě díky podobným detailům mnohem kvalitnější než u předchůdce. Díky excelentní kameře hra dýchá úplně jinak a zanechá ve vás zcela odlišné pocity. A troufám si tvrdit, že půjde o pocity velmi pozitivní. Jinými slovy: bylo splněno vše, po čem jsme minule tak prahli.

Součástí balení jsou kromě „remaku“ MGS3 také dva další tituly, konkrétně první díly série. Lahůdka. Metal Gear a Metal Gear: Solid Snake totiž nikdy oficiálně nevyšly mimo Japonsko. Nejde přitom o žádné remaky, ale stoprocentně původní hry. Je pozoruhodné, že si 2D grafika z dob herní prehistorie zachovala kouslo i dnes. Obě hry jsou samozřejmě přizpůsobeny ovládání PS2, není žádný problém s (nej)staršími členy a původci celé série prožívat osudy od první minuty. Za jednu cenu tak vlastně dostáváte tři plnohodnotné singleplayerové tituly.

Praho, máme problém

Další DVD přináší očekávaný multiplayer. Nedivte se, že jsem označil za hlavní náplň Subsistence první disk, přestože nálepku „hlavní tahák“ nosí na čele právě online multiplayer. Problémy s připojením PS2 k internetu jsou u nás přece jen stále značné a podpora od Sony minimální. Můžeme to ale brát také z té lepší stránky: zdejší online hra je natolik zajímavá, že se klidně může stát, že se Subsistence stane TOU hrou, která přinutí našince uvažovat o připojení konzole na internet.

V únorovém preview Martin Zavřel přirovnal multiplayerovou část Subsistence ke Counter Striku. Byl pravdě neskutečně blízko: hra pro více hráčů připomíná hodně takticky orientovanou střílečku, ke klasické stealth akci má daleko. Nabídka modů není nikterak originální, výběr je ale dostatečně široký a na své by si měl přijít každý. Nechybí klasiky jako Deathmatch, Team deathmatch a Capture (v tomto případě tým musí držet určitý předmět po danou dobu), z těch rádoby-originálních čekají Rescue (musíte přemístit určitý předmět / zabránit tomu, aby to udělal nepřítel) a Sneaking (jeden tým střeží pevnost, druhý se do ní snaží nepozorovaně dostat). Principiálně nejde o nic objevného, k pozastavení je hodný jedině fakt, že v multiplayeru se největšího využití paradoxně dostává původní kameře, a ta nová je zcela diskriminována. Je to ovšem pochopitelné, jinak byste nemohli vidět za roh :-).

Konečně se dostáváme k poslednímu disku, který v krabici hráči najdou. Uklidním vás, pokud čekáte nějakou další hru – celé DVD zaplnil tříhodinový film, složený z animovaných sekvencí. A uklidním vás podruhé – nejde o soubor nesourodých scének či nějaký výběr „nejlepšího z nejlepších“, nýbrž o plnohodnotný celovečerní film. Zní to šíleně, kupodivu je ale výsledek maximálně zábavný a na film se dá bez problémů dívat. Hideo Kojima jen potvrzuje, proč se mu přezdívá „režisér“.

• Moderní kamera
  • Unikátní online multiplayer
  • Tříhodinový filmový sestřih
  • Doposud nevydaná dvojice původních her
  • Další příjemné bonusy
  • Připojení PS2 u nás je trochu problém

Těžko Subsistence něco vyčítat. Jde o po všech stranách vyrovnané a hlavně zábavné dílo. Z hlediska hrací doby pak o sen každého hráče – investice se vrátí stonásobně. Jen si představte, že na vás i po dohrání dlouhého singleplayeru budou čekat další dvě hry. A ani potom není konec, pokud se vám povede připojit PS2 na internet. Plus ještě film... Všechny změny a novinky jsou jen k dobrému. Tak neváhejte a hrajte, určitě nebudete litovat.

Zvuk: 9/10

Co jsme chtěli, to jsme dostali. Zaručený tip pro všechny!

Celkové hodnocení: 9/10